החדש של גנבת תרפים...

ס ו ע ר ה

New member
החדש של גנבת תרפים...

פתח עיניים (ותודה לדלעת על ההערות) אונן שיחת מלותיו ארצה. וזה קצת חבל כי היו לו כמה טובות. ככה הוא חשב כשהביט בשקיפותן המתעכרת על רצפת חדר המיטות. היו שם את 'סבלנות' למשל, שאונן הצטער כעת שהיא כבר לא תהיה שלו. והייתה 'ערגה', שאונן חיבב אבל ממש לא הבין מאיפה היא באה לו. והיו שם כמובן את 'זרע אחיו המת', שתמר כל כך רצתה ועכשיו היא רק שוכבת מצונפת בחצי המטה שלה ובוכה. עיניו של אונן פגשו לרגע את עיניה של תמר ואז ברחו במבוכה. אם היא הייתה מכירה אותו יותר אולי היא הייתה מספרת לו על כל המילים שהיא החמיצה בחייה. אבל הדמעות השקופות שלה כבר התחילו להתעכר. אה כן ו'ערגה' הגיעה ממנה. ער לא נגע בה אף פעם. מאז החתונה הוא שכב כל העת בעיניים פקוחות. מבטו מופנה כלפי מעלה. אפילו את השאלה הכל כך אינטימית שבין אישה לבעלה הוא מנע ממנה. 'אתה ער?' ברור שהוא ער. אלא מי? פעם, באמצע הלילה, כשתמר התעוררה וראתה את ער שוכב ככה ומביט למעלה היא ניסתה גם לראות על מה הוא מסתכל. ואז היא ראתה את הפרצוף של א-להים תלוי כמו כתם על התקרה שלהם. ותמר נבהלה נורא. היום תמר מבינה שא-להים פשוט ראה את הדברים הפוך. ככה זה כשמסתכלים מלמעלה. ומה שנראה מלמטה 'ער' מלמעלה נראה 'רע' אז א-להים היה חייב לקחת את ער לבירור. לשאול אותו 'מה לעזאזל אתה חושב שאתה עושה?' אבל אז כששאלו אותה 'איפה ער?' היא פשוט אמרה 'הוא הלך לישון קצת.' ואח"כ בא האמבולנס והאוטו השחור ההוא ואחר כך… היא כבר לא זוכרת. אה כן. היא זוכרת את יהודה אומר משהו לאונן ואת אונן מתעצבן ואחר כך את אונן במיטה שלה ושל ער ואת אונן עוצם את עיניו, מה שתמר האמינה שמסמל את העובדה שהמילים שלה מתחילות להתגשם. אבל אחרי שתי שניות הוא כבר עמד ליד המטה וסרב להישיר אליה את מבטו. ואז תמר הביטה בכתם על התקרה שלהם והכתם הביט באונן ולקח גם אותו. תמר בטחה בתקוה האחרונה שלה. אבל שלה היה עדיין צעיר מכדי להתעסק במילים. הוא עדיין צרף אותיות להברות חסרות משמעות. ואז תמר באה ליהודה והוא הניח על ראשה את ידו הכבדה והמחוספסת והיא נשמה את הריח שעלה מכף ידו. ריח של מילים שהרגע נאמרו ותמר שאפה אל קירבה את הריח והרגישה איך היא הולכת ומסתחררת. עד שהיא ראתה שבת שוע מסתכלת עליה במבט עקום כזה כאילו היא משתמשת בלי רשות במילים של יהודה שהם בעצם המילים של בת שוע ויהודה משך חזרה את היד שלו ואמר: "לכי הביתה תמר". ותמר הלכה הביתה וחיכתה ששלה יגדל. ואחרי כמה שנים היא עברה ליד הבית שלהם. ופתאום היא הריחה מילים. היא הלכה אחרי הריח וגלתה את שלה עומד שם כשהמילים מבעבעות בתוכו. עומדות לפרוץ החוצה וחלק מהן היו שלה. כלומר של ער. כלומר של תמר. ושלה הסתכל עליה והיא הסתכלה עליו. ותמר חשבה שהנה הוא יעצום עיניים ויגשים בה סוף סוף את כל המילים והיא יכלה להישבע שהיו באוויר שביניהם צלילי הברות מתחברות ופעמונים. בטח שהיו פעמונים כמו אלו שקושרים למשכוכית על הצוואר כדי שידעו לאן העדר רץ. ואז הגיעה בת שוע ופתחה עליה כזאתי עין שתמר ברחה משם מייד וקודם כל ירקה שלוש פעמים כמו שאמא שלה לימדה אותה. ואחר כך בבית, במיטה הזוגית, היא אמרה בשקט 'כל מי שעושה לי עין שתיקח אותו העין'. והסתכלה ארוכות על הכתם. ואחר כך היא התכסתה בשמיכת הצמר הגדולה ולא יצאה מהמיטה עד שיהודה גמר להתאבל על בת שוע. כשהגיע הטלפון ההוא שבישר לה שיהודה עולה לתמנע לגוז את הצאן תמר הבינה פתאום שאף אחד במשפחה הזו לא יתן לה את המילים שלה ואם היא רוצה אותן היא תצטרך לקחת אותן בעצמה. דבר ראשון שהיא עשתה היה לפתוח בתוכה פתח למילים כדי שיהיה להן מקום להיכנס. אחר כך היא התכסתה בצעיף הסגול והלכה לשבת ליד העין בדרך לתמנע. מאוחר יותר, כשיהודה בא אליה הוא אמר 'אם לא הייתי יודע יותר טוב הייתי מוכן להישבע שזה הצעיף של סבתא שלי' ואז הוא צחק בחוסר זהירות ותמר חייכה כי הצחוק הוא הרגע שבו המלה מתגשמת. ותמר כבר ראתה את האותיות של המילים שלה את 'רצף' ואת 'חזר'. ולמרות שהיא ידעה שההוא מלמעלה שוב יהפוך לה את האותיות וידביק אותן כרצונו כבר לא היה לה אכפת והדמעות שנזלו לה מהעיניים היו כל כך כל כך מתוקות. בקיץ כבר החלו המוזרות בלבנה להשיח בבטנה המתעגלת של תמר. באותו הערב הניף הירח את מגינו הנוצץ מול חלונו של יהודה ונשק לתלתליו המאפירים. ויהודה הקיץ בצעקה: "זונה". שלה מיהר להכנס אל חדרו של אביו וללחוש לו: "די, די, אין בזה קדשה. מעולם לא היתה." וככה הוא החזיק לו ת'יד ולחש עד הבוקר. כשהשמש האכזר שלח קרני אש סביב דמותה הכבדה של תמר שעמדה בפתח הבית. ויהודה לחץ בחוזקה את ידו של שלה וסינן: "שתישרף" להבות האש הכתומות לא הפחידו את תמר. היא אפילו קצת נהנתה לראות אותן מתפתלות. מרקדות. נאחזות זו בזו בפיתולים מצחיקים. כל הזקנים שהסתכלו עליה צועדת אל עבר האש חשבו שהיא מהופנטת אבל לתמר כבר לא היה אכפת מכל העיניים שמסתכלות עליה ככה מבחוץ. רק העיניים שהיא ראתה בתוך האש עניינו אותה. מסתכלות עליה כמו עיניים של גדי והיא צחקה כשזימזמה: "אל המעין בא גדי קטן." מה אמר יהודה לפני שבא עליה? "אני אשלח לך גדי עיזים מן הצאן" והיא ביקשה ערבון והוא נתן לה את מילתו. גדי קטן מסתכל בה מתוך האש כמו שהכתם על התקרה שלהם מסתכל על כולם. כמו שדברים מתהפכים מלמעלה. בתוך האש יש עיניים שנפתחות רק בשבילה. ועוד מעט היא תפגוש את כל המבטים שחמקו ממבטה כל השנים ועוד מעט עוד קצת... ותמר דחפה את ידה אל כיס שמלת הקיץ הקלילה שלה והרגישה שם מילים. היא הוציאה אותן ובהתה בהן. היא כבר לא צריכה אותן, את הערבון. היא כבר קיבלה את הגדי שלה. זו לצד זו היא הניחה אותן לצד המדורה מסודרות על אותיותיהן. פתילים, חותם, מטה. כמו אותיות של משחק ישן היא שטחה אותן על הקרקע. ושלה, שכבר כמה זמן התהפכה לו הבטן, שלח אל אביו מבט ארוך ואחר ניגש אל המדורה, הביט באותיות המפוזרות על החול וקרא "הכר נא". תמר לא ממש זוכרת מה בדיוק קרה אחר כך. אבל מישהו מאחור אחז בידה והיא ידעה שזה יהודה וגם שמעה את הקול שלו אומר: "בואי תמר, הולכים הביתה." אה כן והיא זוכרת גם שאחר כך שלה אמר שעוד השבוע הוא יבוא לסייד את הכתם על התקרה שלה. אבל תמר חייכה ואמרה שזה בסדר. כבר לא צריך.
 

לורוצה

New member
החדש של איזה יוצרת נידחת:

חורים היום מלאה שנה ליום בו עשתה לעצמה חורים בגוף. כחודשיים לפני כן היא ישבה בקליניקה של הרופא שהסביר לה בדיוק היכן וכיצד יחורר אותה והיא דמיינה בעיני רוחה כמה יפה היא תהיה. היו לה כבר חורים בגוף. מסיבות הכרחיות יותר. חורים שאם זה היה תלוי בה - הייתה מוותרת עליהם בשמחה. אבל את החורים האלה היא רצתה. אתם בטח מבינים שלא הייתה הרבה תמיכה מסביב לרעיון הזה. אחרי הכל גם אתם לא הייתם מעודדים חבר טוב או בן משפחה לעשות "מינִי חאראקירים" בבטן שלו. אבל היא התעקשה ודבקה בטענה העיקרית: זה הגוף שלה ומותר לה לעשות בו מה שהיא רוצה. אחותה הצעירה והיפה-גם-בלי-חורים ליוותה אותה לבית החולים ולאחר מספר שעות המתנה היא הוכנסה לניתוח שלמרות שאמרו לה שהוא קליל ובלתי מסוכן, היא מילמלה לעצמה, מלבד מילות תפילה גם כמה מילות פרידה מהעולם. ממש לפני שהרדימו אותה עוד הכריחה את הרופא להבטיח לה שהוא ישמע מוסיקה נורמלית כשהוא ישקוד על מלאכת החירור. הוא הבטיח לה שבטח שהוא יקשיב רק למוסיקה נורמ--- ואז היא התעוררה. קצת כאובה, קצת בודדה וקצת הרבה יותר מחוררת. אחות בית החולים הנחמדה הביאה לה אופטגלין נוזלי להקלה על הכאבים והיא לגמה את התערובת המרה כלענה. זה לא הכי עזר. עכשיו גם היה לה מר בפה וגם כואב בבטן המחוררת. כשאף אחד לא הסתכל היא הרימה את החלוק שהונח עליה ברפיון וראתה את כל התפרים וההידוקים והצלקות שלא היו שם קודם. אבל היא זכרה שכל זה שווה את המטרה. אלה חורים שאמורים להפוך אותה לאדם יפה. ככה סוכם עם הרופא. למעשה היא כבר החלה לחוש מעט שונה. התחושה הזו שיוותה לפניה החיוורות, עת הציצה בראי המקלחת, פנים של מלכת יופי, למרות שאם תשאל אנשים שהכירו אותה- היא דווקא נראתה רע יותר מבדרך כלל. אבל זה לא היה משנה לה שכן היא חשה בשינוי והתעקשה שהוא קיים. היה לה קשה להרדם. בטלויזיה שידרו משחק כדורסל זר בין קבוצה בכחול לקבוצה באדום. לראשונה בחייה הייתה בעד האדומים. "נו, זו הוכחה ניצחת לשינוי" אמרה לעצמה. לאחר לילה קצת קשה וקצת בודד היא קמה בבוקר, החליפה בגדים וחברה טובה שלה הביאה לה פרחים ובאה להוציא אותה משם. והיום מלאה שנה ליום בו החליטה לחורר את עצמה. יש אומרים שהיא נראית שונה ממש. יש שחושבים שהיא אפילו יפה. אבל בתוך הלבד התדיר שלה, כשאף אחד לא רואה, היא מתפשטת ורואה את הצלקות ויודעת יודעת ששום דבר לא השתנה. (קוראים לה "סוערה בת-חורין" והיא כותבת לא רע בכלל!)
 
עאלק מעדיף אותי...

אם כל כך מעדיף- למה אתה לא מאיית את שמי נכון? רבאק, שכחתי את הסיסמה ההיא. שנה לקח לי להכנס...
 
מיסיז T!

שנים! איפה היית, את מי קטלת בזמן האחרון? הפסד שלך שלא היית.. שמעתי שטרנטינו חיפש אותך לקיל ביל וכשלא מצא נאלץ להסתפק באומה תורמן..
 
אה, נו, השחיפה.

אין לי בעיה שתחבור לקוונטין-יש לי כובע קולי- טרנטינו. היא השאירה בבית את אית'ן. והוא שלי...
 

לורוצה

New member
לא רק שקראת

אלא אפילו הגבת לזה. ובכל מקרה, זה היה בעמוד הראשי במומלצים, אז הנה לך: התקרה הלבנה שלי/ אדם צחי היה זה יום מרגש ומופלא, יום שמרגע הפצעת שמשו כבר היה ברור לכל שייקרו בו דברים מרנינים. שכבר מהשנייה שהתחיל, חלפה רוח של הקלה בעולם, ואנשים שהשכימו לעבודת יומם זקפו לפתע את ראשיהם, וחיוך הסתמן על שפתותיהם בתקווה. הציפורים פצחו ברינה ספונטאנית, וצמרות הברושים נעו בחדווה מצד לצד. משהו ירד לכולם מהלב פתאום, איזו אבן כבדה שישבה שם הרבה זמן, וכאילו דלת חדשה נפתחה, ואופק שנסתר עד עכשיו, התגלה, מפתיע ומדהים מרוב שהיה הרמוני, אחדותי, חירותי, גאולי, אמיתי, חופשי, ריגושי, מלא חיים, מאוהב, יצירתי… אני דווקא הייתי כרגיל, מדוכא להפליא, שוכב על מיטה רעועה באחת מהישיבות הרבות שעברתי ביניהן בחיפוש אחרי כל הרגשות והמחשבות שהיו לי כשהייתי קטן, או, בניסוח אחר, שקוע בניסיונות נואשים להרגיש את זרימת החיים הנכונה, לא זו שעכשיו, שתקועה לי כמו חתיכת קורנפלקס בגרון, ולא עולה ולא יורדת. אפילו לא שוגי. הייתי מדוכא רצח ממש, ולכן לא הרגשתי את החיים הנפלאים שפיעמו ביום הזה, המיוחד והמפתיע, שריחף לו באוויר. פיספוס מטורף, אני חושב במבט לאחור. הרי יכולתי לעלות על הגל של היום הזה, להסתער איתו, להניח לו לקחת אותי למקומות חדשים של חיים, להתערבל בתוכו, לשקוע אל עצם פעימות לבבו, לעוף למחוזות לא נודעו של שמחה, תום ויופי, שמפסגתם, בוודאי, הייתי יכול להשקיף אל תוך עצמי האמיתי, זה שאני מחפש כל הזמן. אבל, כידוע, אין בוכים על חלב שנשפך, מקסימום מצטערים איזה כמה זמן והולכים לקנות חדש, בתקווה שגורלו יהיה טוב יותר. לכן גם אני אעבור הלאה, להמשכו של הסיפור הזה, ואפסיק לתקוע אותו כמו שאני נוהג לעשות לזרימת החיים הטבעית שלי. הבעיה שלי הייתה, ללא ספק, מורכבת מהמון המון גורמים שכל אחד יכל לפרנס ספר שלם בפסיכולוגיה, מה שהיה מביא לירידה תלולה בביקוש הסטודנטיאלי למקצוע הזה, שבוודאי הייתה מורידה מטה את רף הקבלה למקצוע, ואז אולי הייתי נעשה פסיכולוג. למען האמת, הסבירות לכך נמוכה, כי הרי לא הייתי הולך ללמוד מקצוע שיש בו ספרים על עצמי, נכון? נכון. אחרי שתקעתי למוות גם את הנקודה הזו, אני יכול להמשיך את סיפור המתח המטריף שלי. כששכבתי על המיטה בחדר וניסיתי להבין איך לחיות את החיים בצורה יותר טבעית, בא מלאך. {שאלה קטנה לבירור הנושא: מה זה מלאך? תשובה קטנה לבירור הנושא: מלאך זוהי הוויה רוחנית כלשהי, שנמצאת במימד שונה בעולם הזה ומקיימת יחסי גומלין עם הוויות רוחניות ברמתה או גבוהות ממנה, כחלק מהיצירה המטאפיזית המתפתחת ביקום שלנו. שאלה: אז למה קוראים לה מלאך? תשובה: כי זה שם די קצר, יחסית למלכיאל.} אמר לי המלאך בקול עדין ומלאכי: "אדם, צא מזה, אה? יהיה בסדר, תראה". אמרתי לו: "תרגיע! אתה לא זה שמחפש כל היום מה טוב לו ומה לא, ובסוף נאלץ להתמודד עם תוצאות שלא מביישות גמל". ענה לי המלאך בקול רוגז קמעה: "אתה לא מבין? כמה שתנסה יותר ויותר להבין איך יוצאים מזה, אתה פחות ופחות תצא מזה! אתה צריך להפסיק לנסות דברים, לנסות להרגיש, לנסות לחיות. אם תפסיק לרגע, תראה איך הכל זורם בצורה מצויינת! תנסה, אפילו!". אמרתי למלאך שיירד לי מהנשמה, והמשכתי להסתבך עם עצמי. בא רבן עם זקן לבן ועמד מעלי. "אדם", הוא אמר, "אתה צריך להפסיק לנסות לחוות דברים! די, אל תנסה להרגיש כל הזמן! זו לא המטרה בחיים. ממילא כולם מתים, זה שחווה וזה שלא חווה, וצריך לעסוק בעניינים נצחיים, נשמת ישראל, למשל. פעם חשבת כמה שהיא מגניבה?" "הרב", אמרתי לו, "נו, באמת, עברתי כבר את הסרט הזה כשהייתי בהר המור! אין לי כח להתפלספות הזו, ואתה יודע שאם אני אקשיב לך, יהיו לי בדיוק יומיים ללמוד תורה ברעל עד שהתת מודע שלי יסתער עלי ויחנוק אותי באמצע הלילה". "אדם!", גער בי הרב בחומרה, "ככה לא מדברים לרב. ועכשיו, לך תפתח איזה ספר, תפסיק לחשוב כל היום רק על עצמך, לך והצל את נשמת ישראל מתחלואיה. לך וגאל את עם ישראל מייסוריו. לך ומצא את דרכה של תורה, אמונתה של כנסת ישראל, המפשטת ושולחת את זהרורי אהבתה מבעד לצללי אופל, מתוך חביון עיזוזה המתרפק בינות הררי יהודה אל עומק גאוליות האומה. טוב?". אמרתי לו "טוב, הרב, בסדר", ואז הוא הלך, ואני נשארתי לבדי על המיטה, בוהה בתקרה שמעלי, שבלי ספק הייתה עניין משמים ביותר. מה אני אעשה, לחששתי לי, מה אני אעשה, מה אני אעשה, מה אני אעשה… כשנשבר לי מהתקרה ונפניתי הצידה, להסתכל על הקיר המרתק, ראיתי פסיכולוג. לעזאזל. אותם אני הכי שונא. הוא חייך חיוך כל כך טבעי, שכמעט צרחתי מפחד, ובהמשך לחיוך הדבילי הזה הוא גם פרץ במלל. המלל להלן. "מה שלומך?" "טוב". "למה טוב? אתה דווקא נראה לי מדוכא!" "נכון". "למה אתה מדוכא?" "למה אתה מחייך?" כך עברה לה מחצית השעה בתחכומי לשון. או אז נשבר הפסיכולוג והרצה בפני את תורתו הענפה. "תראה, אדם, אתה סובל מבעיה שקוראים לה אצלנו פוסט סלף ביהביוריזם קוגניטיבי, לייף אינטרפטיסטי, יעקב. מה שזה אומר, בשבילך, זה שאתה צריך להפסיק להכריח את עצמך לחיות, לזרום וכל זה. אתה צריך להתחיל לשקם את האמון שלך בעצמך, בעיקר באמצעות תרגול יומיומי של משפטים כמו 'אני טוב', 'אני באמת טוב', ו'נו, אני בטוח טוב!'. אם תתמיד, ותבצע בד בבד הרפיות, תרגילי עיניים, מתיחות לשון, פסיכותראפיה קבוצתית ואינטרדינמיקה מודרנית, תגיע להישגים. אה, ודרך אגב, אין חיה כזאת, אידיאלים". סיים הפסיכולוג את דבריו, ואני חזרתי לשקוע אל תוך הלובן המהמם של התקרה. היא לפחות לא חייכה, מה שהיסב לי עונג רוחני מסויים. המשכתי לחתור אל עבר הקושיות הרעות ביותר של חיי. פוסט אקסיסטנציאליות מורכב ביותר היכה אותי באיזורים הרגישים של הנפש, וגלים כבירים של בדידות קיומית איימו לרסק את מעט השפיות שנותרה בי. ידעתי שהסיכוי שלי למצוא באמת את נקודת הארכימדס הנכונה של עולמי הפנימי, למצוא את שיווי המשקל הדק של היותי אדם, להתיר את הפלונטר הלא ייאמן של מציאת המשמעות, שווה בערך לסיכוי שאני אתעטש כמישהו מביט בי ועושה "אהההה" עם הפה. ואז, כמו שתמיד קורה ברגעים האחרונים, כשהאדם נשבר ומבין שתעלומות החיים גדולות ממנו, וצפונות היקום הרבה יותר כבדות ממה ששיער לפני שיצא לחקור אותן, כשמכה התובנה שיכולותיו של השכל מוגבלות הן, והאדם הוא אך בליל חומצות אמינו שהרכיבו חלבונים מנימוקים אלו ואחרים, וזה דפוק להיות כזה, או אז קרה השינוי המבורך. מאי שם היא הגיעה, נסיכת חלומותי, לבושה בבגד שמה זה התאים לה, והחיוך שלה היה מה זה אומנותי, והאור שבקע מליבה נגע בי כל כך עמוק, שרציתי להיאבד בה, והיא הביטה בי בשתיקה שאמרה הכל, והביטה עמוק, כל כך ש התעלפתי. קמתי מהר מההתעלפות, כי לא רציתי שזה יהיה חלום, כמו שקורה תמיד כשמתעלפים. כל כך רציתי שהיא תהיה שם, עם האור והלב והכל… אבל רק התקרה הביטה אלי בחומרה. "תלכי לעזאזל", אמרתי לתקרה בזעף והתהפכתי. התקרה הביטה אלי מטה בהשתאות, והתרככה קצת. "אדם", אמרה התקרה בקול רך, "אמנם אהובת ליבך נעלמה, אבל למדת כמה מסקנות, נכון?" "וואלה, אחותי, צודקת מאה אחוז". "מה למדת?" "שאי אפשר להגיד שהחיים כל כך דביליים, שכל השאלות הקשות של הקיום ייפתרו בגלל מישהי שאני אוהב. מספיק ציני בשבילך?". התקרה גיחכה לעצמה חרש, וחזרה להיות משמימה כתמיד, ואני חזרתי להשתקע במחוזות היותר אפלים של הנפש.
 

לורוצה

New member
את רואה!

יודע ביני"ש נפש חיילו!! ויפה לך לנסות לנהל דיון מהותי על היצירות בתגובה שם מתחת...
 

לורוצה

New member
ושוב, כשממש משעמם

שו"ת פואטי / החזן הנודד (הרהורים תיאולוגיים על השיר "מה עושות האילות בלילות"). שאלה: רבי, מה היו עושות האילות בלילות, אילולא שחקו איתן הפילות הגדולות בג'ולים ובגולות? תשובה: שאלה גדולה שאלת, בני. מתאר אני לעצמי שהיו הולכות לישון, או מטיילות בשדה הפתוח, מין טיול לילי שכזה. אך, הבה בני, נבחן את הדברים לעומק, ביתר פירוט: חושבני בני, שזו יכולה להיות מטאפורה נפלאה; האילות כאן מייצגות את עם ישראל, הנמצא בחושך הגלות (אילה הינה בהמה כשרה וברור לכל, שהיא מייצגת את העם הכשר מכל, הוא עם ישראל). אך הפילות הגדולות, שהן המייצגות את האימפריות הגדולות בעולם (הפיל הינו החיה היבשתית הגדולה בעולם ולכן טבעי הוא שייצג את אותן אימפריות)- אינן נותנות להן מנוחה. הן משחקות איתן בכל מיני משחקים לא יפים במיוחד: בג'ולים ובגולות- משחקים של תן וקח, משחקים של רולטה רוסית, משחקים של חיים ומוות. ומי יגאל את אותן אילות? "אילת-השחר חברתן". איילת-השחר מייצגת כאן את המשיח, הגואל האולטימטיבי, שהוא אדם כשר מיסודו, והוא משתווה במעמדו לכל חכמי-ישראל וגאוניו במשך הדורות, ואף עולה עליהם. ומתי יבוא? בעלות-השחר, בשעת הרצון הגדולה מלפני מלך-מלכי-המלכים הקב"ה, בשעה שכל מהלכה של המציאות וכיוונה יהיה נהיר לכל, לכל האומות והעמים, ולנפש כל-חי, אשר על-פני האדמה. (הערת המחבר: כמעט ברור לכל שלאה גולדברג, מחברת "מה עושות האילות בלילות"- לא התכוונה לכזאת אינטרפרטציה לשירה. אך א) אולי אינטרפרטציה זו היתה קיימת במוחה בתת-המודע שלה, ב) אין זה מעניין אותנו כלל וכלל מה היה במוחה כשכתבה את היצירה. זו תרומתה הגדולה של דרך הפרשנות הפוסט-מודרניסטית בת-ימינו: אין זה מעניין אותנו "למה התכוון המשורר" כשכתב יצירתו, מה שמעניין אותנו הוא: אילו פרשנויות מסוגלות לפרש יפה ובאופן מתקבל על-הדעת- את הטקסט הנתון. חומר למחשבה,אה?) __________________________________________________________________ ועוד אחד ככה בקטנה: ירידת הדורות/ אלול אחר "...*פעם חשבו* שהחלקיק הויראלי מוכנס אל התא המאכסן בפינוציטוזיס, *היום כבר יודעים* שזו שטות ומה שקורה זה שפשוט יש איחוי של הממברנה שלו עם ממברנת התא המאכסן ורק הליבה מוחדרת לתוך המאכסן. בצורה זו יש גם החלפה של מרכיבי ממברנה בין..." (פרופ' X,Y) ואני שואל: למה היום יודעים אם פעם חשבו? _____________________________________________ (אני מקווה שיצאו אצליך הדגשות, אם לא, מה שבין הכוכביות אמור להיות מודגש.
 
על אז ודא..

בקשר לאיילת השחר - יותר קולע לומר שפעם חיפשו למה התכוון המשורר והיום מחפשים למה אפשר לכוון את השיר. אה, ולא צריך ללכת בשיטה מגושמת של "איילה היא חיה כשרה ולכן כמו ישראל" אלא דרך המשל של כאייל תערוג שמתפללת שנחש ישך אותה בקשר לשני - הנקודה ברורה, השאלה היא האם היא נכונה.. פעם לא עשו ניסויים כדי להגיע לחלק מהאמיתות המשוערות אליהם הגיעו, משא"כ בימינו - זמן הידיעה, שעורכים מעין וידוא -מינימלי ככל שיהיה- ובעזרתו ניתן להשתמש בי.ד.ע.
 

לורוצה

New member
אם אתה מתעקש...

אני הייתי הולך על: היום מחפשים מה השיר עושה *לי*, מה *אני* מרגיש כשאני קורא את השיר. אך מכיוון שכל מיני אנשים יגידו "היי! אבל מה המשורר רצה להביע?" ובעצם יתכוונו ל"לי השיר עשה בכלל משו אחר, ואני בטוח ש*אני* זה שצודק", גם אלו שמולם יגידו מראש "משמעותו של השיר היא..." ולא פשוט יספרו על מה שהם מרגישים. לגבי חלק ב', לוממש הבנתי מה אמרת, שהרי גם פעם הם חשבו שהם בדקו את זה והם יודעים את זה, כך לפחות נשמה לי. ההתיימרות לדעת הינה תמיד נחלת המין האנושי (וכאן זה מתקשר גם לחלק א'). ולסיום, שיר: פה מפיק ערגליות / הרצל סעיד פיך מפיק ערגליות שחומות ומתוקות, במילוי שוקולד. כמה אני לא אוהב מילוי שוקולד בערגליות שלי. הייתי מעדיף תות שדה, אבל עדיין, אני מוכן לקבל אותך כמו שאת. אכפת לך להשתנות? ___________________________ אני, אישית, נהנתי. חג דתיים שמח!
 
למעלה