חומר למחשבה
New member
החכמולוגים בהבנת איבן עזרא
ברוך שפינוזה בספרו מאמר תאולוגי מדיני גילה לנו את אמריקה שם הוא כותב שהאבן עזרא מרמז בכמה מקומות על פסוקים מאוחרים שלכאורה לא משה כתבם מעניין מאוד מה עבר בראשו של שפינוזה בשעה שהתעלם מגילוי דעת ברור של האיבן עזרא על הפסוק בפרשת וישלח ואלה המלכים שם כותב האבן עזרא בצורה חריפה על חכם בשם רבי יצחק שכתב שם שיתכן שפסוק זה נכתב בזמן יהושפט והאיבן עזרא גילה את דעתו שם שספרו של רבי יצחק ראוי להישרף כיוון שהעז לכתוב שפסוקים אלו נכתבו בתקופת יהושפט הרבה אחרי משה רבנו ולמה לנו להתעלם מגילוי דעת זה ולהתלות ברמזים דקים שלכאורה ניתן היה לפרשם גם לדעתם של מבקרי המקרא אך כדרכם של המבקרים אנני מתפלא מדוע הניחו גילוי דעת ברור של האיבן עזרא ותלו הרי הררים של הבלים שאין להם ביסוס ויצרו מהאבן עזרא אפיקורוס חלילה, ושאלה לי אל הביקורתיים איך זה שהאבן עזרא שכתב פירושו לפני למעלה מ 900 שנה ופירושו נכתב בכל ספר חומש המכבד את עצמו והפופולריות של פירושיו היא אחר רש"י אתפלא איך לא שמו לב ל"דברי הכפירה" של האבן עזרא ונתנו לו מקום של כבוד בין מפרשי התורה הרי כל הראשונים וכל האחרונים יכלו אני מעריך לשים לב לדברים אלו ואם היה בהם פסול לדעתם הרי היו מחרימים אותו ופוסלים את פירושיו אז למה לא להסיק מסקנה פשוטה שלא היתה לאבן עזרא כוונה לכפור במועד כתיבת התורה ולקבל את דבריו כשגילה דעתו בפירוש לכן לדעתי ראוי למנות מבקרים על מבקרי המקרא כי כנראה שידידנו המלומדים מבקרים את מה שמניח את הבליהם...
ברוך שפינוזה בספרו מאמר תאולוגי מדיני גילה לנו את אמריקה שם הוא כותב שהאבן עזרא מרמז בכמה מקומות על פסוקים מאוחרים שלכאורה לא משה כתבם מעניין מאוד מה עבר בראשו של שפינוזה בשעה שהתעלם מגילוי דעת ברור של האיבן עזרא על הפסוק בפרשת וישלח ואלה המלכים שם כותב האבן עזרא בצורה חריפה על חכם בשם רבי יצחק שכתב שם שיתכן שפסוק זה נכתב בזמן יהושפט והאיבן עזרא גילה את דעתו שם שספרו של רבי יצחק ראוי להישרף כיוון שהעז לכתוב שפסוקים אלו נכתבו בתקופת יהושפט הרבה אחרי משה רבנו ולמה לנו להתעלם מגילוי דעת זה ולהתלות ברמזים דקים שלכאורה ניתן היה לפרשם גם לדעתם של מבקרי המקרא אך כדרכם של המבקרים אנני מתפלא מדוע הניחו גילוי דעת ברור של האיבן עזרא ותלו הרי הררים של הבלים שאין להם ביסוס ויצרו מהאבן עזרא אפיקורוס חלילה, ושאלה לי אל הביקורתיים איך זה שהאבן עזרא שכתב פירושו לפני למעלה מ 900 שנה ופירושו נכתב בכל ספר חומש המכבד את עצמו והפופולריות של פירושיו היא אחר רש"י אתפלא איך לא שמו לב ל"דברי הכפירה" של האבן עזרא ונתנו לו מקום של כבוד בין מפרשי התורה הרי כל הראשונים וכל האחרונים יכלו אני מעריך לשים לב לדברים אלו ואם היה בהם פסול לדעתם הרי היו מחרימים אותו ופוסלים את פירושיו אז למה לא להסיק מסקנה פשוטה שלא היתה לאבן עזרא כוונה לכפור במועד כתיבת התורה ולקבל את דבריו כשגילה דעתו בפירוש לכן לדעתי ראוי למנות מבקרים על מבקרי המקרא כי כנראה שידידנו המלומדים מבקרים את מה שמניח את הבליהם...