החכמולוגים בהבנת איבן עזרא

החכמולוגים בהבנת איבן עזרא

ברוך שפינוזה בספרו מאמר תאולוגי מדיני גילה לנו את אמריקה שם הוא כותב שהאבן עזרא מרמז בכמה מקומות על פסוקים מאוחרים שלכאורה לא משה כתבם מעניין מאוד מה עבר בראשו של שפינוזה בשעה שהתעלם מגילוי דעת ברור של האיבן עזרא על הפסוק בפרשת וישלח ואלה המלכים שם כותב האבן עזרא בצורה חריפה על חכם בשם רבי יצחק שכתב שם שיתכן שפסוק זה נכתב בזמן יהושפט והאיבן עזרא גילה את דעתו שם שספרו של רבי יצחק ראוי להישרף כיוון שהעז לכתוב שפסוקים אלו נכתבו בתקופת יהושפט הרבה אחרי משה רבנו ולמה לנו להתעלם מגילוי דעת זה ולהתלות ברמזים דקים שלכאורה ניתן היה לפרשם גם לדעתם של מבקרי המקרא אך כדרכם של המבקרים אנני מתפלא מדוע הניחו גילוי דעת ברור של האיבן עזרא ותלו הרי הררים של הבלים שאין להם ביסוס ויצרו מהאבן עזרא אפיקורוס חלילה, ושאלה לי אל הביקורתיים איך זה שהאבן עזרא שכתב פירושו לפני למעלה מ 900 שנה ופירושו נכתב בכל ספר חומש המכבד את עצמו והפופולריות של פירושיו היא אחר רש"י אתפלא איך לא שמו לב ל"דברי הכפירה" של האבן עזרא ונתנו לו מקום של כבוד בין מפרשי התורה הרי כל הראשונים וכל האחרונים יכלו אני מעריך לשים לב לדברים אלו ואם היה בהם פסול לדעתם הרי היו מחרימים אותו ופוסלים את פירושיו אז למה לא להסיק מסקנה פשוטה שלא היתה לאבן עזרא כוונה לכפור במועד כתיבת התורה ולקבל את דבריו כשגילה דעתו בפירוש לכן לדעתי ראוי למנות מבקרים על מבקרי המקרא כי כנראה שידידנו המלומדים מבקרים את מה שמניח את הבליהם...
 
אולי במקום להיות חוכמולוג

תנסה לתת פירוש מתקבל על הדעת אחר לדברי האבן-עזרא בכל המקומות שצויינו ע"י שפינוזה. זה שהאבן-עזרא עשה מזה סוד, וניסה להסוות את דעתו, זה מובן למדי על רקע אותם ימים...
 

nikit1

New member
הבהרה קטנה...

אל לנו לשכוח שאבן עזרא היה קודם כל איש דתי, חכם מימי הביניים שלעולם לא זז מההנחה המסורתית שהתורה נכתבה בידי משה. (והוא אומר זאת מפורשות בהערות ל בראשית לב:21, כח:11, שמות ג:2 ועוד).ולא נשכח שלא כדרכו לכתוב פירוש ברמזים. שפינוזה בא מרקע ותקופה שונים לגמרי ולא היה כבול במוסכמות הדת, קרוב לוודאי שהוא ניסה לשוות לאבן עזרא אופי של ראשוני המבקרים כדי לאשש את עמדתו שלו. ולעיקרו של עניין: אבן עזרא מודה בשישה (או חמישה, אני לא זוכרת במדויק) מקומות בתורה שיש בהם תוספות מאוחרות למשה אבל קשה להאמין שכוונתו היתה כי מחבר הספר הוא עורך מאוחר. על סמך התקופה בה חי והיותו בעל אמונה עמוקה הגיוני יותר לפרש כי כוונתו היתה שהפסוקים הללו נכנתבו בידי נביאים אחרים בהשראה אלוהית.
 
ניקיט, אני נוטה להסכים לדבריך

שהאבן עזרא לא ראה סתירה לאמונתו בגילוי שישנן תוספות בתורה שנוספו בזמן מאוחר. אינני יודע אם סבר שבהכרח מדובר בנביאים - הוא לא שיתף אותנו בהסבריו לנושא - אבל מה שברור הוא שהוא חש שיש בגילוי הזה חומר נפץ שמצדיק הסתרה וגילוי הדבר ברמז בלבד. אגב, מעניין היה לעשות פעם מחקר מקיף על כל הסודות שאבן עזרא מרמז עליהם. הוא יצר רושם כאילו זו חוכמת הנסתר, אבל לא היתה לא שום נגיעה בקבלה.
 

grinberg

New member
מענין שהחסידים כן גילו זאת.

אולי אתה לא יודע, אבל אצל הרבה חסידים אסור ללמוד ´אבן עזרא´ על התורה.
 

nikit1

New member
קודם כל זה "את" ולא "אתה"

ואני דיברתי על העניין מבחינת המחקר ולא מבחינת האמונה. במקרה הספציפי הזה מנחם הרן דיבר על אבן עזרה וההנחה המוטעית של שפינוזה במאמרו "המדרש והפשט והשיטה הביקורתית בחקר המקרא" ויש עוד חוקרים רבים שמסכימים עם ההנחה הזו.
 

גוזל

New member
והכנעני אז בארץ -אבן עזרא

מי יכול להביא את הציטוט של האבן עזרא על הפסוק הנחמד הזה יש כאו יופי של בעיה
 
למעלה