החלטות ועדת השמה

Elizab3th

New member
החלטות ועדת השמה../images/Emo20.gif

שלום, ברצוני לדעת אם ועדת השמה קובעת ומחליטה שעל ילד לעבור לכיתת חינוך מיוחד בבי"ס רגיל ואם ההורים מסרבים, האם הם יוכלו להעביר את הילד לחינוך המיוחד על אף התנגדות ההורים? או שבכל זאת המילה האחרונה היא מילת ההורים? תודה ושבוע טוב
 

זהבה נ

New member
Elizab3th שלום ברוכה הבאה לפורום

מתוך שאלתך אני מסיקה שהיתה לכם ועדת השמה ויש בידכם החלטה, האם נכון? ככלל תמיד מעונינים שההחלטה תיהיה רצון ההורים ובהרבה מקרים גם הולכים עם ההורים לקבלת החלטה משותפת, אבל לעתים רחוקות כאשר לא עולה אותה תמונה ואו תוצאת האבחון של הילד אינה מקובלת על ההורים יש לעתים חילוקי דיעות וגם אז שומעים מה יש להורים לומר על ההמלצה והאם הבקשה של ההורים מגובה על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג, במקרים שבהםפ הייתי שותפה בישיבות שההורים הביאו אבחון שהמליץ המלצות שונות מהמלצות הצוות המקצועי בוועדה, רובם היו מקרים שהתקבלה בקשת ההורים. על פי החוק הוועדה לא חייבת לקבל את הבקשה או ההתנגדות של ההורים כי לנגד עיניה מובא תלמיד וטובתו ולא מה טובת או השפעת ההחלטה על ההורים למרות שלא מתעלמים מכך, כל פרמטר הוא חשוב ונחשב לצורך קבלת החלטה. במידה וההורים עדיין מסרבים הם על פי החוק רשאים לפנות בכתב תוך 21 יום למנהל המחוז ולבקש כינוס של ועדת ערר שגם אליה מומלץ להביא ממצאים מקצועיים המגבים את בקשתם ולא לומר שהם מסרבים בשל סיבות לא מקצועיות, כי אז פחות יהיה לבקשתם תוקף. חשוב שההורים יהיו שותפים להחלטה, יבינו ויפנימו את הסיבות להמלצות ועדת ההשמה ויהיו מחוברים לילד שלהם ולקשייו, כי רק אז התלמיד יצליח בכל מסגרת חינוכית ואם ימלץ מעבר אז הוא גם יכול להצליח או במידה והתלמיד לא יעבור למסגרת אחרת יוחלט יחד מה ההורים לוקחים על עצמם בכדי לסייע לו להמשיך במסגרת הקיימת, לא כל ועדת השמה מוציאה תלמיד לחינוך מיוחד, היא קובעת זכאות לחינוך מיוחד ולאחר מכן ועדת שיבוןץ בהסתמך על המצלת ועדת השמה מקבלת החלטה על השיבוץ, לעתים מאוד רחוקות וקיצוניות בלבד פועלים על אף התנגדות ההורים וזה מתוקף החוק למען התלמיד. בבית ספר יש את חוק חינוך חובה וההורים מחויבים לו מגן חובה ועד לגיל 16, כיתה י'(אגב, חוק חינוך מיוחד הוא מגיל 3 עד גיל 21 וכך שיש בו מסגרות המשך גם למי שאינו מגוייס לצבא).
 

Elizab3th

New member
תודה לך...

ולא, עדיין לא היינו בועדת השמה. היינו עם הבן באבחון פסיכודידקטי ששם מסתבר שהילד בעל אינטליגנציה ממוצעת לגילו ואף מעל הממוצע, אבל משהו כנראה קצת מפריע לו להשתתף בשיעורים. אני לא חושבת שזאת בעיה שמצריכה הוצאתו מהכיתה הרגילה בה הוא לומד ולהכניס אותו עוד יותר לטראומה בלעבירו לכיתת חינוך מיוחד בבי"ס אחר. אם הפסיכולוגית המליצה על ועדת השמה, האם יש אפשרות לבטל את הועדה? אני מצידי לוקחת את כל העזרה שרק אפשר וגם חלק מההמלצות של הפסיכולוגית.
 

זהבה נ

New member
המלצת הפסיכולוגית=כהמלצת הצוות

החינוכי הבית ספרי, הפסיכולוגית היא חלק מצוות בית הספר והיא לאחר האבחון רשאית לבקש ועדת השמה על מנת לתת לתלמיד סיוע המגיע מהחינוך המיוחד. את נכנסת לשיקולי שיבוץ וקבעת שהבן שלך יעבור לכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל אחר, אולי לא יהיה ניתן לעשות זאת השנה? אולי מדובר על שנת הלימודים הבאה?, על פי החוק לא ניתן לחייב לשבץ בשנת הלימודים הזו ועדות המתקיימות לאחר ה 15 ביוני מידי שנה יישומן אמור להיות רק בספטמבר שנה לאחר מכן, אלא רק אם יש מקום והסעה למסגרת. אל תרתמי את העגלה לפני הסוסים, השקיעי בלהמשיך ולתת לילד שלך את כל מה שאפשר ועולה בידיך לתת לו. כאשר יגיע מועד הוועדה לכו והשתתפו בדיון על הילד שלכם והביעו את דעתכם ובקשותכם ועמדותכם כהורים, שותפותכם חשובה מאוד להצלחת הילד. בנושא הטראומה, זה דבר שיכול להיות מפריע אולי לנו כהוריםשחוששים מהסטיגמה ולא כל כך לילד, כי אם הילד אכן צריך להחליף מסגרת חשוב בשבילו שכך ייעשה(אני לא מביעה עמדה כי אני לא בקיאה בפרטים מזהים על הילד שלך ואין לי מושג מה הקשיים שלו). תתפלאי כמה ילדים סתגלנים ומתרגלים מהר מאוד למקום שטוב להם בו וששם הם מצליחים לחוות חויות של הצלחה ובכך עולה להם הדימוי העצמי, ולא כל הזמן להתעמת עם הקשיים והכישלונות במקום שאין להם בו סיוע מקצועי. לעתים קרובות זו ירידה לצורך עליה, ככל שמקבלים סיוע בגיל צעיר יותר, כך ניתן לשוב לחינוך הרגיל לשילוב מלא ולשכוח מהתקופה של החינוך המיוחד ולא לפתח פערים גדולים, אבל במידה ודוחים את המעבר ונאחזים בנושאי הסטיגמות ומה יגידו על הילד שלי... אז ניתן לראות במציאות כמה תלמידים שפיתחו פערים לימודיים ונוספו לכך גם קשיים רגשיים רק בשל הסיבה שהוריהם לא היו "מבושלים" ומשלימים עם עובדת היותם זקוקים למסגרת מיוחדת ומקצועית. אשמח להמשיך להדריך וסייע לך בתהליך.
 
למעלה