החלטתם למכור את הרכב איך מתקדמים מכאן

DEPOSIPHOTOS.jpg
קרדיט תמונה Depositphotos

עברתם ביחד דרך ארוכה, אבל בסוף תמיד מגיע רגע הפרידה. מדהים כמה שאנחנו נקשרים רגשית לרכב שלנו. לפעמים הוא ממש חלק מהמשפחה – זה לקח אותנו לחופשות ולטיולים בארץ, זה שהתווכחנו בו, השלמנו בו, הילדים התפרעו בו מאחור, ישנו מאחור וספרו מכוניות צהובות בדרך. בכל אופן, בסוף זאת מכונה ומכונה מחליפים. אז קדימה, איך עושים את זה? להלן המדריך.

רגע לפני שמפרסמים את הרכב למכירה, איפה מתחילים?​

יש לא מעט אפשרויות למכירת רכב יד שנייה בארץ וזו שתבחרו תשפיע על אופן המכירה והתהליך שתעברו כמו גם על המחיר שתקבלו בסוף. שוק המכוניות יד שניה יחסית סוער ואפשרויות המכירה התקדמו מאז שהיינו תולים שלט עם פרטים וטלפון על השמשה האחורית. בכל אופן נקודת ההתחלה שלכם צריכה להיות, מן הסתם, המחיר המבוקש ובשביל זה צריכים להבין אלו פרמטרים משפיעים עליו למטה או למעלה. ההמלצה שלנו: היכנסו לאתרי מכירת רכב יד2 ועברו על המכוניות בקטגוריה המדויקת שלכם – יצרן, דגם, שנת ייצור. ממוצע המחיר המבוקש הוא בערך הסכום שגם אתם תוכלו לדרוש. הקילומטראז' שלכם נמוך במיוחד או גבוה במיוחד? זה ישפיע על המחיר למעלה ולמטה בהתאמה. יש לכם תוספות מגניבות כמו ג'אנטים מיוחדים, מערכת סטריאו מתקדמת ועוצמתית, תוספות בטיחותיות כמו מוביליי וכו? אלו פרמטרים שיעלו את מחיר המחירון. בסופו של דבר תוכלו להגיע לסכום המבוקש. מומחי מכירה ומו"מ ימליצו לפרסם מחיר טיפה יותר גבוה ממנו כדי לתת מקום להתמקחות של הצד השני.

הצעד השני יכול להיות ביקור במגרש מכוניות שמתמחה במכירה או שפשוט קונה מכוניות. ביקור כזה יתן לכם עוד סדר גודל של המחיר ההגיוני לבקש. חיפוש קצר בגוגל יפרוש בפניכם עשרות עסקים שקונים מכוניות משומשות ואפשר כמובן תמיד להתייעץ ולבקש המלצות מחברים או מהפיד ברשתות החברתיות.

איפה מוכרים?​

ההחלטה שלכם: לפרסם באחד מאתרי האינטרנט ליד2 ולהתמודד לבד עם הטלפונים, ההתמקחויות והדרישות של מוכרים (ויש לא מעט) ועם העובדה שהטלפון שלכם מפורסם עכשיו לכל דורש. אתם יכולים לבחור במסירה למגרש או למוסך שימכור בשבילכם (במקרה זה המחיר שתקבלו בסוף יהיה מחיר המכירה פחות העמלה על ניהול העסקה). ואתם יכולים למכור למוסך או לסוכנות שמתמחה בזה – הם כבר ימכרו אותו הלאה. כדאי לדעת שבד"כ זה יהיה המחיר הנמוך ביותר שתקבלו, אבל זה המחיר שתשלמו על עסקה מהירה וסגירה זריזה של הכאב ראש הזה שנקרא למכור את הרכב. ואתם יכולים גם לבדוק בהזדמנות זו אפשרות של טרייד-אין ולצאת משם כבר עם הרכב הבא שלכם.

להכין את הרכב (ואת עצמכם) למכירה​

מגרש מכוניות וסוכנויות יודעים לראות את הרכב ולהבין את מצבו גם בלי שתעבירו אותו קודם בשטיפה, אבל תמיד טוב לבוא עם רכב נקי ומרשים וללא סימני ציפורים, עקבות חתולים ופירות פיקוס מעוכים. אם החלטתם למכור לבד בפרסום באחד הלוחות האינטרנטיים, דיגום, שטיפה, ניקיון וצחצוח הם מאסט. אתם רוצים להציג את המכונית האהובה שלכם במיטבה. טיפ נוסף הוא עניין ניהול המו"מ והמכירה: אם מכירות הן לא הצד החזק שלכם כדאי גם לדבר עם חברים שעוסקים בתחום או שאתם יודעים שיש להם את הכישרון הזה או ללמוד קצת על איך מנהלים תהליך מכירה ומו"מ. אתם רוצים לקבל את המחיר הטוב ביותר ויכול להיות שתתמודדו עם אנשים שבהחלט יודעים להתמקח.

בדיקת הרכב במכון​

בכל תהליך מכירה של רכב, דרך כל אמצעי שתבחרו, כדאי גם לעבור במכון בדיקה כדי לקבל אישור על מצבו – שלא עבר תאונות חמורות ואם עבר כאלו – לבדוק שאין פגיעה בשאסי, שהרכב לא גנוב ומספר המנוע והשילדה תואמים את אלו הרשומים ברישיון, שמספר הקילומטרים הרשומים בלוח השעונים תואם את מצב המנוע והמצב המכני של הרכב, שהצמיגים אינם צריכים החלפה (ואם כן זה ירד ממחיר המכירה), מצב הבלמים, הגיר, המערכות השונות וכו'. מעבר לבדיקה במכון, מומלץ לבקש מהמוסך שיעביר לכם את כל היסטוריית הטיפולים של הרכב ואת כל הרישומים שלו לאורך השנים. רוב הקונים כולל הסוכנויות ידרשו לקבל את התיעוד הזה.

לכל סוכנות ומוסך יש את המכונים שהם עובדים אתם –אתם יכולים לסמוך עליהם או ללכת למכון משלכם ולהגיע עם התוצאות. במכירה עצמאית הבחירה היא שלכם או של הקונה ואתם גם צריכים להתנהל מולו בהחלטה מי אמור לשלם על הבדיקה.

אגב, רגע לפני המכירה תתבקשו גם להוציא אישור שהרכב אינו משועבד ויכול להימכר. קונה חכם לא יסמוך על המילה שלכם ויבקש להוציא אישור כזה – עניין של כמה קליקים בדפדפן.

ביטוח רכב​

פעם כשהיינו מוכרים את האוטו אפשר היה להעביר את הביטוח על שם הקונה. ימים אלו עברו חלפו, בעיקר משום שעלות פוליסת הביטוח תלויה גם במשתמשים ברכב ולא רק במאפייני הרכב עצמו. גיל המבוטח או המבוטחת, שנות ותק על הכביש, תביעות בעבר ביטוחי (בשלוש השנים האחרונות, שהן מעל לסכום של 5,000 ₪) ועוד. בכל אופן, דווקא מבחינת הרוכש או הרוכשת חשוב לדאוג לביטוח רכב ובעיקר לביטוח חובה שכן בלעדיו הוא או היא אינם יכולים לנהוג ברכב גם לא ממקום המכירה (מתחת לבית שלכם, למשל) ועד לביתם שלהם. החובה לדאוג לפוליסת ביטוח חובה מוטלת על מי שרכש את הרכב.

בעבר, אגב, בשביל להעביר בעלות על רכב הייתם צריכים ללכת ביחד לדואר הסמוך ולבצע את ההעברה. היום, כמובן ותודה לאלוהי האינטרנט, אפשר לעשות זאת בפעולה פשוטה בעמוד "העברת בעלות לכלי רכב" באתר של משרד התחבורה. זאת פעולה של שני שלבים – החלק של המוכר והחלק של הקונה ועלותה באתר היא 210 ₪ לעומת 223 ₪ כשזה מתבצע פיזית באחד מסניפי הדואר.

לאחר שביצעתם העברת בעלות, תתפנו להתעסק עם ביטוח הרכב. כאמור, הרכב אינו נמכר יחד עם פוליסת הביטוח המשויכת לו – לא החובה ולא המקיף. מיד לאחר העברת הבעלות עליכם ליצור קשר עם חברת הביטוח, לבטל את הפוליסה הקיימת ולקבל החזר על יתרת הסכום ששולם עד תום תקופת הביטוח או פשוט לעצור את התשלומים העתידיים ולקבל את יתרת הסכום היחסי שנותר לחודש הספציפי בו אתם מבצעים את הביטול.

הגיוני שאם מכרתם רכב אתם קונים אחד אחר במקומו. לאחר שקניתם רכב חדש תצטרכו גם לדאוג לפוליסת ביטוח רכב עבורו, אשר תיקח בחשבון את מאפייני הרכב שרכשתם ותתומחר בהתאם. במידה והחלטתם להישאר עם אותה חברת ביטוח, אתם כן יכולים לבצע מולה עסקה שתכלול את התשלומים הקיימים על הרכב הקודם. כלומר, רכישה של ביטוח חובה ומקיף חדשים, תוך שימוש בכסף ביתרת התשלום על הביטוח הקיים והעברתו לפוליסה החדשה – עם תוספת תשלום, כמובן, שכן אתם עומדים לרכוש ביטוח לשנה ולביטוח הקיים מן הסתם קיימת יתרה נמוכה מזה. אפשרות נוספת היא לבצע החלפת רכב בפוליסה קיימת ולשלם את ההפרש / זיכוי בתמחור.

ומילה לסיום, שאולי צריכה להיות בהתחלה: אל תשכחו להוציא את כל החפצים שלכם מתא המטען, את המטען והכבל, את הדברים שהצטברו בתא הכפפות שמעולם לא היו בו כפפות ומומלץ לחטט בחריצים שבין המושבים והמשענות – אולי תמצאו כמה מטבעות או את הטבעת שאבדה – כבר היו דברים מעולם.
 
למעלה