החמישיה
- והפעם: סקא ורוקסטדי

החמישיה../images/Emo57.gif - והפעם: סקא ורוקסטדי

(נכתב בעיקר בגלל הפספוס האישי שלי את הסשן מהווייב לפני שבועיים, דבר שאני לא מתכנן לפספס לסשן הראב א דאב בשבוע הקרוב) אהלן חברים יקרים! הסקא והרוקסטדי הם הסיגנונות שקדמו לרגאיי כמו שאנו מכירים אותו היום. יותר מזה, רבים מזמרי הרגאיי האהובים והמצליחים ביותר החלו את דרכם בסיגנונות אלה, מה שהופך את אותם סיגנונות לחלק בלתי נפרד מהתרבות הג'מייקנית, שכולם חייבים להכיר, וקשה שלא לאהוב. כמה מילים על סקא (וקצת על רוקסטדי), מתוך וויקיפדיה: "סקא (SKA) הוא סגנון מוזיקלי קצבי שהתפתח בג'מייקה בסוף שנות ה-50 ומשלב בתוכו יסודות מהמנטו והקליפסו יחד עם צליל של רית'ם אנד בלוז אמריקאי. נהוג להתייחס לשלוש תקופות שונות של הסקא. הגל הראשון בסוף שנות ה-50 ובשנות ה-60. הגל השני בתחילת שנות ה-80 והגל השלישי והאחרון היה בשנות ה-90. הסקא הקדים בג'מייקה את סגנון הרוקסטדי שהיה איטי ממנו ואת הרגאיי שהיה בעל מקצב איטי עוד יותר.... "ב-1960, כאשר הריתם אנד בלוז של ניו אורלינס איבד מהפופולריות שלו בארצות הברית, החלו האמנים הג'מייקנים להקליט בעצמם את גרסאותיהם לשירים אלו. סגנון הסקא, שנקרא גם לעתים "בלוז ביט", קיבל מהמנטו (שילוב של מקצב אפריקאי עם מלודיה אירופאית) את המקצב המיוחד, מהריתם אנד בלוז את הנגינה הקצבית של הגיטרה והתופים, אך במקצב מהיר ועליז יותר. את השפעת הג'אז על הסגנון אפשר למצוא בייחוד בהרכב האינסטרומנטלי שכולל כלי נשיפה (אם כי לג'מייקה מסורת ארוכה של תזמורות כלי נשיפה), פסנתר ובס בעלי תפקיד מרכזי. כמו כן, האלתורים הקיימים בסקא, גם הם מקורם בג'אז. מקור הביטוי סקא הוא כנראה אונומטופי. הגיטריסט ארנסט רנגלין סיפר כי הוא ומוזיקאים אחרים נהגו לכנות את הצליל המיוחד שהפיקו על ידי שפשוף מיתרי הגיטרה בעת הנגינה כ"סקאט, סקאט, סקאט". ישנם כאלו המאמינים שהשידורים המוקדמים של הג'אז ושל הרוק'נרול מתחנות הרדיו בארצות הברית פורשו בצורה לא נכונה על ידי חובבי המוזיקה הנלהבים ששמעו את המקצב אשר נוצר מאותות רדיו חלשים (כפי שנקלטו בחופי איי הודו המערבית) ויצרו את המקצב המיוחד אשר מחקה את אותם אותות. אחרים לעומתם, טוענים שאין כאן שום אי הבנה, וזוהי פשוט התגובה הג'מייקנית למוזיקה האמריקאית. הצליל של הסקא נולד בקינגסטון שבג'מייקה, באולפני חברות התקליטים סטודיו וואן ו-WIRL, על ידי מפיקים כמו דוד, ריד, פרינס באסטר ואדוארד סיגה (שהפך מאוחר יותר לראש ממשלת ג'מייקה). השינויים בסקא התפתחו במקביל לשינויים שהתפתחו במוזיקת הג'אז והרוק באמריקה. להקות סקא כמו הסקאטלייטס נהגו, לעתים קרובות, לנגן גרסאות סקא אינסטרומנטליות למוזיקה אמריקאית ובריטית כמו שירים של הביטלס ומנגינות מסרטים. ב-1966-7, כשמוזיקת הפופ בארצות הברית הפכה לאיטית ורגועה יותר, הצליל של הסקא השתנה בהתאם וכך נוצר סגנון הרוקסטדי שנמשך עד עליית הרגאיי בשנת 1968. בתחילת שנות ה-60, הסקא הפך למוזיקה הפופולרית ביותר בג'מייקה. המפיקים ניסו להפיץ אותו גם מעבר לים ומספר אמני ולהקות סקא (כולל פרינס באסטר וג'ימי קליף) ייצגו את ג'מייקה ביריד העולמי שנערך בניו יורק ב-1964. לאנגליה היגר הסקא יחד עם המהגרים מג'מייקה שהחלו להגיע בתחילת שנות ה-60. להיט הסקא הראשון באנגליה היה "My Boy Lollipop" שבוצע על ידי מילי סמול ב-1964. הסקא צבר פופולריות בייחוד אצל הצעירים שהיו חסידי אופנת ה"מוד", פופולריות שנמשכה עד סוף שנות ה-60. במשך אותן שנים הוקלטו להיטים נוספים, חלקם שחוברו והושמעו בג'מייקה שנים מספר לפני כן ואף זכו שם להצלחה, על ידי אמנים ג'מייקנים כמו הסקאטלייטס, הפיונירס, פרינס באסטר ואחרים. שיא ההצלחה היה כשהזמר דזמונד דקר הגיע ב-1969 עם שירו "The Israelites" למקום הראשון במצעד הבריטי...." כולכם מוזמנים להעלות את חמשת שירי הסקא והרוקסטדי שעושים לכם את זה בזמן האחרון, ובכלל. תרמו לפלייליסט הזה כמה שיותר, כי הוא יעלה לטאגליינס! גיל.
 
החמישיה שלי (כולל לינקים)

Ken Booth - You're No Good - קן בות' הוא אחד האומנים האהובים עליי. אומנם היו לו תקופות נוראיות בקריירה (בעיניי לפחות), אבל דווקא התקופה של הרוטס והרוקסטדי הוציאה ממנו את כל הטוב שבו. הטיון הזה הוקלט בעוד שתי ווריאציות לפחות, אבל זאת, המקורית, היא בעיניי הטובה ביותר, למרות שהיא נשמעת כאילו הקליטו אותה בתוך פחית שימורים (ואולי זה מה שהופך אותה כל כך טובה...?) Eric "monty" Morris - Strongman Sampson - עוד להיט סקא חזק ביותר, אם אני לא טועה מבית היוצר של דיוק ריד השנוי במחלוקת. בהקשר תנ"כי, מדבר מונטי על שמשון, החזק באדם, שאישה לקחה לו את הכוח. ככה היה וככה יהיה, הוא אומר... The Wailers - Simmer Down - מראשוני להיטי המקוננים, יצא בסביבות התקופה בה ג'מייקה קיבלה עצמאות, ואולי זה מה שעושה את השיר הזה לכל כך שמח, למרות שהוא לא מדבר על עניין כל כך משמח... Derrick Harriot - Solomon - עוד שיר עם הקשר תנ"כי, אבל הפעם בסטייל הרוקסטאדי. גם הוא מדבר דרך סיפור שלמה על חוזקת האישה על הגבר, אפילו החכם באדם, אך הוא בשונה ממונטי, מבדל את עצמו מהכלל, ואומר שאישה לא יכולה לעשות עליו פוילע שטיקים... טיון ענק ומשובח!!! the Dynamites - Hey jude - סיגנון הסקא הוא מהבולטים ביותר בתרבות הג'מייקנית שבו הדגש הוא על המוזיקה דווקא בהרבה מהיצירות. הקטע הזה הוא אחד מיני רבים שהולך אינסטרומנטלי לחלוטין, עם סולואים, כנראה מאולתרים ברובם, של הנגנים עצמם. ובמפתיע, למרות שכל חובב מוזיקה ג'מייקנית יאמר בהשתאות שהאי הוא זה שהשפיע על המוזיקה בעולם כמו שהיא היום, הקטע הזה מראה את יחסי הגומלין בין הסקא והרוקנרול העולמי. קאבר אינסטרומנטלי לאחד השירים היפים ביותר של הביטלס, חובה לשמוע... כבוד!
 

DuBsYs

New member
take 5

* riverton city של Tommy McCook מתוך אוסף כפול נפלא שנקרא Real Cool - The Jamaican King Of The Saxophone 66-77 ** one step beyond של jackie mitto מתוך evening time(coxsone)1968 *** derrick morgan - conquering ruler **** Prince Buster - Judge Dread ***** Don Drummond - Occupation מתוך אלבום מעולה בשם The Best Of Don Drummond על סטודיו1
 

Carcass

New member
.

The Skatalites - music is my occupation Ernest Ranglin - nyah - מתוך האלבום האחרון שלו,surfin מ2005. The Gladiators - rude boy ska Derrick Morgan - it's alright Ken Boothe - when i fall in love וגרסת הדאב שלו - well i fall in dub.
 
למעלה