אוריאל מעוז
New member
הטוב הרע ומה שבניהם
חברי הפורום היקרים, ישבתי שבת בבוקר וצללתי לתוך עולם מחשבותי, התנתקתי מהעולם בשקט מוזר וסרקתי את תחושותי וצצה במוחי השאלה מהו טוב? עצמתי את עיניי ורצתי עם השאלה והחלטתי לשבת מול המחשב על מנת לנסות לעקוב אחרי מן מדיטציה מוזרה של מעין חלום בהקיץ ולשתף אותה אתכם על מנת לנסות לפתור אותה. כתבתי את הכותרת ``הטוב, הרע ומה שבניהם`` מכיוון שהיו לי הרבה מחשבות שהטרידו אותי. מהו טוב? מהו רע? האם הוא מוחלט או דבר יחסי? האם הוא קיים? השאלה האחרונה היא בעצם המטרידה ביותר שממנה רציתי להתחיל. כי אם התשובה לשאלה הזו תהיה שלילית אזי כל שאר החיפוש אינו הכרחי, הרי מדוע לחפש משהו שאינו קיים? על מנת לברר האם הוא קיים היה לי הצורך להגדיר מהו טוב ומהו רע. לפיכך הלכתי למקורותינו להבין בעצם מה האל מגדיר כ-טוב ומה כ-רע. (אני כמובן יוצא מתוך נקודת הנחה כי האל הוא מוחלט ולא דבר יחסי.) הפעם הראשונה בה מופיעה המילה טוב בתנ``ך הוא בספר בראשית פרק א פסוק ד : וירא אלוהים את האור כי טוב וייבדל אלוהים בין האור ובין החשך. ולאחר מכן מופיעה המילה טוב לגבי כל דבר שהבורא ברא בעולם, המים, היבשה, החושך, החיות, ההולכים על שניים וכו.. ורק לאחר מכן מופיעה המילה רע לראשונה וזה רק בהקשר ל``עץ הדעת טוב ורע``. כל העניין הזה עדיין לא הסביר לי מהו אותו ``טוב`` שהאל מדבר עליו. האם היתושים שעוקצים אותי כל לילה הם טוב? האם רעידות אדמה זה טוב? התפרצויות הר געש? אז מהו רע? בראשית פרק ב פסוק יז` ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אוכלך ממנו מות תמות. האם למות זה רע? לא בהכרח, כי רק כתוב שביום שנאכל מעץ הדעת טוב ורע אנחנו נמות. אך על המוות לא כתוב שזה רע. אז מהו אותו ``רע`` האמור? מהו? המשכתי לחפש... פסוק אחד אחרי אני מוצא מושג חדש בנושא: ``לא טוב`` בראשית פרק ב פסוק יח ויאמר יהוה אלוהים לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו. אז מה יש לנו עכשיו? טוב, לא טוב, רע. האם יש לנו ``לא רע``? יצאתי לחפש.... זה באמת מתחיל להיות מוזר, הפעם הראשונה שאני מוצא את המושג ``לא רע`` הוא בספר משלי פרק לא פסוק ג` :גמלתהו טוב ולא רע כל ימי חייה, בהקשר לאשת חיל, שיר הנשמה התאומה בזוגיות לפי מפרשי סוד. אז מה יש לנו עכשיו? ``לא טוב`` = האדם, ``לא רע``= האישה, או קי אנחנו יודעים עכשיו מה אנחנו לא, אבל מה אנחנו כן? ומה זה? המשכתי בספר בראשית: פרק ג פסוק ה: כי ידע אלוהים כי ביום אוכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים ידעי טוב ורע. אהה.... מכיוון שאנחנו כולנו מכירים את סיפור אדם וחווה, אז המסקנה : ביום שנאכל מפרי עץ הדעת טוב ורע (ואכלנו ממנו) נהיה (אנחנו) כאלוהים. האם באמת אנחנו כאלוהים? אנחנו כבודדים, כקהילה, כעם, כאנושות? או שכל מה שקורה – קורה כי כך זה צריך להיות ואין פה עניין של טוב ורע וזה רעיון שמפחיד לשמו, זה משהו בסגנון אנרכיה, כל אחד יעשה הישר בעיניו וייקח את החוק לידיים. האם להעביר זקנה את הכביש הוא דבר טוב? ואם היא לא רוצה? לתת לעני מרוד ארוחה זה טוב? ואם הוא בדיוק אכל והוא מלא ואתה מכריחו לאכול? מתי עובר הגבול בין טוב ורע? יש פסוק שאומר סור מרע, עשה טוב... שני שלבים, שני דרישות, סור מרע זה דבר אחד, עשה טוב זה שני. מהו שלב הבניים? מהו אותו מצב שבו אני כבר סרתי מרע ועדיין לא עשיתי טוב? אור וטוב אוריאל מעוז
חברי הפורום היקרים, ישבתי שבת בבוקר וצללתי לתוך עולם מחשבותי, התנתקתי מהעולם בשקט מוזר וסרקתי את תחושותי וצצה במוחי השאלה מהו טוב? עצמתי את עיניי ורצתי עם השאלה והחלטתי לשבת מול המחשב על מנת לנסות לעקוב אחרי מן מדיטציה מוזרה של מעין חלום בהקיץ ולשתף אותה אתכם על מנת לנסות לפתור אותה. כתבתי את הכותרת ``הטוב, הרע ומה שבניהם`` מכיוון שהיו לי הרבה מחשבות שהטרידו אותי. מהו טוב? מהו רע? האם הוא מוחלט או דבר יחסי? האם הוא קיים? השאלה האחרונה היא בעצם המטרידה ביותר שממנה רציתי להתחיל. כי אם התשובה לשאלה הזו תהיה שלילית אזי כל שאר החיפוש אינו הכרחי, הרי מדוע לחפש משהו שאינו קיים? על מנת לברר האם הוא קיים היה לי הצורך להגדיר מהו טוב ומהו רע. לפיכך הלכתי למקורותינו להבין בעצם מה האל מגדיר כ-טוב ומה כ-רע. (אני כמובן יוצא מתוך נקודת הנחה כי האל הוא מוחלט ולא דבר יחסי.) הפעם הראשונה בה מופיעה המילה טוב בתנ``ך הוא בספר בראשית פרק א פסוק ד : וירא אלוהים את האור כי טוב וייבדל אלוהים בין האור ובין החשך. ולאחר מכן מופיעה המילה טוב לגבי כל דבר שהבורא ברא בעולם, המים, היבשה, החושך, החיות, ההולכים על שניים וכו.. ורק לאחר מכן מופיעה המילה רע לראשונה וזה רק בהקשר ל``עץ הדעת טוב ורע``. כל העניין הזה עדיין לא הסביר לי מהו אותו ``טוב`` שהאל מדבר עליו. האם היתושים שעוקצים אותי כל לילה הם טוב? האם רעידות אדמה זה טוב? התפרצויות הר געש? אז מהו רע? בראשית פרק ב פסוק יז` ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אוכלך ממנו מות תמות. האם למות זה רע? לא בהכרח, כי רק כתוב שביום שנאכל מעץ הדעת טוב ורע אנחנו נמות. אך על המוות לא כתוב שזה רע. אז מהו אותו ``רע`` האמור? מהו? המשכתי לחפש... פסוק אחד אחרי אני מוצא מושג חדש בנושא: ``לא טוב`` בראשית פרק ב פסוק יח ויאמר יהוה אלוהים לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו. אז מה יש לנו עכשיו? טוב, לא טוב, רע. האם יש לנו ``לא רע``? יצאתי לחפש.... זה באמת מתחיל להיות מוזר, הפעם הראשונה שאני מוצא את המושג ``לא רע`` הוא בספר משלי פרק לא פסוק ג` :גמלתהו טוב ולא רע כל ימי חייה, בהקשר לאשת חיל, שיר הנשמה התאומה בזוגיות לפי מפרשי סוד. אז מה יש לנו עכשיו? ``לא טוב`` = האדם, ``לא רע``= האישה, או קי אנחנו יודעים עכשיו מה אנחנו לא, אבל מה אנחנו כן? ומה זה? המשכתי בספר בראשית: פרק ג פסוק ה: כי ידע אלוהים כי ביום אוכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים ידעי טוב ורע. אהה.... מכיוון שאנחנו כולנו מכירים את סיפור אדם וחווה, אז המסקנה : ביום שנאכל מפרי עץ הדעת טוב ורע (ואכלנו ממנו) נהיה (אנחנו) כאלוהים. האם באמת אנחנו כאלוהים? אנחנו כבודדים, כקהילה, כעם, כאנושות? או שכל מה שקורה – קורה כי כך זה צריך להיות ואין פה עניין של טוב ורע וזה רעיון שמפחיד לשמו, זה משהו בסגנון אנרכיה, כל אחד יעשה הישר בעיניו וייקח את החוק לידיים. האם להעביר זקנה את הכביש הוא דבר טוב? ואם היא לא רוצה? לתת לעני מרוד ארוחה זה טוב? ואם הוא בדיוק אכל והוא מלא ואתה מכריחו לאכול? מתי עובר הגבול בין טוב ורע? יש פסוק שאומר סור מרע, עשה טוב... שני שלבים, שני דרישות, סור מרע זה דבר אחד, עשה טוב זה שני. מהו שלב הבניים? מהו אותו מצב שבו אני כבר סרתי מרע ועדיין לא עשיתי טוב? אור וטוב אוריאל מעוז