הטוב הרע ומה שבניהם

הטוב הרע ומה שבניהם

חברי הפורום היקרים, ישבתי שבת בבוקר וצללתי לתוך עולם מחשבותי, התנתקתי מהעולם בשקט מוזר וסרקתי את תחושותי וצצה במוחי השאלה מהו טוב? עצמתי את עיניי ורצתי עם השאלה והחלטתי לשבת מול המחשב על מנת לנסות לעקוב אחרי מן מדיטציה מוזרה של מעין חלום בהקיץ ולשתף אותה אתכם על מנת לנסות לפתור אותה. כתבתי את הכותרת ``הטוב, הרע ומה שבניהם`` מכיוון שהיו לי הרבה מחשבות שהטרידו אותי. מהו טוב? מהו רע? האם הוא מוחלט או דבר יחסי? האם הוא קיים? השאלה האחרונה היא בעצם המטרידה ביותר שממנה רציתי להתחיל. כי אם התשובה לשאלה הזו תהיה שלילית אזי כל שאר החיפוש אינו הכרחי, הרי מדוע לחפש משהו שאינו קיים? על מנת לברר האם הוא קיים היה לי הצורך להגדיר מהו טוב ומהו רע. לפיכך הלכתי למקורותינו להבין בעצם מה האל מגדיר כ-טוב ומה כ-רע. (אני כמובן יוצא מתוך נקודת הנחה כי האל הוא מוחלט ולא דבר יחסי.) הפעם הראשונה בה מופיעה המילה טוב בתנ``ך הוא בספר בראשית פרק א פסוק ד : וירא אלוהים את האור כי טוב וייבדל אלוהים בין האור ובין החשך. ולאחר מכן מופיעה המילה טוב לגבי כל דבר שהבורא ברא בעולם, המים, היבשה, החושך, החיות, ההולכים על שניים וכו.. ורק לאחר מכן מופיעה המילה רע לראשונה וזה רק בהקשר ל``עץ הדעת טוב ורע``. כל העניין הזה עדיין לא הסביר לי מהו אותו ``טוב`` שהאל מדבר עליו. האם היתושים שעוקצים אותי כל לילה הם טוב? האם רעידות אדמה זה טוב? התפרצויות הר געש? אז מהו רע? בראשית פרק ב פסוק יז` ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אוכלך ממנו מות תמות. האם למות זה רע? לא בהכרח, כי רק כתוב שביום שנאכל מעץ הדעת טוב ורע אנחנו נמות. אך על המוות לא כתוב שזה רע. אז מהו אותו ``רע`` האמור? מהו? המשכתי לחפש... פסוק אחד אחרי אני מוצא מושג חדש בנושא: ``לא טוב`` בראשית פרק ב פסוק יח ויאמר יהוה אלוהים לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו. אז מה יש לנו עכשיו? טוב, לא טוב, רע. האם יש לנו ``לא רע``? יצאתי לחפש.... זה באמת מתחיל להיות מוזר, הפעם הראשונה שאני מוצא את המושג ``לא רע`` הוא בספר משלי פרק לא פסוק ג` :גמלתהו טוב ולא רע כל ימי חייה, בהקשר לאשת חיל, שיר הנשמה התאומה בזוגיות לפי מפרשי סוד. אז מה יש לנו עכשיו? ``לא טוב`` = האדם, ``לא רע``= האישה, או קי אנחנו יודעים עכשיו מה אנחנו לא, אבל מה אנחנו כן? ומה זה? המשכתי בספר בראשית: פרק ג פסוק ה: כי ידע אלוהים כי ביום אוכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים ידעי טוב ורע. אהה.... מכיוון שאנחנו כולנו מכירים את סיפור אדם וחווה, אז המסקנה : ביום שנאכל מפרי עץ הדעת טוב ורע (ואכלנו ממנו) נהיה (אנחנו) כאלוהים. האם באמת אנחנו כאלוהים? אנחנו כבודדים, כקהילה, כעם, כאנושות? או שכל מה שקורה – קורה כי כך זה צריך להיות ואין פה עניין של טוב ורע וזה רעיון שמפחיד לשמו, זה משהו בסגנון אנרכיה, כל אחד יעשה הישר בעיניו וייקח את החוק לידיים. האם להעביר זקנה את הכביש הוא דבר טוב? ואם היא לא רוצה? לתת לעני מרוד ארוחה זה טוב? ואם הוא בדיוק אכל והוא מלא ואתה מכריחו לאכול? מתי עובר הגבול בין טוב ורע? יש פסוק שאומר סור מרע, עשה טוב... שני שלבים, שני דרישות, סור מרע זה דבר אחד, עשה טוב זה שני. מהו שלב הבניים? מהו אותו מצב שבו אני כבר סרתי מרע ועדיין לא עשיתי טוב? אור וטוב אוריאל מעוז
 

נגה*

New member
ה``לא טוב`` וה``לא רע`` ומה שבניהם

אהבתי את הרהוריך בנושא זה, אשר אני מאמינה כולם מהרהים בו בשלב כלשהו.. ומה בעצם המסקנה שהגעת אליה, אם בכלל ? שאין פה עיניין של טוב ורע, אך לדעתי אין גם עיניין של אנרכיה. העולם מסודר היטב, והכל נתון לנו בשפע, כמו בגן העדן. אך אנו בעלי ``אגו`` איננו מוכנים לקבל ללא תמורה ( לחם ביזיון), ועלינו לאכול מעץ הדעת טוב ורע. רק שכחנו שאין זה די ב``לאכול``, ולעשות כאילו אנו כבר יודעים הכל בעקבות אכילה מעץ הדעת טוב ורע. שכחנו לפקוח גם את עיננו ולראות סביב - קודם כל את הסדר הקיים - מחזוריות אין קץ של העולם:יום, לילה, עונות השנה, הזמנים בכלל, לידה ומוות וכ``ו האיזון האקולוגי... ומה אנו עושים ? עוצמים את עיננו חזק יותר !! הטוב והרע אינם חד משמעיים אך תלויים בתפיסתינו וברצוננו ובחירותינו, וכל שנותר לפקוח את העיניים - יש די לכולם - אין צורך להתנפל.. בהנאה רבה נוגה.
 

Tangled_Heart

New member
ראשית...

אני חייבת להעיר שההודעה שלך ממש מעניינת, באמת...למרות אורכה אני נהניתי מכל מילה :) (אהבתי את מקור המידע-התנ``ך) אני חושבת שהכל יחסי, הכל תלוי בהגדרות אישיות של כל אדם, אין לי הגדרה לטוב, רע או מה שבינהם..אני עושה מה שאני עושה על פי מושגים קיימים בראש והגדרותיהם גם אם לפעמים לא הכל מוגדר כל כך כמו שאני רוצה או חושבת שהוא. רוני.
 

elikoeliko

New member
תגובה ל``טוב הרע ומה שבינהם``

ובכן טוב ורע הם בעיני המסתכל ......האמת אין לי כוח לטחון מים כעת אבל בדיוק עלה לי בראש שייתכן שכל הסיפור המוזר של עץ הדעת יש אומרים עץ בננות ויש תאנים הוא בכלל מעיקרו משל לדעת כלומר כל זמן שהיינו לא יותר מתקדמים מקופים וחיינו לפי אינסטינקטים....הרי ששמרנו על החיוניות הטבעית של הרגע......חיה בטבע לא מבקרת אצל פסיכולוג...וגם אחרי שהיא מאבדת את ילדיה היא חוזרת לעצמה וממשיכה לחיות כרגיל....כלומר היא חיה את הרגע....דבר שאנו מזמן די אבדנו{וזו כוונת הכתוב ``כי ביום אוכלך ממנו מות תמות.. שהרי חווה אכלה ואדם אכל ולא מתו באותו היום אלא שמתו מבפנים והפכו ליצורים המגוכחים שאנו כיום:)}ולמה כי אכלנו מעץ הדעת......כי אנו עסוקים כל כך בתיאוריות של טוב ורע.. אנו חושבים כאלוהים אכן.. אבל אנו עדיין לא אלוהים ולא יכולים לשנות את הרע לטוב...לכן אנו אומללים כל כך נותרנו עם שברו של חלום. ...מובן שכתבתי זאת בתור רעיון.....לא בדקתי אם הוא עומד בסתירות כלשהן... שנית סתם קוריוז אם האדם לכשעצמו כשהוא לבד הוא בגדר ``לא טוב`` אז יש לנו תשובה של ``מצא אשה מצא טוב`` מובן שזה באשה המתאימה כי אם לא אז יש את ``מוצא אני את האשה מר ממות``.....ושוב נזכיר כי הכל בעיני המסתכל..... ודבר אחרון תעשה טובה לאנושות אוריאל היקר ואל תעביר זקנות בכוח את הכביש:) ואם אפשר אל תאכיל עניים למוות גם כך הם מסכנים;-) סתםםםם..
 

elikoeliko

New member
נ.ב

נ.ב וזה ``ומעץ הדעת, טוב ורע אל תאכל ממנו`` כאומר לא מדובשך ולא מעוקצך....
 

^^flower^^

New member
מצאו הגדרות

קודם כל - אהבתי מאוד את ההודעה שלך והבאת הדוגמאות מהתנ``ך כי עשיתי עבודה לא מזמן, היו בא גם דוגמאות מספר בראשית אז התחברתי... מבראשית המונחים טוב ורע הם רק מונחים, בכל מהלך ההיסטוריה ניסו למצוא למונחים אלו הגדרות, מגבלות... ניסו להגדיר מהם מעשים טובים, מהם מעשים רעים, מותר אסור, מה הגבול ועוד... בכל הנושאים שרק נעלה על הדעת. אך זה היה בעבר ואם יורשה לי העבר הרחוק, ובזמן המודרני שאנחנו חיים בו אף אחד לא יושב ומחליט על מגבלות והגדרות, בשביל זה יש חוקים המוסכמים בכל מדינה וחוקים אוניברסאלים, האם הם עונים להגדרות של העבר בהקשר של רע וטוב? מי החליט שהחוקים טובים? כל אדם מתחנך לפי עקרונות מסוימים של מותר ואסור, לכל אדם מינקות מציבים גבולות, אך הגבולות שלא עוברים אותם שונים מאדם לאדם ולכן ישנם חוקים שיקבעו מי עשה ``רע`` - משפט, מאסר. החוקים כמובן לא מקובלים על כולם, מפני שהמונחים טוב ורע הם יחסיים ואין להשוותם לעבר, ניתן לשנות, לערער על דברים שלא מקובלים לדעתך ולהציב אותם כי רק אנחנו קובעים את הגדרות המונחים ומריכים לחיות לפי הגדרות ולכבד אותן!!!
 

elikoeliko

New member
בענין שלב הבינים שבין טוב ורע

בספרי חסידות מובא שאין מצב של בין טוב ורע בכל רגע נתון האדם עושה רק אחד מהשניים טוב או רע....ההסבר לזה הוא שזה כמו סולם חלק משהו;-) או שאתה עולה או שאתה מחליק כלפי מטה....אוףףף חיים קשים:)......אגב עניתי לך מהיהדות כיוון שאתה ביססת את שאלתך על התנ``ך אני אישית כלל לא אכפת לי אם יהא מצב בינים:)
 

^^flower^^

New member
הרבה שלבי ביניים...

שלב הביניים יכול להיות כמו שאתה אמרת כאשר סרתה מרע אל עדיין לא עשית טוב, אך הוא יכול להיות גם שלב שבו רוב האנשים חיים - אנשים שאינם פושעים ושאינם צדיקים. אנשים אשר חושבים על טובתם אך משתדלים לא להרע לאף אחד וכך יוצא שהם בעצם לא עושים טוב (למפני שלחשוב רק על טובתך זה לא ממש טוב אלא טוב לעולם), אך הם גם לא עושים ממש רע (לא מזיקים לחברה). יכול להיות ששלב הביניים הוא השלב שבו הטוב והרע חיים ביחד בשלום. אין שחור ולבן יש רק צבעוני...
 

sista

New member
טוב ורע - תלוי למי

טוב זה מה שעוזר לך ומקדם אותך כרגע ורע זה מה שמכשיל אותך ופוגע. דוגמה מערוץ 8: נמר טורף צבי - מצוין לנמר, רע מאוד לצבי. מצוין לצלם שתפס ``קודאק מומנט`` - רע מאוד למי שצמחוני ואוכל נבטים באותו רגע מול המרקע. ולעתים, אם אתה אדם כזה, אתה מוצא טוב ורע משמשים בערבובייה ברוב התופעות הקיימות.
 
כן, אני מאמין...

אשמח אם את תשובתך תעני לי בפורום רייקי כי אני כמעט ולא נכנס לפורום הזה תודה מראש אור וטוב אוריאל מעוז
 
למעלה