הטיפ המקצועי של שגב ברעם

הטיפ המקצועי של שגב ברעם

טיפ מקצועי 4/2015
הערה חשובה - מומלץ, קודם כל לקרוא את המלל ורק לאחר מכן לצפות בסרטון.
הנושא : נחיתה ללא גלגל ימין או ללא ברקס שמאל.

רקע : לרוע מזלי נאלצתי לפחות בשני מקרים לנחות נחיתת חירום באופן דומה למתואר בכותרת לעיל.
בפעם הראשונה - השתחרר לי (רשלנות אישית בביצוע הבד"ח), כבל/מיתר הברקס צד מה"עגינה" שלו ויצא דרך הגלגלות אל מאחורי טווח הישג ידי ורגלי, נותרתי ללא ברקס בצד אחד בכלל!
בפעם השניה – עליתי לסיבוב על כלי של חבר אשר נחת מעט קשה טרם עלייתי לאוויר, ומייד לאחר ההמראה "נפל"/התקפל בולם הזעזועים הימיני (Shock Absorber), של הכלי אל מתחת לחלק התחתון של הכלי (הפעם לא רשלנות, אלא פשוט בלייה טבעית של חוזק החומרים), קרי, נאלצתי לנחות עם גלגל קדמי וגלגל אחורי שמאלי בלבד!
בשני המקרים המתוארים לעיל הצלחתי לנחות בשלום ללא נזק נוסף לכלי או לי ולנוסעת שהייתה עימי (אישתי, שתיבדל...
) והייתי מבקש לחלוק עמכם את מסקנותיי והמלצותיי למי ממכם אשר ימצא עצמו במצב דומה בעתיד.

הבעיות :
במקרה של השתחררות מיתר הברקס – הוא עשוי להתנפנף לאחור ולהסתבך בפרופלור, לעצור אותו תוך כדי גרימת נזק כבד לפרופלור עצמו ואף לגיר והמנוע ולחייב אותנו בנחיתת חירום.
במקרה של חסר בגלגל אחורי יש סבירות גבוה שמייד עם "הנגיעה" בקרקע, יתקע הציר או צידי הכלי כ"עוגן"/יתד ויתרמו משמעותית לגילגול/התהפכות הכלי על צידו עם כל המשמעויות הכרוכות בכך.

הסבר :
סדר הפעולות להתמודדות עם התופעות שתיארתי, שונה אך עיקרון ההגעה לנחיתה מאד דומה.
במקרה של "בריחת" הברקס – דבר ראשון עם האבחנה של "בריחת" הברקס ובהנחה שלא הצלחתם לתפוש אותו, יש לדומם מיידית את המנוע על מנת שהמיתר לא ייכרך במדחף/מנוע. לאחר מכן יש להיכנס לנחיתת חירום כאשר הרוח ניצבת אליכם בין 45 מעלות לכ-60 מעלות, מהצד הפעיל/השמיש/הצד שיש לכם מיתר ברקס תקין. בסרטון ההדגמה המצורף לעיל, מודגמת נחיתה כך שמיתר ברקס שמאל השתחרר ולכן אני גולש לנחיתה בזווית 45-60 מעלות בניצב לרוח שמגיעה אליי מימין. ממש מטר עד חצי מטר לפני "הנגיעה", יש לדרוך בכל העוצמה על דוושת רגל ימין ולהוסיף משיכת מיתר הברקס עם שתי הידיים כך שתבוצע פנייה חריפה אל תוך רוח הפנים.
במקרה של "בריחת" הגלגל/משכך הזעזועים הימיני - לא נדומם את הכלי וננסה להגיע בגישה נמוכה ושטוחה עד כמה שאפשר, בניצב לרוח בדיוק באותה זווית שתוארה במקרה הראשון. כמטר עד חצי מטר לפני "הנגיעה" נדומם את המנוע ונבצע את הפנייה לתוך הרוח בדיוק כמתואר במקרה הראשון.





לסיכום :

השתדלו לתרגל את הנחיתה בניצב לרוח בתא שטח נרחב, רק כאשר אינכם מפריעים לסובבים אתכם ורק לאחר שסרקתם את תא השטח המיועד ווידאתם שאין בו מכשולים.
תכננו מראש את פעולותיכם והגדירו מראש את נקודות "האל חזור" לביצוע הדימום בשני המקרים, כך שאם לא מתקיימים תנאים אופטימליים לביצוע התרגיל, ניתן יהיה "ללכת סביב".
לא מומלץ לבצע את התרגול כאשר אין רוח בכלל, ההפך הוא הנכון. יש לבצע תרגול נחיתה בניצב לרוח אך ורק עם עוצמת הרוח היא לפחות 10 עד15 קמ"ש לפחות (רוח ערה). אין לבצע את התרגול אם ישנם הפרשי משבים (Gust), העולים על 5 קמ"ש.
טוסו בזהירות, שובו ונחתו בביטחה חזרה.

בהצלחה,

 

flynesher

New member
בריחת ברקס - סיוט רע שלי.

לא קרה לי ומקווה שלעולם לא יקרה.
למה סיוט? מכיוון שלא נגעת בדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות : המיתר נתפס בפרופ. ומסתובב כמה סיבובים (עד שהפרופ. יעצר) המיתר נמשך חזק ובעצם זה כמו לתת ברקס על סטרואידים והכנף תיכנס לסיבסוב (צד אחד יזדקר).
זה הפחד הגדול שלי בבריחה של מיתר ברקס...
לגבי נחיתה עם גלגל אחורי בודד.
זה יכול להפתיע -אבל בנחיתה עם גלגל אחד (ובתנאי שהנגיעה בקרקע עדינה מאד) אפשר לפספס את העניין ! כן, אפשרי בהחלט לנחות עם גלגל אחורי בודד ולא לדעת את זה. אמנם מרגישים משהו מוזר אבל בהחלט אפשר לפספס את עניין הגלגל הבודד.
גילוי נאות : קרה לי ,ולקח זמן עד שהבנתי שאין גלגל...
 

yarivb

New member
כל הכבוד לשגב ודגש קטן

שגב, תודה וכל הכבוד על ההשעקה החשובה והמקצועית.
&nbsp
אדגיש רק שאסור להתבלבל בין המצב המתואר של מיתר שהשתחרר, לבין מצב שבו נתפס מיתר ניהוג או שיש קשר שמונע ממני לבצע פניה לכיוון מסויים.
במצב של קשר, אין סכנה של כניסת מיתר לפרופ ועדיין יש שליטה מלאה בכלי מבחינת גובה ולפחות כיוון אחד.
&nbsp
כיבוי המנוע הוא פיתרון קיצוני למצב מאד בעייתי של סכנת כניסת המיתר ניהוג לפרופ.
כאשר אין לי יכולת פניה לכיוון אחד, פשוט אפנה לכיוון ההפוך ואשתמש במנוע כדי לדאוג לנחיתה שטוחה ורכה.
&nbsp
ושוב תודה לשגב,
&nbsp
יריב
 
למעלה