certified.woke
Well-known member
עבודה של דוד ריב, 2024
ספרו של אסף חזני, שתיעד מבפנים את הלחימה ברצועה, מתאר איך מה שהחל בפריצת הגבול הפיזי בין עזה לישראל התפתח לפריצת גבולות עמוקה הרבה יותר במערכת הצבאית ובחברה הישראלית כולה
נועם שיזף
לעקוב
05 בפברואר 2025
הרחבה
תקציר הכתבה ב-103 מילים
מיד לאחר חיסולו של יחיא סינוואר באוקטובר האחרון, שחרר דובר צה"ל סרטון שמראה את רגעיו האחרונים של מנהיג חמאס בעזה. סינוואר נראה בקומה השנייה של המבנה שעליו צר הצבא, פצוע; בשארית כוחותיו הוא זורק מה שנראה כמו מקל לכיוון הרחפן הצה"לי. כל בר דעת היה מבין שפרסום השניות האלה יהפוך את סינוואר בקרב קהלים מסוימים מרוצח לגיבור עממי: מי שנהרג בקרב חסר סיכוי מול צבא אדיר שמחזיק בטכנולוגיה מתקדמת. אבל אף אחד בצה"ל, או לפחות בשרשרת הפיקוד שאישרה את שחרור הסרטון, לא זיהה את זה. משהו השתבש שם בהבנת התמונה שמעבר לשדה הקרב; משהו קטן שמצביע אולי על שיבוש עמוק יותר.הרגשתי את אותה תחושה של שיבוש לכל אורך הקריאה ב"כזה וכזה תאכל החרב", ספרו של האנתרופולוג ואלוף משנה במילואים אסף חזני. חזני תיעד ביומן אישי את חודשי הלחימה הראשונים בעזה מעמדת תצפית נדירה — כחבר במפקדת אוגדה לוחמת. בזמן שרוב הכתיבה על 7 באוקטובר ו"חרבות ברזל" מתמקדת עדיין בעדויות אישיות או בניתוחים פוליטיים וחברתיים, חזני ביקש לפענח את המלחמה דרך הפריזמה האנתרופולוגית: טקסים, סמלים, שפה פנימית והתנהגות קבוצתית, המצויים בדרג הביניים של המערכת הצבאית, מעל הלוחמים בשטח ומתחת לפיקוד הגבוה.
"כזה וכזה" הוא מה שמכונה באנתרופולוגיה "תצפית משתתפת", שבה החוקר הוא גם חלק מהקבוצה הנחקרת. בהתאם, הכתיבה נעה בין אימוץ השפה ונקודת המבט הצה"לית ובין פיענוח חיצוני שלהן. חזני שואל כיצד צבא שספג מפלה ב–7 באוקטובר מנסה לשקם את עצמו ולייצר משמעות בתוך הכאוס. לצד ההתנדבות, הרעות וגאוות היחידה, על שלל המופעים שלהן, הוא מנתח תופעות כמו חדירת גורמים דתיים ופוליטיים לתוך המרחב הצבאי, התפרקות המשמעת והמקצועיות הצבאית, וטשטוש הגבולות בין אזרחים לחיילים, המתחוללות בהיקפים שצה"ל לא ידע בעשורים האחרונים. הוא גם מראה כיצד הפכה חוויית הטראומה של 7 באוקטובר לדיבוק שאחז בלוחמים, ואיך התגלגלה תחושת השיגעון הזו לפרקטיקות של הרס והשחתה ברצועה. הביקורת בספר אוהדת, "מבפנים"; זהו כוחה, וזו גם המגבלה שלה.
דווקא משום שחזני לא עוסק בדרמה של שדה הקרב, בזוועה של ההרג או בוויכוח הפוליטי, יש בספרו משהו שלוכד את הטיב המעורער של "חרבות ברזל" — מלחמה שעל אף כל האלימות שהופעלה בה, על אף ההקרבה וההתגייסות הלאומית, סירבה להעניק לחברה הישראלית את הקתרזיס שהיא חיפשה — ועדיין מחפשת — לאחר 7 באוקטובר. סיומה המפתיע של הלחימה בחודש שעבר, שהתרחש בשל שינויים פוליטיים בארצות הברית וללא קשר לאירועים בשדה הקרב, רק מחזק את התחושה הזאת.
ארדוף אויביי ואשיגם
מה שהחל בפריצת הגבול הפיזי בין עזה לישראל, התגלגל לפריצת גבולות עמוקה הרבה יותר בתוך המערכת הצבאית והחברה הישראלית כולה. חזני מתאר כיצד ההפרדה בין הצבאי לאזרחי — עניין שצה"ל מעולם לא הצטיין בו — התמוססה במהירות לאחר 7 באוקטובר. האוכל לחיילים הגיע ממסעדות; הציוד מתורמים פרטיים. לאורך הלחימה בעזה הסתובבו קצינים בכירים עם מעטפת של חברים ובני משפחה שסופחו ליחידותיהם כדי לתמוך בהם; מדרשות וגופים אזרחיים הפיצו בבסיסים "קטעי הגות לחיזוק הרוח"; והרבנות הצבאית תפסה תפקיד מרכזי שדחק הצידה את חיל החינוך. התהליכים האלה החלו אמנם כבר לפני שנים, אבל המלחמה הפכה מה שהיו תופעות נקודתיות למאפיינים מערכתיים רחבים.חזני. ביקש לפענח את המלחמה דרך הפריזמה האנתרופולוגית
כתבות קשורות
- בצה"ל אישרו את הוצאת הספר, אז מדוע הם חוששים שמחברו יתראיין? | רונן טל
- הנעשה בעזה והעתיד לבוא שם מבהירים: זהו הניצחון המוחלט של הימין הקיצוני | עמוס הראל
- "קניון עזאזל": מחקר מרתק על התמסחרות, תחמנות ולאומיות ישראלית | גיל טבת
השיח המקצועי של צבא טכנולוגי מודרני פינה את מקומו לשפה מיתית ודתית, שראתה בלחימה בעזה המשך ישיר למלחמות ישראל המקראיות. פסוקים וציטוטים כמו "ארדוף אויביי ואשיגם" צצו במפקדות ובפקודות הקרב; לוח שהפיצה הרבנות הצבאית ושנתלה "בכל מקום שבו אפשר לתלות משהו", מיקם את "חרבות ברזל" על ציר מלחמות מיתי שכלל את שאול במכמש, ניצחון דוד על גוליית ומלחמת ששת הימים. "צוק איתן" או מלחמת ההתשה (שעליהם חילק צה"ל אותות מערכה רשמיים) דווקא נעדרו מהפוסטר. העיסוק בטראומה הפך אובססיבי: אחד הקצינים נהג להראות לסובבים אותו סרטונים מ–7 באוקטובר; אחר סיפר (בראיון לאילנה דיין) שלפני הכניסה לרצועה הוא עובר במת"ק ארז כדי לראות את שרידי הזוועות ו"לצבור כוח".
נערך לאחרונה ב: