ילדי שנות ה-60, ה-70 וה-80 גדלו עם טלוויזיה בשחור לבן אבל עם הרבה צבע.
היו להם בולים, מכתביות והרבה משחקי חצר תחת השמש הקופחת. והיו להם גם את הספרונים של ספריית עופר, שמילאו את המדפים בכל גני הילדים וגם בספריות הביתיות, ובלטו באיורים הרבים, הצבעוניים ומלאי היופי והתמימות.
אבל של מי היו האיורים האלה?
את זה לא הילדים ולא המבוגרים ידעו. האיורים לא היו חתומים ושם המאייר או המאיירת לא צוין על גבי הספרים.
רק בשנת 2013, כאשר ספריית האיור באגף הנוער של מוזיאון ישראל הקדישה לאיורים הללו תערוכה, נחשפה זהותה של המאיירת והיא זכתה לכבוד ולהכרה שהייתה ראויה להם – אז התגלה שעל האיורים הייתה אחראית המאיירת אווה איצקוביץ. עוד נודע ששמה לא הוזכר בספרים לבקשתה, תוצאה של צניעותה הגדולה.
כילדה, אווה חוותה בגרמניה את ליל הבדולח ואת פגיעתם של חוקי הגזע וביחד עם משפחתה ברחה ליוון שם חיו בזהות בדויה. היא עלתה לארץ בתום המלחמה, ועם הכשרה של לימודי אמנות באקדמיה של אתונה וב"בצלאל", הקדישה את כשרונה לאיור ספרי ילדים.
אווה איירה עשרות ספרים, חלקם נחקקו בזיכרון במיוחד, כמו שמלת השבת של חנה'לה, שלושה דובים, כיפה אדומה ועוד. אחד הספרים הפופולריים ביותר בסדרה, כולל אנקדוטה קטנה. הספר "עוגה עוגה" שיצא לאור בשנת 1955 כולל מילים ואיורים של שירי פעוטות פופולריים כמו השפן הקטן, גינה לי ומאחורי ההר. את הספר איירו בשיתוף פעולה אווה איצקוביץ ומירה לובה, שתיהן ילידות גרמניה ועולות חדשות בישראל. זו כנראה הסיבה שאת השיר "עוגה עוגה" שזכה להופיע בשער הספרון, מלווה איור של ילדים רוקדים במעגל (ואולי יש לומר - עגים) - סביב עוגה גדולה.
רבים מהספרים שיצאו בסדרה לא עומדים בדרישות התקינות הפוליטית של ימינו, אבל לא ניתן להתעלם מיופיים, ואסור לשכוח את התקופה בה נכתבו ואת האושר הגדול שהסבו לילדים ולילדות רבים כל כך, שמראה האיורים האלה מעורר בהם רוך גדול התרגשות גדולה עד היום.
היום, 14 באוגוסט 2024, הלכה אווה איצקוביץ לעולמה בגיל 102! יהי זכרה ברוך
בתמונה: הלוגו האייקוני של "ספרית עופר" שאיירה אווה
וגם
עוד על הנושא באדיבות ספריית בית אריאלה בתגובה
היו להם בולים, מכתביות והרבה משחקי חצר תחת השמש הקופחת. והיו להם גם את הספרונים של ספריית עופר, שמילאו את המדפים בכל גני הילדים וגם בספריות הביתיות, ובלטו באיורים הרבים, הצבעוניים ומלאי היופי והתמימות.
אבל של מי היו האיורים האלה?
את זה לא הילדים ולא המבוגרים ידעו. האיורים לא היו חתומים ושם המאייר או המאיירת לא צוין על גבי הספרים.
רק בשנת 2013, כאשר ספריית האיור באגף הנוער של מוזיאון ישראל הקדישה לאיורים הללו תערוכה, נחשפה זהותה של המאיירת והיא זכתה לכבוד ולהכרה שהייתה ראויה להם – אז התגלה שעל האיורים הייתה אחראית המאיירת אווה איצקוביץ. עוד נודע ששמה לא הוזכר בספרים לבקשתה, תוצאה של צניעותה הגדולה.
כילדה, אווה חוותה בגרמניה את ליל הבדולח ואת פגיעתם של חוקי הגזע וביחד עם משפחתה ברחה ליוון שם חיו בזהות בדויה. היא עלתה לארץ בתום המלחמה, ועם הכשרה של לימודי אמנות באקדמיה של אתונה וב"בצלאל", הקדישה את כשרונה לאיור ספרי ילדים.
אווה איירה עשרות ספרים, חלקם נחקקו בזיכרון במיוחד, כמו שמלת השבת של חנה'לה, שלושה דובים, כיפה אדומה ועוד. אחד הספרים הפופולריים ביותר בסדרה, כולל אנקדוטה קטנה. הספר "עוגה עוגה" שיצא לאור בשנת 1955 כולל מילים ואיורים של שירי פעוטות פופולריים כמו השפן הקטן, גינה לי ומאחורי ההר. את הספר איירו בשיתוף פעולה אווה איצקוביץ ומירה לובה, שתיהן ילידות גרמניה ועולות חדשות בישראל. זו כנראה הסיבה שאת השיר "עוגה עוגה" שזכה להופיע בשער הספרון, מלווה איור של ילדים רוקדים במעגל (ואולי יש לומר - עגים) - סביב עוגה גדולה.
רבים מהספרים שיצאו בסדרה לא עומדים בדרישות התקינות הפוליטית של ימינו, אבל לא ניתן להתעלם מיופיים, ואסור לשכוח את התקופה בה נכתבו ואת האושר הגדול שהסבו לילדים ולילדות רבים כל כך, שמראה האיורים האלה מעורר בהם רוך גדול התרגשות גדולה עד היום.
היום, 14 באוגוסט 2024, הלכה אווה איצקוביץ לעולמה בגיל 102! יהי זכרה ברוך
בתמונה: הלוגו האייקוני של "ספרית עופר" שאיירה אווה
וגם
עוד על הנושא באדיבות ספריית בית אריאלה בתגובה