היד האדומה של אלסטר

קוכולין

New member
היד האדומה של אלסטר../images/Emo168.gif

שלום לכולם, הסכסוך בצפון אירלנד מעניין אותי מאד, ובמיוחד שורשיו ההיסטוריים ומלחמתם של האירים לעצמאות עד 1922. כאשר קראתי על הסכסוך בין הפרוטסטנטים לקתולים באירלנד כולה (וכיום בעיקר בצפון אירלנד) ראיתי איזה תפקיד מכריע משחקת המיתולוגיה בזהות העצמית של כל קבוצה. הקתולים מתרפקים על סיפורי הגבורה של המיתולוגיה האירית, "מחזור הגבורה של אלסטר" והיתר. הם כמהים לגיבורי העבר, לוחמים עזים כמו קוכולין או פין מק-קואל, ודווח כי אבות לימדו את ילדהם כי "עוד יקום לנו קוכולין חדש ויושיע אותנו מהבריטים". קוכולין, לידיעה, היה לוחם אירי אגדי שנכנס להתקפי זעם בעת קרבות, והיה ידוע ביכולתו להרוג 700 איש ויותר במכה. פין מק-קואל היה מנהיגה של חבורת גיבורים, שהגנה על גבולות אירלנד מאויבים. המיתוס אומר כי אנשי הפיאנה (חבורתו של פין) לא מתו מעולם, והם שוכבים רדומים במערה, ומחכים שעובר אורח יתקע שלוש פעמים בשופר המונח לידם. דבר זה, כמובן, מזין מיתוסים רבים המשפיעים עד ימינו. לא בכדי נקראות שתי המפלגות העיקריות באירלנד כיום על שם הפיאנה. המיתולוגיה הקתולית-אירית, המלאה כולה בסיפורי גבורה, מפלצות ואגדות, שימשה כחומר גלם למפלגת השין-פיין (הזרוע המדינית של המחתרת האירית). אחד הדברים הראשונים שהשין-פיין עשתה, כאשר קמה בסוף המאה ה-19, היה להחיות את השפה הגלית והתרבות האירית העתיקה באמצעות גל של ספרים והצגות תיאטרון מקוריות. המיתולוגיה שיחקה כאן, כמובן, תפקיד חשוב. אצל הפרוסטטנטים המצב שונה לחלוטין. אין להם שורשים עתיקים כמו לקתולים, ולכן גם לא מיתולוגיה מפותחת. למעשה, מקורם בהתיישבות במאה ה-15 בעידוד הבריטים, ששאפו להשריש את אחיזתם במקום. כאשר שוטט הסופר, חוקר המיתוסים והעיתונאי יהודה ליטני באירלנד ודיבר עם אנשים רבים, אמרו לו הרבה פרוטסטנטים כי המיתולוגיה הקתולית היא "שקרים, אמונות תפלות וקשקוש". הם נטו לזלזל בסיפורים אלו ולא היו מוכנים לדון בהם ברצינות. לעומת זאת, יש להם סיפור מיתולוגי משלהם: לפי סיפור זה (שיש לו שורשים במציאות, יש לומר), במהלך אחת מהפלישות הויקינגיות לאירלנד, הכריז מלך הויקינגים כי אירלנד תהיה שייכת ללוחם הראשון שיניח על אדמתה את כף ידו. כל הלוחמים הפליגו בספינות והתחרו בינהם. כאשר התקרבו לחוף, כרת לוחם נועז בשם אוניל את כף ידו והשליך אותה על החוף האירי. היד המדממת נחתה על החוף של מחוז אלסטר (צפון אירלנד של היום) והקנתה לאוניל את השליטה בארץ. סיפור "היד האדומה של אלסטר" מקודש בידי פרוטסטנטים אירים רבים. היד האדומה הפכה לסימלם של הארגונים הפרוטסטנטיים המיליטנטיים באירלנד. לדעתי, סיפור זה קוסם להם, מאחר וגם הם סבורים כי באמצעות הקורבנות שהקריבו (והיד האדומה היא משל) הוקנתה להם השליטה במחוז אלסטר (צפון אירלנד), בו הם מהווים רוב. הקתולים, כמובן, מגדירים סיפור זה כנטע זר בתרבותה של אירלנד, מאחר והוא סיפור ויקינגי. לפי טענתם, ה"נטע הזר" (הפרוטסטנטים), משתשמשים גם במיתוס זר על מנת להצדיק את שהייתם בארץ לא להם. ואני שואל אתכם- לדעתכם, מה המשמעות של מיתוסים במאבקים לאומיים, באירלנד ובמקומות אחרים? יש בשאלה הזאת פוטנציאל מאד מעניין לדיון. שלכם, קוכולין
 
תיסלם על ההשקעה ../images/Emo141.gif

כל עניין הלאומיות עומד על מיתוסים משותפים, ובכל סכסוך לאומי שאני מצליח לחשוב עליו יש מרכיב של התנגשות בין מיתוסים. אבל כמעט תמיד יש מרכיבים נוספים, במיוחד מרכיבים כלכליים: רצון לסלק כובש נצלן, רצון להשתלט על חבל ארץ פורה וכדומה.
 

קוכולין

New member
מעניין. ועוד שאלה אליך

האם אתה מוצא מרכיבים כלכליים כאלו גם בסכסוך בין הקתולים, הבריטים והפרוטסטנטים באירלנד?
 
ובכיין ...

מהמעט שאני יודע, הקאתולים באלסטר עניים יותר, דתיים יותר ומטופלים במשפחות גדולות (שהרי אמצעי מניעה והפלות לא באים בחשבון). אני מניח שזה גורע מהנכונות שלהם להתפשר עם הפרוטסטנטים (שהם בכל זאת הרוב באלסטר). מקווה שהועלתי !
 
על זה נאמר:

every spearm is sacred every spearm is great if the spearm get wasted god gets quite upset מונטי פייתון כמובן
 
וגם הושר ../images/Emo79.gif

Every sperm is sacred Every sperm is good Every sperm is wanted In the neighborhood מתוך "טעם החיים", כמובן.
 
בוודאי! האנגלים ניצלו את אירלנד

בצורה שאף עם אירופי לא ניצל את עם אירופי אחר מאז ימי הביניים המוקדמים. הרעב הגדול של שנת 47´ לא היה מתרחש אילולי חמסנותם של הכובשים הבריטיים. אנשים חושבים שכל מה שאדמת אירלנד הפיקה זה תפוחי אדמה, וכשהיבול כולו נשחת שנה אחת, אז היה רעב. זה לא הלך ככה. אירלנד היא ארץ פוריה מאד שסיפקה באותה תקופה חלק נכבד מאד מתצרוכת הבשר והחלב לסוגיו של כל האיים הבריטיים. אלא שכל התוצרת המקומית הזו נמכרה מחוץ לאירלנד, ואפילו כשהיה הרעב לא הסכימו בעלי האדמות (האנגלים והפרוטסטנטים ברובם) להפנות את המזון, שגדל באירלנד, להצלת האירים מרעב. האירים פשוט נחשבו לתת-אדם שגוויעתו אינה מצדיקה סטייק אחד פחות על שולחנו של לורד אנגלי. זו רק דוגמא אחת (אם כי חריפה מאד) למרכיב הכלכלי שביסוד הסכסוך האירי-אנגלי. Erin Go Bragh!
 
סכסוכים מיתיים שקשורים ליהודים

כמעט כל הסכסוכים הנוגעים ליהודים קשורים למיתוסים, בהיות העם היהודי עם המתבסס בחלקו על מיתוסים שונים, בין אם אגדות שנרקמו מסביב לתנ"ך ובין אם חלקים מסויימים מהתנ"ך עצמו. העניין האקטואלי ביותר הוא הסכסוך היהודי-ערבי, הנובע מהבטחות שונות תנ"ך. אני ממליץ על סדרה בערוץ שמונה "לא בהכרח כך" שדנה בדרכים השונות, של היהודים ושל המוסלמים, לפירוש התנ"ך.
 

קוכולין

New member
זה מעניין מאד, ואנקדוטה קטנה

לא ראיתי את הסדרה הזאת, אבל אני כמובן אהיה מעוניין מאד לראות אם אוכל. בנוגע לאותו העניין שהזכרת, רציתי להביא חידוד משעשע של מאיר שליו (בידיעות אחרונות) מזמן מהומות מנהרת הכותל. מאיר שליו כתב כי "לפני שכולם מאבדים את הראש, צריך לזכור שמדובר בסך הכל במוביל מים עתיק, הקדוש כמו אתרי השאיבה של מקורות. לא אתפלא אם עוד מעט יבוא מישהו מאיתנו ויאמר כי שם זרמו המים בהם רחצה בת-שבע בבואה לפני דוד, ומישהו מהם יבוא ויגיד כי ממים אלו שתה סוסו המעופף של מוחמד לפני שעלה לשמיים".
 
קודם כל, סחתיין על ההודעה המשובחת

והמחכימה. דבר שני, אני חושב שזה ברור מאליו שכל מאבק לאומי ניזון ממיתוסים ומההיסטוריה. התנועה הלאומית האיטלקית פיארה והיללה את רומא, זו היהודית פיארה והיללה את מיתוסי הגבורה היהודיים, וזו הערבית את צלאח א-דין ואת בייבארס. ככה זה עובד. אם אתה שואל מה המשמעות, אז צריך לחדד. אני הייתי שואל אחרת: האם יש בשימוש הזה במיתוסים, לצורך קניית לבם של ההמונים לתנועת תחייה לאומית, משום סכנה של תוצאות בלתי צפויות? סתם בתור דוגמא: האם ניתן לומר שחלק מהקנאות המכתימה את המפעל הציוני נובעת לפחות בחלקה מכך שהמיתוס המכונן של התנועה הציונית הוא סיפור מצדה, שבו הגיבורים כביכול הם סיקריקין רצחניים ופנאטיים? אני, אגב, לא אומר שכן. השאלה עלתה במוחי ברגע זה, אבל נראה לי שזוהי השאלה המעניינת שעולה מהסיפור הזה. האם, בשימוש במיתוס לצורך הנדסת ההמונים, יש סכנה שהיבטים אחרים ולאו דווקא רצויים של אותו מיתוס יכו שורש גם הם?
 

haleth

New member
וב"מקראות ישראל" יש סיפור דומה!

ובסיפור מסופר כי לוחמי בר כוכבא, בבואם להילחם עם הרומאים, מעטים מול רבים, התגרו בם וכרתו את בהונותיהם והשליכו בפניהם. ואילו הרומאים, לבם נמס אל מול גבורת הלוחמים (המיותרת לגמרי). כמובן, לא נטען בשום מקום כי הסיפור אמיתי, אבל גם כמיתולוגיה סימבולית, זהו סיפור די קיצוני לילדים רכים!
 
למעלה