אז לדעתך כל/רוב גדול של השפות שקולות והמבחנים שקולים?
סבבה, אז זו דעתך. היא לא נכונה, אבל זכותך לטעות. אני מניחה הסיבה שהם בכל זאת עושים את ההשוואה הזאת היא שאין להם ממש ברירה אחרת, אבל, כאמור, זו השוואה בעייתית ושגויה, ובוודאי שאין טעם להיכנס להבדלים של כמה נקודות לפה או לשם, כשהמבחנים אינם שקולים.
(כמובן שלא טענתי שעברית באמת קלה יותר מחצי וקשה יותר מהחצי השני, אלא נתתי את זה כדוגמא, כהפשטה, שאפשר להבין ממנה את הבעייתיות. זה משהו שאולי בעייתי עבורך, אז סליחה).
כאמור, בתחומים כמו מתמטיקה ההשוואה אינה בעייתית, ולכן יש יותר טעם להתייחס להשוואות בתחומים כאלה.
אה, ואם את מתייחסת רק ליהודים ולעברית, אז זה מה שמדובר עליו בכתבה:
"התלמידים היהודים השיגו ציונים דומים לממוצע ה-OECD, ובקריאה אף רשמו ציון שהוא מעל לממוצע: 506 לתלמידים היהודים לעומת 487 ב-OECD."
בקרב התלמידים היהודים, כחמישית (19%) מתקשים באוריינות קריאה, לעומת ממוצע ה-OECD שעומד על 23%, וכרבע מהם מתקשים באוריינות מתמטיקה ומדעים, בדומה לממוצע ה-OECD (במתמטיקה 23% מדוברי העברית לעומת 24% בממוצע ה-OECD, ובמדעים 22% בשתי הקבוצות). בקרב התלמידים הערבים שיעור המתקשים גבוה מאוד בכל התחומים: בקריאה 69%, במתמטיקה 67% ובמדעים 66%."
כלומר, המצב של הערבים בישראל הוא חלק גדול מהבעייה שמדברים עליה, והיהודים דווקא "בסדר", מלבד עניין הפערים בין שכבות סוציו-אקונומיות שונות ("
אלא שפערים אדירים נרשמו גם בין תלמידים עשירים לעניים. על פי הנתונים, הפער בהישגים בין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה לבין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הוא כ-80 נקודות בקרב יהודים וכ-65 נקודות בקרב ערבים."), שזו בעייה מאוד קשה, כמובן, ואכן חלק חשוב ממה שהמבחן הזה בודק (וגם ההשתנות בתוך המדינה עם השנים היא חלק חשוב).