היום בחירות בסלובקיה
(והנושא המרכזי בבחירות נשמע מאוד מוכר, שנאמר - כל מדינה והביבי שלה... בניגוד אלינו, אבל, נראה כי בסלובקיה - ביבי יינצח.) ביום שבת ה-17 ביוני ילכו אזרחי סלובקיה לקלפיות, כשהדילמה המרכזית היא המדיניות הכלכלית השמרנית שמנהיג רה"מ, מול החלופה הסוציאל-דמוקרטית העולה מן האופוזיציה. המאבק מסתמן כצמוד, עם יתרון קל לרה"מ. סלובקיה, לשעבר חלק מצ'כוסלובקיה ומהראשון בינואר 1993 רפובליקה עצמאית, עומדת לבחור פרלמנט חדש ב-17 ביוני. סלובקיה היא אחת מעשר המדינות שצורפו לאיחוד האירופי ב-2004, ומראה פוטנציאל כלכלי לא מבוטל שחלקו כבר מומש. על הפרק בבחירות הקרובות תעמוד בעיקר הכלכלה הסלובקית- משק שעבר ליברליזציה משמעותית שהביאה לצמיחה כלכלית יפה, אך העלה חששות ותהיות בקרב סוציאליסטים וסוציאל דמוקרטים באשר לרפורמות. הבחירות תוכננות בתחילה להתקיים רק בספטמבר, אולם פרישתה של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית מהקואליציה חייבה את הקדמת מועד הבחירות. המועמדים מועמד הימין השמרני במערכת הבחירות הוא מיקולאש זורינדה בן ה-51, ראש ממשלת סלובקיה הנוכחי העומד בראש קואליציית מפלגות שמרניות וליברליות, ואשר נחשב לאחראי הראשי למדיניות הכלכלית הפתוחה של סלובקיה בשנים האחרונות, מדיניות שהביאה לצמיחה של 5.5% ב-2005 וירידה משמעותית באבטלה בשלוש השנים האחרונות (מ-15% ל-11.4%). מדיניותו של זורינדה מתבססת על שני "מנועים" עיקריים: מס אחיד- ממשלתו של זורינדה הנהיגה מס אחיד בגובה של 19% שעודד חזרה לשוק העבודה והפחית את העלמות המס במדינה, בד בבד עם עידוד השקעות זרות. כסף זר- אחד מבסיסי המחלוקת הפוליטית בסלובקיה היא המעורבות הזרה בכלכלת המדינה. כיום המערכת הבנקאית היא כמעט לגמרי בידיים זרות, מפעלים ממשלתיים רבים הופרטו (ביניהם כאלה שנמכרו למשקיעים זרים) ואנשי השמאל בסלובקיה חוששים שמהלכים אלה מיטיבים רק עם שכבת ההון במדינה ופוגעים בשכבות החלשות. אולם, ההשקעות הזרות הביאו לפיתוח תעשיית הרכב בסלובקיה הנחשבת לענף הייצוא מספר אחד במדינה- 26% מכלל הייצוא בשנת 2005 היה של מכוניות שהורכבו בסלובקיה. לאחרונה נמסר כי מפעל פז'ו-סיטרואן שהוקם בסלובקיה החל לייצר את דגמי 2007 של החברה. היעד הוא להגיע לייצור של 300,000 מכוניות בשנה במפעל זה ב-2009-2008 וגם יצרנים אחרים בונים מפעלי הרכבה בסלובקיה בזכות הליברליזציה במשק והמס הנמוך המונהג במדינה. לכתבה המלאה
(והנושא המרכזי בבחירות נשמע מאוד מוכר, שנאמר - כל מדינה והביבי שלה... בניגוד אלינו, אבל, נראה כי בסלובקיה - ביבי יינצח.) ביום שבת ה-17 ביוני ילכו אזרחי סלובקיה לקלפיות, כשהדילמה המרכזית היא המדיניות הכלכלית השמרנית שמנהיג רה"מ, מול החלופה הסוציאל-דמוקרטית העולה מן האופוזיציה. המאבק מסתמן כצמוד, עם יתרון קל לרה"מ. סלובקיה, לשעבר חלק מצ'כוסלובקיה ומהראשון בינואר 1993 רפובליקה עצמאית, עומדת לבחור פרלמנט חדש ב-17 ביוני. סלובקיה היא אחת מעשר המדינות שצורפו לאיחוד האירופי ב-2004, ומראה פוטנציאל כלכלי לא מבוטל שחלקו כבר מומש. על הפרק בבחירות הקרובות תעמוד בעיקר הכלכלה הסלובקית- משק שעבר ליברליזציה משמעותית שהביאה לצמיחה כלכלית יפה, אך העלה חששות ותהיות בקרב סוציאליסטים וסוציאל דמוקרטים באשר לרפורמות. הבחירות תוכננות בתחילה להתקיים רק בספטמבר, אולם פרישתה של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית מהקואליציה חייבה את הקדמת מועד הבחירות. המועמדים מועמד הימין השמרני במערכת הבחירות הוא מיקולאש זורינדה בן ה-51, ראש ממשלת סלובקיה הנוכחי העומד בראש קואליציית מפלגות שמרניות וליברליות, ואשר נחשב לאחראי הראשי למדיניות הכלכלית הפתוחה של סלובקיה בשנים האחרונות, מדיניות שהביאה לצמיחה של 5.5% ב-2005 וירידה משמעותית באבטלה בשלוש השנים האחרונות (מ-15% ל-11.4%). מדיניותו של זורינדה מתבססת על שני "מנועים" עיקריים: מס אחיד- ממשלתו של זורינדה הנהיגה מס אחיד בגובה של 19% שעודד חזרה לשוק העבודה והפחית את העלמות המס במדינה, בד בבד עם עידוד השקעות זרות. כסף זר- אחד מבסיסי המחלוקת הפוליטית בסלובקיה היא המעורבות הזרה בכלכלת המדינה. כיום המערכת הבנקאית היא כמעט לגמרי בידיים זרות, מפעלים ממשלתיים רבים הופרטו (ביניהם כאלה שנמכרו למשקיעים זרים) ואנשי השמאל בסלובקיה חוששים שמהלכים אלה מיטיבים רק עם שכבת ההון במדינה ופוגעים בשכבות החלשות. אולם, ההשקעות הזרות הביאו לפיתוח תעשיית הרכב בסלובקיה הנחשבת לענף הייצוא מספר אחד במדינה- 26% מכלל הייצוא בשנת 2005 היה של מכוניות שהורכבו בסלובקיה. לאחרונה נמסר כי מפעל פז'ו-סיטרואן שהוקם בסלובקיה החל לייצר את דגמי 2007 של החברה. היעד הוא להגיע לייצור של 300,000 מכוניות בשנה במפעל זה ב-2009-2008 וגם יצרנים אחרים בונים מפעלי הרכבה בסלובקיה בזכות הליברליזציה במשק והמס הנמוך המונהג במדינה. לכתבה המלאה