הכתבה שפורסמה על כברה
"הפרויקט של כברה קסאי"- אלון הדר, "ידיעות אחרונות"- 7 ימים- 28.12.12
כברה קסאי לא גרה כאן יותר. הזמרת מהפרויקט של עידן רייכל ארזה את התלתלים והקול הנפלא ועברה לצרפת בעקבות האהבה. עכשיו היא מסבירה למה קריירת הסולו שלה התעכבה בארץ, כמה נעים להיות במדינה שלא עושה עניין מזוגות מעורבים, ולמה היא מאמינה שדווקא בחו"ל, תצליח לפרוץ סוף סוף לבד.
לכברה קסאי, הזמרת הנצחית של הפרויקט של עידן רייכל, יש חולשה ליעדים אקזוטיים. בכל פעם שהיא מזהה חלון פנוי בלוח ההופעות הצפוף, היא ובעלה הטרי, איש העסקים היהודי- צרפתי האמיד מיכאל מימוני, מסמנים יעד אחר על הגלובוס. אולם רגע לאחר שהם יוצאים מהחדר הממוזג לצלול לעולם שכולו טורקיז- החרדה מתחילה לעלות אוקטבה. "כשכפות הרגליים שלי נוגעות בחול יש לי ממש פריחה בגוף", מספרת ילדת המדבר, שנולדה במחנה פליטים בסודן בזמן שהוריה המתינו למטוס שיטיס את המשפחה לישראל.
"גרגיר אחד קטן מצליח לגרום לי רעידות. אני ממש לא שולטת בעצמי".
מה עושים?
"מיכאל מרים אותי עד המים. כשאנחנו חוזרים לשבת בחוף הרגליים שלי אשכרה באוויר. גם כשאני מופיעה עם הפרויקט באזור שיש בו חול, מישהו לוקח אותי שק קמח עד הבמה, שחס וחלילה הרגליים שלי לא ייגעו באדמה".
טראומת ילדות מאפריקה?
"שנים אנחנו מגששים ולא מוצאים את הסיבה. אמא שלי אומרת שיש סיבה שנולדתי במחנה, מיד כשהם הגיעו אליו, לאחר שצעדו שבועות במדבריות ובימים התחבאו במערות. עם הרגישות הזאת לא הייתי שורדת בחיים את המסע לישראל".
דרך ארוכה עברה הילדה שעלתה לארץ עם הוריה במסגרת מבצע משה, בת בכורה לשמונה אחים ואחיות שנולדו בקריית מלאכי, עד שפרצה לתודעה בתוכנית טלוויזיה מוזיקלית, הצטרפה לפרויקט של עידן רייכל, כבשה את הקהל בשיר "מילים יפות מאלה" והפכה לזמרת האתיופית הבולטת בישראל.
היא משלבת קול אדיר, יופי עוצר נשימה והופעה בימתית כובשת. כבר בהתחלה סומנה כעפרה חזה הבאה, הזמרת הראשונה שתשלב מוזיקה אתיופית מבית סבא וצלילי פופ מעודכנים. אבל השנים עברו, וקסאי לא פרצה קדימה בקריירת סולו.
בשנה האחרונה עזבה קסאי בת ה- 30 את ישראל ועברה להתגורר עם בן זוגה בפריז.
בשקט- בשקט, כמעט ללא אזכור בתקשורת, היא מנסה לבנות לה קריירה בינלאומית עצמאית. היא הקליטה כמה שירים, נפגשה עם מנהלי חברות תקליטים שהתלהבו מהקול החדש ועושה בימים אלו סקאוטינג בין מפיקים מוזיקליים.
את בתודעה שלנו כבר עשר שנים, למה זה לוקח כל כך הרבה זמן?
"אם זה לא קרה, יש לזה סיבה. בהתחלה נהניתי רק מההצלחה של הפרויקט. היא נמשכה ונמשכה ורציתי להיאחז בה. לא הרגשתי בשלה לקריירה עצמאית. הייתה לי תחושה שהמדינה עוד לא בשלה לזמרת אתיופית. אמרתי לעידן: "אם הייתי מופיעה לבד, אנשים לא היו קונים כרטיסים. הם באים להופעות בגלל השם שלך ולא בגלל כברה קסאי".
אין לך תחושת פספוס?
"לא הלכתי לאיבוד. רציתי לגדול ולגדול. פעם רציתי להיות כוכבת אר אנד בי, עם השנים הבנתי שיש לי משהו מיוחד ביד.
אני ממוצא אתיופי. למה לזרוק את זה? למה לא לנצל את השורשים שלי? הבנתי את זה רק בעבודה עם רייכל. היום אני רוצה לשלב פופ עם שורשים באמהרית. אני לא רוצה לעשות מוזיקת עולם, אלא שזה ייכנס לפלייליסט של המיינסטרים. לכן יש לי רק שיר אחד שלם בתיגרית (אחת השפות המדוברות באתיופיה- א"ה), השאר זה שילוב של תיגרית ואנגלית או צרפתית".
איך רייכל הגיב לקריירה החדשה שלך?
"עידן מבין את הצורך שלנו לגדול. הוא בעצמו התחיל כנגן של ריקי גל ועברי לידר. כשהקלטתי סקיצה לשיר שמיכאל כתב לי בצרפתית, שלחתי אותה לרייכל.
כשהלהקה הגיעה לסיבוב הופעות בצרפת, אמרנו שאולי אבצע אותו. ההופעה הראשונה נקבעה למרסיי. איך שהקהל שמע את המילה הראשונה בצרפתית, התחילו צרחות של אקסטזה. כשצרפתים שומעים שאתה מדבר את השפה שלהם, אתה שובה את לבם בטירוף. הפטריוטיות שלהם צצה. טעיתי בהגייה של המילים, אבל הקהל הצטרף לשיר וזה היה מאוד מרגש".
יש צפי להוצאת האלבום?
בצרפת אף אחד לא מכיר אותי. אני צריכה לשכנע אנשים לשתף איתי פעולה, וזה דורש מאמץ וסבלנות. במקביל גם התחלתי להופיע לפני הקהילות היהודיות.
לאמנים הישראלים יש ביקוש אצל קהל יהודי, אסור להילחם בזה. ככה בדיוק היה עם הפרויקט. שלוש שנים הופענו לפני קהילות יהודיות עד שפרצנו לפסטיבלים של מוזיקת עולם".
ההחלטה לעזוב את ישראל לא נולדה ביום אחד. " אנשים שואלים למה עזבתי. הם שוכחים שיש גם פרסונל לייף", אומרת קסאי בעברית הנהדרת שלה, השזורה באנגלית.
"הפכו אותי בארץ לסוג של שגרירה, אבל כשאתה מתחיל מערכת יחסים עם בן זוג שחי בחו"ל, אתה יודע שמתישהו עניין המגורים יצוץ. לפני שקיבלתי את ההחלטה נקרעתי, בחיים לא חשבתי שאעזוב את ישראל. אני מאוד מחוברת לאחיות ולהורים שלי. לא הייתי מוכנה לחגיגה בנמל התעופה, רק המשפחה והחברים הקרובים ידעו שאני עוברת".
האיש ששינה את מסלול חייה, כאמור, הוא מיכאל מימוני, איש פרסום מצליח ומוציא לאור של מגזין תרבות. "הכרנו לפני שמונה שנים במסיבת אופנה שהתקיימה במלון הילטון. הוא היה בארץ בחופשה עם שני חברים. התחלנו בלונג דיסטנס ריליישנשיפ. בגלל ששנינו עצמאים, בכל פעם שהיה לנו חופש לקחנו טיסה לאירופה או לארץ ונפגשנו. פה סופ"ש, שם שבוע. לאחר שנתיים הוא הגיע לארץ ועברנו לגור ביחד בתל אביב".
איך המשפחה שלך קיבלה את הקשר שלכם?
"גדלתי במשפחה מאוד פתוחה, נישואים מעורבים בלי סוף. לפני מיכאל היה לי במשך כמה שנים חבר ישראלי ממוצא פולני. כולם התאהבו במיכאל מהרגע הראשון.
אנחנו בית מאוד משפחתי, קן חם ואוהב, עורכים ארוחות משפחתיות מאוד גדולות.
מיכאל הוא בן יחיד וחיפש את המקום הזה.
מבחינתו האחיות שלי הן האחיות שלו".
והמפגש עם ההורים שלו?
"על הכיפאק. בכלל, בצרפת אתה פוגש מלא זוגות מעורבים, לא רק בלאק אנד ווייט. למשל, יפנית ושחור. זה בכלל לא אישו. הישראלים יותר שמרנים, קשה להם לקבל מודלים אחרים. אם אתה בטוח במה שאתה, אתה לא חושש לחשוף את עצמך לעולם".
רק לאחר שמונה שנים שברתם את הכוס.
"בשנים הראשונות גרנו בשתי מדינות שונות, ובגלל העבודה לא התראינו. תמיד צחקתי עם עידן שהוא רואה אותי יותר ממיכאל. אם היה לחץ לחתונה, הוא הגיע מההורים. אמרנו להם: 'זה יבוא, אל תבלבלו את המוח'. הקשר שלנו היה מספיק יציב גם בלי ששמתי מסמרים על המסגרת. אני לא חיה את המודל הזה שבתוך שנתיים צריך להתחתן, וכעבור שנה ילד. אני די אנטי המודלים האלו".
וכשיגיע היום, איפה תרצו לגדל את הילדים?
"עוד לא ממש התעמקנו בזה. מלכתחילה, כל המשיכה שלנו אחד לשני נבעה מזה שגדלנו בבתים פתוחים, שלא האמינו במגבלות של מדינה, צבע או תרבות.
הבייסיק שלנו היה טוב, ומכאן אפשר רק לעלות".
חלון ההזדמנויות שנפתח מול חברות התקליטים בצרפת שבר את המחסום האחרון. "הבעיה העיקרית אצלי, מלבד המשפחה והחברים, הייתה איך אתקיים בלי המוזיקה", אומרת קסאי. "אם לא הייתי יכולה לעבוד על האלבום שם, לא הייתי עוזבת. המוזיקה היא אוויר בשבילי. כשבצרפת שמעו את הסינגלים והתלהבו, הבנתי שזה הולך לקרות.
איך המשפחה שלך הגיבה למעבר?
"הם ידעו שזה הולך להגיע, הכנתי אותם במשך חודשים. במיוחד בעקבות החתונה, לפי המסורת שלהם האישה הולכת בעקבות הבעל. יש משהו ביחסים עם ההורים שלי, שהם לא יכולים לבוא אליי בטענות. אני הייתי הבת הבכורה והחזקתי את הבית בזמן שהם עבדו בחוץ. הייתי באותו מעמד שלהם".
לאחר שהתקבלה ההחלטה הגיע רגע קשה: לבשר לעידן רייכל שהיא עוזבת את הלהקה. "אמרתי לעידן שאני עוזבת את הפרויקט ושאלתי לכמה זמן הוא צריך אותי", היא מספרת. "הוא אמר: ' אז מה אם את עוזבת את ישראל? נמצא סידור. יש הופעות, נקנה לך כרטיס. ניפגש בכל מקום בעולם ונסדר בלוק של הופעות'. מאוד חימם לי את הלב שהוא לא רצה לוותר עליי. אנחנו מופיעים ביחד שנים. זה הפך לפתרון אידיאלי: לבנות אלבום לא בא ברגע, ואני צריכה בינתיים עבודה. ככה גם ממשיכה להגיע לארץ ולנסוע איתו לחו"ל ורואה את המשפחה והחברים".
צריך להבין את המשמעות: רוב הקריירה המוזיקלית של קסאי נוהלה לצדו של רייכל. זה התחיל כשהייתה חיילת בלהקת חיל החינוך, שאותה ניהל מוזיקלית, והמשיך כשהזמין אותה לשמוע סקיצות לאלבום הראשון. הקשר לא הבשיל לעבודה משותפת וקסאי נסעה לארצות הברית לחצי שנה, להופיע במסגרת מסע התרמה לנכי צה"ל. כשחזרה לארץ נפגשו באקראי והוא סיפר לה כי לאור ההצלחה הגדולה, חברת הליקון בוחנת את האפשרות לתרגם את האלבום למסע הופעות והוא מגייס זמרים ונגנים. חברת התקליטים התלהבה מהליהוק והשניים יצאו לדרך משותפת.
היא הקליטה את "מילים יפות מאלה", שהפך לאחד השירים המושמעים היותר ברדיו, ובמקביל הופיעה עם הפרויקט על הבמה. ההצלחה הייתה בלתי צפויה. "סיבובי הופעות מטורפים בעולם. פתאום אני לא מגיעה לארו