היום התפרצתי בצעקות.

היום התפרצתי בצעקות.

אבא ופשוש הלכו למוזאון הילדים בשיקגו ונצטערו לגלות שבחלק נכבד מהחדרים, במקום התצוגה הרגילה, יש פעילות מיוחדת שפשוש לא מצליח להישתתף בה בגלל האוטיזם שלו. קורה. באחד החדרים האלה הוא רצה להשתתף בדרכו שלו והסביר זאת ברורות במחוות. העובדים יכלו לתת לו להשתתף ולא נתנו. הסבירו לי שאני צריך קודם למלא טופס (עד שאני אמלא טופס בשפה זרה עם הדיסלקציה שלי, הפשוש יעלם במוזאון סואן בגלל האוטיזם שלו). חוץ מזה רצו שהוא יעשה את הפעילות דווקא לפי דרכם. אמרתי תודה באנגלית, פניתי אל הילד בעברית וביקשתי ממנו שנעבור חדר. הפשוש המשיך להסביר במחוות שהוא רוצה לנסות להשתמש בציוד שהם מדגימים. הם משכו את כל הציוד אליהם ואמרו לי: קח את הילד שלך מפה. פניתי שוב לילד בעברית. ביקשתי שנלך. אם היה מדובר רק בהסברת הלקות שלו או רק בשלי, מילא. איך מסבירים שאנחנו לא יכולים להשתתף על פי דרכם בגלל שתי סיבות. זה נורא מסובך. עכשיו אני כל כך מצטער שלא ניסיתי להסביר כשהכל היה רגוע. אולי כן הייתי צריך. פשוש הסכים להתפשר על קבלת מדבקת הפרס. כבר ויתר על הדגמת הציוד היפה. הוא הסביר עצמו הייטב במחוות. בלא מילים. העובדת אמרה לו שהוא יקבל את המדבקה רק אם הוא יומר 'בבקשה'. שאלתי אם זה הכרחי שהוא יומר 'בבקשה' ואם אני יכול לומר 'בבקשה' במקומו. האובדת לא הסכימה. היא אמרה שזה עניין חשוב מאוד בחינוך. שככה הם עובדים וחייבים לומר 'בבקשה'. באותו הרגע היא פרטה על נים רגיש מאוד אצלי. היא מנסה לאנוס את הרעיונות החינוכיים שלה על ילד שהיא לא מכירה. היא מנסה להכריח ילד שבמשך עשר דקות מתווכח איתה במחוות בכלל לדבר ולא מקשרת את ההתנהגות המוזרה שלנו לשום דבר. והכי מרגיז: היא מכתיבה ללקוח לומר 'בבקשה'. מיד שכחתי שאצל האמריקנים מי שמתפרץ בצעקות יכול למצוא את עצמו מפונה על ידי אנשי הביטחון ואמרתי לה שהילד אוטיסט ושהוא אינו יכול לומר 'בבקשה'. שחינוכית אסור להכריח ילדים שהדיבור שלהם פגום לומר 'בבקשה' ושאת פילוסופית החינוך שלה תשמור לעצמה. היא התחילה לומר משהו שהתחיל במילים 'לא יכולתי לנחש ש...' אנחנו כבר לא היינו שם בשביל לשמוע את סוף המשפט. הילד הצליח לקחת לה את המדבקה כשהיא הייתה המומה מהצעקות וכך הצלחנו להפרד מהן מהר. במקום ההדגנה היפה שהילד כן יכל לקבל על פי דרכו הוא ספג, ככל הנראה, עלבון צורב. גם לי ולעובדי המוזאון זה לא עשה טוב אבל למה זה מגיע לילד?
 
../images/Emo24.gif לחוויה הקשה.

לדעתי נתת את התשובה תוך כדי הסיפור. כשאתה מגיע למקומות כאלו, כדאי לומר מההתחלה: "הילד אוטיסט ולכן לא יכול לנהוג ככל הילדים. אודה לכם אם תאפשרו לו לחוות את הדברים עפ"י דרכו. אני אחראי שהוא לא יפגע בכלום". ואם מבקשים ממך למלא טופס, אתה יכול לומר: "אין בעיה, רק שמישהו צריך לכתוב בשבילי - אני אתן לך את כל הפרטים. לפעמים זה פשוט עניין של העברת מידע בצורה נכונה. צורה נכונה = מתאימה למי שעומד מולך, ומאפשרת לו לקבל מספיק מידע עליך, כדי לאפשר לו/ה להגיב אליך בצורה נכונה
כזאת שמתאימה לך. המצב בו היית עם הפשוש נקרא: "שיחת חרשים"
 
מקווה לא לטעות בפעם הבאה.

אולי לא הייתי צריך לומר מראש אבל הייתי צריך לומר ברגע שראיתי שלא עוזר לילד כשהמבוגרים כן מבינים אותו.
 
בלי לטעות - אנחנו לא לומדים

ובלי ללמד את הילדים שלנו שמותר לטעות, אנחנו דנים אותם לחיים הנוראים של פרפקציוניסט מתוסכל. החכמה היא רק ללמוד מהטעויות, אפילו קצת. כל למידה קטנה לוקחת אותנו צעד נוסף (גדול או קטן) קדימה.
 

אפרתש

New member
כלכך נוגע ללב ../images/Emo24.gif

סיפורך ממש צובט את הלב. מסכן הפשוש הקטן שכלכך התאמץ להסביר את עצמו, נאלץ לוותר על משהו שכלכך רצה רק בגלל אטימות של אנשים, ובסוף אפילו את המדבקה הקטנה לא יכול היה לקבל. אני מאד מקווה שהילד שמח במדבקה שקיבל (לקח ...) והתגבר על התסכול והכאב. בסיפור קצר ופשוט אתה מדגים את הקושי שיש לחריגים. אפילו חריגות קלה ולא בעייתית (כמו שיש לך בקושי למלא טפסים באנגלית) יכולה להביא לאי הבנות ועימותים מיותרים. ממש סיפור שחייב להתפרסם בכל מקום. כולם צריכים לקרוא אותו. בפרט כל מי שיש לו איזה קשר לילדים.
 
תודה על ההדהות.

אני רק צריך לתקן אותך מעט. אין לי לקות קלה. אני רואה את עצמי כלקויי למידה וריכוז נדיר בחריפותו. רוב לקויי הלמידה והריכוז הם באמת בעלי לקות קלה יחסית. ממש כשם שרוב לקויי הראיה הם בעלי לקות קלה יחסית. אני בקבוצה המיעוט שלקות הלמידה והריכוז שלה היא ממש נכות. הלקות שלי מפריעה לי כמעט בכל מצב וכמעט בכל תיפקוד. בכל מקרה, אני כל כך מקווה שאצליח למנוע מהילד חוויות כאלה. אם הייתי חכם יותר, הייתי עוצר את ההסלמה. אני כל כך מקווה שהמקרה הזה יהפוך לנדיר. תודה על התמיכה.
 
למעלה