היופי הנעלה של חיים תחת חסד

דהאמא

New member
היופי הנעלה של חיים תחת חסד

פרט מעניין מההיסטוריה המשיחית היא העובדה שישוע מעולם לא העלה על הכתב דבר. אין הוא כתב את תולדותיו, את משנתו, ולא כל דבר אחר. אפילו מתי שלימד, אין עדויות לכך שהוא מעולם הנחה מישהו אחר להעלות את תורתו על הכתב. מדוע? יתכן כי התשובה לכך נמצאת בספר ירמיה, פרק ל"א, פסוק 32: "נתתי את תורתי [הברית החדשה] בקרבם, ועל ליבם אכתבנה". פרשן יהודי אחד מציין בנוגע לפסוק זה: "הכתוב מתכוון לומר: 'לא אכתוב עוד את בריתי עם בני ישראל מחוצה להם, לא על לוחות אבן ולא על ספר, אלא על ליבם". אנו רואים כאן את הניגוד בין משה לישוע, בין חוץ לפנים, תורה חיצונית, ותורה פנימית. אך מישהו עשוי לטעון, 'זה טוב שחוקים מועלים על הכתב. כך הכל ברור ואין אי הבנות או בלבול'. עלינו לזכור, עם זאת, שלבני ישראל הייתה תורה כתובה ומפורשת, ובכל זאת הדבר לא הועיל להם. ומדוע לא? אולי הדוגמה הבאה תמחיש זאת: נדמיין לעצמנו שתי ילדות היושבות בכיתה בשעת ההפסקה ומכינות שיעורי בית. לכאורה לא קיים כל הבדל ביניהן – שתיהן מבצעות את אותה הפעולה. אך התבוננות קרובה יותר עשויה לגלות הבדל משמעותי ביניהן. אחת מהן מכינה את שיעורי הבית שלה מפני שהיא רוצה לשחק אחר הצהרים עם חברות, ולכן היא רוצה 'להיפטר' משיעוריה מהר ככל האפשר, ואילו השניה מכינה את שיעוריה מפני שהיא אוהבת להכין שיעורים, היא נהנית מזה. דוגמה זו ממחישה ששני אנשים יכולים לבצע פעילות זהה, אך ממניע שונה לחלוטין. בדומה לכך, תורת משה אולי גרמה לחלק מעם ישראל לציית לאלוהים, אך לא בהכרח גרמה להם להיות נאמנים לאלוהים בליבם. טכנית, היה יכול להיווצר מצב בעם ישראל, שאדם יקיים את כל תורת משה, אך למעשה לא יאהב את יהוה אלוהים, או אפילו לא ממש יכיר אותו. זו הסיבה שירמיה ציין בנוגע לברית החדשה: "כולם ידעו אותי – מקטנם ועד גדולם". קורינתים ב' ג': 3 אומר לנו שהברית החדשה 'לא כתובה על לוחות אבן, ולא בדיו, אלא על לוחות של לב בשר'. פאולוס גם אומר למשיחיים שהם עצמם אגרת המשיח, דבר המעיד שתורת המשיח, במקום להיות דבר כתוב שפונים אליו בעת הצורך, היא תורה שעליה להיספג בתוך האדם ולהיות חלק בלתי נפרד ממנו. בפסוק 6 באותו פרק הוא מוסיף: "האות ממיתה, אבל הרוח מחיה". משמע הדבר שבעוד שתורת משה הביאה אך ורק הרשעה על הכפופים לה, כי הייתה קשה מאד לקיום, תורת המשיח מחיה את שומריה, כי היא מבוססת על אהבה וחמלה. בפסוק 17 פאולוס אומר: "היכן שרוח יהוה שם החירות". המשיחיים משוחררים מכל מערכת חוקים שהיא. אך עם חירות זו באה גם כן אחריות כבדה, עוד יותר כבדה מזו שהייתה על שכמי בני ישראל – האחריות לפעול מתוך אהבה. למה הכוונה? נחשוב על הורים. הורים חשים אחריות כבדה כלפי ילדיהם, לטפל ולהזין אותם. בעוד שישנם חוקים ממשלתיים המצווים על ההורים לגונן על ילדיהם, האם ההורים חשים אחריות כבדה בעקבות החוקים הממשלתיים, או בגלל אהבתם הרבה כלפי ילדיהם? כמובן, עקב אהבתם. בדומה, על כל משיחי האחריות לעבוד את יהוה אלוהים ממניע אחד ומניע אחד בלבד – אהבה. אין לשרת את אלוהים מתוך תחושת מחויבות או הרגל, שכן שירות כזה לא יתקבל בעיניו (השווה הושע ו':6; מלאכי א':8,13). גם הקורבנות והמנחות שהיה על בני ישראל להעניק ליהוה אלוהים תחת תורת משה צריכים היו להיות אות לאהבה ולהערכה שהם חשים בליבם כלפי בוראם. ללא אהבה והערכה זו, כל הטקסים הדתיים שהם קיימו היו חסרי כל ערך, שהרי בורא היקום אינו נזקק לבעל חיים מת, או שיבקרו בבית מקדשו. אנו יכולים להבין מכל זאת שליהוה אלוהים המניע למעשים חשוב לא פחות מהמעשים עצמם שאנו עושים, כשם שבעל רוצה שאשתו תהיה נאמנה לו – לא רק בגלל שההזדמנות לבגוד בו לא עלתה – אלא בגלל שאשתו אוהבת אותו ולא חפצה כלל וכלל לבגוד בו. שוב – המניע חשוב מהמעשה. רקע זה עוזר לנו להבין את עליונותה של תורת המשיח על תורת משה. תורת משה אמנם ציוותה על התנהגויות מסוימות, אך לא טיפלה בפנים של האדם. היא יצרה אולי אנשים צייתנים, אך לא בהכרח אנשים נאמנים. תורת המשיח, לעומת זאת, מטפלת בעיקר בפנים האדם, מתוך הרעיון שאם האדם ישתנה מבפנים, הדבר ישפיע גם על התנהגותו החיצונית, באופן טבעי (השווה מתי כ"ג:25-28). זו הסיבה שבעיני ישוע אדם המביט באשה כבר נאף אותה בלבו, ושאדם השונא את אחיו כבר רצח אותו. זאת מפני שהחטא לא מתחיל במעשה, כי אם במניע, בנטיית הלב והלך הרוח של האדם. בגלטים ג':23-25 פאולוס מדמה את בני ישראל לילדים אשר הודרכו לקראת בוא המשיח, וכי מתי שהמשיח בא, הוא שיחרר אותם מתורת משה – מהאומנת שהדריכה אותם. לתקופה שלפני בוא המשיח הוא קורא "לפני בוא האמונה", ולתקופה שלאחר בואו הוא קורא "לאחר בוא האמונה". מדוע? האם בני ישראל לא האמינו? יתכן מאד שלפחות חלקם, אם לא רובם, לא האמינו. פסוק 12 באותו פרק באיגרת אל הגלטים מציין: "התורה אינה נזקקת לאמונה, אלא שיעשה האדם את דבריה וחי בהם". אם כן, בתקופת תורת משה, אנשים יכלו פשוט לפעול על פי התורה, 'לעשות את דבריה, ולחיות בהם'. אין צורך באמונה בכדי לבצע התנהגויות מסוימות, כגון שטיפת ידיים, הקרבת קורבן, שמירת טוהר גופני וכו'. תורת המשיח נעלה הרבה יותר מתורת משה. תחתיה, 'כולם יודעים את אלוהים' ופועלים מתוך המניע הנכון – אהבה ואמונה.
 

דהאמא

New member
המשך

תחיקת ההצדקה העולם מלא בשוטרים "רוחניים", אם כי מאמציהם לעתים קרובות פחות מרצויים. אך אחדים יטענו, 'האם למקרא אין דברים מסוימים לומר על התנהגותנו והופעתנו החיצונית?' כן! האם יש לראות אלה כחוקים, או כעצות מועילות? עד לאיזה מרחק על המשיחי להגיע כאשר הוא מייעץ לאחרים? הרעיון של חיים תחת תורה אינו רע כשלעצמו. יהוה יסד תורה מושלמת עם משה ועם ישראל. מאוחר יותר ישוע בא, לא בכדי לבטל את התורה, אלא בכדי למלאה (מתי ה':17). משמע הדבר שחוקי התורה לא היו מוטעים או מיושנים. ישוע בא, לא בכדי לומר שהתורה קשה מדי לשמירה, אלא בכדי לייסד סטנדרטים עוד יותר מחמירים. זאת הוא עשה כאשר הוא סיכם את כל התורה בשתי מצוות: "ואהבת את יהוה אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל שכלך. זוהי המצווה הגדולה הראשונה. השניה דומה לה: ואהבת לרעך כמוך. בשתי מצוות אלה תלויה כל התורה והנביאים" (מתי ה':20; כ"ב:37-40). מותו של ישוע על הצלב שיחרר אותנו מהעול של שיעבוד לתורה כתובה (קולוסים ב':13-15). ולמרות זאת, בדרך אירונית, הוא קידם סטנדרטים עוד יותר מושלמים. הוא צעד צעד אחד קדימה והבהיר כיצד אדם יכול לחטוא לאלוהים על-ידי מה שבליבו, אפילו אם חיצונית הוא מציית לתורה. במילים אחרות, ישוע גילה את העקרונות המצויים מאחורי התורה כעקרונות שיש לשאוף לקיימם. בלמדו סטנדרטים כה מושלמים להתנהגות, ישוע דגל באמונה בעלת איכות ומחויבות אשר היתה למעשה מעבר להישג ידם של בני האדם חוטאים, לולא חסד אלוהי. לדוגמה, על-פי ישוע, לא רק המעשה של ניאוף הוא חטא, אבל גם תאוות התשוקה היא חטא! (מתי ה':27,28). לא רק גניבה היא חטא, אלא גם לחמוד את רכוש רעך או את אשתו בלב הוא חטא. לא רק שהנישואין קדושים בעיני אלוהים, אבל גם הגירושין עשויים להפוך אדם לנואף בעיני אלוהים! (מתי ה':31,32). עליך להתפלל עבור אויביך ולעשות טוב למען אלה שרודפים אותך (מתי ה':38-40; 43-46). מי יכול לטעון, אם כן, שלמשיחי יש חיים קלים יותר מליהודי הכפוף לתורה? ההבדל נעוץ בכך שאלוהים העניק לנו לידה חדשה וטבע חדש (פטרוס א' א':23). "זרע" של צדקה נזרע בנו כאשר אנו נולדים מלמעלה. אלוהים בא ושוכן בתוכנו (דרך רוח-הקודש), ומאפשר לנו ליטול מקדושתו (רומים ח':9-11). הדבר התאפשר בעקבות מותו ותחייתו של ישוע (עברים ט':11-15). אנו נגאלים, נפדים, ומוכרזים כמוצדקים. אז ישוע לוקח את ה"זרע" השוכן בנו והופך אותו למשיחי בוגר, ובכך מקדש אותנו. הוא בוטח בנו שאנו נתהלך באותו טבע חדש שזה עתה רכשנו. אנו מתים לגבי הטבע הישן, המושחת, של בשרנו החוטא (פטרוס ב' א':3,4). לולא לידה חדשה זו והחסד המתלווה אליה, הרשעתנו היתה גדולה מזו המתלווה לתורת משה, מפני שהסטנדרטים שישוע הציב לנו יותר נעלים ומקיפים מתורת משה. ישוע אמר שעלינו להיות מושלמים (מתי ה':48). נוכל רק לקוות להיות "מושלמים" אם נתהלך על-פי טבענו החדש (גלטים ה':16,17). עלינו להיוולד מחדש (יוחנן ג':3,5,7). עד כמה נפוץ הדבר לראות את טבעם הישן של גברים ונשים דתיים המנסים להגיע לאמות המידה של סטנדרטים מלאכותיים של התנהגות המפורטים עבורם על-ידי דתם או כנסייתם, בחושבם כי אילו יעשו כן, יהיו קדושים במידה מסוימת. אך, השליח פאולוס אומר בבירור שאם ננסה להצטדק באמצעות יישום של רשימת חוקים, ניוותר תחת הרשעה, והמשיח יהיה חסר תועלת עבורנו (גלטים ב':15-21). זוהי הרוח שבנו שמאפשרת לנו לעשות מעשי צדקה אמיתיים, ולא טבענו הישן. כעת הבמה מוכנה להבנת אימרותיו הקשות של ישוע, במיוחד בדרשת ההר. המשיח לא הקל ראש בחולשות האדם, והוריד את הסטנדרטים של אלוהים. הוא מצפה מאיתנו להרשות לרוח השוכנת בנו לשלוט בחיינו. למידה שבה זה מתחולל, נוכל לעמוד בסטנדרטים גבוהים אלה. בעוד שהמשיח לא הקל ראש בסטנדרטים של אלוהים, הוא שופע רחמים וסלחנות כאשר אנו לא מצליחים לעמוד בהם. הוא מודע לכך שנחטא פעמים רבות במהלך החיים (עברים ד':15,16). הוא מצביע עבורנו לעבר השלמות. עלינו לשמור עינינו על המטרה שהוא רוצה שנגיע אליה בכל עת; לא במטרה פחותה, וקלה יותר להשגה. ובכל זאת, הוא יודע שנזדקן ונמות מבלי להשיג שלמות זו (פליפים ג':12-14). זה יכול להיות מתסכל ביותר לפעמים! משמע הדבר שלעולם לא נגיע לרמה הנחפצת במשיחיות שלנו. "ההר" גבוה מדי ליכולתנו לכבושו, ואלוהים לא בנה "מחנות" במדרון ההר, שנוכל לחיות בהם. אולם הוא מאפשר לנו לעשות עצירות מנוחה בשולי הדרך בכדי לרענן את עצמנו, ואז להמשיך. ולבסוף, בשובו של המשיח, עבודתו בתוכנו תסתיים כאשר נשתנה ונשיג שלמות כהרף עין (תסלוניקים א' ד': 16,17; קורינתים א' ט"ו:51-53). על המשיחיות להיות אמונה שחווים אותה. אין היא תג זהות ותו לא, אלא דרך חיים (פיליפים א':21). האדם בא אל המשיח בתור המתווך שלו, מבקש את מחילתו על חטאותיו, וזוכה ל"לידה חדשה" (יוחנן ג':3-7). משיחיות היא אלוהים הפועל דרך האדם, ולא אדם הפועל למען אלוהים. אמת חשובה מכל מצויה ביוחנן ח':34-36: "אמן אמן אני אומר לכם, כל עושה חטא עבד הוא לחטא. ואין העבד שוכן בבית לעולם; הבן שוכן לעולם. לכן אם הבן משחרר אתכם, באמת בני חורין תהיו"
 
למעלה