הייתי אתמול בהרצאה של הרב אליעזר פאפו
בחוג לדינו בחולון. ובכן הוא דבר על רפואה עממית בקרב נשות בוסניה. חשבתי שאשמע "תרופות סבתא" אך מתברר שזה משהו שהכרתי יותר אצל פרימיטיביים. כלומר, כישופים. היתה להם אמונה שנכנסים שדים בבני הבית ולכן לקחו הנשים על עצמן לגרש שדים. שד כונה בלדינו pambrato שהתרגום המילולי הוא- לחם זול. לחש או כישוף בלדינו: prekante לקסום או להקסים = prekantar לכשף=echizar הרי הנשים לרב היו בבית על פי הנאמר בתהילים "כל כבוּדָה בת מלך פנימה"(תהילים מה) ובלדינו היו אומרים mujer onrada - pacha ke vrada והתרגום המילולי: אשה מכובדת-שבורת רגלים כך שהנשים היו יותר עם הילדים מאשר הגברים שהיו תקועים בפרנסה. לכן היו מביאים לחשניות מקצועיות שהיו מסירות שדים וכד' מהחולים. מדובר על אמונות וטקסים חוצי גבולות ועמים. היתה אמונה ליהודים שלמילה יש כח. לדגמא, אם רואים נשואה טריה מאחלים לה:שנראה אותך אם לילדים= afijada ke te vea כך שהן גם החזיקו מאד מהלחשים והכישופים.כמו כן, הם נזהרו לא להשתמש בשמות שדים וכד' מחשש שהם יגיעו כי אני קורא להם כשאני מזכיר את שמותיהם. המרצה אמר שהרבנים סלדו מאד מזה ואף הגדירו זאת עבודת אלילים! דגמא מאד בולטת זה indulko . הטקס הינו פניה לשדים כאילו הם פונים לה', רחמנא ליצלן, ומבקשים מהם שיסלח לאותו חולה. קשה לספר את כל ההרצאה. בכל מקרה, שרתי לכבודו בלדינו בתחילת הערב ואילו הוא חתם לנו את הערב עם סיפורים על ג'וחא. היה מאד נחמד.
בחוג לדינו בחולון. ובכן הוא דבר על רפואה עממית בקרב נשות בוסניה. חשבתי שאשמע "תרופות סבתא" אך מתברר שזה משהו שהכרתי יותר אצל פרימיטיביים. כלומר, כישופים. היתה להם אמונה שנכנסים שדים בבני הבית ולכן לקחו הנשים על עצמן לגרש שדים. שד כונה בלדינו pambrato שהתרגום המילולי הוא- לחם זול. לחש או כישוף בלדינו: prekante לקסום או להקסים = prekantar לכשף=echizar הרי הנשים לרב היו בבית על פי הנאמר בתהילים "כל כבוּדָה בת מלך פנימה"(תהילים מה) ובלדינו היו אומרים mujer onrada - pacha ke vrada והתרגום המילולי: אשה מכובדת-שבורת רגלים כך שהנשים היו יותר עם הילדים מאשר הגברים שהיו תקועים בפרנסה. לכן היו מביאים לחשניות מקצועיות שהיו מסירות שדים וכד' מהחולים. מדובר על אמונות וטקסים חוצי גבולות ועמים. היתה אמונה ליהודים שלמילה יש כח. לדגמא, אם רואים נשואה טריה מאחלים לה:שנראה אותך אם לילדים= afijada ke te vea כך שהן גם החזיקו מאד מהלחשים והכישופים.כמו כן, הם נזהרו לא להשתמש בשמות שדים וכד' מחשש שהם יגיעו כי אני קורא להם כשאני מזכיר את שמותיהם. המרצה אמר שהרבנים סלדו מאד מזה ואף הגדירו זאת עבודת אלילים! דגמא מאד בולטת זה indulko . הטקס הינו פניה לשדים כאילו הם פונים לה', רחמנא ליצלן, ומבקשים מהם שיסלח לאותו חולה. קשה לספר את כל ההרצאה. בכל מקרה, שרתי לכבודו בלדינו בתחילת הערב ואילו הוא חתם לנו את הערב עם סיפורים על ג'וחא. היה מאד נחמד.