עיצוב התנהות
עיצוב התנהגות זו שיטת התערבות מבוססת על הגישה ההתנהגותית. תמצית הדברים הם : א. ניתוח התנהגות, תוך זיהוי ההתנהגויות אותן רוצים להכחיד או לחזק. ב. לאחר הזיהוי, הגדרה מדוייקת של ההתנהגות אשר נתפסת כבעייתית (או חיובית). למשל לא נכון יהיה להגיד "אני רוצה לעזור לבני לפתח הרגלי אכילה נכונים." זה כוללני מדי ולא מוגדר. כל אחד תופס הרגלי אכילה נכונים אחרת. חשוב שתהייה הבנה מלאה של כל הנוגעים בדבר ולכן ההגדרה צריכה להיות מדוייקת ואופרטיבית לדוגמא: "אתה יכול (או אני בוחר), לאכול שני חטיפים/דברי מתיקה ביום" ג. הגדרת ההתנהגות צריכה להיות על דרך החיוב ולא על דרך השלילה. לדוגמא "אתה יכול לאכול שני חטיפים ביום" ולא "אסור לך לאכול יותר משני חטיפים ביום". לא מפני שכך זה נחמד יותר (גם זה..) אלא מפני שיש לנו ענין לחזק את ההתנהגות הרצויה ולא את הלא רצויה. ד.כתיבת חוזה עם הילד, ההתנהגות אותה בוחרים צריכה להבחר יחד עם הילד. הוא צריך להיות שותף להחלטה. והבחירה צריכה להעשות מתוך רציונל , הבנה והסכמה. לדוגמא: לנושא המשקל ניתן לגשת באופן הבא " חשבנו שאולי כדאי לשנות את הרגלי האכילה שלנו בבית , מדוע זה חשוב? (לאפשר גם לו לומר מדוע זה חשוב ) כי זה בריא יותר, נותן תחושה טובה יותר, וכד..האם היית רוצה לעשות זאת יחד איתנו? בוא נחשוב במה זה יועיל לך, תוכל לרוץ יותר מהר, לשחות יותר מהר, אולי זה אפילו יתן לך הרגשה אישית נעימה יותר. איך אנחנו יכולים לסייע לך בכך?... בשלב זה ניתן להכין רשימה של מזונות אהובים עליו ולאחר מכן לחלקם לשתי קבוצות מזונות רצויים ומזונות לא רצויים. מתוך הרצויים לבנות תפריט שבועי לאפשר גם חריגות לגיטימיות (מובנות בתוך התפריט של מזונות לא רצויים) על מנת לא לעשות שינוי חד ולעורר עוד יותר כמיהה לאותם מזונות. תדירות חיזוק ההתנהגות צריכה להתבצע בהתאם לחומרת המצב, למשל אם בנך אינו מסוגל שתעבור חצי שעה מבלי לרוץ למקרר, החיזוק צריך להנתן בשבוע הראשון או בשבועיים הראשונים כל חצי שעה שהצליח להמנע מכך. (ניתן להציע התנהגות חליפית רצויה) החיזוק יכול להיות צבירת כוכב על טבלה שתכינו ובסוף היום צבירה של עשרה כוכבים נניח תביא לפרס. פרס יכול להיות הליכה לגן שעשועים אהוב עליו אך מרוחקת יותר מהבית. צפיה משותפת שלך איתו בקלטת או כל דבר שתחליטו (לא אוכל) במידה והמצב שונה לחלוטין, את אותו עקרון מיישמים על אכילה של שלוש ארוחות ביום וכד´. יש לזכור כי מחזקים על התנהגות רצויה ולא לא רצויה. כך שאם הוא לא הצליח לעמוד במשימה ורץ נניח למקרר, אין נוזפים בו ואין מורידים כוכבים. פשוט לא נותנים כוכב. אלה הם העקרונות ואת התוכנית יש להתאים באופן אישי לילד ולהנהגות שרוצים להחזק או להכחיד, דבר נוסף שיש לזכור רצוי להתחיל עם התנהגות אחת בלבד . וכמובן שהחיזוקים ואופן ההסברה והביצוע צריכים להיות מותאמים למסוגלויות של הילד. ולבסוף, התמדה. חייבים להתמיד בתוכנית עיצוב התנהגות וליישמה באופן מדוייק אחרת אין טעם להתחיל בכך מפני שזה לא יעבוד. בהצלחה דיאנה