הייתי היום באסיפת הורים

דורי 7

New member
תודה

אני לא ישנה, נראה לי שאני מתחילה קצת להתמכר לפורום סתם.... ההשמנה נראית לי מהאוכל המזונות המעודפים עליו: במבה , בורקס,פסטה, טוסט וכד´. סורבט פירות נראה לי באמת רעיון טוב. הפעילות הגופנית המועדפת: משחק במחשב.... יש לו פעם בשבוע התעמלות טיפולית אבל זה כנראה לא מספיק. ועכשיו אני באמת אלך לישון לילה טוב נתראה מחדר
דורי
 

דורי 7

New member
הייתי היום באסיפת הורים

חזרתי מאד מרוצה הילד מאד התקדם במהלך השנה. כמובן שידעתי אבל תמיד נחמד לשמוע. בשנה הבאה יוסיפו לו שעות שילוב. דברתי עם המרפאה בעסוק ומכיון שהילד קצת שמנמן וגם מסורבל נצטרך להוסיף לו פעילות גופנית מזל שהקיץ התחיל ואפשר ללכת הרבה לבריכה , הוא מאד אוהב מים . חוץ מזה חשבתי גם להתחיל ללכת איתו ברגל (בהדרגה). הבעיה העיקרית זה התזונה , ילד שניזון רק מפחמימות לא אוכל ירקות,פירות, בשר כלום. הוא מקבל ויטמינים, אבל הבעיה היא המשקל. יש לכם רעיונות
דורי
 

Diana M

New member
תוכנית לעיצוב התנהגות עשויה לסייע

היי דורי אכן קשה יותר לשמור על משקל כאשר מרבית הדיאטה מבוססת על פחממות. אך עדיין אפשרי לדעתי. אתם יכולים לבנות יחד תפריט שבועי שיהיה מבוסס על המאכלים האהובים עליו ויחד עם זאת לשמור עדיין על כמות קלוריות מומלצת ליום. הייתי נעזרת לשם כך בתוכנית לעיצוב התנהגות. שמחה לשמוע על התקדמותו הרבה של בנך. אני בטוחה כי חשת את ההקדמות עוד טרם אמרו לך זאת באסיפת ההורים, אך המשוב הזה כל כך חשוב וכל כך מהותי ואכן נותן הרגשה טובה. תודה ששיתפת אותנו דיאנה
 

דורי 7

New member
את יכולה לפרט../images/Emo92.gif

בדר"כ דברים שניסינו בעיצוב התנהגות החיזוק היה בעיקר מזון (ממתק,חטיף) מכיון שזה הדבר שהכי עזר במיוחד כשהוא היה צעיר יותר. תודה
דורי
 

Diana M

New member
עיצוב התנהות

עיצוב התנהגות זו שיטת התערבות מבוססת על הגישה ההתנהגותית. תמצית הדברים הם : א. ניתוח התנהגות, תוך זיהוי ההתנהגויות אותן רוצים להכחיד או לחזק. ב. לאחר הזיהוי, הגדרה מדוייקת של ההתנהגות אשר נתפסת כבעייתית (או חיובית). למשל לא נכון יהיה להגיד "אני רוצה לעזור לבני לפתח הרגלי אכילה נכונים." זה כוללני מדי ולא מוגדר. כל אחד תופס הרגלי אכילה נכונים אחרת. חשוב שתהייה הבנה מלאה של כל הנוגעים בדבר ולכן ההגדרה צריכה להיות מדוייקת ואופרטיבית לדוגמא: "אתה יכול (או אני בוחר), לאכול שני חטיפים/דברי מתיקה ביום" ג. הגדרת ההתנהגות צריכה להיות על דרך החיוב ולא על דרך השלילה. לדוגמא "אתה יכול לאכול שני חטיפים ביום" ולא "אסור לך לאכול יותר משני חטיפים ביום". לא מפני שכך זה נחמד יותר (גם זה..) אלא מפני שיש לנו ענין לחזק את ההתנהגות הרצויה ולא את הלא רצויה. ד.כתיבת חוזה עם הילד, ההתנהגות אותה בוחרים צריכה להבחר יחד עם הילד. הוא צריך להיות שותף להחלטה. והבחירה צריכה להעשות מתוך רציונל , הבנה והסכמה. לדוגמא: לנושא המשקל ניתן לגשת באופן הבא " חשבנו שאולי כדאי לשנות את הרגלי האכילה שלנו בבית , מדוע זה חשוב? (לאפשר גם לו לומר מדוע זה חשוב ) כי זה בריא יותר, נותן תחושה טובה יותר, וכד..האם היית רוצה לעשות זאת יחד איתנו? בוא נחשוב במה זה יועיל לך, תוכל לרוץ יותר מהר, לשחות יותר מהר, אולי זה אפילו יתן לך הרגשה אישית נעימה יותר. איך אנחנו יכולים לסייע לך בכך?... בשלב זה ניתן להכין רשימה של מזונות אהובים עליו ולאחר מכן לחלקם לשתי קבוצות מזונות רצויים ומזונות לא רצויים. מתוך הרצויים לבנות תפריט שבועי לאפשר גם חריגות לגיטימיות (מובנות בתוך התפריט של מזונות לא רצויים) על מנת לא לעשות שינוי חד ולעורר עוד יותר כמיהה לאותם מזונות. תדירות חיזוק ההתנהגות צריכה להתבצע בהתאם לחומרת המצב, למשל אם בנך אינו מסוגל שתעבור חצי שעה מבלי לרוץ למקרר, החיזוק צריך להנתן בשבוע הראשון או בשבועיים הראשונים כל חצי שעה שהצליח להמנע מכך. (ניתן להציע התנהגות חליפית רצויה) החיזוק יכול להיות צבירת כוכב על טבלה שתכינו ובסוף היום צבירה של עשרה כוכבים נניח תביא לפרס. פרס יכול להיות הליכה לגן שעשועים אהוב עליו אך מרוחקת יותר מהבית. צפיה משותפת שלך איתו בקלטת או כל דבר שתחליטו (לא אוכל) במידה והמצב שונה לחלוטין, את אותו עקרון מיישמים על אכילה של שלוש ארוחות ביום וכד´. יש לזכור כי מחזקים על התנהגות רצויה ולא לא רצויה. כך שאם הוא לא הצליח לעמוד במשימה ורץ נניח למקרר, אין נוזפים בו ואין מורידים כוכבים. פשוט לא נותנים כוכב. אלה הם העקרונות ואת התוכנית יש להתאים באופן אישי לילד ולהנהגות שרוצים להחזק או להכחיד, דבר נוסף שיש לזכור רצוי להתחיל עם התנהגות אחת בלבד . וכמובן שהחיזוקים ואופן ההסברה והביצוע צריכים להיות מותאמים למסוגלויות של הילד. ולבסוף, התמדה. חייבים להתמיד בתוכנית עיצוב התנהגות וליישמה באופן מדוייק אחרת אין טעם להתחיל בכך מפני שזה לא יעבוד. בהצלחה דיאנה
 

טלגל

New member
שלום, בתור אשת מקצוע אשמח להעזר,

ורעיון נהדר לפורום. האם עיצוב התנהגות אפשר לעשות בנוגע לבעיות שונות? למשל ילדה שלא יודעת גבולות בכלל ומזיקה לעצמה ולסביבה, האם נכון לנסות ולעזור לה ע"י עיצוב התנהגות? טלגל- מנהלת פורום גננות
 

עליגל

New member
אנחנו שוב נפגשות../images/Emo78.gif

ראשית אני רוצה לדבר על הילד השמנמן. השמנה ואי אכילה של מזון לא פחממתי אינה תמיד תוצאה של הרגלי אכילה גרועים. יש ילדים במיוחד אלה שיש להם קשיים אשר מפצים את עצמם בעזרת אוכל הממתק החטיף הפיצה וכד´ הם אושר הם מספקים תחושה חיובית, יש ילדים שיש להם קשיים מוטוריים הם עצלניים בשרירים ולאכול גזר זה מאמץ. והכי חשוב לדעתי זה לא עיצוב התנהגות ולא פרסים זה מחזיק לזמן קצר בלבד חשוב לזבות את הסיבה שהילד אוכל באופן שהוא אוכל ואיש המקצוע המתאים לכך הוא פסיכולוג . מנסיוני אני מכירה ילדים שהגיעו למשקל גבוה אכלו רק פחמימות וכד´ בבדיקה בשלב מאוחר יותר בחייהם בגילאי 17-18 התברר שהאוכל היה פיצוי ולא היו להם בעיות נוראיות אבל סבלו מלקויי למידה, קושי להתמצא במרחב, קושי ביצרת קשרים חברתיים, בעיות עם הורים וכד´ בחור אחד כזה כאשר התובנה שלו למצבו התבהרה לו הוריד בכוחות עצמו ללא דרבון חיצוני 60 ק"ג. ילדה שמזיקה לעצמה חייבת לעבור אבחון פסיכולוגי-פסיכיאטרי כי זה סממן לבעיה נפשית, ייתכן ואפשר יהיה לעזור לה בעיצוב התנהגות + טיפול תרופתי אבל אניממליצה שיראו אתה אנשי מקצוע.
 

Diana M

New member
טלגל ועליגל

היי טלגל, באופן כללי, כל בעיה התנהגותית דורשת ברור ולכן אין אני יכולה לומר כי עיצוב התנהגות יכול להתאים להכל. אני כן יכולה לומר כי התערבות באמצעות עיצוב התנהגות הוכיחה עצמה בכל הקשור להתמודדות עם בעיות הנהגות כפי שתארת בדוגמא שנתת. ושוב ברור ומובן מעליו שיש תחילה לזהות את הסיבות להתנהגות הזו. למשל ילדה שנוהגת כך מפני שהיא חשופה בבית לאלימות, ברור שיש תחילה לטפל בכך ולמנוע המשך פגיעה בה וכד´.. עיצוב התנהגות הוא כלי שנעשה בו שימוש מושכל ברמת הפתרונות ולא ברמת האנמזה וכאן אני כבר מתייחסת לדבריה של עליגל ובהתייחס לעודף משקל אצל ילדים, אין הדבר דומה לסיבות הגורמות לעודף משקל אצל מבוגרים או מתבגרים. אצל ילדים עודף משקל יכול להיות פעמים רבות הגורם לבעיות החברתיות והריגשיות ולא תוצר של בעיות אלה, זו הבחנה חשובה מאוד. (בזמן שאצל מתבגרים למשל זו כבר הופכת פעמים רבות לסיבה ותוצאה) כמו כן בנושא זה עיצוב התנהגות יכול לעבוד היטב ככלי מסייע לעבודה על הצבת גבולות, לא רק בתחום זה אלא בתחומים נוספים. ולגבי ענין "הלא מחזיק מעמד" זו טענה העולה פעמים רבות. עיצוב התנהגות היא גישה מובנת הדורשת התמדה וקונסיסטנטיות. וכאשר התנאים הללו נשמרים ישנם תוצרים ראויים מאוד. ולסיום צודקת עליגל, שחשוב כי התאמת התוכנית תעשה בשיתוף עם איש מקצוע כגון פסיכולוג או יועץ חינוכי אשר ידע לסייע בגיבוש המלצה מקצועית על פי הצרכים הספציפיים. תארי את המקרה המסויים טלגל, ואנסה להתייחס באופן מפורט יותר. ברוכה הבאה לפורום עליגל
 

עליגל

New member
תודה על הברכות../images/Emo24.gif

רציתי להגיב על דבריך דיאנה בענין בעיות השמנה. הנקודה שהעלת שילד שמן ההשמנה עצמה היא בעיה וממנה נובעות בעיות אחרות היא נכונה. אבל.. למה ילד צעיר מגיע למצב של השמנה? יש ילדים עם בעיה מטאבולית פיסית, אבל יש ילדים ולדעתי זה הרוב שרוכשים הרגלי אכילה לקויים מהסביבה שלהם למה? כי הסביבה יש לה קשיים או בעיות אחרות שמביאות בסופו של דבר לאכילת יתר אצל ילדים. אפילו אצל תינוקות יש שמנים מדי ובבדיקת הרגלי האכילה שלהם יש בעיה כל פעם שהם בוכים דוחפים להם אוכל, כשילד בוכה כח\י נפל או כל סיבה אחרת במקום לדבר נותנים ממתק וכד´.
 
למעלה