הנה אני בא!
(טוב, עוד לא השלמתי את חמש היחידות, אבל מאה בשלוש יחידות מתוך חמש זו התחלה לא רעה) למזלי הרב, המורה שהיתה שלי לספרות בתיכון היא מעולה, אישה רגישה בעלת השכלה עצומה בספרות. למזלי, היא מסוגלת להקנות ידע והבנה ספרותית חרף תוכנית הלימודים המחורבנת, ולצערי, היא מהווה מיעוט בקרב המורים בארץ. נתקלתי לא פעם במורים שסכמו את "ספר שירי" של רחל במילים "לרחל כואב. רחל כותבת שירים, אבל הם מאוד יפים ונעימים, ולכן הם לא משקפים כאב. ככה, לרחל עוד יותר כואב". אבל רק בגלל שהם היו פלספנים חסרי השכלה הם הצליחו למרוח את זה על פני שעה וחצי. רק בשנה הזו הצלחתי להגיע להבנות על המורכבות של השיר הזה, ועדיין ההבנה שלי מלאה חורים וחוסר מושלמות. תוכנית הלימודים לא טובה. בכלל. היא צריכה שינוי מהותי, שינוי רדיקלי, מהיסוד. ללמוד שיר של עמיחי, כמה של ביאליק, שיר של אלתרמן ושיר של לאה גולדברג, לקרוא לכל הפרק הזה "שירה", ולסכם בכך מאה שנות שירה עברית מודרנית, זה פשוט לא רציני. ספרות זה אחד המכנים המשותפים החשובים ביותר שיוצרים עם ומדינה. לתת לזה ארבע שעות בשבוע (לעומת 6 למתמטיקה) זה לא הגיוני. ללמד רק ספרות עברית וקלאסית במדינה שחמישית מהתושבים בה הם דוברי ערבית כשפת אם, זה לא הגיוני. ליצור שתי תוכניות לימוד נפרדות ליהודים וערבים זה כבר פשוט בורות וטמטום. מורים לספרות צריכים את היכולת הנדירה שאיתה הם מובילים תלמידים אל התשובה במינימום התערבות. המצב כפי שהוא כיום, גם בבית הספר האלטיסטי שבו אני לומד, הוא שמורים מכתיבים את התשובה, באים לשיעור עם הכל מוכן מראש, ולא מאפשרים לדיון להתפתח, שדרכו יגיעו להבנת היצירה. הדיונים האלה חשובים כי המטרה הסופית שלהם לא צריכה להיות הבנת היצירה הנדונה, אלא סיפוק הכלים להתמודד עם יצירות אחרות. לכן, בשיעורי ספרות שהם לא של ספרות אתגר, הדיונים לא מתפתחים לאורך שלוש שנות הלימודים. לו היו מספקים המורים את הכלים להתמודדות עם יצירות, היתה ניכרת עליה ברמת הדיונים, ותפקידו של המורה היה מצטמצם.