"היי, מטטרון מופיע בתנך!"

האבק

New member
"היי, מטטרון מופיע בתנך!" ../images/Emo197.gif

אוקי בוא נתחיל מההתחלה. מהתקופה שהוא לא היה מטטרון, אלא חנוך. חנוך הוא הדור השישי מאדם. ואפילו יש את עץ המשפחה שלו בספר: "כשהייתי אדם קראו לי חנוך, בנו של ירד, בנו של מהללאל, בנו של קינן, בנו של אנוש, בנו של שת, בנו של אדם". (משקפת הענבר, עמוד 362) מי שהקשיב בשיעורי תנ"ך, אולי יזכור את הפס' הבאים: " וַיְחִי אָדָם, שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה, וַיּוֹלֶד בִּדְמוּתוֹ, כְּצַלְמוֹ; וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, שֵׁת... וַיְחִי-שֵׁת, חָמֵשׁ שָׁנִים וּמְאַת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-אֱנוֹשׁ... וַיְחִי אֱנוֹשׁ, תִּשְׁעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-קֵינָן... וַיְחִי קֵינָן, שִׁבְעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-מַהֲלַלְאֵל.... וַיְחִי מַהֲלַלְאֵל, חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁשִּׁים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-יָרֶד.... וַיְחִי-יֶרֶד, שְׁתַּיִם וְשִׁשִּׁים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-חֲנוֹךְ.... וַיְחִי חֲנוֹךְ, חָמֵשׁ וְשִׁשִּׁים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-מְתוּשָׁלַח... " [[בראשית פרק ה', פס' ג' עד כא']]. דבר ראשון כפיים לפולמן על הדמות. הוא לקח דמות תנ"כית לגמרי והכניס אותה ל'חומריו' מבלי שרובינו נשים לב. אז כפי שברוך טען כשהוא גסס בחדר העבודה של לורד עזריאל - מטטרון הוא אכן דור שישי של אדם, ועץ המשפחה שמופיע בדבריו של מטטרון זהה לעץ המופיע בבראשית. ברוך, שהוא אחיו ההומוסקסואל של מטטרון - אינו מוזכר בתנך. יכול להיות שזו סתם המצאה של פולמן, ויכול להיות שלא. הבנתי שקיימים שלושה ספרים בשם "ספרי חנוך" (שחלקי מגילות מהם נגלו במאה ה-18 ) שם מדובר שם על נביא בשם חנוך מהתקופה הזו. אז איך אדם כמו חנוך מגיע להיות עוצר הממלכה של הסמכות? בחומריו האפלים כתוב פשוט שהוא הפך למלאך לאחר מותו, ומאוחר יותר הפך לעוצר. גם בתנ"ך יש לזה ביסוס, ממש כאן: " וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת-הָאֱלֹהִים, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-מְתוּשֶׁלַח, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת, שָׁנָה; וַיּוֹלֶד בָּנִים, וּבָנוֹת. [כג] וַיְהִי, כָּל-יְמֵי חֲנוֹךְ, חָמֵשׁ וְשִׁשִּׁים שָׁנָה, וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת שָׁנָה. [כד] וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ, אֶת-הָאֱלֹהִים; וְאֵינֶנּוּ, כִּי-לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים. " [[בראשית ה', פס' כב' - כד']]. נראה כי בשלב מסויים בחייו, חנוך פשוט נלקח על ידי אלוהים למטרה מסויימת. הפירוש של פולמן - להיות עוצר הממלכה. דבר מעניין נוסף הוא הדברים שאומר מטטרון לגברת קולטר על זמנו כחנוך: "והבנתי לליבם של בני האלוהים אשר התאהבו בבנות האדם, בנות האדמה, ולימדתי עליהם סנגוריה בפני הסמכות" (משקפת הענבר עמ' 362-363) ובתנ"ך מסופר על המקרה שעליו מדבר חנוך: " [ב] וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם, כִּי טֹבֹת הֵנָּה; וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים, מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ. " [[בראשית ו' פס ב']] "ספרי חנוך" מרחיבים בנושא זה ומספרים על מלאכים שירדו ארצה והתחתנו עם נשים בנות אדם. ילדיהם היו ענקים. בגרסאות מסויימות של הסיפור, לא היה ניתן לשלוט בתיאבונם של הענקים, דבר הגרם לאלימות וקניבליזם. בגרסאות שונות, המלאכים הללו, שלהם חנוך קורא "הצופים", חלקו מידע וסודות אלוהיים עם בני האדם ובכך מרגיזים את אלוהים. מאוחר יותר הענקים, הצופים ונשותיהם נהרגו במבול, ביחד עם שאר האנושות. יש כתובים שלפיהם חנוך היה האדם הראשון שלמד את אומנות הכתיבה. הוא הודרך על ידי מלאכים ולמד את סודות האסטרונומיה, זמן והיסטוריה. עד כאן לפינת "סתכלו איזה יופי, מטטרון מופיע בתנך!" להיום
אני אישית נורא נהנתי ללמוד אתכל העובדות האלה ולהעביר אותן לכן כאן. אולי אנשים המבינים יותר ממני בתנך ובכתובים אחרים יוכלו לחלוק איתנו מידע נוסף על אותו חנוך מסתורי. משפחת רייכמן?
מקווה שנהנתם! אשמח לשמוע את דעתכם
 
וואו!

ממש השקעת. כל הכבוד! היה מאוד מעניין לקרוא את כל זה. (אבל אני עדיין שונאת את מטטרון
) (תמיד כשמביאים ציטוטים מהתנ"ך, אני מתפלאת איך לא שמתי לב אליהם אף פעם, כי הם נורא מעניינים) תביא עוד הודעות מושקעות כאלה! ^^
 

האבק

New member
אני אשתדל, ואני בטוח שיש ../images/Emo13.gif

גם משה ודניאל מוזכרים ב'חומריו האפלים' אבל בקטעים מאד קצרים. אלה בהחלט דברים מאד מאד מעניינים. בהרצאה של נתנאלה (שאני כתבתי) בכנס עולמות יהיו עוד דברים רבים דומים, כפי שאת כבר יודעת
 

Y. Welis

New member
עוד על מטטרון

ניתן לקרוא כאן. הוא נחשב לדמות מרכזית בספרות המיסטית היהודית הקדומה - מדריכו של ר' ישמעאל ב'ספר ההיכלות' ועוד. למרות שמקור שמו יווני נטו. ברוך הוא אולי אותו אחד שמוזכר בקישור הנ"ל - 'אחרון הספרים האפוקליפטיים שמביא תיאורים של העולמות העליונים הוא ספר ברוך היווני (על שם ברוך בן נריה, תלמידו של ירמיהו), העובר דרך שבעת הרקיעים כשהוא מלווה במלאך ופוגש אנשים בדמות חיות'.
 

Y. Welis

New member
וכן הוא נזכר אצל מילטון

- מקור ההשראה העיקרי של פולמן לטרילוגיה.
 

JustRain

New member
השם היה לי תמיד מוכר

איכשהו חשבתי שזה אוניברסלי, ברור, שכולם יודעים שהוא דמות מהתנ"ך, היה לי נדמה ו... פחדתי לשאול. אז וואו, אודי, כל הכבוד על המחקר. תמשיך להעשיר אותנו.
 

yael ziv

New member
כל הכבוד על ההשקעה והחיפוש!

ולחשוב שזה התחיל מרעיון לפאנפיק... נשמח לשמוע על עוד דמויות שפולמן התחכם והכניס, בלי שנרגיש, לספריו.
 

נועה ob1k4

New member
על מלאכים ואנשים...

מטטרון לא מופיע בתנ"ך- אלא חנוך. בתפיסת היהדות, למיטב ידיעתי, שייכים המלאכים ובני האדם ל"מינים" שונים. יכולים להיות ביניהם קשרים, ואפילו יכולים להוולד ילדים מקשרים אלו, אלא שאין מעבר בין המינים. כלומר : אדם לא יכול להפוך למלאך, ולהיפך. עם השנים, ובהשפעת הנצרות, חדרו מוטיבים כאלו ; אני מתייחסת להגדרות של התנ"ך וחז"ל. דרך אגב, בפרשנות המסורתית נלקח חנוך כדי שלא יגיע לידי חטא, ולא כפרס. פולמן מבסס הרבה דמויות, או לפחות מפזר רמזים לגביהן, מן התנ"ך (יותר נכון, מהברית הישנה- ויש בין שני המקורות הבדלים). אלא שזה נושא ליותר מאשר תגובה בפורום...
 

נטעש

New member
כל הכבוד!

גרמת לי דחף פתאום להסתכל בתנ"ך- משהו שאני אפילו לא עושה בשיעור =] בכל אופן, נורא מעניין... תודה!
 

SNTD

New member
אכן, דיון מעמיק

אין ספר שזה פתח את עיני, ממה שמטטרון אמר לקולטר על מוצאו, הנחתי שפולמן לא סתם המציא אותו, אבל אני מוכרח להודות שלא העליתי על דעתי לחפש, התנ"ך תמיד נראה לי כמו ספר קשה לקריאה (למרות שבטירונות יש לי חבר אחד שקורא את התנ"ך באמת כמו ספר קריאה, הוא אשכרה שם סימניה באיפה שהוא הפסיק!). את האמת שברוך הוא שם מאוד נפוץ בישראל ותהיתי על קנקנו של זה, מאיפה פולמן מכיר את השם? הייתי דיי בטוח שהשם לא מוזכר בתנ"ך, ומה שאתה אומר מאשש את זה, וזו שאלה שמאוד הייתי רוצה לשאול את פולמן, כי האהוב של ברוך, בלתמוס, כלל לא נשמע כמו שם מהתנ"ך, לעומת ברוך. אני חייב לציין שמאוד החכמתי
תודה אודי! תמשיך למצוא דברים מעניינים כאלה!
 
למעלה