היי

מירב 7 1

New member
היי ../images/Emo13.gif

היי! התחלתי לפני חצי שנה ללמוד תאוריה ואני דיי מסתבכת עם ההכתבות קצב. למשהו יש טיפים?? הסברים...כל דבר! בבקשה!! אני רוצה להמשיך בשנה הבאה ולדעת שאני מוכנה פרפרקט!
תודה, ויום טוב!~ מירב.
 

Eyal Ezra

New member
מבקש להבהיר את השאלה

"מירב 7 1" שלום, אשמח לענות לך כמיטב ידיעתי בעניין הקצב שהעלית אך כנראה ולא הבנתי באופן ברור את בקשתך. אם תוכלי לפרט בבקשה למה בדיוק את מתכוונת על מנת שאוכל למקד את תשובתי.
 

מירב 7 1

New member
אווקי..

העיניין הוא כזה: המורה מנגנת מנגינה כל שהי בפסנתר ואנחנו צרכים לכתוב את הקצב שלו [לפעמים זה גם תווים עצמם אבל בד"כ לא] אם זה רבעים, שמיניות, קצב מנוקד וכל מני כאלה...איך אני יודעת?!? אני צרכה הסבר יותר פרטני =[ וגם במשקלים שונים הרי הקצב הוא שונה, אז איך אני מבדילה??? אני מרגישה שיש לי חור ענקקק בנושא הזה! לילה טוב!
 

SHEX

New member
אם אתיודעת את המשקל../images/Emo95.gif

הדרך הכי טובה והכי הגיונית היא פשוט להקיש את הפעמות ביד אחת, ותוך כדי, להקיש/לזמזם את הקצב שהמורה ניגנה, ופשוט לשים לב כמה צלילים יש על כל פעימה, ואיך הם מחולקים בתוכה...
 

Innervisions

New member
בדיוק כמו בכל שפה

שפת הקצב מורכבת ממלים ומשפטים. לכל 'מלה' סאונד משלה, שהוא מאד מובחן וקל לזיהוי. ברגע שמתרגלים לקשר בין הסאונד של המלה לבין השם שלה, אפשר לעשות הכתבות בקלות. נסי לצייר לפניך, למשל: רבע, שתי שמיניות, הפסקת שמינית ושמינית אחריה, רבע מנוקד ושמינית אחריו, שמינית רבע שמינית וכו', ולשיר כל מלה בנפרד עד שאת מרגישה שאת זוכרת במדויק את הסאונד. אחרי שתעשי את זה, ותצברי 'אוצר מלים', כל מה שיישאר לך יהיה למקם את המלים הידועות על ציר הזמן.
 

Eyal Ezra

New member
זיהוי קצב

ושוב שלום לך "מירב 7 1", בהמשך לדברים היפים שנאמרו קודם לי, אשמח ברשותך להוסיף עוד כמה אפשרויות אותן תוכלי לאמץ לפי נוחיותך. ראשית, עלינו להבין שמטרה היא למצוא את הקצב בקטע המנוגן. כלומר, יהיה עלינו להתמקד בתבנית המלודית ולהמירה ל"תבנית מקצבית" ובה נשתדל "לנטרל"/"לבטל" את מרכיבי העוצמה וטון הצליל שאינם "תורמים" לנו בהבנת הקצב. אחרי תהליך הניקוי והסינון, מומלץ יהיה לדעת את התבנית הרתמית שקיבלנו אפילו עד גדי דיקלום בקול. מרגע זה, שלב זיהו הקצב הופך לפשוט יותר משום שלפנינו מונחת התבנית בה אנחנו יכולים להבחין איפה יש יותר "צפיפות" של ביטים ואיפה פחות. בהתאם ל"ריכוזים" ו"לצפיפות" נדע כי מדובר על קצב מסויים שלו גם חלוקה פנימית (רבעים, שמיניות, שש עשריות וכדוה) שכרגע אינה ידועה לנו. כעת, נחזור חזרה אל התבנית המלודית ונתייחס הפעם אל רצף הצלילים כפי שהם על מנת שנוכל "להוציא" מהם את המשפט המוסיקלי. עניין זיהוי המשפט המוסיקלי הוא עניין לא קל ובמיוחד שחדשים בתחום המוסיקה, עם זאת - זהו תהליך למידה שמפתח עם הזמן אצל המאזין את היכולת לדעת מתי משפט כזה. בהנחה שלפי ידיעתך וניסיונך "מירב" 7 1" הצלחת לזהות את המשפט המוסיקלי הרי שתוכלי באמצעות המשקל, התבנית הרתמית-מלודית וחלוקה מספרית מתימטית לזהות את מידת החלוקה של הביטים (צלילי השלד) ו"תתי" הביטים (צלילי מילוי). לגבי הקצב, זהו פרמטר שמשתנה בכל פעם בהתאם לדעתה ורצונה של הפסנתרנית שמציגה בפנייך את הקטע שהחליטה לחבר עבורך. כדי ליצור מכנה משותף גם בעניין זה, יש להבחין בקצב המושמע לאותה מנגינה ואף מומלץ לשייך אותו למעין "טבלת קצבים" המוכרים וידועים לאנשים נוספים מתוך המוסיקה, להם "זכו" אף בשמות: Largo - איטי מאוד, Moderato - מתון, Presto - מהיר מאוד ועוד נוספים. באופן שכזה, תוכלי לאפיין באופן כללי את היצירה הן מהבחינה הרתמית שלה (איטית, מהירה, משתנה...) והן (במעט) מהבחינה המלודית שלה (שמחה, עצובה, מותחת וכדומה). מקווה שהבנתי את שאלתך נכון ואף הסברתי את עצמי באופן ברור. אם בכל זאת תצוץ בפנייך שאלה נוספת אשמח לענות כמיטב ידיעתי.
 

מירב 7 1

New member
היי תודה! ../images/Emo13.gif

תודה רבה לכולכם!! =] ניסיתי כמה הסברים והלך לי דיי טוב אני חושבת. =] אני אמשיך לתרגל... שבוע טוב!
 
למעלה