זיהוי קצב
ושוב שלום לך "מירב 7 1", בהמשך לדברים היפים שנאמרו קודם לי, אשמח ברשותך להוסיף עוד כמה אפשרויות אותן תוכלי לאמץ לפי נוחיותך. ראשית, עלינו להבין שמטרה היא למצוא את הקצב בקטע המנוגן. כלומר, יהיה עלינו להתמקד בתבנית המלודית ולהמירה ל"תבנית מקצבית" ובה נשתדל "לנטרל"/"לבטל" את מרכיבי העוצמה וטון הצליל שאינם "תורמים" לנו בהבנת הקצב. אחרי תהליך הניקוי והסינון, מומלץ יהיה לדעת את התבנית הרתמית שקיבלנו אפילו עד גדי דיקלום בקול. מרגע זה, שלב זיהו הקצב הופך לפשוט יותר משום שלפנינו מונחת התבנית בה אנחנו יכולים להבחין איפה יש יותר "צפיפות" של ביטים ואיפה פחות. בהתאם ל"ריכוזים" ו"לצפיפות" נדע כי מדובר על קצב מסויים שלו גם חלוקה פנימית (רבעים, שמיניות, שש עשריות וכדוה) שכרגע אינה ידועה לנו. כעת, נחזור חזרה אל התבנית המלודית ונתייחס הפעם אל רצף הצלילים כפי שהם על מנת שנוכל "להוציא" מהם את המשפט המוסיקלי. עניין זיהוי המשפט המוסיקלי הוא עניין לא קל ובמיוחד שחדשים בתחום המוסיקה, עם זאת - זהו תהליך למידה שמפתח עם הזמן אצל המאזין את היכולת לדעת מתי משפט כזה. בהנחה שלפי ידיעתך וניסיונך "מירב" 7 1" הצלחת לזהות את המשפט המוסיקלי הרי שתוכלי באמצעות המשקל, התבנית הרתמית-מלודית וחלוקה מספרית מתימטית לזהות את מידת החלוקה של הביטים (צלילי השלד) ו"תתי" הביטים (צלילי מילוי). לגבי הקצב, זהו פרמטר שמשתנה בכל פעם בהתאם לדעתה ורצונה של הפסנתרנית שמציגה בפנייך את הקטע שהחליטה לחבר עבורך. כדי ליצור מכנה משותף גם בעניין זה, יש להבחין בקצב המושמע לאותה מנגינה ואף מומלץ לשייך אותו למעין "טבלת קצבים" המוכרים וידועים לאנשים נוספים מתוך המוסיקה, להם "זכו" אף בשמות: Largo - איטי מאוד, Moderato - מתון, Presto - מהיר מאוד ועוד נוספים. באופן שכזה, תוכלי לאפיין באופן כללי את היצירה הן מהבחינה הרתמית שלה (איטית, מהירה, משתנה...) והן (במעט) מהבחינה המלודית שלה (שמחה, עצובה, מותחת וכדומה). מקווה שהבנתי את שאלתך נכון ואף הסברתי את עצמי באופן ברור. אם בכל זאת תצוץ בפנייך שאלה נוספת אשמח לענות כמיטב ידיעתי.