היי.......

12111 מיכל

New member
היי.......

אני חדשה קוראים לי מיכל ויש לי שאלה בשמואל א פרק ח אומרים לנו שבני ישראל רוצים מלך, הם אומרים"שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגוים". שמואל אומר להעם מה יעשה המלך, הוא אמר להם שהוא יקח את הבנים והבנות הבנים יהיו לו עבדים והם יטפלו במרכבותו. והבנות יהיו רקחות טבחיות ואפות בנוסף לזה כל הרכוש של בני ישראל יהיה שייך למלך והבהמות, עבדים, הרכוש יהיה שייך למלך, והוא יכול לעשות בו כרצונו. אבל בדברים פרק יז, אומרים לנו את מלכות ה' מה מותר לעשות למלך ומה לא. אחד מהדברים שאסור לו לעשות זה שיהיה לו יותר מדי כסף, זהב, שדות, וכו. יש פה ניגוד, בשמואל א פרק ח אומרים לנו שהמלך יקח את כול הרכוש כסף, זהב, שדות. ובדברים פרק יז, אומרים לנו שאסור איך זה הגיוני?????? חשבת אולי בגלל, שבני ישראל ואמרים שהם רוצים מלך ככל הגוים כלומר כמו הגוים. והמלכים של הגוים לוקחים מעם זהב כסף שדות ועוד האם אני צודקת????
 

יוסי ר1

Active member
מלכות בישראל

למיכל שלום. שאלת מספר שאלות מצויינות. השאלה הראשונה, האם מלך זה טוב או רע? מצווה או היתר? על כך נחלקו באמת המפרשים, יש טוענים שזו מצווה, ויש טוענים שמותר לבקש אבל לא ראוי. באשר לכסף ולזהב, אכן יש הבדל בין האזהרה שבספר דברים לתיאור של שמואל. בספר דברים יש אזהרה כללית, שמזהירה מפני ריבוי של כסף, נשים וסוסים. מותר למלך לאגור רכוש, נשים וסוסים, אבל לא להרבות יותר מידי. שמואל לעומת זאת, מתנגד לכל הסיפור של מלוכה, משתי סיבות: האחת, אישית: בקשת המלוכה מערערת על סמכותו של שמואל כמנהיג. השניה דתית, העם מבקש מלך ככל הגויים, כלומר רק את הטיקסיות והמעמד, ולא מישהו שיוביל אותם בדרכו של הא-ל. ולכך שמואל מתאר להם את מעמד המלוכה, כפי שהיה מוכר בגויים שמסביב, בעיקר את הנטל הכלכלי שיפול על העם. ואכן, המלכים הכבידו מיסים על העם לאורך ההסטוריה, חלק מסיבות מוצדקות, וחלק לתועלתם הפרטית. אם נסכם, תיאור המלוכה בספר דברים תציב סייגים ברורים לסמכותו של המלך, וקובע לו את גבולות השררה, וכופף אותו לצווי התורה. תיאור שמואל מתאר מציאות ידועה של מלכים שלוקחים לעצמם פריוולגיות יתירות.
 

12111 מיכל

New member
יש לי עוד שאלות תוכלו בבקשה....

שוב לעזור לי 1)בספר שמואל א' פרק ח' ה' מדבר על שמואל בפס' 9-7 הוא בעד "מלכות ה'",מה בדבריו מבטא השלמה עם "מלכות בשר ודם"???? 2)לפי פתיחת החוק "כי תבא אל ארץ....וישבת בה ואמרת שום אשים עלי מלך..." זה ב-יז 14 היוזמה למנות באה מעם ולא מה' מה ניתן להסיק מכך על השקפת התורה לגבי מוסד מלוכה????? ואחרון 3)זה סתם שאלה שלי לא משהו ששאלו אותי זה מעניין אותי איזה יתרונות כבר יש "למלכות שמים"???????? ומה החסרונות "מלכות בשר ודם" איזה חסרונות כבר יכול להיות??? הרי יש חוקים שהמלך לא יכול לעבור עליהם בספר דברים אז למה שמואל מתנגד??? זה השאלות שיש לי מצטערת שזה כל כך הרבה
 
אף.

נראה לי כך: בני ישראל נצטוו להעמיד עליהם מלך, והוטלו עליו הגבלות, כדי שישרת את העם ואת ה'. אלא שלא היה גוף המפקח על המלך, ואין לדעת לאן יוביל את העם, ולאן יסחף בתאוות ממונו. אם המלך מבזבז את כל המסים ואינו אוגרן בבית אוצרותיו, הרי שלא עבר על הכתוב בתורה. התורה אוסרת על המלך להשאיר את הכסף אצלו, אבל כמובן שכל שלטון גובה מסים ומשלם לשרים ליועצים וכו'. יש מלך שיגבה מסים בצורה הוגנת, ויחלק את המשכורות למי שבאמת מגיע, כדי ליצור צמיחה כלכלית המיטיבה עם כלל הציבור, ויש מי שיגבה מסים וישלם משכורות מופלגות למקרובים שלא עושים דבר, וכך הוא מעיק מאד על רוב הציבור. שלמה המלך גבה מסים כבדים, אבל הפלא ופלא, בחלק משנותיו היה שפע כלכלי מדהים למרות המסים הכבדים. שלמה השכיל כנראה "לגלגל" את המשק ע"י המסים, ולא הסתפק רק בכוחות השוק שיפעילו את המשק. ברור שחלק מהמלכים לא היו עד כדי כך חכמים וגם לא היו ישרים, ולכן המסים שגבו היו נטל על העם. יראה לי, שהצווי למנות מלך הוא ע"פ נביא. יש סמך בתלמוד לכך, ולא אפרט כאן. הדבר רמוז בפסוק: "אשר יבחר ה' א-לוקיך בו". שמואל אמר לעם שכעת אין מלך שה' בוחר בו, ועליהם להסתפק במלך, שהוא "תחליף". מלך כזה, מעכב את מלכות יהודה שעליה נאמר "לא יסור שבט מיהודה", ולכן יש בהמלכתו מידה מגונה. בסופו של דבר אכן שאול היה מלך בעייתי.
 
למעלה