היכולת להשתנות – סוד ההישרדות בעסקים
פתחנו עסק. אפילו התחלנו להרוויח. העסק קיים כבר כמה שנים. אפשר לשבת על זרי הדפנה ופתאום... ירידה במכירות - ירידה מתמשכת ולא נקודתית.
הבעיה המרכזית בעסקים קיימים ותיקים ואפילו מצליחים היא היכולת לזהות שינויים בשוק ואם כבר זיהינו אז להיערך לשינויים.
חברות גדולות כגון קודאק, פולרואיד, בלוק באסטר ועוד לא הפנימו את השינוי ונעלמו. המכולת השכונתית, מכונות הפיתוח תוך שעה, חנות הצעצועים השכונתית גם הן לא יכלו לעבור את השינוי ונעלמו מהרחוב.
לאחרונה פנה אלי לייעוץ אחד מיבואני ציוד הצילום. בעבר היו לו 950 נקודות מכירה וכיום פחות מ- 200. במשך השנים עבדה החברה על ההון העצמי שנשחק עד שהגיע למצב שהבנק לא נותן לה אשראי, ולמה?
החברה הינה יבואנית וזכיינית של מספר חברות גדולות בתחום. במקום להבין שאת המצלמה מחליף האייפון היא התעקשה להמשיך למכור מצלמות עם רווחיות נמוכה ביותר.
כשבחנתי את קטלוג המוצרים של החברות אותן היא מייצגת, התגלו מוצרים רבים מהתחום הסלולארי שאליהן לא נכנסה כמו גם מוצרים אחרים.
לצורך התהליך זימנו חמש חנויות גדולות שעובדות עם היבואן. הצגנו להן את המוצרים ושאלנו אותן לדעתן. לפתע גילינו כי החנויות מעוניינות במוצרים שונים שלא היו בליבת העסקים של היבואן. לדוגמא: מדפסות צבעוניות, מסכי מגע, מכונת צילום אישית, סורק אישי ועוד ועוד.
יתרה מכך החנויות היו מוכנות להתחייב להזמנות ויצאנו לדרך.
בשלב ראשון הצלחנו להאט את הירידה במכירות עד אפילו לאיזון.
השלב השני הינו גידול במכירות.
לסיכום
1. קיימים סוגי עסקים שאין ברירה וחייבים לסגור אותם.
2. בחלק מהעסקים השינוי מחייב שינוי כואב ולא ידידותי לעובדים ולמנהלים.
3. העולם העסקי משתנה במהירות. מי שלא נמצא באינטרנט ובמדיה נמצא בבעיה.
אל תירדמו. היו ערניים!!
תובילו את השינויים מתוך מחשבה תחילה ולא מתוך היגררות שנכפית עליכם.
בהצלחה!