היכן הזוהר מתנגש לכאורה במנהגי חב"ד ?

היכן הזוהר מתנגש לכאורה במנהגי חב"ד ?

מישהוא שטוען שהוא תלמיד חכם באינטרנט בכמה מקומות טעם כלפיי שחב"ד בכללה עושה דברים שהם בניגוד למה שכתוב בספר הזוהר.
כמו למשל אי אכילת פת בסעודה שלישית, והימנעות משינה בסוכה למרות הלכה מפורשת
אותו אדם טען שיש קטע חריף מאוד בזוהר שאומר שמי שלא מקיים מצוות אלה הוא מרחיק/מרוחק מקשר היהדות..או משהו כזה, לא זוכר את הנוסח המדויק. אבל זה היה מאוד קשה.

האם מישהו כאן יודע על מה הוא מדבר.
איפה בדיוק בזוהר הקדוש מדברים נגד אלה שלא מקיימים מצוות אלה

אני צריך ממש מראה מקום, כדי שאוכל לפתוח ולבדוק זאת בעצמי


תודה מראש
 
זוהר- ספר שמות-פרשת יתרו

דף פ''ח ע''א (בסופו):

ומִשּׁוּם כָּךְ צָרִיךְ לְסַדֵּר שֻׁלְחָנוֹ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים מִשֶּׁנִּכְנֶסֶת שַׁבָּת, וְלֹא יִמָּצֵא שֻׁלְחָנוֹ רֵיק, וְתִשְׁרֶה עָלָיו הַבְּרָכָה כָּל שְׁאָר יְמוֹת הַשַּׁבָּת, וּבַדָּבָר הַזֶּה מַרְאֶה וְתוֹלֶה אֶת הָאֱמוּנָה הָעֶלְיוֹנָה.

רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, זֶה מִי שֶׁמַּשְׁלִים שָׁלֹשׁ סְעוּדוֹת בְּשַׁבָּת, קוֹל יוֹצֵא וּמַכְרִיז עָלָיו: (ישעיה נח) אָז תִּתְעַנַּג עַל ה'... וּכְנֶגְדָּם צָרִיךְ לְהַשְׁלִים סְעוּדָתוֹ, וְצָרִיךְ לְהִתְעַנֵּג בְּכָל הַסְּעוּדוֹת וְלִשְׂמֹחַ בְּכָל אַחַת וְאַחַת מֵהֶן, מִשּׁוּם שֶׁהִיא הָאֱמוּנָה הַשְּׁלֵמָה...

...בַּסְּעוּדָה הַשְּׁלִישִׁית שֶׁל שַׁבָּת כָּתוּב וְהַאֲכַלְתִּיךְ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךְ. זוֹהִי הַסְּעוּדָה שֶׁל זְעֵיר אַנְפִּין שֶׁהוּא בִּשְׁלֵמוּת. וְכָל שֵׁשֶׁת הַיָּמִים מֵאוֹתָהּ שְׁלֵמוּת מִתְבָּרְכִים. וְצָרִיךְ אָדָם לִשְׂמֹחַ בִּסְעוּדָתוֹ וּלְהַשְׁלִים הַסְּעוּדוֹת הַלָּלוּ, שֶׁהֵן סְעוּדוֹת הָאֱמוּנָה הַשְּׁלֵמָה שֶׁל זֶרַע קָדוֹשׁ שֶׁל יִשְׂרָאֵל, שֶׁהָאֱמוּנָה הָעֶלְיוֹנָה הִיא שֶׁלָּהֶם וְלֹא שֶׁל עַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת. וּמִשּׁוּם כָּךְ אָמַר, (שמות לא) בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

בֹּא וּרְאֵה, בַּסְּעוּדוֹת הַלָּלוּ נוֹדָעִים יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וְשֶׁהֵם מֵהֵיכַל הַמֶּלֶךְ וְשֶׁהֵם בְּנֵי הָאֱמוּנָה, וּמִי שֶׁפּוֹגֵם סְעוּדָה אַחַת מֵהֶם, מַרְאֶה פְּגָם לְמַעְלָה, וּמַרְאֶה אֶת עַצְמוֹ שֶׁאֵינוֹ מִבְּנֵי הַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן, שֶׁאֵינוֹ מִבְּנֵי הֵיכַל הַמֶּלֶךְ, וְשֶׁאֵינוֹ מִזֶּרַע קָדוֹשׁ שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְנוֹתְנִים עָלָיו חֹמֶר שֶׁל שְׁלֹשָׁה דְבָרִים - דִּין הַגֵּיהִנֹּם וְכוּ'.

...אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, וַדַּאי כָּךְ הוּא. אוֹי לָאָדָם שֶׁלֹּא מַשְׁלִים אֶת שִׂמְחַה הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ. וּמַהִי שִׂמְחָתוֹ? אֵלּוּ שְׁלֹשׁ הַסְּעוּדוֹת שֶׁל הָאֱמוּנָה, סְעוּדוֹת שֶׁאַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב כְּלוּלִים בָּהֶם, וְכֻלָּם שִׂמְחָה עַל שִׂמְחָה, אֱמוּנָה שְׁלֵמָה מִכָּל צְדָדָיו."
 
תגובה

הזוהר מתנגש במנהגיו של כל מי שלא הולך לפי הזוהר, בהרבה מנהגים של אשכנזים ובהרבה של ספרדים ובהרבה מנהגים של כל קהילה וקהילה, אולי רק מי שהולך בכל דרכיו לפי האר"י הוא צמוד לזוהר ביותר , אבל כל השאר חולקים על הזוהר הרבה כי בתלמוד שלנו ישנם הרבה סתירות לזוהר וברוב המקרים אשכנזים ומקצת ספרדים הולכים כפי התלמוד ולא כמו הזוהר.

עוד דבר כתבת על "המנעות משינה בסוכה למרות הלכה מפורשת" זו אכן הלכה מפורשת בשולחן ערוך שנגזרה מדברי הגמרא כך שזו מצוה גמורה מהתורה שזה הרבה יותר מחייב מהזוהר.

בכל אופן לגבי מי שאמר מה, אל תיקח את זה קשה, כתוב בזוהר שמי שלא קם בחצות הלילה לקונן על השכינה הוא בנידוי וחייב מיתה, אז 99% מעם ישראל חס ושלום בנידוי וחייבים מיתה יום יום?!
כתוב בזוהר הרבה דברים.. ואי אפשר לקחת קטע פתאום ולקטרג על כל עם ישראל בלי להביא מקורות ודיון הלכתי מעמיק מכל הצדדים.
 
קצת נסחפת ידידי

ראשית לעניינו של השואל, כל ענייני החסידות מבוססים על הזוהר וכתבי האר"י (שגם מבוסס על הזוהר), כך שסתירה בין מנהג חסידי לזוהר מפורש, זו בהחלט בעיה עבור החסידים.

שנית, יש מעט מאוד סתירות בין התלמוד והזוהר, ולעומת זאת יש עשרות מקומות שהמשנה ברורה מצטט את הזוהר וכתבי האר"י להלכה, וכן החיי אדם וכמובן השולחן ערוך הרב, ושלא נדבר על כל גדולי פוסקי הספרדים מהדורות האחרונים (למעט מרן הרב עובדיה שליט"א) שהלכו על פי מנהגי הזוהר וכתבי האר"י ומצוטטים אותם להלכה על כל צעד ושעל, החל מאור החיים הקדוש, דרך רבי חיים פלאג'י, הבן איש חי, הרב סופר בעל הכף החיים, וכו', ועד הרב אבא שאול והרב מרדכי אליהו.

שלישית, הייתי שמח לראות מקור לדבריך ש: "כתוב בזוהר שמי שלא קם בחצות הלילה לקונן על השכינה הוא בנידוי וחייב מיתה", כי מה שאני מכיר מהזוהר זה רק דברים בשבחו של מי שקם בחצות לילה (או עד עלות השחר), ובכך שהוא זוכה לחוט של חסד למשך כל היום ששומר עליו, אבל על נידוי וחיוב מיתה אם לא, לא ראיתי או שמעתי.
 


 
תגובה

קצת סחפת אותי
, לא באתי לומר שכל התלמוד חולק על כל הזוהר ולא זה מה שאמרתי, כתבת "בהרבה" לא הכל ולא רוב, יש המון דברים שיש סתירות ביניהם אבל זו אותה תורה כמובן ואכן הדומה גדול מהשונה.

כולם גם מצטטים מהאר"י והזוהר להלכה, השאלה שאליה התייחסתי היא, מה עושים במקומות שיש ביניהם סתירה, ואצל רוב היהודים נקרא לזה כולל כולם, אפשר לומר שהרוב הולכים אחר התלמוד מבלי להכנס לפילוח של כל חסידות או פלג ספרדי ואשכנזי.

אין לי זמן להביא ציטוטים ומקורות וגם אין כל כך נפקא מינה להכנס לזה...

את עניין הנידוי וחייב מיתה אני אחפש לך.
 
בא נעשה קצת סדר

1. שמעתי את הרב מוצפי מס' פעמים אומר במפורש:
א. שיש כלל שכל פעם שיש סתירה בין הלכה לקבלה, אם זו הלכה שמקורה בתלמוד ודברי הקבלה זה מזמן האר"י והלאה עד ימינו, אז פוסקים כמו התלמוד.
ב. אם זו הלכה שאין מקורה בתלמוד (אלא דברי הגאונים, ראשונים, אחרונים) פוסקים כמו הקבלה.
ג. אם יש סתירה בין הלכה שמקורה בתלמוד לבין זוהר מפורש, הולכים על פי הזוהר, שהרי הזוהר זה דברי תנאים, והתלמוד זה דברי אמוראים, ואמוראים לא יכולים לחלוק על תנאים.
ד. מי שחולק על הזוהר אין לו חלק באלוהי ישראל, והוא כופר גמור, והוא מומר לכל התורה.

2, עדיין מחכה למקור בזוהר לנידוי ומיתה.
 
תגובה

1. או ששיבשת את דבריו ולא הבנת \ לא הובנו כראוי, או שרבים וטובים חולקים על כל אחד משלושת הסעיפים שאמר הרב מוצפי ויש ראיות רבות לכך אבל שוב אין נפקא מינה, אולי אחרי ראש השנה שנעיין קצת נתפנה לזה. אגב את ד' לא הבנתי, גם מי שחולק על מה שכתוב בגמרא הוא כופר הרי, מחלוקות זה לא כפירה, גם הראב"ד ועוד חלקו על ה13 עיקרים של הרמב"ם שמי שחולק עליהם הוא כופר?! , תשאיר את נידון ה"מי נחשב לכופר למקום אחר" כי זאת דמגוגיה זולה ושטותית.

2. מצאתי לעניין הנידוי , אני אחפש עוד, ואם אינו עניין לקימת חצות, תנהו עניין להליכת ד' אמות שכתוב במפורש בזוהר שחייב מיתה , והנה לך רבים וטובים שלא מקפידים בזה כי בתלמוד זה לא מוזכר [אדרבה מוזכר ההיפך הגמור]. מכל מקום גם מכאן למדנו שהזוהר הוא לא ספר הלכה או ספר הלכה גורף על כל פנים. ויש מי שחולקים ונוהגים אחרת גם כשכתוב "חייב מיתה".
 
תשובה לתגובה

1. בסעיף ד' מדובר עפ"י דברי הרב מוצפי על מי שהיום ובדורות האחרונים מאז האר"י חולק על הזוהר, או שטוען שלא צריך להתייחס לדברי הזוהר, או שטוען שהזוהר לא נכתב ע"י רשב"י וחבריו התנאים, אלא ע"י רבי משה דלאון שגילה את גיליונות הזוהר לפני כ- 800 שנה, כגון כת הדרדעים, שהוחרמו בשל כך ע"י כל חכמי ירושלים וגדולי ישראל של אותו הדור, וכן חוקרי מקרא למיניהם כולל חובשי כיפות.

2. לא מובן מה אתה טוען בדבריך: "תנהו עניין להליכת ד' אמות שכתוב במפורש בזוהר שחייב מיתה" (!?) הליכת ארבע אמות לצורך מה?? שחייב מיתה?
 
עד שאתה שואל..

על שינה בסוכה וסעודה שלישית
שמתנגש עם ההלכה ודברי הזוהר,
מה עם הדברים ה-באמת גדולים ובעיתיים בחסידי חב"ד
שמתנגש עם המצוות דאורייתא מעבר למנהגים ודברי הזוהר?
כגון העבודה הזרה של המשיחיסטיות?
כגון תפילה בבוקר לכתחילה אחרי סוף זמן קריאת שמע וברכותיה?

הבעיה היום היא לא עם תורות חב"ד או ספרי חב"ד
שהם דברי אלוקים חיים שמבוססים על הקבלה והזוהר
או עם שיבעת הרועים של חב"ד שהיו קודש קודשים,
אלא עם חסידי חב"ד של היום
שרובם חסידים שוטים
שמעוותים ומסלפים את היהדות והתורה.

לכן על תנח ידך מלימוד חסידות חב"ד ופנימיות התורה
בנוסף לשאר חלקי התורה
אבל אל תהיה חסיד (שוטה) חב"ד,
אלא יהודי כשר עובד ה' כללי.
 
למען הסר ספק

כל הנאמר בתגובה לעיל
מדובר רק על הדרך הלא נכונה ולא על האנשים
שכולם יהודים טובים עם כוונות טובות
שבמקרה הגרוע הם רק תינוקות שנישבו
שמלאים במצוות של אהבת ישראל
וקרוב רחוקים.
 

קליט

New member
הלוואי שכל עם ישראל יהיו כמו חסידי חב"ד

בכל מיגזר אתה יכול למצוא בעיות הלכתיות לכאורה, אין שום בעיה הלכתית לחשוב על הרב שלך שהוא משיח, ב) בקשר לזמני תפילה הרי שיש מקור בהלכה שמי שהתחיל להכין את עצמו לתפילה הרי שהוא עוסק כבר בתפילה, להזכירך שזו הלכה מפורשת להתפלל באהבה וביראה ובישוב הדעת, עד שאמרו בתלמוד שמי שבא מהדרך שלא יתפלל עד שיעבור שעות וימים, בקשר לסעודה שלישית ודאי שזה אצלהם לכתחילה, חסידי חבד הם יראי שמים לא פחות מיהודים אחרים, יש הרי ארוחה קטנה שאוכלים אחרי הסעודה בליל שבת, ויש שכן אוכלים סעודה שלישית בבית הכנסת של חב"ד, ואומרים שיש מקור שאפשר לצאת ידי חובת סעודה שלישית בדברי תורה, וכתוב גם "ועשית ככל אשר יורוך" גם אם יאמר לך על ימין שהוא שמאל, ועל שמאל שהוא ימין אל תהרהר אחריו, יפתח בדורו כשמואל בדורו, הכי קל זה להכפיש ולהפוך את זה לכופר ואת ההוא למומר /לדבר אחד . איש על מחנהו, וכולם אהובים ועושים רצון קונם
 
באהבת ישראל וקרוב רחוקים, כן

אבל בדברים שעוברים על שולחן ערוך ומצוות דאוריתא
בפרוש לא.

אין בשום מגזר חרדי בעיות הלכתיות לכאורה מבחינת הדרך
למעט חסידים שוטים של חלק גדול מחב"ד
ושל חלק מכת הננחים של ברסלב.

יש בהחלט בעיה הלכתית לחשוב על הרב שלך שהוא המשיח
כשזה נוגד את הלכות המשיח של הרמב"ם
ואת דברי הזוהר לאייך ובאיזו צורה יתגלה המשיח
ובעיקר כאשר הרב שלך הוא כבר לא בן החיים
שזה בדיוק מה שהנוצרים טוענים
וחז"ל מכנים זאת אמונה/דת של עבודה זרה.

לגבי תפילת שחרית אחרי זמנה
כל ההיתר שהורו ונהגו בו נשיאי וחסידי חב"ד הקדושים של הדורות הקודמים
מקורו בזוהר שאומר שמי שלומד תורה מחצות הלילה
או מלפני עמוד השחר, עד אחרי נץ החמה
הוא משיג בכך בצורה יותר טובה את הפעולה הרוחנית
שתפילת שחרית אמורה לעשות בעולמות העליונים
ולכן הוא פטור מתפילת שחרית בכלל.

אבל כדי לצאת לכל הדעות גם של ההלכה והפשט של ימינו
הם נהגו בכל זאת להתפלל שחרית אחרי הלימוד
אבל מאחר והלימוד שלהם שמלפני עמוד השחר התארך עד אחרי זמן התפילה
אז הם כבר לא הקפידו על הזמנים של סוף זמן התפילה
והורו כן לחסידים שנוהגים כך.

אבל מפה לבוא ולקום כל בוקר מאוחר
הרבה אחרי עמוד השחר
ולכתחילה להתפלל כל יום אחרי זמן התפילה
ולומר שהרבי או שאר אדמו"רי חב"ד התירו זאת לכתחילה,
זה כבר חסיד שוטה והוצאת דברים מהקשרם
ועברה מפורשת על שולחן ערוך וההלכה
וסילוף היהדות והתורה.

לגבי סעודה שלישית
ארוחה קטנה שאכלים אחרי הסעודה בליל שבת
זה נקרה סעודה אמצעית וכן כל סעודה שלא בזמנה.
סעודה שלישית זמנה הוא רק מחצות היום של יום השבת
ולכתחילה אחרי תפילת מינחה.

וכל מה שנאמר בחב"ד לגבי סעודה שלישית
זה דברי אאמו"ר הרש"ב באחד ממאמריו וזה לשונו:
"הא דסעודה שלישית "היום לא וגו' " הינו שאין צריך פת, אבל צריך לטעום איזה דבר,
ואמר רבי יוסי יהא חלקי מאוכלי ג' סעודות." עכ"ל.

כך שמפה לבוא ולבטל לגמרי סעודה שלישית
(כמו שאני מכיר הרבה חב"דניקים שלא מקימים אותה בכלל)
כנגד שולחן ערוך מפורש ודברי הזוהר הקשים ש'יהודי פשוט' ציטט לעיל,
הדרך עוד ארוכה ומאוד תמוהה.

ושוב אני מדבר רק על הדרך הלא נכונה
שמעוותת ומסלפת את היהדות והתורה,
ולא על אנשים הטובים עם הכוונות הטובות שיש בחב"ד
שבמקרה הרע הם תינוקות שנישבו שחונכו כך בטעות.
 
למעלה