שאלות קצת מבולבלות -
אני לא יודע למה אתה מתכוון בשאלה: "איך מנגנים את האקורדים". עקרונית, האקורדים אמורים להיות מחולקים לתיבות. זאת אומרת, לדוגמא: C |G |C |. המשקל הוא כאילו 4\4 (וגם זה אמור להיות מצויין בדף אקורדים נכון), ואז זה אומר שכל 4 פעימות אתה צריך להחליף אקורד. רק מה? יש הרבה אנשים שהחליטו שהתיבות בשבילם הם לא הכרחיות, אז הם פשוט רושמים את האקורדים, ואתה תשבור את הראש מתי להחליף כל אקורד. אבל זה בד"כ ילדים קטנים עושים, אז אני לא יודע אם זה בכלל העניין. אז עקרונית, אמור להיות לך מצויין המשקל של השיר בתחילת הקטע, כך שתדע כל כמה פעמות לשנות את האקורד. אם לא, תקשיב לדיסק ותראה מתי מתחלף כל אקורד (למרות שזה לא פתרון כל כך טוב, כי הרבה פעמים לא רושמים את כל האקורדים, ואז אתה שומע שהשתנה האקורד, אבל אתה לא יודע למה, ואז אתה מנגן את האקורד שבכלל אמור לבוא אחרי זה, ואז יש בלאגן אחד גדול). אם לא התייחסתי נכון, תקן אותי, ואשתדל לענות לך נכונה. איך מוציאים אקורדים? טוב, עקרונית אתה מקשיב לשיר שאותו אתה רוצה להוציא, ומקשיב לכל מה שהולך שם ורושם את מה שאתה שומע. כמובן שבפעמים הראשונות אי אפשר להגיע לרמת דיוק אבסולוטית (וגם לא אחרי הרבה פעמים האמת). אז מה שעושים זה דבר ראשון מוצאים את הסולם. אתה מנגן כמה אקורדים מהשיר (פלוס מינוס) ורואה שאתה נמצא במקום הנכון, ולא כל אקורד שאתה מנגן הוא בכלל לא קשור למציאות. מגשש ומגשש, והרי בהרבה שירים זה חוזר על עצמו. לא רכטר לסוגיו. אם תיקח לדוגמא שירים של בריטני ספירס ותוציא אותם, זה יהיה אימון מצויין, ואני לא צוחק. לאט לאט השמיעה מתחדדת. ותתפלא, גם בדברים כאלה אתה תטעה (ואתה לא תדע שטעית לרוב, רק עוד הרבה זמן). ולאט לאט מאמנים את האוזן לשמוע יותר דקויות. המצב האופטימלי הוא שאתה שומע את הבאס בבירור, ושומע את האקורד שמעליו, וכמובן את דרגות המתח שלו. אני יודע לעשות את שני הדברים הראשונים, ולעיתים מוצא גם דרגות מתח, אבל בזה יש לי קצת חולשה - אני לא תמיד מזהה. יש אנשים כפייתיים ומדהימים שיודעים להגיד אחד על אחד איזה אקורדים נוגנו בדיוק, וזה גם יישמע אותו הדבר. מדהים. אלתור. אלתור, עקרונית, הוא מושג שמשוייך לג'אז, ומשמעו להמציא מנגינות על גבי מנגינה קיימת. זאת אומרת, יש לך את החלק הראשון שהוא השיר (אכספוזיציה אם תרצה), ועל אותם אקורדים של השיר, אתה מנגן מנגינות חדשות פרי דמיונך. זוהי ההגדרה המוסיקלית העיקרית לאלתור. נגינה לפי שמיעה נקראת שמיעה יחסית, לא אלתור, כפי שכמה אנשים נוהגים לכנותה, באופן לא מוצדק. איך אתה מוסיף למנגינה ליווי? פה אמורה להכנס המוסיקליות שלך. כמובן שאתה חייב לדעת את האקורדים. עכשיו, מבחינת הליווי עצמו. אתה צריך להקשיב הרבה למוסיקה, ולראות איך אתה מנגן קצב על הכלי. זאת אומרת, נגיד יש שיר עם תזמורת של 27 נגנים, ואתה רוצה לנגן את השיר הזה לבד. אז אתה צריך להבין את הקצב ולברר מה אתה צריך לעשות על הפסנתר כדי שמה שאתה מנגן יישמע דומה מבחינת הקצב למה שנשמע בדיסק. ברור מאליו שאתה חייב קודם לדעת איך אתה מלווה קודם בלי מלודיה. אחרי זה אתה מנסה להוסיף את המלודיה (וזה לא כל כך קל), וזהו. אני, מבחינת הנגינה שלי, משתייך לאסכולת רמי קליינשטיין, אלטון ג'ון ובילי ג'ואל (איך אפשר אחרת?) - כמובן שלא ברמה שלהם, אבל באסכולה. הייתי מציע לך להקשיב לאמנים האלה (שהם פסנתרנים גאוניים שמפורסמים בנגינה שלהם - קליינשטיין הושפע מג'ואל וג'ון - ואני הושפעתי מקליינשטיין, ככה שבעקיפין ג'ואל וג'ון הגיעו גם אליי) ולראות איך הם עושים את זה. זה ממש לא קל. ליווי הוא תורה שלמה. אני טוען שמדובר באחד הדברים החשובים במוסיקה, שחשוב לדעת איך לעשות טוב. אני מקווה שהצלחתי לענות לך ולא בלבלתי אותך יתר על המידה, כי בסה"כ שאלת שאלות די כלליות שהיה קשה להתייחס אליהם, אבל אני מקווה שעזרתי במשהו. בהצלחה. שי