הילוכים, קדנס ו'בובינג'...

  • פותח הנושא shac
  • פורסם בתאריך

shac

New member
הילוכים, קדנס ו'בובינג'...

אהלן. רוכב כביש מתחיל יחסית (פחות משנה), מתמקד בעיקר בטריאתלון (רכיבות של 40-50 ק"מ) ולא ברכיבות ארוכות מאוד בינתיים.
אני נתקל בבעיה מוזרה - לא מוצא את ההילוך בו אוכל לייצר קדנס גבוה, בעיקר במישורים ובמהירויות גבוהות.
הילוך אחד נמוך מדי הוא 'קל מדי' ויוצר לי 'בובינג' (משאיל את המושג מעולם השטח) בו הישבן קופץ על הכיסא בצורה מעצבנת, הילוך הבא הוא כבר קשה מדי לקדנס איכותי, ואני נדרש לעבודת רגליים ושרירים.

הכושר שלי טוב, לא נראה לי שפה טמונה הבעיה. המרחקים ברכיבות הם מאילוצי זמן, זה לא שנגמר לי הכוח, בנוסף מן הסתם שוחה ורץ והכל בסדר.

הייתי בכיוון אופניים מקצועי (אצל אפרת בלטרון) ומבחינת יעילות נראה לי שהיא הגיעה למקום טוב, עם הרבה fine tuning של גובה המושב, מיקום הקליטים ופילוס האוכף.

אם אחליף קסטות (מקדימה/מאחורה?) זה אולי יהיה הפתרון?
קצת פרטים:
אופני כביש של קנונדייל סיינפס 2013 - מיועדים יותר לנוחות ופחות תחרותיות לפי חוות הדעת עליהם.
הילוכים של 2*10.
יחס מקדימה - 50/34.
מצרף תמונות של הקסטות.
תודה :)





 

ItsikH

Member
אהבתי את האורח
אלוהים נמצא במספרים
מעבר לשאלות על נתוני הקסטה, השאלה החשובה ביותר שאני רואה היא מה הקאדנס המדובר. אתה אמור להחזיק קאדנס 120 בערך בלי לקפץ [יש יאמרו אפילו יותר, יש שיסתפקו במעט פחות, אבל זה בעקרון]. ההמלצה היא לתרגל קאדנס גבוה כזה לפני כל פעולה אחרת, כולל אימון ייעודי. תרגיל קלאסי יהיה "אינטרוולים" של קאדנס גבוה - 5 דקות ב-120, 5 דקות ב-90-100 - למשך שעה לפחות, במישור, וללא חשיבות למהירות או לכל פרמטר אחר. ברגע שתתרגל לקאדנס גבוה בלי לאבד יציבות, הבעיה תפתר מאליה.
 

יעקב 471

New member
תחליף את ה-34 ל-39 זה אמור להקל עליך

גם אני לא מסתדר עם הפער הזה כי כשהייתי מוריד הילוך בידית שמאל הייתי מתחיל לפדל בצורה שאתה מתאר זאת (כאילו שהשרשרת נופלת ) ברגע שהפער בין הגלגלשים מלפנים הוא 11 או 12 לכל היותר ובמקרה שלך 50/39 או 50 /38 העסק משתפר.
 

natibergman

New member
הייתי מחזיר אותך לבסיס

בוחר לך הילוך קבוע נאמר 34*17, נועל אותו עם הברגים של המעבירים ומכריח אותך לרכוב 2000 ק"מ ככה במישור...אחרי שהיית מתרגל היית רואה עד כמה קל לך להחזיק קדנס גבוה בלי "בובינג" שלא לדבר על שיפור טכניקה של רכיבה ב"עיגולים" ולא "מרובעים". אמנם אתה יכול להחליף קסטה אבל התחושה שלי אומרת שהבסיס שלך לקוי. אין לך מספיק ק"מ ברגליים. כשאין טכניקה טובה תמיד הגוף מעדיף לעבוד על כוח. עדיף לרכוב 20-30 ק"מ בקדנס גבוה (אני אמליץ על 100 סל"ד) מאשר 40-50 ק"מ על כוח. בתחילה תרגיש שאתה מפדל על ריק אבל עם הזמן יחולו ניסים ונפלאות שתצא מהנעילה.
 

shac

New member
רעיונות מעניינים

פער בטכניקה - מסכים. חלק מהתובנות אחרי הטריאתלון הראשון שלי היא שיש לי פער ברכיבה, כי בשביל לרכב 40 ק"מ, עדיף שתגיע לפחות ברכיבות הסופ"ש לבערך כפול, תעבוד על פניות חלקות, שמירה על קדנס גבוה, שגם איפשהוא שומר את הרגליים לריצה שאחרי, ושאר ירקות. אבל אני אמשיך לחפש קצת 'קיצור דרך' כי לא נראה לי שצריך לרכב בקדנס איטי בינתיים או לקפץ על המושב 2000 ק"מ
, גם אם צריך לרכב 4,000 ק"מ.

אני לא בטוח שלשנות פלטה מקדימה יתן פיתרון. אני מבין מה שאתה אומר כשלחיצה על מנוף שמאל גורמת לך לתחושת 'שרשרת נופלת' ופידול על ריק, אבל לא זאת הבעיה העיקרית. גם על הפלטה הגדולה אני מתקשה למצוא את ההילוך שיאפשר לי את מה שאני רוצה - קדנס גבוה ב'עיגולים', ובאמת שלא אכפת לי לוותר קצת על מהירות בשלב הלמידה.

תודה על ההערות המחכימות.
 

ItsikH

Member
המאמן שלימד אותי את התרגיל שהצעתי אחראי לכמה וכמה אלופי
ישראל. לשיטתו זו התחלה מחייבת לכל תכנית אימונים שהיא, בצרוף נפח.
 

shac

New member
אולי זה הזמן לחשוף

שעוד אין לי אפילו מד קדנס. הכל על תחושה עד כה... מאוד לא מקצועני, אני יודע. מארגן אחד שיעבוד עם האמביט 2S שלי.
&nbsp
נשמע תרגיל מאתגר. תודה.
 

ItsikH

Member
לו רק היה מקסים [אחד מאותם אלופים שהזכרתי] ממשיך לכתוב
בפורום [למעשה, ממה שמקורותיי מדווחים, אפילו כמכונאי מוכשר לא סביר שנהנה ממנו עוד
] היית מקבל המלצה לשיטה למדידת קאדנס ללא מד קאדנס אלא בעזרת שעון פשוט בלבד. כך או כך, אני עצמי התקנתי מד מהירות רק בגלל הצורך במד קאדנס...
 

shac

New member
אני עם אמביט 2S

הבנתי שיש חיישן קדנס שיודע לדבר איתו. (ant+).
 

mrgrin

New member
בשביל קצת חשבון אפשר גם בלי להיות אלוף הארץ (הסבר בפנים)

על מנת שספידומטר רגיל (מד מהירות) יציג קדנס:
  • צריך להתקין את הסנסור על השילדה ואת המגנט על הפדל כרגיל
  • את היקף הגלגל יש לכוון ל 1667 מילימטר
הסבר: על מנת שבקדנס של 60 המד יציג 60 (קמ"ש) צריך לחשב מהן הקף הגלגל שיתן את התוצאה המבוקשת.
60 קמ"ש --> 16.167 מטר בשניה (60000/3600) ולכן היקף גלגל של 16.167 מטר ישיג את התוצאה. כיול ל- 1667 ממ יציג קדנס של 60 כ- 6.0
 

geva

New member
מהם יחסי הקסטה?

דבר ראשון, לפני שנתחיל, בוא נייצר שפה משותפת.
גלגלי השיניים הקדמיים נקראים פלטות.
וכל המכלול הזה נקרא קראנק.
הגלג"שים על הגלגל הם הקסטה.
&nbsp
כמה יניים יש בגלג"ש הכי קטן והכי גדול בקסטה?
כמה גלג"שים יש בקסטה (8-9-10-11)?
&nbsp
אני יכול לנחש שאתה משתמש בפלטה הגדולה (בקראנק)
ובגבול העליון של הקסטה.
העניין הוא ששם הקפיצות יותר גדולות.
והעניין הנוסף שרכיבה בצורה כזו לא מאוד בריאה לשרשרת.
 

shac

New member
השלמת נתונים (ולגבי 'קיצור דרך'...)

ראשית, איני מחפש 'קיצור דרך' שיחליף טכניקה, שעות אימון, מאמץ, זיעה ורכישת ק"מ ברגליים, אני הכי רחוק מזה! אני מחפש התאמה, ואת הפתרון הנכון שיסייע לי להגיע לשעות אימון ארוכות בדרך הטובה ביותר.
&nbsp
מאמן/הצטרפות לקבוצה - ברור, כשיתאפשר, בשאיפה בקרוב.
&nbsp
טוב.. השלמת נתונים:
10 גלגלי שיניים מאחורה.
בקטן ביותר - 11 שיניים.
בגדול - 25 שיניים.
&nbsp
geva, הניחוש שלך נכון. למעט בעליות קשות בהם אני עובר לפלטה הקטנה, אני אכן נשאר על הפלטה הגדולה ובגבול העליון של הקסטה, וגם אני לא אהבתי את ההצלבה הזאת. הנחתי שלא כמו באופני השטח שהיו לי, בהם 3 פלטות, פה זה 'פחות נורא' כי האלכסון של השרשרת פחות קיצוני. ופלטה קטנה עם גבול עליון של קסטה זה הרי ההילוך הכי 'קל', לא יעיל לי לרכב ככה במישור.
 

geva

New member
כנראה שפה טמונה הבעיה.

עם הזמן תלמד להשתמש נכון בהילוכים ולמצוא את ההילוך הנכון למהירות ו/או לקאדנס הרצויים. טיפ קטן שלי, למרות שקצת קשה בהתכתבות- ממש לפני שאתה עובר מהפלטה הגדולה לקטנה- בקסטה תעלה 2 הילוכים (מגלג״ש גדול לקטן) ורק אז תוריד לפלטה קטנה. ואותו הדבר הפוך.
 

shac

New member
תודה, בצירוף מקרים

זה טיפ שגיליתי לבד במהלך הדרך ;)
&nbsp
טוב, אני מסיק מכלל התגובות שאין 'פתרון טכני' וזה רק עניין של זמן והשתפרות אישית. המממ.
 

geva

New member
לגבי ההצלבה

השאלה שלי לגבי ההצלבה לא הייתה בגלל דאגה לשרשרת (אם כי זה פחות בריא לה)
אלה בגלל שבין הגלג"שים הגדולים בקסטה, הקפיצה היא יותר גדולה לעומת הקטנים.
&nbsp
ולכן שינוי שם (בגדולים) יתן יותר שינוי בקאדנס.
&nbsp
קסטה 10 הילכים ביחס של 11-25 בנויה כך:
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
&nbsp
ניתן לראות שב5 הראשונים הקפיצה היא של שן 1
וב5 הגדולים זו קפיצה של 2 שיניים.
 

ariasdo

New member
במצב הצלבה לא משנה איזה קסטה מה שקובע זה מיקום הגלש ביחס

מול הפלטה הגדולה או הקטנה בקראנק
במצב של פלטה גדולה גלש רבעי מאחור ביחס לגדול זה נקודת שממנה צפונה זה הצלבה .

ב11-25 כנ"ל גם 11-28 זה גלש 19 בקסטה
ב 11-32 זה גלש 22 בקסטה

ב11-34 זה גלש 23 בקסטה מצורף תמונה ( זה הקסטה שהרכבתי לצורך האתגר פלטה בנס הרים 53/23 )

בצד השני של הסקאלה עם עושים שימוש בפלטה קטנה בקראנק 34 או 36 או 39 ההצלבה כנל אבל מהצד השני זה רבעי ביחס לקטן כלומר
ב11-25 כנ"ל גם 11-28 זה גלש 14 בקסטה
ב 11-32 זה גלש 15 בקסטה .

כמו שאתה יודע מגוון הקסטות מיועדות למטרות שונות בהתאם לאפיון מסלולים שונים .

לרוכבי נגש יתאם להם 11-23 קסטה עוד יותר צפופה בצד של הגלשים הקטנים .

רכבי מישור גבהות טראטלטים 11-25 אידיאלי הצפיפות כמו שכתבתה נמצא בצד של הגלשים הקטנים .

רוכבים שעושים רכיבה משולבת עם עליות זה חתך של רוב הרוכבים יתאם להם 11-28 זה הסטנדרט למרות החורים יש טווח רחב גם למשור וגם לעליות .

רוכבים שעולים קירות יתאם להם 11-32 עם קומפקט או 11-34 עם סמי קומפקט או 11-36 עם דאבל .

באופן טבעי השימוש במשור זה בפלטה הגדולה ובקסטה תחום הגלשים הקטנים ובעליות בפלטה הקטנה ותחום הגלשים הגדולים ,

אמנם יש מצבים של ירדה ועליה בתוך מסלול .
כמו שכתבתה שעוברים בקארנק מפלטה גדולה לקטנה או הפוך צריך לבצע הכנה מוקדמת ואת זה כל רוכב חדש לומד לבד עם הזמן .

שימוש ב קראנק 52/39 מצמצם קצת את הקפיצה זה הבדל של 13 שינים שבמצב 50/34 זה 16 שינים .

אריה סדובניק

 

ariasdo

New member
בתחילת שנות ה80 היה דוכן בתחנה המרכזית בת"א ( מלך הקסטות )

אריה סדובניק

 

ariasdo

New member
טבלה המראה בקסטה 11-25 את יחס העברה וההבדל ב% ביו הקפיצות

למרות שיש הבדל שב5 הראשונים הקפיצה היא של שן 1
וב5 הגדולים זו קפיצה של 2 שיניים.

ההבדל ב% בין קפיצה לקפיצה ( היחס ב% בין הגלש המסומן לאחד מעליו ) ההבדל לא כפול זה הבדל קטן יחסית בטווח של 7%-11% בין הקפיצות

בטבלה מסומן בצבע התחום שאין בו הצלבה עד רבעי מאחור במצב פלטה גדולה או קטנה מול הקסטה .

אריה סדובניק

 

ItsikH

Member
ההצלבה הזו היא מיתרונות הקומפאקט שגיליתי
כשעברתי מדאבל לקומפאקט: אפשר להשאר על הפלטה הגדולה גם בעליות מתונות קצרות, בהצלבה לזמן קצר, ובכך לחסוך את החלפת הפלטה בסיום העליה - כי החלפת פלטה גוזלת מעט משאבים, בניגוד להחלפות בקסטה.
הצלבה אינה מצב רצוי על בסיס קבוע לאורך זמן, אבל לזמן מוגבל אינה בעיה. כמו כן, החלפת פלטה בהצלבה מלאה או אפילו קרוב לה מסכנת בנפילת שרשרת, וכמו שגבע ציין כאן, החורים בין הגלגל"שים גדולים יותר בחלקה הגדול יותר של הקסטה - זה נכון בכל הקסטות ולא רק במקרה הפרטי של 11-25 כמובן.
 
למעלה