היסטוריה של נתב"ג

yuval yelin

New member
היסטוריה של נתב"ג

בהמשך לשירשור הקצר שהיה כאן בפורום ובהמשך לשירשור הארוך ב - VATIL הנה עוד קצת פרטים על ההיסטוריה של נתב"ג. המקור לפרטים הוא אבא שלי שהיה פקח טיסה בנתב"ג בשנים 1963-1968. אז ככה. כאשר התחילו להגיע לארץ המטוסים הכבדים, היה צורך להאריך את מסלול 29/11. כפי שניתן לראות בתצ"א בVATIL המשך המסלול מגיע לנחל (איילון לדעתי). פרויקט כזה, בשנות החמישים, היה מסובך מדי, ולכן הוחלט על בניית מסלול חדש ארוך, הוא מסלול 30/12. בשנות השישים מסלול 30/12 היה המסלול העיקרי כאשר בתחילת שנות השישים המטוסים שהמריאו ממסלול 30 היו ממשיכים ישר עד ל - LL (לימה לימה) ויוצאים לים. הסטרטוקרוזר, לדוגמא, היה חוצה את LL בערך בגובה 1200 רגל - נמוך מאוד. להזכירכם, כיום, מטוסים הנוחתים על מסלול 12 בנתב"ג חוצים את LL בערך בגובה של 2000 רגל. כמובן שמעבר המטוסים מעל תל אביב היה גורם לרעש רב, שלא לדבר על כך שעם הכנסת ה - 707 הפך לבלתי נסבל, ואז הוחלט על כך שהמטוסים הממריאים על 30 יפנו שמאלה לכיוון 26 ויחצו את חוף הים מעל בית הקברות בחולון. בתקופה של אבא שלי מסלול 29 היה בשימוש של מטוסים בינוייים. היה גם את מסלול 02/20 ששימש בעיקר מטוסים צבאיים. לאבא שלי זכור מקרה של 707 של TWA שהמריא על מסלול 20 בגלל שהיתה רוח דרומית של 30 קשר. מסלולים 26/08 ו - 03/21 נבנו בתחילת שנות ה - 80. בתקופה של אבא שלי, מטוס שנחת על מסלול 30, היה צריך להסתובב וליסוע על המסלול בחזרה כל הדרך (בגלל שלא היה מסלול הסעה). דבר זה היה מעכב נחיתות אחרות על אותו מסלול. בתחילת שנות ה - 90 סללו את מסלול ההסעה K (מקביל ל - 30/12). אם מישוה מעוניין הוא יכול לעתיק את השירשור ל - VATIL. אני פשוט לא רשום שם. שבת שלום. יובל.
 

YHS

New member
לגבי 26 ו 21

כדאי לבדוק שנית. הם בהחלט לא נבנו בתחילת שנות ה80 אלא מוקדם הרבה יותר.
 

jasmine38

New member
נכון

אני טסתי לחו"ל לראשונה ב-1981 וזה היה ממש זמן רב אחרי שכבר המסלולים תיפקדו ב-1979 או 1980 נחתתי עם קרנף על מסלול 21 להערכתי נסללו באמצא שנות ה-70. כשאנואר סעאדת נחת פה (1977) המסלולים כבר תיפקדו. זה וודאי
 

נועם ס

New member
../images/Emo108.gifלגבי הארוך-השתתפתי בבנייתו

בתקופה בין הצבא ללימודים כשעבדתי כמה חודשים בסולל בונה בסוף 1970. לגבי הקצר עד לאיסור הנחיתות עליו, ברגיל ה 707 הצבאיים נחתו חפשי עליו גם מטוסי נוסעים-פעם אף נחת עליו DC10 של חברה זרה בטיסה מסחרית רגילה! חבל שזה נגמר! נחיתות אילו היו מעל ראשי ממש.
 

A r i e T

New member
תודה ../images/Emo13.gif

ואם מדברים על נתב"ג הישן: בעמוד הזה יש דיווח על תאונה שהתרחשה בנתב"ג לפני 34 שנים. מטוס 707 של TWA התחיל ריצת המראה על מסלול 30 בזמן שמטוס C-97 של חה"א היה על המסלול. לא ברור לי הסעיף שם שאומר שהיו 2 הרוגים על הקרקע, אם ההתנגשות היתה על המסלול ואף אחד לא נפגע בתוך המטוסים. האם הכוונה היא שהC-97 נגרר ע"י רכב וההרוגים היו בתוך הרכב? אם כן, איזו סיבה היתה לגרור מטוס על מסלול 30? ואם זה מעניין אתכם - כאן מופיעה רשימה של כל האירועים האויריים (חטיפות \ תאונות) שהתרחשו בישראל במשך השנים.
 

אמיר72

New member
רשימה חלקית למדי

לא כ"כ ברור לי מה זה "כל האירועים האויריים (חטיפות \ תאונות) שהתרחשו בישראל במשך השנים" - אם מדובר באזרחי, אז עשרות אירועים חסרים. אם מדובר בתעופה כבדה, אז לפחות שתי תאונות מטוסים כבדים של ח"א, שפורסמו בכלי התקשורת, חסרות שם: 1. התרסקות קרנף בסיני בנובמבר 1975 , 20 חיילים ואנשי צ"א נהרגו. 2. התרסקות דקוטה בנגב ביוני 1980 - 4 אנשי צ"א נהרגו.
 

נועם ס

New member
../images/Emo108.gifזכור לי אסון זה. ההרוגים היו

צוות המטוס של TWA המסכנים שהלכו סתם בשל פקח צבאי שפישל.
 

kennedy

New member
תאונת TWA בשדה לוד

התאונה ארעה בלילה,כך שלא כולם ראו מה שהיו צריכים לראות. בזמנים ההם ישב פקח של ח"א במגדל והוא היה אמור לתאם תזוזות, וכל דבר הקשור לתנועות מטוסי חה"א על מסלולי השדה. הפקח הצבאי אמר,שהודיע לפקחית(סילביה)התורנית, שמטוס סטרטו נגרר דרך 30.הפקחית טענה שלא נאמר לה דבר(היום כל גרירה נעשית בקשר דו כיווני עם הפקח התורן).TWA החל ריצת המראה על 30 ברגע האחרון ראה את הסטרטו ניסה להמריא לא הצליח,ונמרח בקצה מסלול 30,הצוות ניצל,המטען ,סחורה ללא נוסעים ,אבד. על המסלול נהרגו נהג הגורר,ואיש טכני שישב בתוך הסטרטו. הסטרטו עלה בלהבות אם זכור לי . הפקחית נשפטה,והודחה מעבודת מגדל,עברה לעבוד במרכז התאום ופרשה לפנסיהלפני כ 16 שנה.אחראי מגדל הפיקוח מר.פ ,הודח,עבר לעבוד במנהל תעופה אזרחית,עד שפרש לפנסיה מוקדמת לפני כ 14 שנה.
 

A r i e T

New member
עם הידע שיש לותיקים כאן....

מי אני שאתווכח
עדיין לא הבנתי איזו סיבה היתה לגרור מטוס ריק על מסלול המראה פעיל. זה אפילו מזכיר במעט את האסון שקרה בש"ת של טנריף ב1977, רק ששם זה הסתיים לגמרי אחרת
 

kennedy

New member
המסקנות מהאירוע

1.אין לבצע גרירת מטוס כלשהו על מסלול פעיל!! 2.מטוס שנגרר,יהיה בקשר דו כיווני עם פקח,ולא מספיק תאום בלבד,שעומד להגרר מטוס מפה לשם. 3.כל תאורת הניווט,ואורות האנטי קולוז'ן במטוס נגרר יופעלו בעת גרירת מטוס. 4.מטוסים נגררים רק על מסלולי הסעה.
 
למעלה