היתר הריגת כינה בשבת

התולעת 1

New member
היתר הריגת כינה בשבת

מאת: הגוף למען סובלנות בישראל היתר הריגת כינה בשבת כעוד ראיה לתורה משמים: מתלונן הפוקר שחז''ל מדי הקילו כשהתירו להרוג כינה בשבת כי אינה נוצרת מפריה ורביה כמו האילים שהיו במקדש. ובעצם העתיק הפוקר שאלת ה''פחד יצחק'' מלפני יותר מ250 שנה שאולי התירו חז''ל כי חשבו שנוצרת מהעיפוש והזיעה, ועכשיו שיודעים שנוצרת מביצים צריכים להחמיר. מענה: חז''ל התירו להרוג את הכינים שביציהן לא נראות לעין, כך מוכח מהגמ' במס' שבת ק''ז ע''ב. כי מה שאין רואים בעין אין לזה תוקף של ממשות הלכתית [ולכן מותר ''לאכול'' חיידקים בלתי נראים]. על כן: ביצים לא נראות המופרות על משטחי גדילה מיוחדים כגון זיעה או עיפוש הנצרכים להתפתחות הביצים הזעירות, נחשב הדבר ע''פ ההלכה שהכינים גדלו ע''י אותה הזיעה [חז''ל לא הזכירו את הזיעה או את העיפוש, אלא רק שאינן פרות ורבות, והזיעה מוזכרת בראשונים] ולא ע''י הביצים הלא נראות [וכמו שלא אומרים שהוולד נוצר מכרומוזומים ומולקולות, למרות שזה נכון], ולכן אינן נחשבות הלכתית שגדלו מהביצים או מפריה ורביה. לכן כיני הראש של ימינו שרואים את ביציהן מורים חלק מהפוסקים שאסור להרוג, כי לא להן התכוונו חז''ל. ויש המתירים אפילו את הכינים שרואים את ביציהן, כי רבייתן היא ייחודית ושונה מזו של חיות גדולות שאותה אסרה התורה להרוג [כגון: אילים]. כי רביית הכינה וגידולה היא תלותית ופרזיטית לאורך כל חייה. גם גילו שהרבה כינים מתרבות ברביית בתולין ללא זכר [שהנולדים מרביה שכזו בדרך כלל יותר ירודים, וכמו אצל הדבורים שהנקבות המפותחות נוצרות מריבה רגילה, והזכרים הירודים: מרביה בתולית!], והרמב''ם כותב שפריה ורביה נקרא רק מה שנוצר על ידי זכר ונקבה. ובכלל החוקרים בימינו מודים שהם יודעים מעט מאוד על דרכי הרביה של הכינים. וחז''ל קיבלו מרבותיהם שיש שינוי מהותי ברביית הכינים מרביה של חיה גדולה וירדו בצורה מפליאה לעומק שינוי זה. ובשנים האחרונות נתגלתה תגלית מדהימה שכינת הראש היא החרק הפרזיטי ביותר בעולם, יותר מכל החרקים הפרזיטיים שיש, כי מיצירתה וכל חייה עד מותה היא נזקקת למאכסן שלה ללא הפסק, שלא ככינת הבגדים, למשל, שיכולה לחיות גם חיים עצמאיים. The blood-sucking lice are regarded by entomologists as being the most parasitic of all insects, because there is no free-living stage in the life-cycle at all. Even the eggs are on the host, and the insects are born, live, and die on the host.
 

פלסטיק

New member
ביצית של כבשה לא נראית בעין

לכן מותר לשחוט כבשים בשבת, ביחוד אלה ששובטו (רבית בתולין) כמו הכבשה דולי כמו כן מותר להשתמש בחשמל בשבת כי חשמל לא נראה לעין חוץ מזה אין הבדל בין הכינה לחרקים אחרים שביציהם אינם נראות לעין, יכולות להתרבות ברבית בתולין ופרזיטים באותה מידה
 

giingiit

New member
מותר לעברר נושאים שאינם קשורים

ככה ללא כל הגיון וקשר לנאמר, רק בשביל להכפיש את הנאמר? היה הרבה יותר מתאים לו תגובתך היתה לענין.
 

giingiit

New member
אוקיי

תסביר לי כיצד ביצית של כבשה שאין לה חיות משל עצמה אלא היא תא של בעל חי, שלא יהיה מצב שבה יצטרכו אי פעם להורגה בשבת (את הביצית, לא הכבשה), קשורה לסוגיא של הכינים, שבגלל היותן קטנות וביציהן לא נראות לעין רגילה (בזמנם של חז"ל), נקבע שמותר להורגן בשבת? אנא פרט נמק והסבר את הקשר המסתורי שבלתי ניתן להבנה
 

גוססי2

New member
אופס, טעות

חז"ל קבעו שמותר להרוג כינים בשבת משום שסברו בטעות שכינים אינן פרות ורבות.
 

giingiit

New member
אופס טעות

חז"ל התירו להרוג רק את הכינים שביציהן לא נראות לעין, כך מוכח מהגמ', ומה שאין רואים בעין אין לזה תוקף של ממשות הלכתית [ולכן מותר "לאכול" חיידקים בלתי נראים]. על כן: ביצים לא נראות המופרות על משטחי גדילה מיוחדים כגון זיעה או עיפוש הנצרכים להתפתחות הביצים הזעירות, נחשב הדבר ע"פ ההלכה שהכינים גדלו ע"י אותה הזיעה [חז"ל לא הזכירו את הזיעה או את העיפוש, אלא רק שאינן פרות ורבות, והזיעה מוזכרת בראשונים] ולא ע"י הביצים הלא נראות [וכמו שלא אומרים שהוולד נוצר מכרומוזומים ומולקולות, למרות שזה נכון], ולכן אינן נחשבות הלכתית שגדלו מהביצים או מפריה ורביה, ולכן אסור להרוג את כיני הראש של ימינו שרואים את ביציהם. ויש המתירים אפילו את הכינים שרואים את ביציהן, כי רבייתן היא ייחודית ושונה מזו של חיות גדולות שאותה אסרה התורה להרוג [כגון: אילים]. כי רביית הכינה וגידולה היא תלותית ופרזיטית. גם הרבה כינות מתרבות ברביית בתולין ללא זכר, והרמב"ם כותב שפריה ורביה נקרא רק מה שנוצר על ידי זכר ונקבה. ובכלל החוקרים בימינו מודים שהם יודעים מעט מאוד על דרכי הרביה של הכינים.
 
למעלה