הכוונה לתחזוקה ע"י הרוכב לאחר רכיבה ושטיפה

המחשמל 64

New member
מנהל
הכוונה לתחזוקה ע"י הרוכב לאחר רכיבה ושטיפה

של האופניים.שטפתי עם גרניק בריסוס ,ממרחק יש לציין עקב הרגישות לסוג שטיפה שכזה. אודה להכוונה בנושא. שימנתי שרשרת לאחר השטיפה
בשמן יעודי(מוטורקס כמדומני). מעבר לזה מה עוד צריך לבצע
אין לי הכי מושג. האם לשמן ועם מה את אזור הקרנק משני צדדיו?
אזור הלינקים במשכך אם בכלל? בצירי הגלגלים ואם כן היכן?
האם ספריי גריז יעיל ואם כן על איזה בסיס ליטיום או סיליקוני לדוגמא?
או אולי מעבר לשרשרת לא לעשות דבר גם אופציה..
תודה לסיוע, שבוע טוב.
 

steiff

New member
לשמן רק את השרשרת

צירי הגלגלים והקראנק מבוססים על מיסבים, ומיסבים צריך לגרז, לא לשמן. כך גם לגבי מיסבי ההחלקה של המתלה.
ההמלצה שלי היא תחזוקה מונעת תקופתית. אחת לחצי שנה - פירוק, ניקוי, גרוז והרכבה. אם אין לך את הכלים או הידע - השאר את המלאכה למכונאי אופניים.
אם אתה מתחיל לשמוע את המיסבים לפני שהגיע מועד התחזוקה התקופתית - הקדם את המועד. אפשר לשים טיפת שמן (רצוי שמן ״רטוב״ וסמיך) על מיסבי ההחלקה של המתלה (החורקים) וזה ישתיק אותם לזמן מה, אבל לאורך זמן זה לא פתרון מוצלח משום שהשמן מדלל את הגריז וכך הוא ישטף מהר יותר בשטיפה הבאה.
הציר המרכזי הוא רכיב שלרוב לא זוכה לתחזוקה (ותחלופה) ראויה. התוצאה היא נקישות מחזוריות בעת הפידול. מרבית המיסבים של הציר המרכזי מצריכים החלפה פעם-פעמיים בשנה. מיסבים איכותיים (למשל Chris-King) יכולים לשרוד שלוש שנים. את ה-BB צריך לפתוח, באמצעות פרוק הקראנק והסרתו (יש טכנולוגיות שונות וחלקן מצריך כלים יעודיים), זה מאפשר גישה למיסבים. במערכות ״מודרניות״ הציר המרכזי הוא בעצם צינור טיפש, אבל אינטגרלי, שמחבר את שני צידי הקראנק, והמיסבים מוברגים/נעוצים לתוך השלדה (הציר המרכזי האינטגרלי מושחל בתוכם). את המיסבים הללו מנקים היטב, מגרזים מחדש, ואם אחרי הגרוז התנועה שלהם חלקה - אפשר להמשיך להשתמש בהם. אם אחרי הגרוז התנועה לא חלקה - כנראה שהכדוריות והתעלה בה הן סובבות - נשחקו. במקרה כזה הכי פשוט (ונכון) להחליף את המיסב. יש כמה סטנדרטים למיסבים הללו (למשל BB30 ואחרים) וצריך לבחור במיסב המתאים לשלדה שלך. חשוב להקפיד על הוצאה והכנסה זהירה של המיסב - במיוחד כשמדובר במיסבים שנכנסים בלחיצה (Press-Fit). רצוי מאד להשמש בכלים יעודיים כדי למנוע נזק לשלדה (ולמיסב).
בעבר הה נהוג להשתמש בציר מרכזי שהיה מתברג כולו לתוך השלדה ואת הקראנק היו מחברים לשני צדדיו באמצעות חיבור סטנדרטי (מרובע או כוכבי).

צירי הגלגלים - תלוי מאד ביצרן הנאבה - אצל שימנו מדובר במערכת פתוחה שקל יחסית לנקות ולגרז מחדש, אבל גם קל מאד ללכלך ולשטוף ממנה את הגריז בהשפרצת יתר של מים מהגרניק. עוד מגרעה של המערכת הפתוחה של שימנו היא שקל מאד לאבד גולות מהמיסב אם לא מקפידים לעבוד על משטח עבודה מסודר ואת תהליך פתיחת הנאבה לבצע מעל מיכל שיקלוט את כל מה שנופל מתוך הנאבה בעת הפתיחה. כשמדובר במערכות סגורות - החלפת המיסב מבוצעת קומפלט - המיסב מושחל על הציר או בתוך הנאבה וצריך לשלוף אותו (עם כלי מתאים) ולהחליף במיסב חדש תואם. אתה תרגיש די בקלות אם המיסב מסתובב חלק או לא ואם גרוז משפר את המצב (מיסב יבש) או לא (מיסב גמור). על פי רוב מדובר במיסבים סטנדרטים שאפשר למצוא בחנויות לציוד טכני.

מיסבי החלקה בשלדה - פתיחה ניקוי גרוז יספיקו על פי רוב. לפעמים צריך להחליף. גם פה מדובר לרוב במיסבים סטנדרטיים, אבל יש גם יוצאי דופן.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
על התשובה המושקעת! האופניים מרידה

27.5 דגם one twenty 7.600 2016. לאחר רכיבה המדבר ובעבור כחצי שנה ממועד הרכישה שטפתי פעם ראשונה עם החזרה מהמשבר.
שימנתי אכן שרשרת. באזור הקרנק ריססתי עם ספריי גריז לבן לבסוף מרב לבן ניקיתי את האזור משני הצדדים. בשאר לא נגעתי בשום אזור.
לא ידעתי שהטיפול פותחים את האזורים הללו בנאבות ,בקרנק וכו'.
עשיתי עימם כ 25 שעות רכיבה עד היום בערך בכמעט 100% שטח.
אני דיי מקפיד על תחזוקה גם בדו הגלגלי הממונע שלי לשטח כך שחשוב לי לדעת איך זה גם כאן.
אם הבנתי נכון אזי אני משמן רק שרשרת ותו לא. תעלם כרגע מהריסוס לאזור הקרנק משני צדדיו על ידי בספריי גריז לבן שעשיתי. כלומר ,בטיפולים ברוזן מינץ בסדנה שלהם, יגרזו מיסבי קרנק וכו' -זה סוג של טיפול טריוויאלי או לפי דרישה שלי? אחר כמה שעות מומלץ לאכול טיפול כזה או נאמר כמה ק"מ/משך להבנתך? זה"כ אני מרגיש מצוין עם האופניים עושות את העבודה לא רע בכלל לטעמי. הרגשתי טוב ונחמד בסינגל הפסלים במצפה רמון לדוגמא.
תודה על הכל!!!
 

steiff

New member
טיפול זה דבר שאתה צריך ליזום

אלא אם האופניים יוזמים אותו עבורך (תחזוקת שבר).

טיפול גרוז אני ממליץ לעשות אחרי בערך 150-200 שעות או חצי שנה, מה שבא קודם. אצלי זה בא בערך ביחד. אבל קח בחשבון שכאשר אתה מביא את האופניים לסדנה המכונאי לא יפתח מיסבים אלא אם תבקש זאת במפורש. הטיפול שעושים בסדנה על פי רוב הוא החלפת כבלים ורפידות, כיוון הילוכים ואולי גם מיסבי החלקה של המתלה האחורי. טיפולים מעבר לזה (נאבות, BB, מזלג) זה דבר שתצטרך לבקש במיוחד. רוב הרוכבים לא טורחים ופשוט נותנים למיסבים לחרוק עד שהם נתקעים. אז הם מזליפים פנימה קצת שמן כדי להצליח לסיים את הרכיבה ולחזור בשלום לרכב - ומביאים את האופניים עם המיסב התקוע לסדנה להחלפה.
למי שמגיע מעולם הדו גלגלי הממונע אולי זה נשמע קצת מוזר - זה שאין סבבי תחזוקה מוגדרים על ידי היצרן. אז זהו - שלמרבית הרכיבים דווקא יש - אבל רק מעטים טורחים לקרוא ואפילו פחות טורחים גם ליישם. בוודאי שאין מד שעות מנוע ורק מעטים מודדים מרחק מצטבר וזמן מצטבר בספידומטר.
רוכבים תחרותיים מקפידים יותר והם גם מספקים תעסוקה למכונאים בסדנאות (שעל פי רוב מספנסרות או מספונסרות).
בינתיים הבנת נכון - השימון הסדיר הוא של השרשרת בלבד. נגיעת שמן במנגנון הנעילה של הקליט לפדל קליפלס (אם אתה רוכב מחובר). ניקוי של שאריות אבק ובוץ מבוכנות הבולמים כדי למנוע מלכלוך שנתפש לגרום לשריטות בבוכנה. ניקוי של עודפי שמן ושל זפת שמצטברת על השרשרת וגלגלי השיניים (שמן שהתערבב עם אבק).
 

המחשמל 64

New member
מנהל
מצר על התקלות בכתיבה(טאבלט מתקן אוטומטית)

תעלם-התעלם
לאכול טיפול כזה- לבצע טיפול כזה
זה"כ-סה"כ
 
למעלה