לשמן רק את השרשרת
צירי הגלגלים והקראנק מבוססים על מיסבים, ומיסבים צריך לגרז, לא לשמן. כך גם לגבי מיסבי ההחלקה של המתלה.
ההמלצה שלי היא תחזוקה מונעת תקופתית. אחת לחצי שנה - פירוק, ניקוי, גרוז והרכבה. אם אין לך את הכלים או הידע - השאר את המלאכה למכונאי אופניים.
אם אתה מתחיל לשמוע את המיסבים לפני שהגיע מועד התחזוקה התקופתית - הקדם את המועד. אפשר לשים טיפת שמן (רצוי שמן ״רטוב״ וסמיך) על מיסבי ההחלקה של המתלה (החורקים) וזה ישתיק אותם לזמן מה, אבל לאורך זמן זה לא פתרון מוצלח משום שהשמן מדלל את הגריז וכך הוא ישטף מהר יותר בשטיפה הבאה.
הציר המרכזי הוא רכיב שלרוב לא זוכה לתחזוקה (ותחלופה) ראויה. התוצאה היא נקישות מחזוריות בעת הפידול. מרבית המיסבים של הציר המרכזי מצריכים החלפה פעם-פעמיים בשנה. מיסבים איכותיים (למשל Chris-King) יכולים לשרוד שלוש שנים. את ה-BB צריך לפתוח, באמצעות פרוק הקראנק והסרתו (יש טכנולוגיות שונות וחלקן מצריך כלים יעודיים), זה מאפשר גישה למיסבים. במערכות ״מודרניות״ הציר המרכזי הוא בעצם צינור טיפש, אבל אינטגרלי, שמחבר את שני צידי הקראנק, והמיסבים מוברגים/נעוצים לתוך השלדה (הציר המרכזי האינטגרלי מושחל בתוכם). את המיסבים הללו מנקים היטב, מגרזים מחדש, ואם אחרי הגרוז התנועה שלהם חלקה - אפשר להמשיך להשתמש בהם. אם אחרי הגרוז התנועה לא חלקה - כנראה שהכדוריות והתעלה בה הן סובבות - נשחקו. במקרה כזה הכי פשוט (ונכון) להחליף את המיסב. יש כמה סטנדרטים למיסבים הללו (למשל BB30 ואחרים) וצריך לבחור במיסב המתאים לשלדה שלך. חשוב להקפיד על הוצאה והכנסה זהירה של המיסב - במיוחד כשמדובר במיסבים שנכנסים בלחיצה (Press-Fit). רצוי מאד להשמש בכלים יעודיים כדי למנוע נזק לשלדה (ולמיסב).
בעבר הה נהוג להשתמש בציר מרכזי שהיה מתברג כולו לתוך השלדה ואת הקראנק היו מחברים לשני צדדיו באמצעות חיבור סטנדרטי (מרובע או כוכבי).
צירי הגלגלים - תלוי מאד ביצרן הנאבה - אצל שימנו מדובר במערכת פתוחה שקל יחסית לנקות ולגרז מחדש, אבל גם קל מאד ללכלך ולשטוף ממנה את הגריז בהשפרצת יתר של מים מהגרניק. עוד מגרעה של המערכת הפתוחה של שימנו היא שקל מאד לאבד גולות מהמיסב אם לא מקפידים לעבוד על משטח עבודה מסודר ואת תהליך פתיחת הנאבה לבצע מעל מיכל שיקלוט את כל מה שנופל מתוך הנאבה בעת הפתיחה. כשמדובר במערכות סגורות - החלפת המיסב מבוצעת קומפלט - המיסב מושחל על הציר או בתוך הנאבה וצריך לשלוף אותו (עם כלי מתאים) ולהחליף במיסב חדש תואם. אתה תרגיש די בקלות אם המיסב מסתובב חלק או לא ואם גרוז משפר את המצב (מיסב יבש) או לא (מיסב גמור). על פי רוב מדובר במיסבים סטנדרטים שאפשר למצוא בחנויות לציוד טכני.
מיסבי החלקה בשלדה - פתיחה ניקוי גרוז יספיקו על פי רוב. לפעמים צריך להחליף. גם פה מדובר לרוב במיסבים סטנדרטיים, אבל יש גם יוצאי דופן.