הכותל והשכינה.

REALI

New member
הכותל והשכינה.

שלום לחברי הפורום היקרים. "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי". וכדי שלא נתלהב יותר מידאי מפרשים בדרך כלל שמדובר בקיר המערבי של המקדש עצמו, ששם היה קודש הקודשים. אומנם לפי זה היה מספיק לכתוב מעולם לא זזה שכינה ממקומה, אך חז"ל השתמשו דוקא במושג כותל. "וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל-הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל" וחז"ל מדגישים שדוקא פנה לקיר כי שם שורה שכינה, ולכן כשאדם מתפלל צריך שיפנה לקיר ושלא יחצוץ דבר בינו לבין הקיר. והשאלה: למה? למה שכינה מקושרת לקיר? או מה משמעותו של קיר באופן כללי? תודה לעונים
 

מוטילו6

New member
שכינה בכללות זזה ממקומה

"בכל מקום שגלו שכינה עמהם" אבל עם כל זה שהשכינה נמצאת עם ישראל בגלות אבל מכותל המערבי של בית המקדש לא זזה - בגלל ששם קודש הקודשים. וכן נאמר בחז"ל "לא זזה השכינה מתוך ההיכל אעפ"י שהוא חרב". אז לכן לא כתוב "לא זזה ממקומה" בכללות, אלא מדגישים מקומות ספציפיים בהם היא כן נמצאת כי ממקומה בכללות היא זזה. מקובל בעולם שילד שמפריע בכיתה מעמידים אותו בפינה עם הפנים לקיר. מן הסתם כדי שיעשה תשובה. כי אז הוא לא רואה אף אחד גם לא את עצמו (בחיצוניות) וכנראה שזה רגע שבו יש לו את האפשרות להסתכל לתוך הפנימיות שלו ולעשות חשבון נפש אמיתי. גם רואים אנשים שמצטערים או בוכים נשענים על הקיר. זאת מן תנועה של תשובה, של מרירות. ותפילה עניינה מרירות, תשובה. כמובן שגם מהולה בשמחה אבל עיקרה הוא התשובה ולכן יש את עניין הסבת הפנים אל הקיר.
 

REALI

New member
תודה על התשובה,

זה באמת מעורר אצלי עוד שאלה על מה זה בכלל שכינה מבחינת הגדרת מקומות שהיא נמצאת בה, אבל הייתי רוצה תשובה שיותר מתייחסת לעניין של הקיר, כי התשובה שלך מתייחסת בעיקר לעניין התפילה ולתנועת האדם, אך חז"ל הדגישו את הקיר בפני עצמו כמקום בעל שכינה, והתפילה שם היא רק פועל יוצא של זה. בחזקיהו זה כתוב במפורש ולגבי כותל המערבי, היה יותר מתאים לכתוב שלא זזה שכינה ממקום קודש הקודשים ולא המושג כותל. 4 קירות = בית = ליצור גבולות (הפוך מהתפשטות). קיר אחד = הפרדה וחלוקה. (השותפים שחלקו...). איך שכינה מסתדרת עם זה? תודה.
 

REALI

New member
שמא שכינה קשורה דוקא לעולם התחתון ולכן

מופיעה דוקא בהקשרים של גבולות ופירוד?
 

אורלנה

New member
שאלה חשובה ביותר

למעשה אם השכינה היא הנהגת הבורא בתחתונים ,הרי זה רוחניות, אז נשאלת השאלה מדוע היא מוגבלת לבית מקדש? או לכותל המערבי לאחר חורבנו? אנו למדים מפה שגם ההארה הגבוהה ביותר של הנהגת הבורא בעולם קשורה למציאות הגשמית, שכן גם המציאות הגשמית היא בריאה.
 

מוטילו6

New member
איפה חז"ל מדגשים שפנה דווקא לקיר כי שכינה שם?

התרגום אומר ש"ויסב פניו לקיר" הכוונה שהתפלל לכותל של בית המקדש. והרד"ק מסביר שכיוון פניו לקיר כדי לכוון בתפילה. אבל לא כתוב ששכינה לא מזזה מ"קיר סתם". השכינה לא זזה מהכותל כי זה השריד היחיד כיום ושלא תחשוב שבגלל שאין בי מקדש אז גם לכותל אין שום קדושה - ולכן הדגישו דווקא את הכותל. ולכן גם לא אמרו שלא זזה מההיכל, שלא תחשוב שבגלל שיש שם מסגד אז הקדושה לא שם. השכינה שם בדיוק כמו ממקודם. יש שכינה ויש עיקר שכינה. כמו הנפש שבגוף. עיקר מקום הנפש הוא בראש במח אבל נמצאת גם בשאר האיברים, עובדא שגם הם מתפתחים והם גם עושים פעולות. אבל עיקר הנפש הוא בראש. כך גם השכינה, היא נמצאת בכל מקום, בכל בית כנסת ובכל בית מדרש אבל עיקר מקומה הוא בבית המקש.
 

בני33

New member
הכותל,,,,

ככל שידוע לי . הכותל המערבי הוא חלק מהחומה השניה או השלישית, שהקיפה את בית-המקדש.
 

ינוקא1

New member
קודם כל

הפירוש שאמרת כתוב בזוהר. ויפה אמרת שקיר קשור לגבולות ולכן הגיוני שזה קשור לשכינה. אני חושב שגם אפשר להגיד שבאותו זמן היה דין כנגדו ולכן נקראה "קיר" שהוא סתום , ואילו בזמן אחר כאשר השכינה בהשפעה נקראת "פתח עיניים". קיימים פירושים נוספים לעניין , למשל : "ויסב (חזקיהו) את פניו אל הקיר - ר' יוחנן אמר: שהתפלל מקירות לבו, שנאמר: מעי מעי אוחילה קירות לבי. ריש לקיש אמר: על עסקי קיר אחת קטנה לאלישע, החיה את בנה, אבי אבא שחיפה את כל ההיכל זהב על אחת כמה וכמה. "
 

REALI

New member
תודה.

התכוונת שהשכינה עצמה היא קרויה קיר בזמן שיש דינים? גם שאר הפירושים מתחברים לי לנושא - קירות ליבו - אין קירות ללב! אלא קיר קשור למושגים כמו שכינה וכמו לב, כמדומני שבית המקדש גם קרוי לב? גם עליית הקיר של אלישע - למה לקרוא לה על שם הקיר? זה תמוה מאד! אלא היא מקום של שכינה לנביא וגם הרהיטים שם מושווים לכלי המקדש, וגם כאן משוים במפורש בין עליית הקיר הזו למקדש שלמה. חשבתי, שאולי קיר הוא בעצם דבר מפריד וקירות בית מפרידות את האדם מהעולם שבחוץ ואף מא-לוקיו!, אלא שדוקא הדבר שמוכשר להפריד הוא גם הדבר שמוכשר לחבר - ע"י ששמים מזוזה בפתח, הקירות עצמם הופכים עכשיו למקום השכינה והחיבור. מה דעתכם?
 

REALI

New member
וחשבתי על עוד בחינה בכותל - שבא לסתיר ולהצניע

 

מוטילו6

New member
לא ראיתי כתוב שקיר/כותל זה שכינה

בדיון הראשון כתוב כך: "וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל-הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל" וחז"ל מדגישים שדוקא פנה לקיר כי שם שורה שכינה, איפה חז"ל מדגישים את זה? קשה לי לקבל את כל הפילפולים שנאמרו כאן כי עוד לא מצאתי איפה חז"ל הדגישו שפנה לקיר כי שם שכינה. כתוב שפנה לכותל בית המקדש. (בזמן חזקיהו הכותל היה צמוד לקודש הקודשים וכוונת הכתוב שפנה לכיוון קודש הקודשים) כתוב גם שפנה לקיר כדי לכוון בתפילתו. אבל לא ראיתי שחז"ל מדגישים שפנה דווקא לקיר (כל קיר/קירות הבית) כי שם שורה שכינה. יש מקור לנאמר? איפה חז"ל הדגישו זאת?
 

REALI

New member
שלום.

קודם כל תודה על הפירוש שהבאת מהתרגום, גם שם רואים שבית המקדש מכונה קיר. כי אם רוצים לרמוז שהוא כיוון לבית המקדש היה מתאים יותר לכתוב ויסב פניו אל הבית, או, אל הקודש. ינוקא כבר הזכיר איפה המקור. פרשת ואתחנן ר"ס ע"ב. ותודה גם לך ינוקא על לחיצות הידיים...
 

מוטילו6

New member
רבי שמואל מליובאוויטש - הרבי המהר"ש מסביר

אכן את המקור בזוהר פיספסתי אבל הייתי חייב לחפש יותר במקורות את כל העניין של הקיר ושכינה כי משלל התגובות כאן יצא לי קצת בילבול. ומצאתי בספר המאמרים תרמ"א של רבי שמואל מליובאוויטש שכתוב כך: (כל העניין מוסבר בחכמה בינה דעת) וזהו מה שכתוב: "הנה זה עומד אחר כתלינו משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים" פירוש כתלינו הנה כתיב ביחזקאל (סי׳ ד׳ ג׳): "ונתתה אותה קיר ברזל בינך ובין העיר" ולמדו רז״ל מזה בברכות פרק אין עומדין: "משחרב בית המקדש חומת של ברזל מפסיק בין ישראל לאביהם שבשמים". ולכאורה צריך להבין הלא מצינו קיר לשבח כמו שכתוב גבי אלישע: "נעשה נא עלית קיר קטנה ונשים לו שם כסא ושולחן ומטה ומנורה", ואיתא בזהר שזהו בחינת ד' תיקוני שכינתא, וגם אמרו רז"ל על הפסוק: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר" מכאן למתפלל שלא יהיה דבר חוצץ בינו לבין הקיר כו'. והעניין הוא דהנה איתא בזהר ש'קיר' הוא בלשון יוון 'אדון' והיינו בחינת שם אדנ"י. שזהו ההפרש בין שם הוי' לשם אדנ"י. כי שם הוי' כשמו כן היא בלא קץ ותכלה. ואם היה בריאות העולמות משם הוי' לא היה העולם בבחינת יש ודבר כי אם בבחינת ביטול. וכדי שיהיו העולמות בבחינת יש זהו ע"י שם אדנ"י שמסתיר ומעלים על אור קדושת שם הוי' כדי שיהיה מקור לעולמות הנבראים ונפרדים כו' כנ"ל. והנה זהו עבודת האדם להמשיך בחינת שם הוי' להיות יחוד הוי' ואלוקים (כי שם אדנ"י ושם אלוקים הכל אחד) כמו שכתוב: "שמש ומגן הוי' אלוקים". וזהו כותל דקדושה כי כותל הוא כ"ו ת"ל, כ"ו הוא גימטריא של שם הוי', ת"ל גימטריא 5 פעמים אלקים (86X5=430), להיות יחוד הוי' ואלוקים. וזהו מה שכתוב: "ויסב חזקיה פניו אל הקיר" והיינו שהמשיך בחינת פניו שהוא מה שכתוב: "יאר ה' פניו" בבחינת קיר בחינת אדון שם אדנ"י. וכמו כן המתפלל צריך שלא יהיה דבר חוצץ בינו לבין הקיר כו' כי המכוון הוא להמשיך בחינת הוי' באומרו "ברוך אתה ה'" ברוך לשון המשכה בשם אדנ"י, לכן צריך שלא יהיה דבר חוצץ כו', וזהו כותלינו כותל דקדושה. והנה לעומת זה הוא בחינת כותל דעמלק המסתיר ומעלים שלכן נקרא קיר ברזל, כי ברזל הוא ב' פעמים ק"כ (ברז"ל עם הכולל=240 חלקי 2 =120) והיינו נגד בחינת ק"כ צירופי אלוקים דקדושה ונגד ק"כ צירופי אלקים אחרים, ולכן הוא מסתיר ומעלים לגמרי. וזהו מה שכתוב במדרש רבה סוף פרשת תרומה על פסוק : "וזאת התרומה אשר תיקחו מאיתם זהב וכסף ונחושת" זהב זו בבל כסף זו מדי נחושת זו יוון, אבל ברזל אין כתיב כאן, והיינו כי ברזל הוא נגד מחריבי בית המקדש שאי אפשר לבררה כלל. וכמו שאמרו רז"ל במדרש רבה שם שגם לעתיד לבוא לא יקובל ממנה נדבה וכו', והיינו כמו שכתוב: "ראשית גויים עמלק ואחריתו עדי אובד" והיינו שאחרית של עמלק היינו מחריבי בית המקדש אי אפשר לברר אותה כי אם שבירתו זהו תיקונו כמו שכתוב לקמן. ההמשך כאן: http://hebrewbooks.org/pdfpager.asp...-a84f-4551-890f-0278b64c66f6&st=קיר&pgnum=152
 

REALI

New member
תודה רבה!!!

המאמר ממש עמוק ומאיר את הנושא! תודה!
 
למעלה