הכי טוב

lordgino

New member
הכי טוב

שלום לכולם! פורום נפלא יש כאן! יש לי שאלה שמציקה לי מזה זמן מה ולא ידעתי את מי לשאול, אך עתה נראה לי שמצאתי את הפורום המתאים לכך: בספרו של יעקב בהט "ודייק" מסתייג הסופר משימוש בצירוף "הכי טוב", וטוען כי יש להשתמש בצירוף "הטוב ביותר". אבל בתנ"ך יש שימוש בצירוף זה : "מִן-הַשְּׁלֹשָׁה הֲכִי נִכְבָּד, וַיְהִי לָהֶם לְשָׂר; וְעַד-הַשְּׁלֹשָׁה, לֹא-בָא." (שמואל ב' כ"ג י"ט) יעקב בהט טעה?! הרי זה לא ייתכן!
 

or99

New member
הפירוש של הפסוק שהבאת...

לא כ"כ ברור שם, ויכול להיות שזו הסיבה שבהט מסתייג ממנו. גם במילון רב-מילים משמעות זו של המילה הכי מוגדרת כסלנג. ובאמת שימוש במילה הכי במשמעות הזו לא היה בכל הדורות ולפי אבן-שושן והוא התחיל רק בספרות העברית החדשה (מנדלי מו"ס, הזז וכו') אגב, למילה ביותר יש שתי משמעויות: 1. הכי - כמו שהזכרת. 2. מאוד (לאו דווקא יותר מכולם): "אמר הקב"ה ביותר הן חביבין עלי זקני הגולה. חביבה עלי כת קטנה שבארץ ישראל מסנהדרין גדולה שבחוצה לארץ." (ירושלמי נדרים פרק ו' הלכה ח'). דווקא משמעות זו נפוצה יותר במקורות.
 

lordgino

New member
למה הפירוש אינו ברור?

מצויינים שלושת הגיבורים של דוד, ומתוכם מצויין אבישי אחי יואב בן צרויה כראש השלושה - הוא הכי נכבד ולכן הוא היה להם לשר. והערה: בהט בספרו מציין שהמילה "הכי" היא מילת שאלה, והוא מביא כדוגמה משפט אחר מן המקרא: וַיֹּאמֶר לָבָן, לְיַעֲקֹב, הֲכִי-אָחִי אַתָּה, וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם; הַגִּידָה לִּי, מַה-מַּשְׂכֻּרְתֶּךָ (בראשית כ"ט ט"ו)
 
למעלה