הכנת מריונטות - מכניקה

הכנת מריונטות - מכניקה

אהלן, אני מחפש אתרים שמסבירים על מכניקה של מריונטות...אני רוצה ללמוד להכין ולא הכי יודע איך כמה ולמה... תודה!
 
והנה וידאו מתיאטרון מריונטות

אמריקאי ובו מסבירים את כל השלבים והחומרים ביצירת מריונטה מהסוג שקיים אצלהם. כדי לראות את הוידאו צריך ללחוץ על "link" ואח"כ ללחוץ על "click to view"
 
וכן אייך לעשות עם ילדים מריונטה של

צב מים מקופסאות גבינה/יוגורט. אמנם פשוט מאד, אבל נראה טוב, וכל העקרונות של מריונטה בעצם שם
 
תפוזי מתוקה אני כל הזמן נפעמת מ....

כמות האתרים שיש לך לכל שאלה
קבלי חיבוקי
על כל הקישורים. את מקסימה! דבוש
 
תודה לך../images/Emo140.gif למען האמת אין לי כמעט

שום קישורים במחשב. כשמישהו שואל כזאת שאלה אני פשוט מגגלת אותה (במקרה הזה: HOW TO BUILD A MARIONETTEׂ) ומקבלת כמה אלפי/מליוני תוצאות. בד"כ המאה הראשונות גם רלוונטיות מאד. כל אחד יכול.
 
בעקבות החיפוש האינטרנטי נתקלתי

במאמר של היינריך פון קלייסט על המריונטות כאידאל. זה הזכיר לי את הנסיונות של במאים שונים מתחילת המאה העשרים (למשל מיירהולד עם הביומכניקה שלו) ליצור תיאטרון בו השחקנים מונעים ע"י הבמאי כבובות - כמריונטות- לעומת שיטת סטניסלבסקי הפסיכולוגיסטית שדגלה בנסיון השחקן לפעול מתוך הרגש המנחה את הסצנה. כמובן שהמגמה הזו הושפעה מעליית מעמד הבמאי בסוף המאה ה-19, תחלת ה-20 (המגמה התחילה למעשה עם הופעת הבמאי כתפקיד מוכר, כי עד תחילת המאה ה-19, אם זכרוני אינו מטעני, השחקנים ביימו את עצמם, לפעמים בעזרת מנהל התיאטרון). המאמר של פון קלייסט הזכיר לי גם את גתה שהזכיר רבות את ההשפעה שלו מתיאטרון המריונטות. הוא הרי גם כתב את פאוסט בעיקבות גרסת מריונטות של המחזה שראה כילד. האידאליזציה של המריונטה אצל פון קלייסט הזכירה לי גם את ניטשה עם האדם העליון שלו, והפתיע אותי שפון קלייסט הקדים אותו בכמעט מאה שנה. מה שלא הפתיע אותי זה שקלייסט הוא גרמני. זה גרם לי להבין למה היה לי לא כל כך נעים לקרוא את זה. קלייסט->ניטשה->היטלר: צריך ליצור אדם חדש, עליון, תנועותיו מדוייקות, הוא מונע רק ע"י מרכז הכובד שלו, מנצח בכל קרב. כמו בובה על חוט. העדר הנפש והאינטיליגנציה יעזרו ליצור חיה/בובה בילתי ניתנת לניצחון. דבר אחרון שחשבתי עליו בהקשר הזה הוא שבעצם כל הסגנון הרומנטי (שקלייסט היה מייצג נאמן שלו בתחום המחזאות) יכול להיות טריגר לתאוריות מהסוג הנאצי. האוטופיזם והייאוש העמוק מהמפגש עם המציאות (שהוביל רבים וטובים להתאבדות), החיבור אל הצד החייתי שבאדם (ולא תמיד במובן הטוב של המילה), כל אלה יכולים בקלות להיגרר לתיאוריות גזע. לא פלא שהיטלר צייר בסגנון נאיבי-רומנטי. אה, ודבר הכי אחרון שחשבתי עליו הוא שמעניין שכמעט כל המחזות שהוצגו בתיאטרון מריונטות מתחילת המאה ה-19 ועד מלחמת העולם ה-1 השתייכו לסגנון הרומנטי. מה אתם חושבים?
 
תיקון טעות ועוד אחד שהקדים את זמנו

1)תיקון טעות: כמעט כל המחזזות שהוצגו בתיאטרון מריונטות מתחילת המאה ה-19 ועד מלה"ע 1 היו מלודרמטיים (=אופרות סבון) ולאו דווקא בסגנון הרומנטי כפי שכתבתי. והסיבה לדעתי מאד פרוזאית-התיאטרון בכלל ותיאטרון הבובות בפרט היה הטלוויזיה של אותם ימים. 2)עוד מישהו שהקדים את זמנו: אני שומעת עכשיו הקלטה של סדרת הרצאות על ההיסטוריה של אירופה מתחילת המאה ה-19 ועד תחילת המאה ה-20 וסופר שם משהו שהדהים אותי- אתם יודעים שהיינריך היינה צפה עוד בתחילת המאה ה-19 את מלחמת העולם ה-2 ועוצמתה? הוא כתב שבעתיד הלא מאד רחוק הגרמנים ישילו מעצמם את שכבת הנצרות הדקה המכסה אותם, יוציאו מעצמם את הפגאני והחייתי וייתקפו את אירופה ואח"כ את כל העולם כדי לכבוש אותו. הוא כתב שכמות ההרס, החורבן וההרוגים של המהפכה הצרפתית (המלחמה הכי נוראית בתקופתו) תהיה טיפה בים ההרס והרצח של הגרמנים במלחמת הכיבוש שלהם. "אפילו הנשרים במדבר סהרה יירעדו מאימתם" (ואכן הנאצים הגיעו לסהרה). ולצרפתים, שהתכוונו לקצץ בתקציבי הביטחון שלהם באותה שנה ייעץ ל לעשות זאת ולבצר את עמדותיהם במיוחד בגבול עם גרמניה. דרך אגב זה אותו היינה שאמר "מי ששורף ספרים סופו שיישרוף גם אנשים" (אם אני לא טועה). כל זה לא קשור לתיאטרון בובות, אבל נזכרתי והחלטתי לשתף אתכם.
 
תיאטרון המריונטות +המלצה

זה מאמר מאוד מעניין וחשוב לתחום - מאוד מומלץ. הייתי מעלה את התרגום בעברית אבל יש בעיה עם זכויות היוצרים. המלצה - אפרופו "לא פלא שהיטלר צייר בסגנון נאיבי-רומנטי" אני ממליצה לראות (אני לא יודעת עם היא מציגה עדין) את ההצגה קורות חיים שמספרת את קורות חייו של היטלר.
 
האם זו אותה הצגה שבה נפגשים

בחדר משותף באכסניה באוסטריה היטלר הצעיר-לילה לפני הבחינות לאקדימיה לאמנות, ויהודי חכם אחד (או סוחר, או פילוסוף. נורא אבל אני לא זוכרת. טוב אולי יש קשר בין המקצועות?)? ראיתי הצגה כזו מאד טובה.
 
והנה ראיון עם פיליפ הובר שבנה

והפעיל את המריונטות בסרט החובה לכל בובנאי "להיות ג'ון מלקוביץ'". אגב, בהקשר למאמר שצירפתי קודם, הסרט הזה הרי ממש ממש קשור- אנשים כמריונטות! למרות שכאן הנפש והאינטלקט (והגחמות) האנושיים לא נעלמים, הם פשוט עוברים מגוף לגוף ומתנחלים קצת
 
למעלה