חיים פרידמן1
New member
הכרח הכוונה הנכונה. תכלית מעשה העבודות
ומזה תבין הכרח הכוונה הנכונה במעשה המצוות. כי אם יכוון האדם במעשה העבודות למה שעושה נמצא שעובד אל נפעל. כגון, כשמקריב קרבנות הרי עשייתו היא הקרבת מאכל ומשקה ואין הפועל העצמי זקוק לאכילה ושתייה. או שמשבחו, הרי שאין השבח אלא לנהנה משבח ואין הפועל העצמי מופעל בידי האדם. וכן לעורר רחמיו. ואף על פי כן אין האדם יכול לעמוד לפני הפועל העצמי תמיד, היינו שישווהו מול עיניו בכל מעשיו, ולא יהיו פעולותיו אלא פעולת ידיעתו, אלא בקיום דברו. לכן לא יכוון האדם בכל מעשה העבודות למה שעושה אלא לעמוד לפני ה' בלבד בקיום דבריו. ולכן אמרו חכמים שחסידים הראשונים שהו שעה קודם התפילה כדי שיכוונו ליבם למקום. ולא אמרו סתם שיכוונו ליבם שיהיה ביאור דבריהם יכולת ריכוזם בתפילה, אלא אדרבה יכוונו ליבם למקום. ולא תהיה תפילתם אלא עמידה לפני המקום. וזה ביאור דברי רבנו הרמב"ם בהלכות תפילה פרק ד' הלכה ט"ז כיצד היא הכוונה שיפנה לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאילו הוא עומד לפני השכינה ע"כ. ולכאורה אין צורך לבאר כיצד היא הכוונה. כי לכאורה הכוונה היא במה שמוציא מפיו. אלא הוכרח לבאר שאין הכוונה במה שאומר אלא לעמוד לפני השכינה בגלל מה שאמרנו.
ומזה תבין הכרח הכוונה הנכונה במעשה המצוות. כי אם יכוון האדם במעשה העבודות למה שעושה נמצא שעובד אל נפעל. כגון, כשמקריב קרבנות הרי עשייתו היא הקרבת מאכל ומשקה ואין הפועל העצמי זקוק לאכילה ושתייה. או שמשבחו, הרי שאין השבח אלא לנהנה משבח ואין הפועל העצמי מופעל בידי האדם. וכן לעורר רחמיו. ואף על פי כן אין האדם יכול לעמוד לפני הפועל העצמי תמיד, היינו שישווהו מול עיניו בכל מעשיו, ולא יהיו פעולותיו אלא פעולת ידיעתו, אלא בקיום דברו. לכן לא יכוון האדם בכל מעשה העבודות למה שעושה אלא לעמוד לפני ה' בלבד בקיום דבריו. ולכן אמרו חכמים שחסידים הראשונים שהו שעה קודם התפילה כדי שיכוונו ליבם למקום. ולא אמרו סתם שיכוונו ליבם שיהיה ביאור דבריהם יכולת ריכוזם בתפילה, אלא אדרבה יכוונו ליבם למקום. ולא תהיה תפילתם אלא עמידה לפני המקום. וזה ביאור דברי רבנו הרמב"ם בהלכות תפילה פרק ד' הלכה ט"ז כיצד היא הכוונה שיפנה לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאילו הוא עומד לפני השכינה ע"כ. ולכאורה אין צורך לבאר כיצד היא הכוונה. כי לכאורה הכוונה היא במה שמוציא מפיו. אלא הוכרח לבאר שאין הכוונה במה שאומר אלא לעמוד לפני השכינה בגלל מה שאמרנו.