הכשרת מטבח

a wild rose

New member
הכשרת מטבח

שלום,

האם כלים חדשים מהיצרן נדרשים להגעלה ולטבילה או שטבילה בלבד מספיקה? הדבר משתנה אם מדובר בכלי חרס לעומת כלי מתכת?

כלי זכוכית נדרש גם לטבול או שאין צורך?
טבילה - רק במקווה או שאפשר גם בים? ובהקשר הזה - האם אפשר לאלתר "עמדת טבילה" עם מי ים או שיש כאן כללים שבלתי ניתנים לאלתור?

ו-האם יש צורך לבצע פעולה כלשהי בכיור? יש לי כיור אחד, והתכנון הוא להשיג רשתות לחציצה ועד אז לא לאפשר מגע של הכלים בכיור עצמו, האם נדרש לבצע משהו נוסף? אפשרות נוחה יותר?

בנוסף - יש לי כלים שלא ניתן להכשיר ואני מתכוונת להמשיך להשתמש בהם למאכלי פרווה, האם זה נחשב תקין? הכוונה לכלי הגשה ולא לכלי בישול.
 

golan heights

New member
שלום וברכה, תשובות:

1. כלים חדשים מהיצרן צריך רק לטבול. לשים לב להסיר את כל המדבקות ואת הדבק שנשאר עם אציטון שלא תהיה חציצה

2. כלי זכוכית גם טובלים.

3. בוודאי שאפשר בים כי הוא מקווה מים ענק. לאלתר אי אפשר ואם היה אפשר זה היה פטנט רציני.

4. דירה חדשה שגרו בה פעם אנשים? לשפוך מים מקומקום רותח על הכיור (כשהוא ריק כמובן...) ולהשתמש בו בצורה שכל פעם שיש כלים בכיור הם או חלביים או בשריים ולא ביחד. לשטוף כלים במים קרים/פושרים. לא חייבים רשתות לחציצה.

5. בכלים שלא ניתן להכשיר השתמשו בהם גם בבשר וגם בחלב? מאיזה חומר הם עשויים?

שבת שלום בנתיים
 

a wild rose

New member
על התשובות

באלתור התכוונתי למשל לקחת מי ים בגיגית ואז לטבול, אבל מבינה מדבריך שזה לא נחשב טבילה כהלכתה? אני פשוט מרגישה מוזר להיכנס לים עם כלים...

הכלים שלא ניתן להכשיר הם כלי חרסינה/פורצלן, השתמשו בהם בעבר גם לחלב וגם לבשר, ככל הנראה (יש כלים שאני לא זוכרת מה נעשה בהם). הכלים כוללים גם ספלים שכמעט וודאי שלא נעשה בהם שימוש בבשר. מהצד השני, הם נשטפו בעבר פעמים רבות לצד כלים לא כשרים, עד כמה נדרש להקפיד?

בהקשר הזה - כלי חרסינה/פורצלן חדשים צריך לטבול?

ו-שאלה שנשמעת קצת מגוחכת: נניח ויעשה שימוש לבישול בכלים בשבת, תוך חילול שבת - האם הדבר פוגם בכשרות הכלי? והאם לבשל לאחר מכן מאכל ביום חול ולהגישו לאדם מקפיד נחשב להכשלתו?
 
תשובות

חייב ים,נהר או מקוה טהרה [שכשר לטבילת כלים], זה יכול להראות מוזר מול חילונים אבל אין חובה ללכת לחוף מוצהר עם מציל, אפשר ללכת לאיזה פינה שקטה עם שקית שחורה ולטבול כלי כלי במים הרדודים.

כאן תראי רשימה של כלים וגם סוגים שונים של חומרים , ביניהם כאלה שפטורים מטבילה וביניהם שחייבים בטבילה, וביניהם שצריכים טבילה אבל בלי ברכה [לכן קודם מטבילים מה שחייבים עם ברכה ואחר כך את כל השאר שצריכים טבילה בלי לברך שוב].
עכשיו אני רואה שהלוח טבילת כלים שהיה תמיד זמין באינטרנט , לא נמצא אז באופן כללי חרסינה ופורצלן לא צריך לטבול אלא רק מתכות וכלי זכוכית. [לבי ההכשר שלהם אם לא השתמשו בהם בחלב חם וגם בשר חם אז הם לא צריכים הכשר, לכן ספלים של קפה שמעולם לא שמו שם בשר חם לא צריכים הכשר והם מותרים אפילו שהתערבבו בכיור עם חלב].


-השאלה הזו לא מגוחכת כי יש אומרים שהכלים צריכים הכשר, לדעת הספרדים לא ואפשר להשתמש בהם באמצע שבוע כרגיל.
 

a wild rose

New member
תודה שוב על התשובות המעמיקות


בעוונותיי אני אשכנזיה, אבל מניחה שאפשר לקבל הקלה במצבים מסוימים.

כשאתה כותב "בשר חם/חלב חם" - הכוונה לחם כמשמעו או בהליכי בישול? אם העברתי לכלי הגשה בשר מבושל שסיים להתבשל, או מוצרי חלב קרים (למשל - גבינות) - זה משנה את המצב? למשל, קערה ששימשה לאכילת קורנפלקס עם חלב יכולה להפוך לקערה בשרית?
 
תגובה

הכוונה חם , פחות מחום של בישול על האש אפילו.
בעקרון מייחדים כלים לחלב ולבשר, אבל אם קרה ואכלו קורנפלקס קר בקערה בשרית זה לא נורא כי הקורנפלקס הוא קר [אפילו אם היה בקערה בשר חם].
 

golan heights

New member
רק תיקון קל...

כשקניתי צלחות מפורצלן התלהבתי שלא צריך לטבול (טובלת בכנרת וזה סיפור לעלות ולרדת עם כלים) ובסוף הרב כאן ענה שהיום מצפים את הפורצלן בזכוכית דקה או משהו כזה וזה חייב טבילה.
בקיצור טובלים הכל חוץ מפלסטיק (שאם הוא בשימוש קבוע יש כאלה שמחמירים) ועץ.

והנה מצאתי את הטבלה העתיקו אותה פעם לאיזה פורום:
http://www.breslev.co.il/forum/forum_posts.asp?TID=11631
 


" אף על פי שיש פוסקים שכתבו שכלים העשויים מחרסינה הנקראים ''פורצליין'' בלעז אינם צריכים טבילה, ויש שכתבו שצריכים טבילה, מכל מקום אין בזה מחלוקת כלל, כי אותם הפוסקים שכתבו שאין צריך להטבילם כתבו כן מפני שבזמנם כלי הפורצליין היו עשויים מחרס בלבד ואותם הפוסקים שכתבו שצריך להטבילם, כתבו כן משום שבזמן האחרון השתנתה המציאות והכלים הנ''ל מצופים בזכוכית ודינם ככלי חרס שמצופים בזכוכית הצריכים טבילה, וכן עשויים רוב ככל הכלים הנ''ל בזמנינו, ולפ''ז צריך להטבילם בברכה. ממל מקום מי שאינו יודע בודאות שאכן הכלי מצופה בזכוכית לא יברך על טבילתו שספק ברכות להקל.

ד. כלים העשויים מחרס אינם טעונים טבילה כלל. ולכן ישראל שקנה מגוי כלי חרס אינו צריך להטבילו. וחרסינה, קרמיקה ושיש בכלל כלי חרס הם. והוא הדין לכלים העשוים מעץ, אבן, ניילון, פלסטיק, נייר וגומי. אלא שהמחמיר להטביל כלי ניילון ופלסטיק תבוא עליו הברכה. לפיכך, דף העשוי מפלסטיק או מעץ שמיועד לחיתוך ירקות או ללישת בצק מעיקר הדין אינו צריך טבילה והמחמיר להטבילו תבוא עליו הברכה.

ה. אף על פי שנתבאר בסעיף הקודם שכלים העשויים מחרס, עץ, אבן ופלסטיק אינם צריכים טבילה, מכל מקום אם היו מצופים במתכת מבפנים ומבחוץ צריכים טבילה, בברכה. והוא הדין אם היו מצופים בזכוכית. ואף אם היו מצופים רק מבפנים הדין כן. מכל מקום אם היו מצופים רק מבחוץ אינם צריכים טבילה כלל.

לקוח מפה:
http://www.ateret4u.com/online/f_01599.html
 

a wild rose

New member
רגע רגע

אפשר להתחכם לפיכך ולהניח שציפוי הזכוכית בפורצלן מונע בעייתיות של הפרדת כלים? ז"א, קערת פורצלן שהוגש בה בשר אפשר להגיש בה חלב? (וזה ללא קשר לסייג שהבאת על חום שנמוך מחום בישול, שמקל עלי מאוד...).
 
תגובה

לפני שתדעי בדיוק מה מותר ואסור עדיף לא להתחכם.
יש כלים לבשר ויש כלים לחלב, וכדאי להצמד לזה [בזכוכית אפשר להשתמש גם וגם כי זכוכית לא בולעת את טעם הבשר או החלב אפילו חם].
אבל לפני שיודעים בדיוק מה מותר ומה אסור עדיף לא להסתבך.

יש ספר ברור בנושא "אבות ובנים" על בשר וחלב
 

a wild rose

New member
יש ספר נוסף שתוכל להמליץ לי עליו?

ספר על כשרות מטבח בכללי?
 
תגובה

ראיתי כמה ספרים בסיסיים בשפה פשוטה שמתמצתים את ההלכות אבל אני לא זוכר שמות, תחפשי בגוגל בחנויות וירטואליות, או בחנות פיזית אם יוצא לך להכנס , תבררי על ספר כשרות בסיסי.
 
למעלה