והנה עוד שאלה צדדית. איך איחוד רשויות ישפיע..
ובמילים אחרות אם מנגנון מתקלקל ככה בערים בינוניות וקטנות, מה יקרה שראשי ערים יקבלו יותר כוח במנגנון איחוד שיוצר ערים גדולות? לא מדבר על עניין כדאיות איחוד מבחינת תקציבים (אין כפל תפקידים) או הליך אינטגרציה שעד כה במספר נסיונות לאיחודים לא הוכיח את עצמו ככל שהרשויות המאוחדות היו רמות חיים שונות.
אם ראש עיר של 120,000 תושבים פתאום יהפוך לראש עיר של 200,000 תושבים זה רק אומר שכוח ההשפעה גדל ואם הוא מראש לא הולך בדרך הישר אז שליטתו על יותר קרקעות ותושבים רק מגדילים את פוטנציאל השחיתות. ולכן דבר ראשון צריך מלכתחילה להגביל כהונה ולא רק כי כולם חשודים בפלילים אלא כי לפעמים יש להם אג'נדות בעייתיות או סדרי עדיפויות בעייתיים ומה לעשות עד כה המצב הוכיח לא פעם שקשה להחליף ראשי ערים מכהנים רק באמצעות הבחירות לרשות העיר ולכן צריך להוסיף את תנאי הגבלות הקדנציות כדי להבטיח חילופי שלטון. (גם ככה לא מעט ראשי ערים מצליחים שואפים כבר להצליח בפוליטיקה הארצית ואולי אפילו להפוך לשרים, אז לפחות עכשיו יהיה להם תקופה מוגדרת מתי להתקדם. שתי קדנציות (שזה 10 שנים) ולהתקדם הלאה.
ודבר נוסף אם כבר לאחד ערים אז במסגרת פדרציות רופפות שייצרו "ערי על" (למשל מטרופולין הקריות, ערי השרון, ערי השפלה וכדומה) ולא עיריות מאוחדות (בדומה למנגנון עיריות הרובעים המוכר מחו"ל). ושימו לב אני עדיין מדבר על שימור הכוח במנגנון עירוני או מתן חלקו למנגנון מחוזי ולא מדבר על ריכוז סמכויות ברמה ארצית תחת שליטת משרד הפנים למשל כי ברור לי שזה יתקע בכלל את המנגנון ומלבד זאת גם בממשלה לא חסר סיפורי שחיתות (ושוב זה סיבה גם להגביל כהונות שרים וכהונות ח"כים למספר קדנציות מוגדר).