הלוואי וזו היתה רק נתניה ורק מרים פיירברג...

ש מים

New member
הלוואי וזו היתה רק נתניה ורק מרים פיירברג...

השחיתות פושה בכל, ויש לקצץ את היד המשמנת, יותר מאשר את זו הלוקחת!!
 
אני דווקא מתחבר יותר לתיאוריות של שחיתות קדנציות ארוכות

בגלל שסיפורי שחיתות רבים מתפתחים דווקא סביב ראשי ערים ותיקים והמנגנון שנוצר סביבם מה שאומר הגבלת כהונת ראשי ערים לשתי קדנציות עשויה לטפל בחלק מהבעיה של הסתאבות המערכת לצד חוקים נוספים שיבטיחו רענון שורות בכל המערכת כמו הגבלת כהונת פקידים בראשות מחלקות העירייה, חברות במועצת העיר ועוד. אבל מצד שני הביורוקרטיה הישראלית מונעת גם מראשי ערים לקדם אג'נדות בולטות הנוגעות לפיתוח העיר בהליך זריז. ראש עיר שרוצה להבטיח פיתוח עירוני עשוי להיתקע בסבך מערכות התכנון והביורוקרטיה, לגלות את הריכוזיות של השלטון המרכזי בהקצאת תקציבים ועוד ולכן כדי לקדם תוכניות ארוכות טווח הם נאלצים להתמודד על עוד ועוד קדנציות כדי לממש תוכניות "ולגזור את הסרטים".

גם ראשי ערים ותיקים גם אם לא נחשדו בכלום ראויים להחלפה כמו חולדאי (ת"א) ויהב (חיפה) ולו רק בשביל לרענן את מערכות הערים וגם ליצור שינויים בגישה התכנונית של ראשי הערים הותיקים מול החדשים שיבואו.
 

shershku

New member
לא תמיד ראשי ערים שמכהנים תקופות ארוכות

לוקחים שוחד ומתנהגים בצורה מושחתת.
להזכיר לך את בני רגב שישב בכלא והיה ראש עיר שנה או שנתיים בלבד?
שחיתות היא לא רק עבירות על החוק. אלא, גם ניהול/התנהלות לא נכונה. כל ראשי העיר של ירושלים החל מאולמרט היו מושחתית, כולל הנוכחי. וזה מתבטא בעיר חלשה שלא מצליחה להתרומם כאשר מאזן ההגירה ממנה שלילי, כתוצאה מכך.

צריך לזה גם ראש רשות בעל אופי רע לרשות ולעיתים קרובות גם מנגנון התכנון הישראלי.
 

ש מים

New member
אני לא חושב שזה כ"כ פשוט

אני דווקא די מתחבר לרעיון הגבלת קדנציית ראש רשות שהעלית, אבל סבור שיש בעייתיות עם "הגבלת קדנציית פקידים".
  1. אני לא הייתי מכנה את עובדי המנגנון "פקידים" (שם עם קונוטציה מזלזלת לטעמי), אלא - "אנשי מקצוע".
  2. ומרגע שהם מוגדרים "אנשי מקצוע" תראה איך מתהפכת המסקנה: בכל תחום מקצועי, הוותק והנסיון מוסיפים ידע וערך רב לעוסק בו. החלפת אדם "סתם כי הגיע לפזמ", היא בזבוז וטעות אדירה למערכת (ויש די והותר דוגמאות סביבנו למערכות שהתחילו לחרוק חזק, לאחר שהגיע איזה מנכל או שר חדש עם "חזון מהפכני" כזה
    ).
  3. מצד שני, אני בהחלט סבור שכל אדם חייב ריענון בשלב מסויים, כי עם הזמן (והשיגרה) המוטיבציה יורדת והחשיבה קופאת. אבל זה נושא למחלקות כ"א ולאנשי מקצוע בתחום (שנכון להיום לא קיימים ובוודאי שלא עושים כלום בכיוון הנכון).
  4. אני רוצה (ומבקש) להיות מאוד זהיר בדיבור על "קיצור הליכים". הנסיון של כולנו מראה שסיסמה זו רק מהווה כרטיס כניסה לשחיתויות שילטוניות ואחרות ולקיצורי הליכים שבסופם קיימת פגיעה באזרחים (ע"ע שכונות ענק ללא פתרונות תחבורתיים, ערים חדשות ללא אזורי תעסוקה. חריש כבר אמרתי??? ועוד... )
 
אני מתחבר לצורך של הגבלת הקדנציות של ראש עיר

אבל בפירוש אין לפגוע בצוות המקצועי המיומן.
חייבים רק לוודא/לחייב השתתפות בקורסי רענון וחידוש, באותם התחומים בהם הוא עוסק. כמו גם כל החלטה המתקבלת חייבת בגיבוי מקצועי הולם.
 

shershku

New member
אמנם הוא לא דיבר על לפגוע באופן ישיר

אבל אני מבין איך אתה מפרש זאת.
מצד שני אפשר לפרש זאת גם בשליחתם ללימודים כלשהם לשם שיפור היכולות שלהם, או "השאלתם" שלהם מרשות אחת לאחרת לתקופה מסוימת או אפילו בחו"ל. והכל במטרה לשפר ולרענן את היכולות של הצות המקצועי.
 
בדיוק. לאנשי המקצוע שבהם יהיו תמיד משרות נוספות בערים אחרות

ואם יש איזה פריפריה רחוקה שמתקשה למשוך אנשי מקצוע, אפשר לנהוג במדיניות מקלה שלא צריך לפטר. בכל אופן בכל כך הרבה משרות יש מראש הגבלות קדנציות ודווקא בפקידות ממשלתית זה חסר וחלק מהמנגנון הביורוקרטי הציבורי זה פשוט אנשים שהסתדרו בתפקיד, קיבלו קביעות וזהו לא איכפת להם. ובמקרים אחרות יש אנשים שבאו עם אג'נדה מסויימת ומכתיבים אותה ל15 שנה וזה לא בריא.
 
פקידות לעומת בעלי מקצוע

הפקידים מחוייבים למלא את הנחיות ראש העיר. זוהי סיבה נוספת להגבלת כהונתו.
אנשי המקצוע פועלים בהתאם לאינטגריטי המקצועי - לפיכך הם חייבים להתעדכן ולהשתלם בקביעות.
הגישה שלך על לא איכפתיות אולי מעידה על בחירה לא ראויה של ממלאי התפקיד. לכל בעל מקצוע קיים הדחף להצלחה ואם לא כך - אין להגדירו כבעל מקצוע.
בכלל מבחינה ביצוע במדינת ישראל 15 שנה הוא זמן קצר ביותר. תבחן פרויקטים מיום הגייתם ועד יום סיום בצועם.
 

ש מים

New member
המונח הנכון הוא: "רוטציה"

ולא "הגבלת קדנציה".
ברגע שאתה משתמש במונח הנכון הכל משתנה...
 
והנה עוד שאלה צדדית. איך איחוד רשויות ישפיע..

ובמילים אחרות אם מנגנון מתקלקל ככה בערים בינוניות וקטנות, מה יקרה שראשי ערים יקבלו יותר כוח במנגנון איחוד שיוצר ערים גדולות? לא מדבר על עניין כדאיות איחוד מבחינת תקציבים (אין כפל תפקידים) או הליך אינטגרציה שעד כה במספר נסיונות לאיחודים לא הוכיח את עצמו ככל שהרשויות המאוחדות היו רמות חיים שונות.

אם ראש עיר של 120,000 תושבים פתאום יהפוך לראש עיר של 200,000 תושבים זה רק אומר שכוח ההשפעה גדל ואם הוא מראש לא הולך בדרך הישר אז שליטתו על יותר קרקעות ותושבים רק מגדילים את פוטנציאל השחיתות. ולכן דבר ראשון צריך מלכתחילה להגביל כהונה ולא רק כי כולם חשודים בפלילים אלא כי לפעמים יש להם אג'נדות בעייתיות או סדרי עדיפויות בעייתיים ומה לעשות עד כה המצב הוכיח לא פעם שקשה להחליף ראשי ערים מכהנים רק באמצעות הבחירות לרשות העיר ולכן צריך להוסיף את תנאי הגבלות הקדנציות כדי להבטיח חילופי שלטון. (גם ככה לא מעט ראשי ערים מצליחים שואפים כבר להצליח בפוליטיקה הארצית ואולי אפילו להפוך לשרים, אז לפחות עכשיו יהיה להם תקופה מוגדרת מתי להתקדם. שתי קדנציות (שזה 10 שנים) ולהתקדם הלאה.

ודבר נוסף אם כבר לאחד ערים אז במסגרת פדרציות רופפות שייצרו "ערי על" (למשל מטרופולין הקריות, ערי השרון, ערי השפלה וכדומה) ולא עיריות מאוחדות (בדומה למנגנון עיריות הרובעים המוכר מחו"ל). ושימו לב אני עדיין מדבר על שימור הכוח במנגנון עירוני או מתן חלקו למנגנון מחוזי ולא מדבר על ריכוז סמכויות ברמה ארצית תחת שליטת משרד הפנים למשל כי ברור לי שזה יתקע בכלל את המנגנון ומלבד זאת גם בממשלה לא חסר סיפורי שחיתות (ושוב זה סיבה גם להגביל כהונות שרים וכהונות ח"כים למספר קדנציות מוגדר).
 

ש מים

New member
הפוך!

ראשית, אני מאוד רוצה לקוות שהשחיתות השלטונית אינה עובדה קיימת ומובנית, אלא נחלת מספר "עשבי פרא". ואם זה המצב אז החשש שהבעת אינו מבוסס (ודי לבער את "עשבי הפרא").
אבל במידה והתופעה היא אכן מובנית ו-"עם האוכל בא התיאבון", אז דווקא הפחתת ראשי רשויות עשוי למזער את מספר המושחתים. לא?
 

ש מים

New member
לפי השריעה


ועד אז - ענישה כבדה ביותר!
ועבור דן: אני לא מסכים. אני רואה ב-"משמנים" את מניחי המכשול בפני העיוור (ראש הרשות או בעל המקצוע או "הפקיד הבכיר").
בתור אחד שלא אחד הונחו בפניו פתיונות כאלה אני יכול להגיד לך שההתמודדות לא פשוטה. בעיקר כאשר "המפתים" נוקטים בתחכום (פעם זה "הצעה ברורה ובוטה, פעם זה "ארוחה עסקית במסעדת יוקרה", פעם זה "שוקולד לחג" וכו' וכו'... ואז - אני מניח שמרגע שנפרץ המחסום, העסק נהיה יותר ויותר זורם ושוטף).
 
הרשה לי לחלוק עליך

ראש עיר נבחר על מנת לשרת את הציבור וכל שרותיו ומעשיו חייבים לעסוק אך ורק בזה.
"המשמן" הוא אדם פרטי או נציג חברה, שמטרתה למקסם את רווחיה.

אינני פוטר את ה"יד המשמנת" אבל חטאו של נציג הציבור רב יותר.
 
למעלה