הלוואי...

sinderella4

New member
הלוואי...

אמנם לא טקסט מהתנ"ך, אבל (לדעתי) כתוב ברוח ובשפה דומה: בשיר 'הלוואי' של אהוד מנור, מועלות משאלות לשלום ולשלווה, ברוח מסורתית / מקראית, כגון "ויפתחו שוב שערי גן-עדן". אחת המשאלות היא "ולא ישא עוד גוי אל גוי חרב, הלוואי..". מדוע זה מעינינינו (העם היהודי היושב בציון) אם יישא גוי אל גוי חרב, במידה דומה לשאר המשאלות ("ועוד נשב בצל התאנה" וכו' וכו')?
 

שיבולית

New member
ולא ישא עוד גוי אל גוי חרב

בהחלט מהתנ"ך ואפילו מופיע פעמיים - בישעיה ובהושע (סוגייה בפני עצמה
) למה זה מעניין העם היהודי? כי הגאולה השלמה לה אנו מייחלים היא גאולה אוניברסלית - בה העולם כולו יגאל ולא יהיו עוד מלחמות... ובית ה' כלומר המקדש יהיה בית תפילה לכל העמים (כך מבקש שלמה על המקדש אותו בנה). יש ערך עליון לכך שכל העולם יכיר במציאות ה' ויעבוד אותו (כל אחד עפ"י המצוות להן הוא מחוייב) ויחיה בשלווה ושלום...
 

sinderella4

New member
למה כוונתך

שזוהי סוגייה בפני עצמה? עצם הופעת הביטוי פעמיים, או העיתוי בהם מופיע?
 

shushu10

New member
גוי הוא עם . המשאלה שלא תהיינה

עוד מלחמות בעולם משותפת לכל העמים. דברים פרק ד',לד' - "או הניסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסת באתת ובמפתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם יהוה אלהיכם במצרים לעיניך;"
 

יוסי ר1

Active member
גוי הוא במקור הוא אכן עם, ולא נכרי

בראשית י'ח י'ח "ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום ונברכו בו כל גויי הארץ".
 

shushu10

New member
ועוד טרם היינו לעם...

ראו את "עזות המצח" של בני יעקב בתשובתם לשכם וחמור אביו (בראשית לד',טז)- "ונתנו את בנותינו לכם ואת בנתיכם נקח לנו וישבנו אתכם והיינו לעם אחד". כולה משפחה קטנה שקנתה והתישבה בחלקת שדה שמחירה מאה קשיטה.
 
למעלה