הלכות ברכות

golan heights

New member
הלכות ברכות

בירכתי מזונות על עוגיה,
לאחר מכן אכלתי אורז בשיעור של ברכה אחרונה,
בירכתי ברכה אחרונה נפשות.
האם עכשיו כאשר אני באה לאכול עוד עוגיה, לא אברך מזונות, או שהברכה האחרונה על האורז "סגרה" לי גם את המזונות ואצטרך לברך שנית?
תודה רבה.
 
תגובה

זכורני וכן מצאתי את השאלה הזו ששאלו את הרב אברהם יוסף אבל כמו החבר כאן הוא ענה על עניין ה"סתם" וכו', מבלי להתייחס לעצם השאלה הספציפית משום מה.

לדעתי זה סגר גם כי בדיעבד נפשות פוטר מזונות לכמה פוסקים אבל אין לי מושג הלכה למעשה אולי בשבת נבדוק בלי נדר.
 

manew

New member
יש שתי סיבות

שבגללם צריך לברך שוב ברכה ראשונה על מאכל

1) אם כיוונת בפירוש לאכול משהו מסויים ולא יותר מזה - ואז התחרטת והחלטת לאכול עוד - במקרה כזה צריך לברך שוב ברכה ראשונה, אבל אם בברכה הראשונה לא הייתה כוונה מפורשת לשלול אכילה נוספת, אלה הייתה ברכה סתם על מה שאני מחזיק ביד, אז לא צריך לברך שוב ברכה ראשונה אם אני ממשיך לאכול עוד.

למשל אם לקחתי כוס מים ובירכתי ברכה ראשונה, אפילו אם לא חשבתי על כך שאשתה יותר מכוס אחת, אם אני אמזוג עוד כוס לא אצטרך לברך עליה, אבל אם כיוונתי במפורש שאני רוצה לשתות רק את הכוס הזאת ולא יותר מזה, אם ארצה לשתות עוד אצטרך לברך על כך.

2) כאשר הייתה כוונה מפורשת, מגובה במעשה כלשהו שמראה שברצוני לסיים לאכול - למשל אם התחלתי להגיד 'על נהרות בבל' שלפני ברכת המזון וכדו' - במקרה כזה אם אני רוצה לאכול עוד צריך לברך שוב ברכה ראשונה (אבל נכנסים פה לבעיה עם ברכה אחרונה אז עדיף לא לעשות את זה.

ד"א - יש הרבה מצבים שדומים למצבים שהזכרתי שבהם לא צריך לברך מטעם של 'ספק ברכות להקל' ולכן הטוב ביותר בשעת הברכה לכוון על כל מה שאני אוכל ששייך לברכה הזאת, וכאשר מחליטים לסיים לאכול (ואפילו במחשבה) לברך מייד ולא להמשך לאכילה נוספת.

ובוודאי שהתשובה לשאלתך תלויה בכוונתך...

חיים
 

golan heights

New member
להלכה יש 4 סיבות

א. ברכה אחרונה על המאכל ללא כוונה להמשיך לאכול עוד
ב. ברכת המזון ש"סוגרת" גם את כל הברכות האחרות
ג. שינה מעל חצי שעה
ד. יציאה תחת כיפת השמיים (חוץ מבברכת המזון)

את זה אני יודעת, לא זאת הייתה השאלה שלי, במחילה.
השאלה הייתה האם ברכת נפשות שהיא לא הברכה האחרונה של מיני מזונות, אך כן של אורז, "סגרה" לי בעל כורחי את המזונות.

והאם אתה חיים שבזמנו עזרת לי עם הצבא?
אם כן, אני צריכה עזרה בקשר לבחורה שעומדת לפני גיוס.
 

manew

New member
יישר כוח גדול

אכן במהלך השבת נזכרתי שיש עוד כמה מצבים שלא הזכרתי, והסיבה כי התמקדתי בדברים שקשרים לשאלה.

לאחר שהבהרת את השאלה אני חייב לציין שאין בידי תשובה ברורה לזה, אמנם לא נראה לי שזה 'סגר'. בלי נדר אנסה לברר בהזדמנות קרובה.

לגבי הצבא, כמדומני שזה לא אני - אין לי קשרים מיוחדים או משהו כזה...
אבל אם אני יכול לעזור במשהו אני תמיד אשמח.

שבוע טוב
 

manew

New member
ניסיתי קצת לעיין בשו"ע

ולא מצאתי תשובה ברורה, אמנם ישנם שתי מקומות שמהם נראה כדברי - שברכת נפשות לא פוטרת מברכת מעיין שלוש:
הראשון בסימן רח סעיף יג - כותב שם השו"ע 'וכל שכן אם אכל בשר או פרי האדמה ושתה יין או אכל משבעת המינים שצריך לברך על כל אחת ואחת'
ונראה שאין האחד פוטר את השני.
ועוד בסימן רב סעיף יא - כותב השו"ע '... כדי שיצטרך לברך ברכה אחת מעין שלוש ובורא נפשות' וכתב על זה הפרי מגדים שלכתחילה יברך קודם על המחיה - ולא כתב שהסיבה היא כדי שלא יפטר לגמרי מברכת על המחיה בגלל שבירך נפשות, אלא בגלל שברכת על המחיה חשובה יותר.

ומשני מקורות אלו נראה שאין ברכת נפשות פוטרת מברכת על המחיה - ולכן נראה שגם אינה נחשבת להפסק ולסוף האכילה ואפשר להמשיך לאכול ולברך אח"כ.

ולא מצאתי שום מקור שיאמר ההפך, לכן נראה לי שאפשר - אבל צריך לשאול בזה רב.

שבוע טוב
 
למעלה