מנסה שוב חלק א
ערב פסח במוצש תענית בכורות הבכורות מקדימים להתענות ביום חמישי י"ב בניסן, ונהגו להשתתף בסעודת מצוה של סיום מסכת למי שאינו יכול לצום, ובזה יוצאים ידי חובה, רק שיקפיד לשמוע ולהבין את הדברים שאומר המסיים, וישמח בהם, ויעשו את הסיום ביום חמישי בבוקר, וטוב שהבכור יסיים בעצמו מסכת אם הוא בר- אוריין. ואם סעודת המצוה של סיום מסכת מתקיימת בבית הכנסת יש להקפיד לא להביא דברי חמץ, שכן הגבאים המשרתים בקודש דאגו וטרחו לנקות את בית הכנסת ואת חריצי הספסלים והשולחנות מכל חמץ, ויש לדאוג לכבד את עבודת הקודש שלהם. ומעלה גדולה ישנה לגבאים, ודרגתם חשובה בשמים, והם הנקראים "תמכין דאורייתא", כי הם בעבודתם מסייעים לקיום לימוד תורה ותפילה. זמן בדיקת חמץ השנה יחול פסח ביום ראשון, ומשום כך מקדימים לבדוק את החמץ ביום חמישי בערב שהוא ליל שישי, היינו ליל י"ג בניסן. ומתחילים לבדוק בצאת הכוכבים (השנה בשעה 19:30 - 19:25 לפי אופק ירושלים ולפי שעון קיץ). הברכה שמברכים בבדיקת חמץ היא "על ביעור חמץ", ובכל שנה הברכה חלה על תחילת והכנת הביעור שמבער למחרת, ועל כן הבדיקה היא צורך הביעור. ויש להבין, הכיצד השנה מברכים "על ביעור חמץ", הרי אנו ממשיכים לאכול חמץ גם למחרת ביום שישי וגם בשבת עד סוף זמן אכילת חמץ? ויש לומר שכיון שמזהירים את הילדים ואת בני הבית להתרחק מחמץ ביותר ולא לפזר פירורים בשום מקום, ועומדים על גבם מאוד בנושא זה, וגם בני הבית נזהרים מפיזור חמץ, הרי שזהו "ביעור חמץ" שעליו מברכים כבר בבדיקת החמץ. ביטול חמץ עיקר הביטול הוא בלב, שיגמור בליבו שכל החמץ שברשותו הרי הוא כאילו אינו, ואינו חשוב כלום והרי הוא כמו עפר וכדבר שאין בו צורך כלל. וכתב הרמב"ם (פ"ב מהלכות חמץ ומצה הל' ב' - ג'), וז"ל: "ומה היא השבתה זו האמורה בתורה היא שיבטלו בלבו ויחשוב אותו כעפר וישים בלבו שאין ברשותו חמץ כלל ושכל חמץ שברשותו הרי הוא כעפר וכדבר שאין בו צורך כלל. ומדברי סופרים לחפש אחר החמץ במחבואות ובחורים ולבדוק ולהוציאו מכל גבולו וכן מדברי סופרים שבודקין ומשביתין החמץ בלילה מתחלת ליל ארבעה עשר לאור הנר מפני שבלילה כל העם מצויין בבתיהן ואור הנר יפה לבדיקה ואין קובעין מדרש בסוף יום שלשה עשר וכן החכם לא יתחיל לקרות בעת זו שמא ימשך וימנע מבדיקת חמץ בתחלת זמנה". הספרדים לא מזכירים בנוסח הביטול את המילה "הפקר", אלא אומרים "ליבטיל ולהוי כעפרא דארעא", מכיון שיש מי שאומר שצריך לבטל בפני שני עדים, ולא תמיד ימצא בערב פסח שני עדים, כי כולם טרודים בהכנת צרכי החג. האשכנזים נוהגים לומר "ליבטיל וליהוי כעפרא דארעא" (עיין לשו"ע תל"ד, ב', ולמש"ב שם ס"ק ח' שהוסיף 'הפקר', ולבא"ח צו אות ז', וכה"ח שם ס"ק כ"ח). ביעור חמץ - ביום שישי בבקר ביום שישי י"ג בניסן בבוקר, יבער את עשרת הפתיתים וכן את כל החמץ שמצא בעת הבדיקה (ואפילו שממשיך לאכול חמץ ביום שישי וביום שבת עד סוף זמן אכילת חמץ), וישייר רק כמות מצומצמת של לחם לשתי סעודות שבת וכדלהלן. ומה טוב לקנות פיתות אשר אינן משאירות פירורים, וכך יוכל לקיים בהם לחם משנה. ומכאן קריאה למוכרי הפיתות שלא ייקרו את המחירים בגלל זה, אלא אדרבה יוזילו את המחירים כדי לעודד את הציבור לקנות פיתות לשתי סעודות השבת. סוף זמן ביעור חמץ: לספרדים - 10:43 לאשכנזים - 11:16 (הזמנים על פי שעון קיץ). ואם לא שרף את החמץ בשעות הנ"ל, יכול לשרוף כל היום עד דקה לפני הדלקת נרות. והקלה זו דוקא השנה, אבל בעלמא - חייב לבער בזמן, ואם לא ביער בזמן עבר על איסור. השנה יאמר נוסח הביטול בשבת לאחר הביעור לא יאמר את נוסח הביטול "כל חמירא", כי החמץ נשאר עוד בביתו ועדיין אוכל ממנו. ואת הביטול יעשה בשבת: לספרדים - לפני שעה 10:42, ולאשכנזים - לפני שעה 11:15 (לפי שעון קיץ). מצא חמץ בשבת אחרי ד' שעות כתב הרמב"ם (פ"ג מהלכות חמץ ומצה הל' ג'): "ואם נשאר מן החמץ ביום השבת אחר ארבע שעות מבטלו וכופה עליו כלי עד מוצאי יו"ט הראשון ומבערו". וכתב מרן בעל הבא"ח, שהכלי שכופים על החמץ צריך שלא יהיה בו גובה של טפח כדי שלא יהיה בו שיעור אוהל, ובכלי נמוך לית לן בה. אחרי שמוצא חמץ וכפה עליו כלי בשבת, צריך לבטלו עד מוצאי יום טוב ראשון, ואי אפשר לבערו ביום טוב למרות שזו הבערה לצורך, כיון שכבר ביטל את החמץ בבדיקת חמץ וכבר לא עובר ב"בל יראה ובל ימצא", ואין טענה ועונש על מי שמחזיק חמץ באופן זה, ומי ששומע לדברי חכמים לא ידע דבר רע.(עיין לתוס' כתובות דף ד').