הוא כינוי כוכב השחר, וקשור לשורש הל"ל - האיר (כמו יהל).
לעומת זאת, את השם הִלל (שמופיע בספר שופטים) קל יותר לקשר להלל ושבח, שכן לא מצאנו הל"ל במובן אור בבניין פיעל.
מצד שני, ייתכן שמצאנו תְּהִלָּה במובן אור (ותהילה היא שם הקשור לבניין פיעל):
אֱלוֹהַ מִתֵּימָן יָבוֹא וְקָדוֹשׁ מֵהַר פָּארָן סֶלָה כִּסָּה שָׁמַיִם הוֹדוֹ וּתְהִלָּתוֹ מָלְאָה הָאָרֶץ. וְנֹגַהּ כָּאוֹר תִּהְיֶה קַרְנַיִם מִיָּדוֹ לוֹ וְשָׁם חֶבְיוֹן עֻזֹּה (חבקוק ג, ג-ד) הסמיכות לנוגה ואור עשויה לכוון לפרשנות של תהילה כאור.
ולפי זה יתכן שגם השם הִלל משמעו האיר.
ישעיה מתאר במספר פסוקים את אחריתו של מלך בבל, שם מוזכר השם הילל בן שחר. לענ"ד השם בן שחר רומז על נמרוד "ותהי ראשית ממלכתו בבל..." (בראשית י10) ואילו הילל מרמז על בכי אבל שהשלטון גורם.
שורש זה מציין אור בוהק, נוגה. אלא מאי? הכתיב בהֵילֵל נראה מוזר,
כי הצירי המלא מעיד, כנראה, על יו"ד שורשית (הילילו במות מואב...), כאילו מדובר על שורש י-ל-ל....
אבל הואיל והילל בן שחר מופיע רק בהקשר הזה, קרוב לוודאי שהיו"ד נוספה ואינה שורשית...
ליל מנוחה לך, שולה.
על פי קליין, מדובר בשני שורשים נפרדים, הראשון והמוכר יותר מובנו לשבח ולשמוח; השני - לזרוח, להאיר, וממנו נגזרה גם ההילה המקשטת ראשי מלאכים.
כמה מופעים של השורש במובנו זה:
הֵן עַד-יָרֵחַ, וְלֹא יַאֲהִיל; וְכוֹכָבִים, לֹא-זַכּוּ בְעֵינָיו (איוב כה) (אם כי לא ברור מה עושה שם האל"ף)
בְּהִלּוֹ נֵרוֹ, עֲלֵי רֹאשִׁי; לְאוֹרוֹ, אֵלֶךְ חֹשֶׁךְ (איוב כט)
כִּי-כוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וּכְסִילֵיהֶם לֹא יָהֵלּוּ אוֹרָם חָשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ בְּצֵאתוֹ וְיָרֵחַ לֹא-יַגִּיהַּ אוֹרוֹ (ישעיהו יג)
זה מובן וזה די שכיח בעברית. האם קליין כותב שמדובר ב"שני שורשים שונים" או נפרדים?
בכל מקרה, השאלה שעלתה ולא הייתה התייחסות אליה, איך ומדוע הגיעה לשם הזה היו"ד היתרה....
"הלשון והספר: בעיות יסוד במדע הלשון ובמקורותיה הספרותיים - כרך הספר".
לדבריו, מקור השם איננו כלל בעברית אלא בבבלית, שבה צורתו היא ellil-bana-ishur, ומשמעותו היא האל (ellil) הֵסב חסד. הוא סבור שמדובר בשר צבאו של מלך בבל (הוא לא מצא סימוכין היסטוריים לאדם בשם זה, והוא הגיע לשם הזה משיקולים לשוניים. לסברה שמדובר בשר הצבא הוא הגיע בשל העובדה שמדובר בפסוק זה אל נכון בדמות חשובה ביותר בבבל, אך אין מלך בבלי בשם זה).
איני מוכן להתחייב בנפשי, אבל אני זוכר את הכתיב הזה, ולא את
טורטשינר.. ואכן, כמקרה טשרניחובסקי, כך אמור להיות שמו של טור סיני...
ואגב, מה אתה מעדיף צ'רנוביץ' או שמא טשרנוביץ'? ומה קורה במבחן גוגל, מי גובר על מי?
(העדבק מאתר האקדמיה ללשון העברית)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~;
נפתלי הרץ טור-סיני
חבר האקדמיה ונשיאה משנת תשי"ד.
חבר ועד הלשון משנת תרע"א.
נפתלי הרץ טור-סיני (טורטשינר; תרמ"ז - תשל"ד, 1886 - 1973) נולד בלמברג
שבגליציה. בילדותו עבר לווינה, ושם גדל ונתחנך. הוא למד בבית המדרש לרבנים
בווינה ובאוניברסיטת וינה והוכתר בתואר דוקטור בבלשנות שמית בתרס"ט.
חיבורו על "חשבונות המקדש של בבל העתיקה" היה לציון דרך חשוב בתולדות...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
אשר לצ'רנוביץ' .vs טשרנוביץ', כאן אין הכרעה ברורה - צ' מובילה אמנם, אבל גם טש אינה נמנית עם קוטלות הקנים.
האמת, זה פתגם ששגור אצלי כבר עשרות בשנים, עד אשר האמנתי שהוא מקראי, והתברר לי שלא.
ועמך הסליחה.
עם זאת, הרעיון שמאחוריו, גם אם אינו מופיע במקרא, שווה אימוץ והפנמה.