האוצר על הגשר...
מעשה שסיפר מהאוצר תחת הגשר: פעם אחת חלם איש אחד מאיזה עיר, שבוינה תחת הגשר יש שם אוצר, על כן נסע לשם ועמד אצל הגשר וחיפש עצות איך לעשות, כי ביום אינו יכול מחמת האנשים. עבר שם איש חיל ואמר לו: "מה אתה עומד וחושב". חשב בדעתו שטוב שיאמר לו, כדי שהוא יסייעו ויתחלקו, סיפר לו כל הענין. ענה ואמר לו: "איי יהודי שוטה, מסתכל על חלום, אלא מה, גם אני חלמתי שכאן וכאן אצל זה וזה (והזכיר העיר של האיש ושמו של האיש הזה) במחסן יש אוצר האם אסע לפלוני?!". ונסע האיש לביתו וחיפש במחסן שלו, ומצא האוצר. ואמר אחר כך: "כעת אני כבר יודע האוצר נמצא אצלי אך לדעת על זה האוצר מוכרחים לנסוע לווינה". כך בעניין עבודת השם. האוצר הוא אצל כל אחד בעצמו. רק לידע מן האוצר מוכרח ליסע אל הצדיק.
האוצר:
האוצר מסמל דבר ערך, הטמון ומכונס במסתרים ולאו דווקא אוצר זהב או ממון.
בסיפורנו, האוצר מסמל את יראת אלוקים כדברי הנביא "יראת ה' היא אוצרו "(ישעיהו לג, י).
ר' נחמן מסביר כי על האוצר הושמו חומות ומחיצות, והם המעכבים ומונעים מהאדם להגיע אליו.
על האדם לבטל המחיצות והעיכובים ובכך יגיע אל האוצר, אל יראת ה'.
חיפוש האוצר במשמעות של חיפוש ה"אני", לשם מימוש מטרה רוחנית אינדיבידואלית של
התקרבות לה'.
הגשר:
הגשר מסמל מעבר, התגברות על מכשולים, צמיחה וחניכה. הגשר משמש מכשול בפני היהודי ,שכן
יש עליו שמירה מתמדת והוא מונע את הגישה לחפור ולחפש.
הגשר מסמל מעבר רוחני מעל מכשולי החיים ומגבלות הרוח. כפי שאמר ר' נחמן: "ודע שהאדם צריך
לעבור על גשר צר מאוד והכלל שלא יפחד כלל" . כלומר, קשה להגיע אל האוצר בקלות. קיימים
מכשולים וסכנות להגיע אליו, אך אל לנו לפחד. בסופו של דבר נגיע אליו, אל יראת ה'. חייבים לנסוע
אל הצדיק. יש פה תהליך של חניכה שהחסיד צריך לעבור כדי להבין את פשר החלום.
הגשר מופיע גם כמוטיב בסיפור. בגרסת ברסלב הוא מופיע פעמיים ובגרסת פשיסחא- ארבע פעמים.