המאבק בטריקו ובלייקרה נכשל?-הארץ

השיסער

New member
המאבק בטריקו ובלייקרה נכשל?-הארץ

למרות האיסור: חנויות המעצבים בבני ברק מלאות מאת יאיר אטינגר "מחתרת האקונומיקה" בבני ברק יוצאת למלחמה בטריקו ובלייקרה יום שני בצהריים, התנועה ברחוב רבי עקיבא נעצרת. אלפי גברים, בהם כמה אדמו"רים על פמליותיהם, מתקדמים לאט במורד העורק הראשי של בני ברק במסע ההלוויה של האדמו"ר מצאנז-ז'מיגראד. עוברים ושבים בוהים בשיירה, אבל השיירה עוברת והרחוב שב לקצב המהיר שלו. בבוטיק "אביבית ויצמן", ברחוב רבי עקיבא, הפעלתנות רבה. נדמה כי כלום לא מסיח את דעתן של הקונות ממכירות סוף העונה - גם לא הרבנים שהותירו את "בית האופנה" הזה לנשים מחוץ ל"הכשר" החדש ולא "מחתרת האקונומיקה", שהתחילה לפעול בעיר בשבועות האחרונים ופוגעת בנשים החורגות מקוד הלבוש החרדי הישן. בשבוע האחרון - כנראה לראשונה בהיסטוריה של הפיקוח הרבני - הפיצו רבני בני ברק רשימה של כ-30 חנויות עם "תו תקן" - שבהן מותר לחרדיות לקנות בגדים. הרשימה נמסרה לכל המורות והתלמידות ברשת בית יעקב, ואף הודבקה על לוחות המודעות בעיר. באותה הזדמנות הדגישו הרבנים את האיסור המוטל על נשים ונערות ללבוש "בגדי פריצות" הנמכרים בעיר. הכוונה לא לגופיות או למכנסיים צמודים, אלא לחולצות ארוכות, חצאיות ושמלות שלטעמם של הרבנים חורגות מן המותר. נגד עשרות החנויות "הלא-כשרות" לא יוטלו סנקציות, אבל המסר ברור: אשה חרדית לא אמורה להיכנס אליהן. עזרא ויצמן, המנהל עם אשתו את "אביבית ויצמן" סיפר כי נציגי הרבנים פנו אליו והציעו פיקוח, אלא שהדרישות שהציגו היו מוגזמות לטעמו. "אם זה היה ריאלי אולי היינו מתפשרים, אבל מה שקרה הוא שהם פסלו כמעט את כל מה שאנחנו מוכרים. לא היה מקום למשא ומתן", הסביר. מה כולל ההכשר? מירי, בעלת חנות בגדי נשים הנושאת את שמה, זכתה בהכשר לא לפני שסילקה מהמדפים חלק ניכר מהסחורה. "כל מה שתפור מטריקו, לייקרה וג'ינס - אסור", סיפרה. מפקחות מטעם הרבנים נתנו לה את תו התקן לאחר שווידאו גם כי כל החצאיות והשמלות נגמרות במרחק בטוח מקו הברך. ואולם, ביקור באחדות מבין חנויות שלא זכו בהכשר מלמד כי הוראות הרבנים לא הותירו רושם מיוחד על הקונות. ויצמן אומר שהיוזמה לא פגעה במכירות. "אני מאמין שזה בא מרצון טוב, ואני לא הולך להתנגח עם הרבנים", הוא אומר, "אבל כולם יודעים את האמת - מי שלא תקנה אצלי, תקנה בקניון איילון או במקום אחר, אז זה לא באמת משנה אם לעסק כזה או אחר יש פיקוח. בינתיים העסק פועל כרגיל". צניעות תמיד היתה עניין גדול בציבור החרדי, אבל מה שחדש במלחמת הקודש הנוכחית הוא שהיא לא מתמקדת עוד ב"פריצות" של נשים חילוניות בריכוזים חרדיים, אלא בנשים החרדיות עצמן. בחברה החרדית ההולכת וגדלה, בין השאר בעקבות העלייה ממדינות אירופה וצפון אמריקה, בגדי מעצבים הם חזון נפרץ. אצולת הממון הבני ברקית לא נשארה חייבת, וכך צצו בשנים האחרונות "חנויות מעצבים" בבני ברק ובירושלים המיועדות לנשים חרדיות: השרוולים אולי באורך הנכון, אבל הגזרות וסוגי הבדים גורמים לשמרנים חלחלה. "בשנים האחרונות נפרצו כמה גדרות", מודה גם עזרא ויצמן, המייבא בעצמו בגדי נשים אופנתיים מאירופה לבני ברק. בירושלים התגובה חרגה מאזהרה מפני "המעצב הפריסאי הנועץ בנו את ציפורניו", כלשון פשקוויל שהופיע במאה שערים, למעשי אלימות. לא מזמן הוצתה חנות בגדים ליד כיכר השבת ובאזור גאולה מסיירים אלמונים חמושים במכלי אקונומיקה ומשחיתים בגדי נשים החורגים מקוד הלבוש. לא ברור עד כמה מאורגנת המחתרת הזאת, אבל נבחר ציבור חרדי, בכיר בעיריית ירושלים התלונן בימים האחרונים על "אווירת טרור ברחובות". הוא קרא למשטרה להתערב. בינתיים, גם בבני ברק הוקמה "מחתרת אקונומיקה" מקומית. הרצון להיענות לצו האופנה גבה מד', תושבת העיר, את מלוא המחיר: "בסוף יום שבו הסתובבתי בחוץ חזרתי הביתה וגיליתי שלושה כתמי אקונומיקה גדולים על חצאית חדשה שלי", שיחזרה ד', "הבנתי שלא יכול להיות שהתיישבתי על משהו, כי היו סימני התזה. למחרת שמעתי מחברות שבעיר מסתובבות נשים עם מזרקים ובקבוקי תינוקות ומתיזות אקונומיקה על חצאיות וחולצות שמשום מה לא נראים להן". לדבריה, כל חטאה היה ש"החצאית היתה יפה, לא קצרה במיוחד". הרבנים, מכל מקום, החליטו לא להשאיר את הנושא הבוער לחוקי הרחוב החרדי. בשבועות האחרונים הם קיימו כמה "כנסי התעוררות" בענייני צניעות, ובשבוע שעבר פורסמה "קריאת הצלה בעת הזאת" בחתימת הרב שמואל הלוי ווזנר, הרב מיכל יהודה ליפקוביץ, הרב משה יהודה לייב לנדא, הרב נסים קרליץ והרב שמעון בעדני. אלה רבנים מהשורה הראשונה, שלא בכל יום מטילים את משקלם במחלוקת. "באחרונה נתפשט בין הנשים והבנות כמה סוגים של לבושי נכרים, אלה הם בגדי פריצות", קובעים הרבנים: "הבגדים בשם 'חולצות טריקו' אינם מתאימים כלל לבת ישראל הכשרה". במקביל פורסמה רשימה של כמה עשרות חנויות שזכו בתו התקן. "כולן מברכות אותי על תו התקן, בעיקר אמהות ומורות", מספרת מירי, שמדווחת על עלייה במכירות, "הן מרוצות מזה שהרבנים עשו סדר". לדבריה, "מה שקרה הוא שהנערות שלנו ניסו לחקות את החילוניות. התחילו ללכת עם חצאיות במותן מאוד נמוכה, עם סריגים קצרים. זה היה מאוד לא צנוע ולא מתאים לנו". אבל בעוד שחנויות כמו "מירי" ואחרות נהנות, החנויות הרבות שנותרו מחוץ להכשר בינתיים לא נפגעו. "הם רוצים להפוך את בני ברק למאה שערים", התלוננה קליינטית בתור לקופה בבית האופנה אביבית ויצמן, "אני לא מבינה למה הרבנים צריכים להתערב בכל דבר". לדברי ד', קורבן האקונומיקה המגדירה עצמה כ"חרדית מודרנית", ההתפתחויות האחרונות לא ירתיעו אותה מלקנות בגדים על פי צו האופנה: "לפי דעתי רוב הציבור לא יישמע לרבנים". האם הרבנים "גדולי ישראל" עשו עוד צעד שימתח את החבל בינם לבין הציבור שלהם? התשובה לכך מורכבת, אבל ברחוב רבי עקיבא השיירה עוברת.
 
עוד מישהו חוץ מהכתב שמע על סיירת

האקונומיקה הבני ברקית? אוי, זה נשמע טוב, סיירת מתיזות האקונומיקה.. ב. מסתבר שיש נשים שקונות בגדים כשרים אך ורק כדי לחזק את מערך הכשרות החדש. שהרי לא ייתכן שהחנויות הכשרות מוכרות יותר והחנויות הטרפות לא מוכרות פחות, אלא אם מישהו קונה יותר מכדי צרכו.
 

ליגל2

New member
למה אסור ללבוש את הבגדים הנ"ל?

מה רע בהם? ולמה אקונומיקה - אלימות?
 

NOKIA ORGINAL

New member
בעיית צניעות

בגדים אלו נצמדים לגוף, ולכן אינם צנועים כי הם מושכים את העין. לא נראה לי שתביני
 

ליגל2

New member
אתה יודע מה הבעיה?

שאתם גורמים לזה להראות לא צנוע - כל הזמן עסוקים בלהסתכל? אני חילונית מתלבשת בצניעות כי אני לא אוהבת חשוף וכאלה (כמובן שלובשת מכנסים) וברור לי שגם מה שאני לובשת לא צנוע - עבורכם: ולמה ? מה יש במכנסי בד שחורות? מה לא צנוע בזה? מה רע באיזה סוודר - אז הוא טיפונת הדוק - תתאפקו ואל תסתכלו. לדעתי מרוב שמחנכים לצניעות ולצניעות ולצניעות - הופכים ליותר סקרנים ורק רוצים להסתכל כל הזמן ...
 

השיסער

New member
כל אחד צריך לעבוד על עצמו.

האשה צריכה למנוע-כמה שיותר-מכשול מהגברים שיסתכלו עליה, והגבר צריך להתגבר על עצמו ולא להסתכל גם אם זה מושך. כל אחד בתחומו הוא.
 

ליגל2

New member
אתה יודע למה דעת ההלכה שונה?

כי גבר כמוך כתב אותה. מה לעשות שאולי קוראים לכם "המין החזק" אבל למעשה אתם "המין המאד מאד חלש". לא מסוגלים להתאפק ולא מסוגלים להדחיק סיפוקים. ואני בטוחה - שגם אם חרדית תעבור לידכם - (רווקה ללא כיסוי ראש או נשואה), שתלבש שק על עצמה, אבל יש לה פנים יפות והיא יפה מאוד.. אתם תנעצו מבטים.. וואחד מבטים!!!! בזה אתם לא שונים מכל חילוני אחר..
 
תראי,

אם בחורה לובשת לא צנוע,יש רבה יותר סיכויים שהיא תמשוך מאשר בחורה שהולכת צנוע,ולכן בחורה מצד עצמה צריכה לעשות את ההשתדלות ולהתלבש צנוע ולמנוע כמה שפחות הסתכלויות.אני יסביר עוד יותר:בואי ניקח לדוגמא חרדי ממש צדיק,שבחיים לא הסתכל על אישה,ותעבור לידו אישה פרוצה יש הרבה יותר סיכוי שהוא יסתכל עליה מאשר שתעבור לידו בחורה צנועה(ויש לה פנים יפהיפיות כמו שאמרת).
 
כחרדי

אישית הרבה יותר קשה להמנע מהסתכלות על אשה פרוצה .שלא לדבר על בגדי הסמינרים שאפשר לראות את זה חופשי ,זה לא עושה את זה לאף אחד ,אז הצניעות משתלמת.
 
הסבר:

בציבור שלנו לבנים החרדים יש יצר הרע הרבה יותר גדול,ז"א שאם בחור חרדי יראה לבחורה את המרפק היצר הרע ישתלט לעומת בחור חילוני שיראה לבחורה את המרפק ולא יזיז לו כי הוא רגיל ליותר מזה,זה ענין של למה העין רגילה. מכנסיים הם לבוש יותר צמוד לעומת חצאית שהיא הרבה יותר רחבה,,ודרך הבנים ללבוש מכנסיים ולכן לא לובשים אותם בציבור החרדי. מה רע באיזה סוודר הוא טיפונת הדוק-יש בזה בעיה,את לא יכולה להגיד לגבר אל תסתכל,חוץ מזה לא רק ענין של הסתכלות,אלא בשביל הכבוד העצמי שלי אני לא יהיה מסוגלת ללכת עם משהו הדוק.מקווה שהסברתי טוב.
 
הכלבים נובחים והשיירה עוברת

עוד ג`וק של העסקנים... אולי כדאי שישימו תווית ``מאושר`` על כל בגד וגרב...
 

דובי 99

New member
מה שהיה הוא שיהיה

וחבל שהרבנים גורמים לציבור שלא ישמע בכולם .
 

ליגל2

New member
נעמוש - ההסבר ברור - אבל לא מקובל

עלי. מצטערת. ממש לא מתאים לי לדאוג על מה גברים מתסכלים ועל מה לא. ועדיין טוענת שלא משנה מה אישה תלבש - אצלכם יסתכלו יותר. כי אצלכם כל פיסת עור מגרה את היצר.. וזה לדעתי הופך את הגבר החרדי ליותר מסוכן מחילוני - כשהיצר גובר עליו. ומה זה משנה אם מסתכלים הרבה או מעט - העיקר אצלכם מסתכלים. כי אצלכם הסקרנות גוברת וגוברת (וזה אגב טבעי) וכשגבר מגיע לפירקו - זה בעיה אצלכם.. בנוסף, יש בעיה של תסמונת העדר - אם מישהו החליט שלייקרה זה ככה (והמניעים שלא לא טהורים אלא יותר כלכליים) כולם הולכים אחריו.. כי "אחרת מה יגידו השכנים)
 

אופירA

New member
מנהל
ליגל -

ההסבר לא יכול להיות מקובל עלייך, גם אם הוא ברור לך. משום שמה שלא ברור לך זה להבין מדוע היהדות זה לא לעשות מה שבא לי, ומה שמתאים לי, אלא מה שנכון בעיני ה' (ולהבין מה נכון בעיני ה', ועד כמה ששכלו של אדם משיג - למה). בלי הבסיס להבין מדוע נברא האדם ע"י בוראו, לא תוכלי להבין למה האשה בכלל צריכה לדאוג לצניעותה, בלי קשר אם יש גברים שרוצים להסתכל או לא רוצים להסתכל. כשתביני בסיס זה, תהיי בשלה להבין (לאט לאט, בהמשך) מדוע אין כאן שום קשר לסכנתו של הגבר החרדי, לכמות הגברים המסתכלים, ולדעות פרטיות בנושא צניעות הלייקרה או בד הברזנט. היות שמצוות היהדות וענייניה אינם נתלשים זה מזה, אלא כרוכים זה בזה - אי אפשר לעסוק בנושא אחד ולהבינו לעומק, בלי להסתמך על תובנות קודמות, בדיוק כשם שאי אפשר לפתור נוסחה טריגונומטרית פשוטה, ללא ידיעת כללי האלגברה ועקרונות הגיאומטריה הנחוצים (שעל כן אלו נלמדים קודם לתורת הטריגו).
 

אופירA

New member
מנהל
מאבק בנושא יסודי לא נמשך דקה

עיתון הארץ רגיל לסיפוק מיידי, ולכן התפלא מדוע לא ראה תוצאות אחרי דקה ורבע. מרוב פליאה עבד דמיונו שעות נוספות, והמציא מזרקי אקונומיקה וקורבנות מטעם. המאבק יישא פרי, משום שהוא עובד על חינוך הציבור. כידוע, חינוך נמשך הרבה מאוד שנים, לא בגלל שהציבור פויה, אלא בגלל שטבע האדם וכללי המציאות הם שחינוך אורך המון המון שנים. אני מניחה שבתחום זה הדברים יימשכו פחות זמן מהמצופה (כלומר קצת שנים), משום שהלבבות בשלים מאוד לנושא. כבר הקאנו את רוב תכולת בטננו למראה הרחוב הבני ברקי, ודיסקסנו את הדברים עד בחילה במפגשי הנשים השונים. הרקע מוכן ובשל, והדברים ייפלו על אוזניים קשובות. כמובן - לא של כל הנשים, כמו כל הבירורים הנעשים לפני ביאתו של גואל צדק, בבחינת: "מי לה' - אלי!". שותפתנו לפורום, ליגל, אולי שואלת את שאלותיה מחוסר ידע בסיסי, כי אין לה הבסיס להבין מדוע צניעותה של האשה לא רק שהיא צו אלוקי אלא אחד מהצווים הבסיסיים ביותר לתכלית בריאתה של האשה. אבל נשים בנות הציבור החרדי רבות אחרות (בכוונה אינני קוראת להן "חרדיות") לא מבינות "מדוע הרבנים צריכים להתערב בכל דבר" משום שאינן רוצות להבין, והסברים לא יועילו להן.
 

ליגל2

New member
אופירA - ואני שואלת מי שם את האדם

להבין למה התכוון בוראו? מי קבע שהפרשנות היא נכונה? מי קבע שמה שרב זה או אחר פוסק - הוא נכון? שאלות מהותיות הרות גורל.. פילוסופיות. ועדיין לא ראיתי באף מקום שה' קבע אם ללבוש לייקרה או לא? וגם לא נקבע מה נחשב לצנוע ומה לא? (ע"י האל אני מתכוונת) בשר ודם פיתחו ושיכללו את התורה והפכו אותה לאוסף של צווים - לעיתים מיושנים וחסרי בסיס ..
 

אופירA

New member
מנהל
בוראו שם את האדם להבין מה התכוון

כי בוראו ציווה על האדם להבין מה התכוון, מאחר שבוראו ציווה על האדם לקיים את מה שהתכוון. הדרך בה שם האדם את בוראו להבין מה התכוון היא ע"י מתן תורה + תורה שבע"פ + 13 מידות שבהן נדרשת התורה (כלומר, לא כל זב חוטם וצרוע יכול לדרוש את התורה, אלא רק מי שיודע לדרוש אותה באופניה האמיתיים, אותם קבע הבורא) + עוד כמה עניינים. הקב"ה הוריד את התורה מהשמים לארץ, על מנת שלומדי התורה בעם ישראל ידרשו בה וילמדו את האמת העמוקה מתוכה באופנים שקבע. לשם כך, אגב, הוא גם ציווה על עם ישראל ללמוד את תורתו, והעמיד על צו זה את יסודות העולם. מאחר שהתורה ניתנה לעם ישראל, ניתנה לגדוליה החובה לפסוק את הלכותיה וללמד את הוראותיה, וגם החובה והרשות לתקן תקנות, לגזור גזירות מתוכה ולגדור גדרים הנחוצים לשמירתה. כדי שלא נשאל שאלות בנוסח "מי אמר", צווה הקב"ה בתורתו שנשמע לקול גדולי התורה שבכל דור ודור באופן מוחלט, ואף הגדיר לנו מי הם, ומה לעשות במקרה של מחלוקת ביניהם. לא ראית באף מקום שה' קבע שאין ללבוש לייקרה, כשם שלא ראית באף מקום שה' קבע שאסור להדליק חשמל בשבת, ושאסור לאכול חלב עם בשר, ושהגבר היהודי חייב להניח כל בוקר תפילין (למעט שבתות וימים טובים). היות שהתורה אינה דבר של מה בכך, אלא הבסיס לכל העולם כולו (שהרי הקב"ה הסתכל באורייתא וברא עלמא, וכן נבראה תתקע"ד דורות טרם בריאת העולם), היא אינה מצויה וקריאה לכל דכפין, אלא כתובה בקודים שיש לפרשם נכונה באופנים שהסברתי, ע"י מי שלומד אותה מספיק לרוחב ולעומק כדי להבין את כולה, ולא רק חלקיק ממנה. העובדה שבשר ודם מפתחים ומשכללים את התורה כבר עוררה מחאה אצל המלאכים דקה לפני שניתנה התורה למשה בסיני, והקב"ה כבר ענה להם והנושא סגור. גם קורח ניסה לערער על סמכותו של משה, והקב"ה הצפין אותו באדמה, וגם הנושא הזה סגור.
 
למעלה