המאבק בטריקו ובלייקרה נכשל?-הארץ
למרות האיסור: חנויות המעצבים בבני ברק מלאות מאת יאיר אטינגר "מחתרת האקונומיקה" בבני ברק יוצאת למלחמה בטריקו ובלייקרה יום שני בצהריים, התנועה ברחוב רבי עקיבא נעצרת. אלפי גברים, בהם כמה אדמו"רים על פמליותיהם, מתקדמים לאט במורד העורק הראשי של בני ברק במסע ההלוויה של האדמו"ר מצאנז-ז'מיגראד. עוברים ושבים בוהים בשיירה, אבל השיירה עוברת והרחוב שב לקצב המהיר שלו. בבוטיק "אביבית ויצמן", ברחוב רבי עקיבא, הפעלתנות רבה. נדמה כי כלום לא מסיח את דעתן של הקונות ממכירות סוף העונה - גם לא הרבנים שהותירו את "בית האופנה" הזה לנשים מחוץ ל"הכשר" החדש ולא "מחתרת האקונומיקה", שהתחילה לפעול בעיר בשבועות האחרונים ופוגעת בנשים החורגות מקוד הלבוש החרדי הישן. בשבוע האחרון - כנראה לראשונה בהיסטוריה של הפיקוח הרבני - הפיצו רבני בני ברק רשימה של כ-30 חנויות עם "תו תקן" - שבהן מותר לחרדיות לקנות בגדים. הרשימה נמסרה לכל המורות והתלמידות ברשת בית יעקב, ואף הודבקה על לוחות המודעות בעיר. באותה הזדמנות הדגישו הרבנים את האיסור המוטל על נשים ונערות ללבוש "בגדי פריצות" הנמכרים בעיר. הכוונה לא לגופיות או למכנסיים צמודים, אלא לחולצות ארוכות, חצאיות ושמלות שלטעמם של הרבנים חורגות מן המותר. נגד עשרות החנויות "הלא-כשרות" לא יוטלו סנקציות, אבל המסר ברור: אשה חרדית לא אמורה להיכנס אליהן. עזרא ויצמן, המנהל עם אשתו את "אביבית ויצמן" סיפר כי נציגי הרבנים פנו אליו והציעו פיקוח, אלא שהדרישות שהציגו היו מוגזמות לטעמו. "אם זה היה ריאלי אולי היינו מתפשרים, אבל מה שקרה הוא שהם פסלו כמעט את כל מה שאנחנו מוכרים. לא היה מקום למשא ומתן", הסביר. מה כולל ההכשר? מירי, בעלת חנות בגדי נשים הנושאת את שמה, זכתה בהכשר לא לפני שסילקה מהמדפים חלק ניכר מהסחורה. "כל מה שתפור מטריקו, לייקרה וג'ינס - אסור", סיפרה. מפקחות מטעם הרבנים נתנו לה את תו התקן לאחר שווידאו גם כי כל החצאיות והשמלות נגמרות במרחק בטוח מקו הברך. ואולם, ביקור באחדות מבין חנויות שלא זכו בהכשר מלמד כי הוראות הרבנים לא הותירו רושם מיוחד על הקונות. ויצמן אומר שהיוזמה לא פגעה במכירות. "אני מאמין שזה בא מרצון טוב, ואני לא הולך להתנגח עם הרבנים", הוא אומר, "אבל כולם יודעים את האמת - מי שלא תקנה אצלי, תקנה בקניון איילון או במקום אחר, אז זה לא באמת משנה אם לעסק כזה או אחר יש פיקוח. בינתיים העסק פועל כרגיל". צניעות תמיד היתה עניין גדול בציבור החרדי, אבל מה שחדש במלחמת הקודש הנוכחית הוא שהיא לא מתמקדת עוד ב"פריצות" של נשים חילוניות בריכוזים חרדיים, אלא בנשים החרדיות עצמן. בחברה החרדית ההולכת וגדלה, בין השאר בעקבות העלייה ממדינות אירופה וצפון אמריקה, בגדי מעצבים הם חזון נפרץ. אצולת הממון הבני ברקית לא נשארה חייבת, וכך צצו בשנים האחרונות "חנויות מעצבים" בבני ברק ובירושלים המיועדות לנשים חרדיות: השרוולים אולי באורך הנכון, אבל הגזרות וסוגי הבדים גורמים לשמרנים חלחלה. "בשנים האחרונות נפרצו כמה גדרות", מודה גם עזרא ויצמן, המייבא בעצמו בגדי נשים אופנתיים מאירופה לבני ברק. בירושלים התגובה חרגה מאזהרה מפני "המעצב הפריסאי הנועץ בנו את ציפורניו", כלשון פשקוויל שהופיע במאה שערים, למעשי אלימות. לא מזמן הוצתה חנות בגדים ליד כיכר השבת ובאזור גאולה מסיירים אלמונים חמושים במכלי אקונומיקה ומשחיתים בגדי נשים החורגים מקוד הלבוש. לא ברור עד כמה מאורגנת המחתרת הזאת, אבל נבחר ציבור חרדי, בכיר בעיריית ירושלים התלונן בימים האחרונים על "אווירת טרור ברחובות". הוא קרא למשטרה להתערב. בינתיים, גם בבני ברק הוקמה "מחתרת אקונומיקה" מקומית. הרצון להיענות לצו האופנה גבה מד', תושבת העיר, את מלוא המחיר: "בסוף יום שבו הסתובבתי בחוץ חזרתי הביתה וגיליתי שלושה כתמי אקונומיקה גדולים על חצאית חדשה שלי", שיחזרה ד', "הבנתי שלא יכול להיות שהתיישבתי על משהו, כי היו סימני התזה. למחרת שמעתי מחברות שבעיר מסתובבות נשים עם מזרקים ובקבוקי תינוקות ומתיזות אקונומיקה על חצאיות וחולצות שמשום מה לא נראים להן". לדבריה, כל חטאה היה ש"החצאית היתה יפה, לא קצרה במיוחד". הרבנים, מכל מקום, החליטו לא להשאיר את הנושא הבוער לחוקי הרחוב החרדי. בשבועות האחרונים הם קיימו כמה "כנסי התעוררות" בענייני צניעות, ובשבוע שעבר פורסמה "קריאת הצלה בעת הזאת" בחתימת הרב שמואל הלוי ווזנר, הרב מיכל יהודה ליפקוביץ, הרב משה יהודה לייב לנדא, הרב נסים קרליץ והרב שמעון בעדני. אלה רבנים מהשורה הראשונה, שלא בכל יום מטילים את משקלם במחלוקת. "באחרונה נתפשט בין הנשים והבנות כמה סוגים של לבושי נכרים, אלה הם בגדי פריצות", קובעים הרבנים: "הבגדים בשם 'חולצות טריקו' אינם מתאימים כלל לבת ישראל הכשרה". במקביל פורסמה רשימה של כמה עשרות חנויות שזכו בתו התקן. "כולן מברכות אותי על תו התקן, בעיקר אמהות ומורות", מספרת מירי, שמדווחת על עלייה במכירות, "הן מרוצות מזה שהרבנים עשו סדר". לדבריה, "מה שקרה הוא שהנערות שלנו ניסו לחקות את החילוניות. התחילו ללכת עם חצאיות במותן מאוד נמוכה, עם סריגים קצרים. זה היה מאוד לא צנוע ולא מתאים לנו". אבל בעוד שחנויות כמו "מירי" ואחרות נהנות, החנויות הרבות שנותרו מחוץ להכשר בינתיים לא נפגעו. "הם רוצים להפוך את בני ברק למאה שערים", התלוננה קליינטית בתור לקופה בבית האופנה אביבית ויצמן, "אני לא מבינה למה הרבנים צריכים להתערב בכל דבר". לדברי ד', קורבן האקונומיקה המגדירה עצמה כ"חרדית מודרנית", ההתפתחויות האחרונות לא ירתיעו אותה מלקנות בגדים על פי צו האופנה: "לפי דעתי רוב הציבור לא יישמע לרבנים". האם הרבנים "גדולי ישראל" עשו עוד צעד שימתח את החבל בינם לבין הציבור שלהם? התשובה לכך מורכבת, אבל ברחוב רבי עקיבא השיירה עוברת.
למרות האיסור: חנויות המעצבים בבני ברק מלאות מאת יאיר אטינגר "מחתרת האקונומיקה" בבני ברק יוצאת למלחמה בטריקו ובלייקרה יום שני בצהריים, התנועה ברחוב רבי עקיבא נעצרת. אלפי גברים, בהם כמה אדמו"רים על פמליותיהם, מתקדמים לאט במורד העורק הראשי של בני ברק במסע ההלוויה של האדמו"ר מצאנז-ז'מיגראד. עוברים ושבים בוהים בשיירה, אבל השיירה עוברת והרחוב שב לקצב המהיר שלו. בבוטיק "אביבית ויצמן", ברחוב רבי עקיבא, הפעלתנות רבה. נדמה כי כלום לא מסיח את דעתן של הקונות ממכירות סוף העונה - גם לא הרבנים שהותירו את "בית האופנה" הזה לנשים מחוץ ל"הכשר" החדש ולא "מחתרת האקונומיקה", שהתחילה לפעול בעיר בשבועות האחרונים ופוגעת בנשים החורגות מקוד הלבוש החרדי הישן. בשבוע האחרון - כנראה לראשונה בהיסטוריה של הפיקוח הרבני - הפיצו רבני בני ברק רשימה של כ-30 חנויות עם "תו תקן" - שבהן מותר לחרדיות לקנות בגדים. הרשימה נמסרה לכל המורות והתלמידות ברשת בית יעקב, ואף הודבקה על לוחות המודעות בעיר. באותה הזדמנות הדגישו הרבנים את האיסור המוטל על נשים ונערות ללבוש "בגדי פריצות" הנמכרים בעיר. הכוונה לא לגופיות או למכנסיים צמודים, אלא לחולצות ארוכות, חצאיות ושמלות שלטעמם של הרבנים חורגות מן המותר. נגד עשרות החנויות "הלא-כשרות" לא יוטלו סנקציות, אבל המסר ברור: אשה חרדית לא אמורה להיכנס אליהן. עזרא ויצמן, המנהל עם אשתו את "אביבית ויצמן" סיפר כי נציגי הרבנים פנו אליו והציעו פיקוח, אלא שהדרישות שהציגו היו מוגזמות לטעמו. "אם זה היה ריאלי אולי היינו מתפשרים, אבל מה שקרה הוא שהם פסלו כמעט את כל מה שאנחנו מוכרים. לא היה מקום למשא ומתן", הסביר. מה כולל ההכשר? מירי, בעלת חנות בגדי נשים הנושאת את שמה, זכתה בהכשר לא לפני שסילקה מהמדפים חלק ניכר מהסחורה. "כל מה שתפור מטריקו, לייקרה וג'ינס - אסור", סיפרה. מפקחות מטעם הרבנים נתנו לה את תו התקן לאחר שווידאו גם כי כל החצאיות והשמלות נגמרות במרחק בטוח מקו הברך. ואולם, ביקור באחדות מבין חנויות שלא זכו בהכשר מלמד כי הוראות הרבנים לא הותירו רושם מיוחד על הקונות. ויצמן אומר שהיוזמה לא פגעה במכירות. "אני מאמין שזה בא מרצון טוב, ואני לא הולך להתנגח עם הרבנים", הוא אומר, "אבל כולם יודעים את האמת - מי שלא תקנה אצלי, תקנה בקניון איילון או במקום אחר, אז זה לא באמת משנה אם לעסק כזה או אחר יש פיקוח. בינתיים העסק פועל כרגיל". צניעות תמיד היתה עניין גדול בציבור החרדי, אבל מה שחדש במלחמת הקודש הנוכחית הוא שהיא לא מתמקדת עוד ב"פריצות" של נשים חילוניות בריכוזים חרדיים, אלא בנשים החרדיות עצמן. בחברה החרדית ההולכת וגדלה, בין השאר בעקבות העלייה ממדינות אירופה וצפון אמריקה, בגדי מעצבים הם חזון נפרץ. אצולת הממון הבני ברקית לא נשארה חייבת, וכך צצו בשנים האחרונות "חנויות מעצבים" בבני ברק ובירושלים המיועדות לנשים חרדיות: השרוולים אולי באורך הנכון, אבל הגזרות וסוגי הבדים גורמים לשמרנים חלחלה. "בשנים האחרונות נפרצו כמה גדרות", מודה גם עזרא ויצמן, המייבא בעצמו בגדי נשים אופנתיים מאירופה לבני ברק. בירושלים התגובה חרגה מאזהרה מפני "המעצב הפריסאי הנועץ בנו את ציפורניו", כלשון פשקוויל שהופיע במאה שערים, למעשי אלימות. לא מזמן הוצתה חנות בגדים ליד כיכר השבת ובאזור גאולה מסיירים אלמונים חמושים במכלי אקונומיקה ומשחיתים בגדי נשים החורגים מקוד הלבוש. לא ברור עד כמה מאורגנת המחתרת הזאת, אבל נבחר ציבור חרדי, בכיר בעיריית ירושלים התלונן בימים האחרונים על "אווירת טרור ברחובות". הוא קרא למשטרה להתערב. בינתיים, גם בבני ברק הוקמה "מחתרת אקונומיקה" מקומית. הרצון להיענות לצו האופנה גבה מד', תושבת העיר, את מלוא המחיר: "בסוף יום שבו הסתובבתי בחוץ חזרתי הביתה וגיליתי שלושה כתמי אקונומיקה גדולים על חצאית חדשה שלי", שיחזרה ד', "הבנתי שלא יכול להיות שהתיישבתי על משהו, כי היו סימני התזה. למחרת שמעתי מחברות שבעיר מסתובבות נשים עם מזרקים ובקבוקי תינוקות ומתיזות אקונומיקה על חצאיות וחולצות שמשום מה לא נראים להן". לדבריה, כל חטאה היה ש"החצאית היתה יפה, לא קצרה במיוחד". הרבנים, מכל מקום, החליטו לא להשאיר את הנושא הבוער לחוקי הרחוב החרדי. בשבועות האחרונים הם קיימו כמה "כנסי התעוררות" בענייני צניעות, ובשבוע שעבר פורסמה "קריאת הצלה בעת הזאת" בחתימת הרב שמואל הלוי ווזנר, הרב מיכל יהודה ליפקוביץ, הרב משה יהודה לייב לנדא, הרב נסים קרליץ והרב שמעון בעדני. אלה רבנים מהשורה הראשונה, שלא בכל יום מטילים את משקלם במחלוקת. "באחרונה נתפשט בין הנשים והבנות כמה סוגים של לבושי נכרים, אלה הם בגדי פריצות", קובעים הרבנים: "הבגדים בשם 'חולצות טריקו' אינם מתאימים כלל לבת ישראל הכשרה". במקביל פורסמה רשימה של כמה עשרות חנויות שזכו בתו התקן. "כולן מברכות אותי על תו התקן, בעיקר אמהות ומורות", מספרת מירי, שמדווחת על עלייה במכירות, "הן מרוצות מזה שהרבנים עשו סדר". לדבריה, "מה שקרה הוא שהנערות שלנו ניסו לחקות את החילוניות. התחילו ללכת עם חצאיות במותן מאוד נמוכה, עם סריגים קצרים. זה היה מאוד לא צנוע ולא מתאים לנו". אבל בעוד שחנויות כמו "מירי" ואחרות נהנות, החנויות הרבות שנותרו מחוץ להכשר בינתיים לא נפגעו. "הם רוצים להפוך את בני ברק למאה שערים", התלוננה קליינטית בתור לקופה בבית האופנה אביבית ויצמן, "אני לא מבינה למה הרבנים צריכים להתערב בכל דבר". לדברי ד', קורבן האקונומיקה המגדירה עצמה כ"חרדית מודרנית", ההתפתחויות האחרונות לא ירתיעו אותה מלקנות בגדים על פי צו האופנה: "לפי דעתי רוב הציבור לא יישמע לרבנים". האם הרבנים "גדולי ישראל" עשו עוד צעד שימתח את החבל בינם לבין הציבור שלהם? התשובה לכך מורכבת, אבל ברחוב רבי עקיבא השיירה עוברת.