הרשות לעסקים
New member
המאמר היומי- מוטיבציה לעובדים
מוטיבציה לעובדים בעסק קטן מתוך: אתר הרשות לעסקים קטנים ובינוניים לעסקים הגדולים יש מבחר דרכים לתגמל את עובדיהם. לרשותם אמצעים כספיים המאפשרים להם להעניק משכורות גבוהות או להעניק לעובדיהם תגמולים לא ישירים, כגון: רכב צמוד, ביטוחי מנהלים נדיבים, קרן השתלמות, תשלום משכורת 13, מענקים מיוחדים, חופשות ממושכות בתשלום, מימון נופש בחו"ל, העמדת הלוואות נוחות בריבית מינימלית וכיו"ב. אמצעי אחר של תמרוץ עובדים הוא הענקת כמות מסויימת של מניות החברה במחיר מוזל ובתנאי תשלום נוחים במיוחד. אמצעי זה מהווה תמריץ כספי שילך ויגדל ככל שישתפרו ביצועי החברה ושווי המניות יעלה. כך משתלב האינטרס האישי של העובדים עם אינטרס העסק. אמצעי תגמול אחר, המיועד בעיקר למנהלים שכירים בכירים, הוא חלוקת אופציות למניות. אופציות אלו ניתנות להם חינם או במחיר נמוך במיוחד. האופציות ניתנות למימוש בתאריך עתידי רחוק, ובתנאי שאותו עובד ישאר בעסק לפחות עד למועד זה. האופציות תומרנה בעתיד למניות החברה במחיר שוק גבוה משמעותית מן המחיר הנוכחי השורר בשוק. קביעת מחיר יעד גבוה למניות נועד לשלב את האינטרס האישי של המנהלים הבכירים עם אינטרס העסק, מכיוון ששניהם ישאפו להגיע להצלחה ולביצועים מרשימים, שיתבטאו בעליית המחירים של המניות מעבר למחיר שנקבע מראש, ובעקבות זאת יעלה גם מחירן של האופציות. התאריך העתידי המאוחר למימוש האופציות נועד לנטרל את הפיתויים החיצוניים שאולי יפתו את המנהלים לעזוב את החברה, וכך מובטח שהם ישארו בעסק. העובד בעסק הגדול נהנה מכמה יתרונות משמעותיים: * תשלום משכורות נדיבות. * מסלול קידום ידוע ואפשרות טיפוס במעלה המדרג הארגוני, תוך שיפור התגמול הכלכלי. * ביטחון בהמשכיות ההעסקה לאורך זמן, משום יציבותם היחסית של העסקים הגדולים. בעשור האחרון אפשר היה להיווכח שהביטחון בהמשכיות ההעסקה התערער. הרבה מהחברות הגדולות בארץ ובעולם עברו טלטלות בגלל תנאי שוק שהשתנו במהירות, והצריכו לעתים פיטורים המוניים. שלא כמו העסק הגדול, היכול להציע שלל הטבות ותמריצים, אין באפשרותו של העסק הקטן - שאמצעיו מצומצמים - להציע לעובדיו כה הרבה. לכאורה, על סמך האמור לעיל, אפשר לשער שעובדים יטו לעבוד בעסקים גדולים, ויימנעו מלהיות מועסקים בעסקים הקטנים. תמונת המצב של כלל התעסוקה מפתיעה: 50% מכלל המועסקים בארץ עובדים בעסקים הקטנים, ונראה שהעסקים הגדולים אינם מסוגלים לתת מענה לתעסוקת כלל העובדים במשק. גם לו יכלו העובדים לבחור לעבוד בעסק גדול או בעסק קטן, היה מתגלה כי חלק מהעובדים מעדיפים לעבוד בעסקים הקטנים דווקא, למרות הפיתויים הכלכליים העדיפים שהגדולים מציעים; ונשאלת השאלה: מדוע? מחקרים שנעשו בנושא הנעת עובדים העלו שעובד מחפש דברים נוספים מעבר לתגמול הכלכלי. ב1954- פורסמה תיאוריית "סולם הצרכים" של מסלאו (MASLOW), לפיה קיים סולם צרכים אנושיים: השלב הנמוך בסולם הוא סיפוק צרכים חומריים לצורך הישרדות. לאחר שסופקו הצרכים בשלב הראשון, האדם מטפס ועולה בסולם הצרכים לעבר סיפוקים הנותנים מענה לצרכים פסיכולוגיים. לעובד חשובה הרגשת הסיפוק בשל העניין בעבודה, ההתמודדות עם אתגרים, ההגשמה העצמית, תחושת האחריות והיכולת להשפיע. מילוי הצרכים מהשלבים הנמוכים מעלה את הדרישות של האדם לשלב הבא, הגבוה יותר. אך אם מאוים אחד הצרכים מהשלב הנמוך, מייד זונח העובד את הטיפוס לשלב הגבוה ומתרכז במילוי הצורך הבסיסי יותר. עסק קטן יכול להציע לעובד סיפוקים פסיכולוגיים מעבר לסיפוק הצרכים הראשוניים של קיום כלכלי. העובד בעסק הגדול אחראי, בדרך כלל, רק למגזר צר של פעילויות, ואין לו תחושה שהוא בעצמו משפיע או אחראי על מכלול חיי העסק. לעומת זאת, בעסק הקטן מתחלקים התפקידים בין מספר מצומצם של משתתפים, והמשקל הסגולי של כל משתתף גדל. כל עובד עוסק בעניינים רבים יותר, ונתח האחריות שלו גדל בהתאמה. תחושות האחריות האישית, מידת השיתוף במהלך חיי העסק וההשפעה הישירה על כל פרט, גדולות בהרבה מאלו שבעסק הגדול. התפקידים השונים המוטלים על כתפי כל פרט מגדילים את הגיוון והעניין ומקטינים את הרוטינה ואת תחושת השעמום הנלווית. במדרג הארגוני של העסק הקטן המרחק בין הדרג הניהולי המחליט לבין הדרג המבצע הינו קצר. הקשר של ההנהלה עם העובדים הוא קשר אישי. תחושת קירבה שכזו חשובה לטיפוח החשיבות העצמית הטבועה בכל פרט. בעסקים קטנים המתפתחים וגדלים נוצרות הזדמנויות חדשות לעובדים בעלי רוח יזמית .עובדים מתוך העסק, או עובדים חדשים שיתקבלו לעסק, יהיו מוכנים לקבל על עצמם תפקידים המלווים הן בסמכויות והן באחריות. בעל עסק קטן שיגייס עובדים שכאלה - מוכשרים ובעלי רוח יזמית - יוכל לרתום את כישוריהם האישיים לצרכי העסק ויצעיד את העסק קדימה. אותם עובדים יזמיים יכולים, מצידם, למצוא כר פורה לפיתוח רעיונותיהם, ויכולים ליישמם בעסק קטן קיים. האלטרנטיבה העומדת בפניהם היא להקים עסק משל עצמם, אשר יתחרה בעסקים קיימים. שילובם בעסק קיים מקטין את הסיכונים שהיו אמורים לקחת על עצמם בעת הקמת עסק חדש מן המסד. * המאמר לקוח מתוך ספרו של משה ברקאי, "עסק קטן וחכם", בהוצאת צ´ריקובר מוציאים לאור בע"מ.
מוטיבציה לעובדים בעסק קטן מתוך: אתר הרשות לעסקים קטנים ובינוניים לעסקים הגדולים יש מבחר דרכים לתגמל את עובדיהם. לרשותם אמצעים כספיים המאפשרים להם להעניק משכורות גבוהות או להעניק לעובדיהם תגמולים לא ישירים, כגון: רכב צמוד, ביטוחי מנהלים נדיבים, קרן השתלמות, תשלום משכורת 13, מענקים מיוחדים, חופשות ממושכות בתשלום, מימון נופש בחו"ל, העמדת הלוואות נוחות בריבית מינימלית וכיו"ב. אמצעי אחר של תמרוץ עובדים הוא הענקת כמות מסויימת של מניות החברה במחיר מוזל ובתנאי תשלום נוחים במיוחד. אמצעי זה מהווה תמריץ כספי שילך ויגדל ככל שישתפרו ביצועי החברה ושווי המניות יעלה. כך משתלב האינטרס האישי של העובדים עם אינטרס העסק. אמצעי תגמול אחר, המיועד בעיקר למנהלים שכירים בכירים, הוא חלוקת אופציות למניות. אופציות אלו ניתנות להם חינם או במחיר נמוך במיוחד. האופציות ניתנות למימוש בתאריך עתידי רחוק, ובתנאי שאותו עובד ישאר בעסק לפחות עד למועד זה. האופציות תומרנה בעתיד למניות החברה במחיר שוק גבוה משמעותית מן המחיר הנוכחי השורר בשוק. קביעת מחיר יעד גבוה למניות נועד לשלב את האינטרס האישי של המנהלים הבכירים עם אינטרס העסק, מכיוון ששניהם ישאפו להגיע להצלחה ולביצועים מרשימים, שיתבטאו בעליית המחירים של המניות מעבר למחיר שנקבע מראש, ובעקבות זאת יעלה גם מחירן של האופציות. התאריך העתידי המאוחר למימוש האופציות נועד לנטרל את הפיתויים החיצוניים שאולי יפתו את המנהלים לעזוב את החברה, וכך מובטח שהם ישארו בעסק. העובד בעסק הגדול נהנה מכמה יתרונות משמעותיים: * תשלום משכורות נדיבות. * מסלול קידום ידוע ואפשרות טיפוס במעלה המדרג הארגוני, תוך שיפור התגמול הכלכלי. * ביטחון בהמשכיות ההעסקה לאורך זמן, משום יציבותם היחסית של העסקים הגדולים. בעשור האחרון אפשר היה להיווכח שהביטחון בהמשכיות ההעסקה התערער. הרבה מהחברות הגדולות בארץ ובעולם עברו טלטלות בגלל תנאי שוק שהשתנו במהירות, והצריכו לעתים פיטורים המוניים. שלא כמו העסק הגדול, היכול להציע שלל הטבות ותמריצים, אין באפשרותו של העסק הקטן - שאמצעיו מצומצמים - להציע לעובדיו כה הרבה. לכאורה, על סמך האמור לעיל, אפשר לשער שעובדים יטו לעבוד בעסקים גדולים, ויימנעו מלהיות מועסקים בעסקים הקטנים. תמונת המצב של כלל התעסוקה מפתיעה: 50% מכלל המועסקים בארץ עובדים בעסקים הקטנים, ונראה שהעסקים הגדולים אינם מסוגלים לתת מענה לתעסוקת כלל העובדים במשק. גם לו יכלו העובדים לבחור לעבוד בעסק גדול או בעסק קטן, היה מתגלה כי חלק מהעובדים מעדיפים לעבוד בעסקים הקטנים דווקא, למרות הפיתויים הכלכליים העדיפים שהגדולים מציעים; ונשאלת השאלה: מדוע? מחקרים שנעשו בנושא הנעת עובדים העלו שעובד מחפש דברים נוספים מעבר לתגמול הכלכלי. ב1954- פורסמה תיאוריית "סולם הצרכים" של מסלאו (MASLOW), לפיה קיים סולם צרכים אנושיים: השלב הנמוך בסולם הוא סיפוק צרכים חומריים לצורך הישרדות. לאחר שסופקו הצרכים בשלב הראשון, האדם מטפס ועולה בסולם הצרכים לעבר סיפוקים הנותנים מענה לצרכים פסיכולוגיים. לעובד חשובה הרגשת הסיפוק בשל העניין בעבודה, ההתמודדות עם אתגרים, ההגשמה העצמית, תחושת האחריות והיכולת להשפיע. מילוי הצרכים מהשלבים הנמוכים מעלה את הדרישות של האדם לשלב הבא, הגבוה יותר. אך אם מאוים אחד הצרכים מהשלב הנמוך, מייד זונח העובד את הטיפוס לשלב הגבוה ומתרכז במילוי הצורך הבסיסי יותר. עסק קטן יכול להציע לעובד סיפוקים פסיכולוגיים מעבר לסיפוק הצרכים הראשוניים של קיום כלכלי. העובד בעסק הגדול אחראי, בדרך כלל, רק למגזר צר של פעילויות, ואין לו תחושה שהוא בעצמו משפיע או אחראי על מכלול חיי העסק. לעומת זאת, בעסק הקטן מתחלקים התפקידים בין מספר מצומצם של משתתפים, והמשקל הסגולי של כל משתתף גדל. כל עובד עוסק בעניינים רבים יותר, ונתח האחריות שלו גדל בהתאמה. תחושות האחריות האישית, מידת השיתוף במהלך חיי העסק וההשפעה הישירה על כל פרט, גדולות בהרבה מאלו שבעסק הגדול. התפקידים השונים המוטלים על כתפי כל פרט מגדילים את הגיוון והעניין ומקטינים את הרוטינה ואת תחושת השעמום הנלווית. במדרג הארגוני של העסק הקטן המרחק בין הדרג הניהולי המחליט לבין הדרג המבצע הינו קצר. הקשר של ההנהלה עם העובדים הוא קשר אישי. תחושת קירבה שכזו חשובה לטיפוח החשיבות העצמית הטבועה בכל פרט. בעסקים קטנים המתפתחים וגדלים נוצרות הזדמנויות חדשות לעובדים בעלי רוח יזמית .עובדים מתוך העסק, או עובדים חדשים שיתקבלו לעסק, יהיו מוכנים לקבל על עצמם תפקידים המלווים הן בסמכויות והן באחריות. בעל עסק קטן שיגייס עובדים שכאלה - מוכשרים ובעלי רוח יזמית - יוכל לרתום את כישוריהם האישיים לצרכי העסק ויצעיד את העסק קדימה. אותם עובדים יזמיים יכולים, מצידם, למצוא כר פורה לפיתוח רעיונותיהם, ויכולים ליישמם בעסק קטן קיים. האלטרנטיבה העומדת בפניהם היא להקים עסק משל עצמם, אשר יתחרה בעסקים קיימים. שילובם בעסק קיים מקטין את הסיכונים שהיו אמורים לקחת על עצמם בעת הקמת עסק חדש מן המסד. * המאמר לקוח מתוך ספרו של משה ברקאי, "עסק קטן וחכם", בהוצאת צ´ריקובר מוציאים לאור בע"מ.