המאמר שמזכיר את לאקאן מתוך הארץ

א ס י ת

New member
המאמר שמזכיר את לאקאן מתוך הארץ

יום שישי ט"ז בתשרי תשס"ה, 1 באוקטובר 2004 שעון ישראל: 00 16 (GMT+2) חפש באתר: מוסף הארץ << המהדורה המודפסת אורחות חיים מועקה טובה לכולם מאת נרי ליבנה איך להפסיק לפחד ולהתחיל לאהוב את תוגת החגים איור: לירון בר-עקיבא בצהרי היום שלפני ערב ראש השנה יצאתי מקפה "ביאליק". כרגיל פגשתי בבית הקפה אנשים נחמדים וביליתי בו בוקר תל אביבי נחמד, וכשיצאתי לרחוב גם גיליתי שמזג האוויר נסבל ומבעד לאדי ההבילות אפשר להרגיש קצת ריח סתיו. גם העתיד הקרוב נראה מבטיח ולנגד עיני רוחי אף עמדו תוכניות משובבות נפש לבילוי החג במחיצת האהובים עלי בתבל, ואף על פי כן, בעודני הולכת ברחוב ביאליק היפהפה הרגשתי ש"במורד הגרון מתחלקת מועקה", כמו שכתב כל כך יפה אייל שכטר ללהקת אבטיפוס. עד שהגעתי לחלק המכוער של רחוב פינסקר כבר החליקה המועקה והגיעה עד למפתח הלב ושם, כמו מנעול-תלי במשקל של טונה, התנחלה. "אם הכל כל כך טוב", היתה שואלת אמא שלי ברגעים כאלה, "אז מה בעצם כל כך רע?" האמת, אין לי מושג. אבל זה קורה לי כל שנה בעונה הזאת, עונת החגים, שהיא גם עונת סוף שעון הקיץ ותחילת שעון החורף. מועקת החגים היא עניין מוכר וידוע, צפוי עד לזרא - ולא נמנע. פעם חשבתי שהמועקה הזאת תוקפת בעיקר אנשים שיש להם משפחות מורחבות גדולות המתיימרות, מבלי שהן כאלה באמת, להיות תומכות ומאושרות, לכאורה קבוצות תמיכה הדדיות. נחמד להסתובב בעולם מתוך הנחת עבודה שיש לנו אי שם משפחה ענקית וחמה ואפשר אפילו להתמיד במחשבה הזאת בקלות יחסית בימי חול, כל עוד אין כמעט קשרים עם המשפחה המורחבת החמה. אבל ארוחות החג המשפחתיות הן סלע המציאות שעליו מתרסקות ההנחות התיאורטיות הנחמדות האלה. בכל שנה מחדש מקננת בלבנו התקווה שהפעם יהא זה אחרת ובדרך נס נגלה שהמשפחה שלנו, אותו גוף תמנוני מלא יריבויות וטינות, היא אכן המקום שבו אוהבים אותנו ללא תנאי, גוף תומך ומקבל לפחות כמו "אלכוהוליסטים אנונימיים", או לפחות "שומרי משקל". אבל לרוב נגלה שאוהבים אותנו ללא תנאי רק בתנאי שאנחנו קצת מוכנים להעמיד פנים ובעיקר שאנחנו זוכרים לאיזה צד במשפחה נתונה נאמנותנו. מפגש משפחתי הוא בראש ובראשונה מבחן נאמנות. בשם הנאמנות הזאת להורינו שהביאו אותנו עד הלום, אנחנו לומדים כבר בגיל צעיר עד גיחוך לשתף פעולה בכל מיני שקרים, כולל כאלה הנוגעים לנו עצמנו. הצורך בשקרים הללו נובע מכך שמפגשים משפחתיים הם זירה תחרותית להפליא. הנוהג המחייב בנוגע לארוחות משפחתיות בחגים גם קובע שעל כל המשתתפים לעטות הבעות עליזות על פרצופיהם ולהימנע מריבים ומחיכוכים ומדיבורים על עניינים הטורדים אותם באמת, אחרת הם עלולים להיחשב כמי ש"הרסו את החג" לאחרים. והנה עוד בעיה: החג הוא משהו שאפשר להרוס רק לאחרים. אצלך החג הרוס מראש ממילא; כל האחרים חוץ ממך מאושרים בחגים. עצם העובדה שעכשיו חג ממלאת את לבם שמחה ועליצות ממש כאילו זה עתה נכנס חודש אדר והם מרבים בשמחה. כל האחרים חוץ ממך מסתדרים נהדר עם המשפחות שלהם. החיים של כל האחרים הם שרשרת אינסופית של הישגים, יש להם זוגיות נהדרת עם אהובים שהם בכלל לא מתביישים בהם, להיפך, ובכלל טוב להם מאוד בתוך העור של עצמם והם גם כן אוהבים נורא ארוחות חג. כלומר, לא רק שהאושר ממך והלאה; אם יש בכוחך להרגיש כה רע גם בחגים, כשכולם חוץ ממך מאושרים, סימן שמגיע לך כי בכל אשם האופי המחורבן שלך. זאת הסיבה שבשעה שהם יושבים בבגדי החג שלהם ומונים בגאווה את הישגיהם האמיתיים והמדומים אצלך בלב מתנהלת ספירה אחרת לגמרי. כשלונות או קלוריות. לוקח כמה וכמה שנים לגלות שארוחות חג משפחתיות יכולות להיות בילוי נפלא תחושת חוסר ההתאמה הזאת והצורך לשמוח בכל מחיר הם הבסיס לתחושת המועקה בחגים, כך חשבתי פעם. בעיקר שנאתי את ארוחות ראש השנה שבהן, עקב חוסר היכולת להכריע בשאלה איזה נוסח נעלה יותר, זה של יהודי ספרד כפי שנהג בו סבי מצד אמי, או זה של יהודי אשכנז שלפיו נהג אבי, נדונים היינו לערוך טקס כפול כשלסירוגין כל צד מהניצים מאריך בסלסוליו ופרשנויותיו במידת האפשר. אשכנזים מבין הקוראים אולי אינם מודעים דיים למוראות טקס ראש השנה הספרדי. מדובר קודם כל באכילת חובה של כל מיני ירקות משונים הקרויים "ברכות". כלומר יש לאכול דבר-מה ששמו בעברית או בערבית מזכיר שם פועל שאותו אפשר לשייך כברכה לנו עצמנו, או כקללה לאויבנו הרבים להפליא. כך למשל יש לאכול שעועית ירוקה המכונה "לוביה או בערבית רוביה" כדי שירבו ברכותינו, ו"דלעת או בערבית קרעה" למען יקרעו משטינינו. על הדלילות היחסית של הברכות שיש לאכול על פי המסורת האשכנזית פיצה אבי בפרשנויות ארוכות במיוחד של כל שורה ושורה מאת הפרשנים החביבים עליו. כמובן, הטקס הארוך להחריד (כשעתיים עד האוכל) היה רק בסיס לוויכוח הקבוע שעניינו באיזה מבתי הכנסת, האשכנזי או הספרדי, ניגון התפילה נאה יותר. נאמנות עד טיפת דמן האחרונה היו בנותיו של סבי נשבעות בחינניותו של בית הכנסת הספרדי, שאותו לא פקדו עשרות בשנים, ואילו אנו, ילדיו של אבא, נאלצנו מטעמים של הגינות מספרית לצדד בבית הכנסת האשכנזי. אחר כך עברו כולם גם לשלב ההדגמות. כך קרה שדווקא במשפחתנו החילונית לגמרי מצאנו עצמנו חוגגים את ערב ראש השנה באדיקות מופלגת ופעמיים ברציפות. אחר כך, במשך כמה שנים, חשבתי שהחגים ממלאים את לבי מועקה מכיוון שאני מבלה אותם בבתי אבות יחד עם אבי שאותו לא מלאני לבי להשאיר לבדו בחג. ראש השנה בבית אבות הוא עניין שאין מדכא ממנו, כשבמקום התחלה חדשה כל מה שאפשר לראות מסביב הוא רק מינים מגוונים של סוף. תמיד חשבתי שהחגים קלים יותר לדתיים משום שלהם לפחות ברור בכל רגע נתון מה עליהם לעשות ומה עליהם לומר ולמשפטים שהם אומרים יש אפילו משמעות בעיניהם. אבל כששאלתי את דינה, חברתי הדתייה הרווקה, איך עבר עליה החג בחיק משפחתה הגדולה, אמרה לי: "במועקה גדולה". גם במשפחה דתית ארוחת חג יכולה להיות סיוט גמור משום שהיא מחדדת את תחושות חוסר ההתאמה אצל מי שנתפשים על ידי בני המשפחה כחורגים מן המסלול. חריגה מן המסלול היא צרה חוצת אמונות בחגים. במשך שנים גילגלתי עם חברותי את האפשרות שהחגים היהודיים הם חלק מהמזימה הבינלאומית הידועה שמטרתה למרר את חייהם של מי שלא נישאו או שהתגרשו. אחת מהן סיפרה שמאז שהתחילה בתה לחלק את החגים בין אביה לאמה, כל חלומה הוא להישאר בבית לבד, מול הטלוויזיה, בערב החג. "אבל אין שום אפשרות להישאר בארץ הזאת לבד בחג. אם את כבר מצליחה להתחמק מהמשפחה שלך, כולם מתחילים לדאוג לך ולשאול אותך איפה את בחג ולרחם עלייך ולהלחיץ אותך עד כדי כך שבסופו של דבר את מוצאת את עצמך מבלה את החג בחיק משפחה מטורללת עוד הרבה יותר מהמשפחה שלך, אז מה הרווחת?" בקיצור, לקח לי כמה וכמה שנים, רוב חיי למעשה, עד שעליתי על התגלית שארוחות חג משפחתיות יכולות להיות בילוי נפלא כשמדובר במשפחה הנכונה, כלומר המשפחה שבניתי לעצמי, ובפרט כשמנטרלים אותן מסממנים דתיים מיותרים. כבר כמה שנים שארוחות ראש השנה כשאני מוקפת בילדי ולעתים גם בכמה ילדים של אחרים הן עונג צרוף בשבילי. האוכל טעים, החברה משובחת, השיחה נעימה ביותר ואף אחד לא שר. כך היה בסופו של דבר גם באינספור הארוחות המשותפות שאכלתי עם ילדי במשך החג השנה, וכך גם חשבתי שיהיה כשהלכתי ברחוב פינסקר ועל מפתח הלב שלי מכביד משקל של עדר פילים.
 

א ס י ת

New member
המשך....

על פי לאקאן המועקה היא התחושה המלווה אותנו למין הרגע שאנו נפרדים מאמא אולי מדובר בדכדוך סתווי נדוש, מין תחושת עצבות שאמורה לתקוף נפשות הרגישות לחילופי מזג האוויר או להתקצרות הימים. אבל יש משהו קצת מעליב בסברה כאילו בסופו של דבר מה שקובע את מצב הרוח של נפשות מורכבות הוא דבר מובן מאליו כמו מזג אוויר. כאילו כולנו נשים שכמו בשיר של דליה רביקוביץ בסך הכל רוצות וניל כי "בחורף קר לה, בקיץ חם לה" (הייתכן שהחגים הם בכלל מין פטנט שהומצא על ידי קדמונינו כדי לשכך את דיכאון הסתיו באמצעות אכילת יתר ושינון סוער של תפילות?). בפינת פינסקר ובוגרשוב פגשתי את דניאל אפרתי. הוא שאל אותי לשלומי, הנהן בהתלהבות כשאמרתי לו שאני מרגישה מועקה גדולה ומיד הזמין אותי לבית קפה כדי להסביר לי מה מקורה. אפרתי הוא פילוסוף פוסט מודרני. כבר כמעט שנה שהוא משתתף, כך סיפר, בסמינר שנושאו הוא "המועקה" והוא מתקיים במרכז הלאקאניאני בתל אביב, הקרוי בשם הקליט "פורום ישראל של הפורום הבינלאומי של השדה הלאקאניאני". ז'אק לאקאן היה פסיכואנליטיקאי שחי בצרפת (1981-1901) וראה עצמו כמחדשו של זיגמונד פרויד. הוא המציא שיטה חדשה של פרשנות פסיכואנליטית ושל טיפול פסיכואנליטי. בארץ התחילה ההתעניינות בתורתו בשנות ה-80 וכיום כבר יש מספר לא קטן של מטפלים בשיטה הלאקאניאנית. הקבוצה התל-אביבית שמקיימת את הסמינר היא הקבוצה הצעירה יותר של פסיכואנליטים לאקאניאנים, הפועלים לצד קבוצה ותיקה יותר. בשנים האחרונות גוברת ההתעניינות בלאקאן גם בקרב פילוסופים ונוכחותו מורגשת היטב גם בביקורת הספרות והתרבות (ע"ע סלבוי ז'יז'ק), למרות, ואולי בגלל, שהתורה שלו מורכבת וקשה להבנה ופרקטיקת הטיפול שונה בהרבה מזאת שמורגלים אליה המטפלים והמטופלים בשיטות אחרות, הן מבחינת צורת הטיפול, הן מבחינת יחסי מטופל-מטפל. "מועקה" (angoisse) היא מושג יסוד בפסיכואנליזה הלאקאניאנית. בשנים 63-'62' העביר לאקאן עצמו, בפאריס, סמינר בנושא הזה, ועל פי ההרצאות והדיונים שנערכו אז נערך עתה הסמינר במרכז הלאקאניאני בתל אביב, לקראת ביקורה של הפסיכואנליטיקאית הלאקאניאנית המהוללת קולט סולר, שהספיקה ללמוד ולעבוד עם לאקאן בעצמו ותשתתף ב"סמינר המועקה" בסוף החודש הבא. על פי לאקאן, מסביר אפרתי, המועקה היא התחושה המלווה אותנו כל חיינו, מאותו רגע שבו נפרדנו מהמצב הראשוני שאליו נולדנו, המצב שבו עדיין אין הפרדה בין הילד לאמו והקרוי אצל לאקאן "הממשי". "הממשי" הוא נקודת הזמן היחידה בחיינו שבה אין המועקה קיימת, אבל מאותו רגע שבו תינוק מסוגל לתפוש את עצמו כנפרד מאמו תלווה אותנו המועקה לאורך כל חיינו. "הרגע המכריע הוא רגע הפרידה של הילד מאמו", אומר אפרתי. "ברגע הזה גם מתחילה להיווצר השפה ועל פי לאקאן כל מלה בשפה מבוססת על העדר. למשל, עצם העובדה שהילד קורא לאמו 'אמא' מצביעה על העובדה שהוא קולט אותה כנפרדת ממנו. על פי לאקאן, כל עולמנו הוא בעצם הבנייה של השפה". המועקה אצל לאקאן היא בעצם המקבילה ל"חרדה" אצל פרויד. פרויד הבדיל בין פחד לחרדה בכך שטען שלפחד יש אובייקט ואילו חרדה היא פחד שהאובייקט שלו אינו ידוע. לאקאן אומר שגם לחרדה או למועקה יש אובייקט והאובייקט הזה הוא כל הדברים שאינם ניתנים לניסוח במלים. כל התשוקות מקורן בחוסר, והמועקה נוצרת כאשר גם החוסר הזה בעצמו חסר, או כשמה שחסר לנו זאת ההרגשה או התובנה שיש אובייקט לא מוגדר שהוא המקור לכל. לעומת זאת, אם אנחנו מכירים בקיומו של החוסר הזה, אומר אפרתי, הוא יכול להיות בסיס ליצירה. ייתכן שאנו מרגישים את המועקה דווקא בחגים משום שדעתנו לא מוסחת על ידי "הסדר הסמלי" בינה ברגמן, פסיכואנליטיקאית לאקאניאנית ממארגנות הסמינר על המועקה, אומרת שהמועקה של לאקאן והחרדה של פרויד הן בעצם אותו הדבר, אך הגישה לשתיהן שונה. "כשמדברים על חרדה אז תמיד חושבים על משהו שצריך לדכא אותו ולמגר אותו באמצעות תרופות נגד דיכאון, למשל", היא מסבירה. "אבל לאקאן ממש לא בעד למהר ולמגר את המועקה כי לדכא את המועקה זה כמו לשפוך את התינוק עם המים. לאקאן אומר שצריכים תמיד לשמור על המועקה כי שם טמון 'האיווי' (במובן של השתוקקות או רצייה. הלאקאניאנים ככלל נוטים להשתמש במונחים בלתי נסבלים). כלומר, אם מדובר במועקה מופרזת אז צריך לנסות להפחית אותה אבל לא להעלים אותה לגמרי, משום שכך שומרים על הקשר עם הדבר שהאדם רוצה ואינו יודע לנסח. המועקה היא אפקט שאפשר לעשות בו שימוש אם יודעים איך", כלומר באמצעות פסיכואנליזה לאקאניאנית. יכול להיות שכל היצירה הספרותית, גם זאת שנושאה איננו המועקה הקיומית, היא תוצאה של תחושת מועקה. אין ספור ספרים עוסקים במועקה כתחושת הקיום הבסיסית - גנסין, ברנר, יעקב שבתאי שהילך אפוף מועקה ברחובות תל אביב ויהושע קנז הם דוגמאות מקריות לכמה מגדולי הסופרים העבריים שעסקו בכך. לטעמי, דווקא ספריהם של אלה נפלאים כשמשככי מועקה, ואילו ספרים שכולם עליצות וסוף טוב הם מתכון מעורר מועקה ודאי. (אולי זאת הסיבה למועקת החגים. יש אנשים שכשאומרים להם שעליהם לשמוח דווקא אז הם נעצבים אל לבם). לאקאן לא היה היחיד שראה את המועקה כרגש קיומי בסיסי וגם לא הראשון. אחרי ככלות הכל הוא היה בן דורם של ההוגים האקזיסטנציאליסטים הגדולים, סארטר וקאמי, שראו את המועקה כתחושה ההכרחית הנובעת ממצבו הבסיסי של האדם השואף אל האינסוף ואל הנצח אבל הוא עצמו סופי וחייו נקבעים על ידי העובדה שהוא עתיד למות, ועל כן המוות שולט בחייו ובמקום לתקווה וחירות הוא מגיע בחייו אל הייאוש והחידלון, כמובן אלא אם כן הוא מתמכר לאופיום ההמוני הידוע כדת. ברגמן אומרת שלאקאן הקדיש פרק שלם בסמינר שלו לנושא "השופר", על אף שלא היה יהודי "אבל הוא נהג להתייעץ עם רב פאריסאי. לאקאן אמר שהתקיעה בשופר נועדה להרגיע את המועקה שיש לאדם שחושש שאלוהים ישכח את קיומו. היא נועדה להזכיר לאלוהים את קיומנו". אפרתי אומר שלמרות שהמועקה היא חלק בלתי נפרד מחיינו כל הזמן, אנחנו מרגישים אותה דווקא בחגים משום שאז דעתנו אינה מוסחת על ידי סדר יום רצוף פעילויות שגרתיות, שלאקאן מכנה "הסדר הסמלי". "החגים בעצם מהווים הפסקה של הפעילויות השגרתיות ויוצרים חלל שאותו אנחנו מנסים למלא בכל מיני פעילויות כמו זלילה, טיולים, פגישות משפחתיות, כל הפעילויות שבאות למלא את החלל שחוסר האפשרות למלא אותו יוצר מועקה".
 

א ס י ת

New member
המשך....סוף

ברגמן אומרת ש"אולי המועקה שאת מדברת עליה לא כל כך קשורה לעניין של חג אלא יותר לעניין של סוף שנה והתחלת שנה. החיבור של סוף והתחלה ושל תקוות שתמיד מלוות גם בתחושה של חרדה או מועקה". אולי גם משום שהתחלות וסופים מעוררים אצלנו את הצורך לספור את האובדנים. אחרי כל הדברים הטובים ששמעתי בשבחה של המועקה וכשנאסר עלי לנסות לדכא אותה, החלטתי לנצל את תקופת החגים כדי ללכת עליה בגדול. כמו שאומר אפרתי, "להפוך אותה לבסיס ליצירה". אבל אפילו להרגיש מועקה כמו שצריך לא התאפשר לי. פרט לעובדה שנזדמן לי לפגוש אך ורק אנשים לרוחי ולאכול אוכל טעים בלבד, ביליתי את החג בקריאה תוך כדי רביצה על הספה, כשאף אחד לא תוקע בשופר בסביבתי או מאיים להאכיל אותי ב"בצל, למען יתפצלו אויבינו". אפילו הספר הגרוע והקריא להפליא שקראתי ("הריפוי של שופנהאואר" מאת ארווין יאלום) לא הצליח לעורר אצלי מחדש את תחושת המועקה, אף שהמנטרה שהוא חוזר עליה שם היא שהחיים הם בסך הכל שרשרת של אובדנים מחורבנים. כשחלפו להם ארבעת ימי החג גיליתי שאף שבהחלט התכוונתי לתת למועקה שבתוכי ללבלב, שמחתי בחגי והייתי אך שמחה. נראה, אולי ביום כיפור ישתפר מצבי לרעה. * ספורט Online | גלריה Online | כלכלה Online תקנון האתר | תמיכה ושירות | ארכיון הארץ | המהדורה המודפסת - עמוד ראשון | דף הבית כל הזכויות שמורות , "הארץ" © All rights reserved Haaretz
 

spectacular

New member
לאסית../images/Emo24.gifמלא תודה,

הדפסתי לי את המאמר, ואקרא אותו בנחת, ברגעי השקט של משמרת הלילה שלי, אם יהיו רגעי שקט....
 

sobolina

New member
תודה רבה על המאמר ../images/Emo6.gif

יהיה לי מה לקרוא בשבת.... הילה
 

spectacular

New member
../images/Emo39.gif../images/Emo39.gifלאסית ../images/Emo24.gifאת גדולה

תודה על המאמר, לא הצלחתי להכנס דרך הקישור, הדפסתי אותו ואקרא אותו בנחת, ברגעי השקט של משמרת הלילה שלי, אם יהיו רגעי שקט ...חחחחחחח
 

רן בת

New member
לאסית המאמר קולע בדיוק

תודה על מאמר מעניין ומאיר את התחושות הכל כך מוכרות.
 

א ס י ת

New member
תודה לכולם, אוהבת לשתף אתכם

בדברים מעניינים שנוגעים לחיינו. אם אמצא עוד מאמרים מעניינים האם זה בסדר להמליץ עליהם בפורום, או אפילו להעתיק אותם בציון המקורות כמובן? השאלה מופנית ליעל.
 
למעלה