המארקסיזם כאלטרנטיבה

המארקסיזם כאלטרנטיבה

מציע אני לכם לקרוא ולהפנים את המניפסט הקומוניסטי (ניתן למוצאו בכתובות שרשמתי בסוף) מי שקרא ויודע על מה הוא מדבר מוזמן לרשום את דעתו ונפתח דיון. המארקסיזם כשיטה חברתית-כלכלית הוא היישום והביטוי האמיתי היחיד לשוויון. אין שוויון שהוא חצי או קצת או לא באמת שוויון זה שוויון עד הסוף - שוויון מוחלט. אז אומרים תראה מה קרה למה זה נהפך הרעיון הגדול הזה תראה מה יצא ממנו. נקודה ראשונה : מה שהיה ברוסיה ובשאר הגוש המזרחי זה לא מארקסיזם זה אולי מה שנקרא קומוניזם או ליתר דיוק קולקטיביזם צנטרליסטי שמשמעותו שלטון ריכוזי ומוחלט ע"י קולקטיביזציה של המשאבים אמצעי היצור והתוצרים. כל זה במעטה של חתירה לשווין וביסוס הסוציאליזם. מארקסיזם דורש חינוך ומאבק וכאן נכנס מקומם של הקבוצות הדוגלות בשוויון אז תשאלו את עצמכם: האם אתם באמת מאמינים בשוויון?
 
הממממם...

"אין שוויון שהוא חצי או קצת או לא באמת שוויון זה שוויון עד הסוף - שוויון מוחלט." אבל השאלה שנשאלת כאן היא האם ייתכן מצב של שיוויון מוחלט במציאות שבה אנחנו חיים שבה כל החלום של כל אחד כמעט זה רק להיות יותר עשיר משכנו, ושיהיה לו הרבה כסף שיביא לו "כבוד"... במציאות שמי שיש לו כסף שווה יותר בעיני הממסד. במציאות שזבה רוב האנשים הם אנוכיים וחושבים רק על האינטרסים הפרטיים שלהם... אז ברור שאפשר להביא שיוויון בעזרת ממשל חזק ונטול חופש בסיסי לאדם, כמו שהיה בברית המועצות, אבל האם באמת אפשר להביא שיוויון מוחלט תוך שמירה על זכויות וחופש האדם... אני חושב שזה אולי אפשרי בתהליך מאוד איטי, שייקח עשרות שנים, אבל אי אפשר לצפות לשינוי מיידי...
 
אם כבר הולכים על ציטוטים..

"שינוי העולם משמעו שינוי החינוך" יאנוש קורצ´אק. תראו את מערכת החינוך היום ולמה היא מחנכת, לדיקטטורה שמתבטאת בהרשמות, עונשים וכל דבר אחר שקיים בבית הספר שנשלט אך ורק ע"י מערכת החינוך והמורים. אנחנו התלמידים כחלק מהמערכת זכאים לאפשרות לשנות, להשפיע ולהחליט בצורה דמוקרטית על דברים שנוגעים ישירות בנו. הלימודים בבתי ספר רבים הם יבשים ובתי הספר עצמם פועלים כמו מפעל שמטרתו להוציא תלמידים לבגרות ולהאדיר את שמו, אין השקעה בתחום החינוך לערכי ברזל ולהשקעה בתחום החברתי של התלמיד. תחשבו על שעות החינוך שהיו לכם, הדברים שעושים בהם הם להעביר מקומות, לדבר על בעיות שהמורים סיפרו ולא להציג שום דרך לפתרון הבעיה או לפתור את הבעיה בדרכים שלא טובות לתלמיד ולא למורה, השלמת חומר במקצוע שמפגרים בו, אבל שעת חינוך מטרתה לחנך, לתת לתלמיד חומר לחשיבה, לערער לו את יסודות תפיסתו, לגרום לו להודות בטעותו או להוכיח את צדקתו, ליצור מהתלמידים בני אדם חברותיים יותר. לדעתי הפתרון הוא לחייב את המורים בהעברת שיעורי חינוך וקביעת ערכי יסוד למערכת החינוך שיועברו לתלמידים. השיעורים, כמובן, יוצגו בצורה של פעולה ממש כמו בתנועה. לכן ניתן לקחת פעולה ממאגר הפעולות ולהעביר פעולה בעצמכם. המורה שלי ביקשה ממני להעביר פעולה על רבין, לקחתי פעולה מהמאגר והעברתי לכיתה, אני לא יודע כמה מזה נקלט כי לא היה ממש רצף של שיעורים ולא יכלתי לעשות ראציונאל פעולות אבל היה דיון טוב ומעמיק. אם אותו הדבר היה מועבר ע"י המורה ומקושר לפעולות בנושאים אחרים שיועברו במשך כל השנה התחמידים שהיו מתקבלים בסופו של דבר היו פתוחים יותר לבעיות החברה, אנשים שמבינים יותר את מה שסובב אותם ורואים מה הדבר הנכון לעשות. אפשר לקרוא עוד על חינוך ועוד דברים בכתובת הבאה:
 
אוקי. יפה אמרת.אבל...

אני לא יודעת איך זה אצלך בבית ספר אבל דווקא אצלי כן עושים ( מדי פעם) שיעורי חברה שכאלה ( כמו שהצגת) ונערכים דיונים. אבל זה קורה לעתים רחוקות מכיוון שצריך לפעמים לפתור בעיות כיתתיות או להשלים חומר במקצוע שמפגרים בו. אין מה לעשות. אמנם שעת חינוך מטרתה לחנך אך רוב שעות החינוך מתבזבזות על פיתרון בעיות כיתתיות או בעיות של מורים ועוד דברים כאלה שהם כן חשובים אך אף פעם אין זמן כדי לערוך דיונים ולהעביר פעולות. לא צריך לקרוא לזה שעת חינוך אלא שעת כיתה ( או משהוא כזה..) לכן, צריך אולי להוסיף עוד שעה שתקרא שעת חינוך וכשמה כן היא. ובה באמת יהיו פעולות ודיונים וכל מה שאמרת.(שעת חינוך מטרתה לחנך, לתת לתלמיד חומר לחשיבה, לערער לו את יסודות תפיסתו, לגרום לו להודות בטעותו או להוכיח את צדקתו, ליצור מהתלמידים בני אדם חברותיים יותר). אמנם אני מניחה שחלק מהאנשים שיקראו את זה יגידו " מה פתאום?! להוסיף עוד שעה למערכת השעות?!?! לא מספיק מה שיש כבר???"... אבל לדעתי שיעור שכזה הוא חשוב יותר מכל שאר השיעורים במערכת. תגובות?
 
חשבתי על זה..

לדעתי צריך לפצל את מערכת החינוך לשני גופים: 1. גוף לימודי - מערכת הלמידה שתקבע את חומר הלימוד והנושאים הנלמדים. 2. גוף חינוכי - מערכת החינוך שתקבע ביחד עם מערכת את החינוך ע"פ החומר שילמד את הערכים עליהם יתבססו שעות החינוך ובעצם תכין מעין מערך פעולות שחובה להעביר. הוספת שעה נוספת למערכת תקבע ע"י מערכת החינוך ומערכת הלמידה ולכן אין לתלמידים שום מילה בעניין, הם יקבלו את זה בלית ברירה. כך תוכל להיות פעולה חינוכית רחבה יותר שתוכל לפעול ביתר קלות.
 

פִּירֶה

New member
יש בזה כמה בעיות...

מאיפה התקציב? מי המורים שילמדו את "החינוכי"? מי יקבע את הערכים? עוד תהיה פה בסוף מדינה פאשיסטית. איך אפשר באמת לדאוג שהדבר יתבצע? יהיו מבחנים על החלק החינוכי? איך מודדים ידע בנושאים כאלו, הרי אין תשובה "נכונה" או "לא נכונה"... ואם לא יהיו מבחנים, תחשוב שהיו לך שיעורים במערכת שאין לך עליהם מבחנים... היית לומד? (אולי כן, אבל השאלה לא אישית, אלא כללית על הנער הממוצע במערכת החינוך...) ואולי הפיצול הזה כבר קיים אבל לא עובד? שני החלקים הם "מערכת החינוך" - הלימודי, ואילו תנועות הנוער הם הפן החינוכי? אם כך, אין תפקוד טוב של המערכת מאותה סיבה שאם יחלקו מחדש הדבר יכשל. פירה
 
שאלה טובה אבל עם תשובה ברורה.

אז דבר ראשון צריך לעשות את הדברים הבאים: 1. מהפיכה בורגנית. 2. מהפיכת פועלים. 3. כשקומוניזם ישלוט בארץ צריך לנתק את הקשרים עם כל מדינה שמקיימת סחר חופשי. עוד מספר שלבים שאין צורך לפרטם. כשתושג המטרה כסף יהיה חסר ערך ולא יהווה מכשול. ככה אפשר לפתור את הבעיה. כמובן שיש את האלה שיגידו שזה חלום ואוטופיה ולכם יש פתרון אחר: מאחר ומערכת החינוך מתחלקת לשני חלקים יחולקו גם הכספים לשני חלקים וכך יספיק כסף לכל חלק. נושא המבחנים: הגיל שלנו היא גיל בו יש התעניינות בנושאים פוליטיים ולדעתי תלמידים בהכרח יקשיבו לדברים האלה, אין צורך לבדוק קשב. קביעת חומר חינוכי: החומר יהיה מגוון כמה שיותר כדי לנסות ולהגיע לכל הורה בעל כל דיעה משונה, מוזרה ומורכבת ככל האפשר כדי שיהיה מרוצה מהחינוך. מכאן ניתן להסיק שהחומר יקבע ע"י ההורים. ההורים הם אלה ששולחים את ילדם לבית הספר ומן הראוי שהם יהיו אלה שיקבעו את החומר הנלמד. אם כך פאשיזם לא יקום פה כי הכל יקבע בדרכים דמוקרטיות. אם יש שאלות על הפתרון הראשון אסמך לענות.
 
תשובה ברורה?! ברורה?

כתבת:"אז דבר ראשון צריך לעשות את הדברים הבאים: 1. מהפיכה בורגנית. 2. מהפיכת פועלים. 3. כשקומוניזם ישלוט בארץ צריך לנתק את הקשרים עם כל מדינה שמקיימת סחר חופשי. עוד מספר שלבים שאין צורך לפרטם"- לא נשמע ריאלי!!! ואיך בדיוק זה קשור לנושא?! כתבת:"מאחר ומערכת החינוך מתחלקת לשני חלקים יחולקו גם הכספים לשני חלקים וכך יספיק כסף לכל חלק" ולמה כסף? ונגיד שכן צריך, באיזה צורה יחולקו הכספים? בקשר לקביעת חומר חינוכי -רעיון טוב כי כולם יסכימו עם החומר.רעיון רע כי- אתה חושב שההורים יבואו לעשות את זה? אני לא בטוחה. ההורים מצפים שהבית ספר יחנך, למה שהם יצטרכו לעשות את העבודה?! אתה אומר שזה כדי לנסות להגיע לכל הדעות כדי שכל ההורים יהיו מרוצים-לא יותר פשוט להציג את הנושאים בלי דעות (ואחרי זה בדיונים התלמידים כבר יציגו את דעותיהם בעצמם)? או בעצם להראות את כל הצדדים.(בלי לערב הורים).נכון שיש המון דעות מגוונות ומורכבות (אז בין כה וכה אי אפשר להכניס ה-כ-ל) אז מכניסים את העיקר. (וסתם הערה קטנונית ולא חשובה במיוחד: אשמך כותבים עם ש´ לא אסמך... עז על טחטוב אם שגיעוט חטיו)
 
קשור ועוד איזה..

שאלת מאיפה יבוא התקציב אז אם יהיה קומוניזם לא יהיה צורך בכסף כדי לממן את הכל. מערכת החינוך עכשיו לא מתרכזת מספיק בחלק החינוכי לדעתי ולכן כדאי לפצל אותה. הכספים שנותנים לה עכשיו הם גם לחינוך וגם ללימוד, לכם כשיפצלו הכסף יתפצל כך שהחלק שיעסוק בלימוד ימשיך לעסוק בו עם הכסף הנתון ואותו הדבר עם החלק החינוכי. ההורים לא יבואו? איזה הורה לא יבוא וישפיע על החומר החינוכי שהילד שלו מקבל? רק הורה מסומם חסר אחריות לא יבוא??? אם לא יבואו, נשלח להם את זה בדואר, נעשה ימי עיון לפני כל שנת לימודים כדי לקבוע את חומר הלימוד. לגבי הגעתם אין ספק, תהיה להם השתתפות מלאה בכך, סוף סוף יתנו להם להשפיע על מה שקורה במדינה ולא בתור אשליה של פעם בארבע שנים אלא השפעה ישריה ואמיתית. נכון, ניתן להכניס את הדברים העיקריים והם יקבעו ע"י ההורים, יש הרבה נושאים ויקבע נושא מרכזי כלשהו.
 

פִּירֶה

New member
מעט תשובות

אמרת: ". מהפיכה בורגנית. 2. מהפיכת פועלים. 3. כשקומוניזם ישלוט בארץ צריך לנתק את הקשרים עם כל מדינה שמקיימת סחר חופשי." איזה בנאדם יסכים לרעיון כזה שמנתקים מכל מדינה בעולם המודרני? זה בדיוק כמו שיגידו לאנשים שחיים בקיבוץ שאסור להם לצאת ממנו. משפחות יפרדו, והקשרים של האדם מחוץ לקיבוץ יעלמו. או לפי הדוגמא שלך אני לא יראה יותר את הקרובים שישי לי בחו"ל. ואם אני כן, אז אי אפשר לקנות להם מתנה, הם לא יכולים לתת לי כלום... זה פשוט ניתוק מהכל. אמרת: "כסף יהיה חסר ערך ".כסף הוא רק דרך לסמן משהו. אפשר לחזור לימי הביניים שמחליפים בננות בכבשים, אז אולי אפשר לבטל את המטבע אבל לא את הסחר. אמרת: "כמובן שיש את האלה שיגידו שזה חלום ואוטופיה", זה נכון. ובצדק, כי זה די לא מציאותי בימים אלו. זה דורש הרבה מאוד רצון מקבוצה מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד גדולה של אנשים כדי לממש רעיון כזה במימדים של יותר מאיזשהו ישובונצ´יק. אמרת: "יחולקו גם הכספים לשני חלקים וכך יספיק כסף לכל חלק" זה לא הגיוני מבחינה כלכלית. אם צריכים 2 מערכות חינוך צריך 2 כמויות של כסף. אם יש כמות ומחלקים אותה לשניים (כלומר 1/2+1/2) לא יוצא שניים, לפחות לא בפעם האחרונה שבדקתי ולכן הכסף לא יספיק. אמרת: "הגיל שלנו היא גיל בו יש התעניינות בנושאים פוליטיים ולדעתי תלמידים בהכרח יקשיבו לדברים האלה" זה פשוט לא נכון. תסתכל פעם הבאה שאתה הולך לבית-ספר על הכיתה שלך. או אפילו תשאל "מי מתעניין בפוליטיקה?" במקרה כזה או שתתקל בבוז מצד מתורבתים ומעוד קרש לראש מצד הפחות מתורבתים. אין התעניינות גדולה בקרב הנוער בפוליטיקה. פשוט אין. בקשר לקביעת החומר החינוכי, אי אפשר ש*כל* ההורים יחליטו ביחד. ועדה של כמה שרים בדר"כ עם אותה דעות לא מסוגלת להחליט. אז אתה מצפה שסתם אנשים שמה שיש להם במשותף זה ילדים בערך באותו הגיל יצליחו להחליט?? אני לא אופטימית בנושא הזה. מכיוון שהמדינה איננה מדינה פאשיטית, והכל נקבע בדרכים דמוקרטיות, אז אין סיכוי שההצעה הלא מציאותית במיוחד שלך יכולה להתגשם. אני בעד שוויון, אבל זה לא יכול להתקיים במקום הזה ובזמן הזה. אנחנו על סף מלחמה. אולי זה יגבש את העם???... תמיד צריך למצוא את החיובי. אני מקווה שהייתי מספיק ברורה. פירה
 

פִּירֶה

New member
זו בדיוק הבעייה

אם רוצים להגיע לשוויון ממשי צריך אנשים שבאמת רוצים שזה יקרה, משאבים וכו´... כדי להשיג באמת את כל מה שצריך, יש להשקיע עבודה קשה, קשה למצוא אנשים שמוכנים לוותר על כל מה שיש להם בשביל איזשהו אידאל, אם כבר מוצאים אנשים אז הם באים מנקודת ההנחה שה"סוציאליזם" ישפר את מצבם, ולכן הקבוצה שמתקבלת היא קבוצה גדולה שאין לה די משאבים באמת לממש את הרעיון, או קבוצה ממש קטנה של אנשים. בגלל זה אפשר למצוא את השווין רק בקהילות קטנות (כמו קיבוצים, למרות שגם הם כבר לא מה שהם היו פעם) והרעיון של השוויון לא מצליח ואין לו את הקרקע להתפתח עליה למימדים גדולים יותר. השוויון צריך לבוא מהאנשים כי אם הוא בא בכפייה ומלמעלה, הוא לא מצליח, לדוגמא הקומוניזם בבריה"מ. התהליכים ההיסטוריים תמיד חוזרים על עצמם, ובגלל זה גם שתהיה כבר איזושהי חברה שוויונית, יקומו אנשים (בודדים או בקבוצות) וינסו לנצל את החברה לטובת האינטרסים הפרטיים שלהם. פירה
 
לא קשור לנושא... הודעה אליך לנין!

חח נשמע קצת מוזר להגיד " הודעה אליך- לנין!" נכון? טוב לא משנה. קיצר, בנאדם לא מזוהה המכנה עצמו כאן Vladimir Ilich Lenin ההודעה הזו אליך: השארת הודעה בפורום בני עקיבא. הגיבו לך. אתה לא מתכוון להגיב בחזרה? מה דעתך על הדברים??? רציתי לדעת.זהו.
 
למעלה