המבוך הביורוקרטי בדרך להפשרת קרקעות במשולש הגדול בר"ג.

המבוך הביורוקרטי בדרך להפשרת קרקעות במשולש הגדול בר"ג.

סיפורו של תהליך הפשרת קרקעות שהחל לפני כ-30 שנה באדמה ללא שיוך מוניציפאלי ושהסתיים אך לאחרונה, כדאי לקרוא כדי להבין את סבך הבעיות העומדות בפני קרקע שאמורה לעבור שינוי יעוד בעתיד.

פרל דוד.

לכתבה בכלכליסט - https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734909,00.html

תקציר מהכתבה :
הכותרת : עו"ד ברוך אדלר חושף מסע בלתי נתפס של שלושה עשורים בין ועדות בנייה, משרדי ממשלה ורשויות תכנון, בניסיון שטרם הושלם להפוך קרקע לבתים בנויים.

ביורוקרטיה ממשלתית – כולם מדברים על זה, אבל לא תמיד מבינים לעומק במה מדובר. עו"ד ברוך אדלר מבין. לפני 30 שנה נטל על עצמו עורך הדין משימה פשוטה לכאורה: ייצוג קבוצת רוכשי קרקעות, שביקשו לממש את זכותם לבנות עליהן. 30 שנה אחר כך, אין טוב ממנו לספר על המבוך הבלתי אפשרי שיצרו משרדי הממשלה השונים, שבו תועים במשך שנים אזרחים ויזמים שביקשו לבנות את ביתם.

"זה התחיל ב־1988, לא מזמן", אומר אדלר (67) בהומור אופייני, שיהיה שזור לאורך הראיון כולו ל"מגזין כלכליסט". באותה שנה הוא החל ללוות שתי קבוצות של רוכשי קרקע באחד האזורים המבוקשים ביותר בגוש דן. עם חלוף הזמן נהפכה המשימה הפשוטה לכאורה לסאגה רבת פיתולים ומהפכים, שהיתה יכולה בקלות להיכתב בידי אפרים קישון, המנסח הגדול של הגרוטסקה הישראלית.[....]

השטח הראשון שמככב בהרפתקה של אדלר הוא זה שמכונה "המשולש הגדול" ושוכן בין קריית קריניצי לכפר אז''ר, בתפר שבין רמת גן לקריית אונו. "זה שטח שהיה ללא שיוך מוניציפלי, אבל קרץ למחפשי היוקרה. זה לא כפר שמריהו ולא הרצליה פיתוח, אבל קרוב לתל אביב. מדובר על שטח של כ־230 דונם, ריק וללא ייעוד. אתם כבר לא זוכרים, אבל בשנות השמונים היתה שיטת שיווק של מכירת קרקעות על ידי מתווכים. היו אלה שטחים ללא כוונת פיתוח, כשאותם המתווכים ביצעו לשטח פרצלציה – חלוקה לחלקות על הנייר – בחתיכות מרובעות.

"נתקלנו בקשיים כבר בהתחלה – כי היה מדובר בהפשרת קרקע חקלאית, משהו שאז התייחסו אליו כמו לפגיעה באוצרות הטבע של המדינה ובאינטרס הציבורי. כיום השיח השתנה והפשרה היא עניין שגרתי כדי לאפשר בנייה, אבל אז הפשרה נחשבה משהו שעושים רק כשאין ברירה אחרת. זה לא היה נהוג".

מי קנה את השטחים הללו ?
"עמך ישראל. לא כרישי נדל''ן ולא טייקונים, אלא פשוטי עם, שהיו להם קצת חסכונות והוציאו מעט כסף יחסית, סביב 20 אלף דולר לדונם. הם חלמו על צמודי קרקע קרוב לעיר הגדולה. היו בערך 150 בעלי קרקעות, עם שטח של 400 מ"ר כל אחד. בעלי הקרקעות פנו אלינו, ומהר מאוד החתמנו את רובם והתחלנו לבדוק איך אפשר לקדם תהליך תכנוני. היינו משרד ירושלמי קטן, אבל סופר־מקצוענים בתכנון ובנייה".

ומה קרה ?
"ראשית עלתה שאלת השיוך המוניציפלי, והתנהל מאבק אם השטח ישויך לרמת גן או לגבעת שמואל. אחר כך עלה נושא הכביש. כבר בהתחלה גילינו שברחוב קציר שבסמוך מתוכנן כביש אזורי רחב, שהיה אמור לספק חלופה לכביש גהה במקרה חירום או תאונה. הבעיה היתה שמבחינה תכנונית לא היה אפשר לסלול שם את הכביש. מה שכן היה אפשרי זה להזיז אותו לתוך השטח של הלקוחות שלנו. אז הבנו שזה רע מאוד".

רק ב־1992, אומר אדלר, "הדברים התחילו טיפה להסתדר. נערכו בחירות ושר הפנים אז, אריה דרעי, החליט לצרף את המשולש לשטח רמת גן ולהכריע במחלוקת הגדולה בין השותפים הקואליציוניים (יצחק שמיר תמך בצבי בר מרמת גן, ושמעון פרס תמך ביעקב ויסמוצקי מגבעת שמואל). השיוך לרמת גן התאים לנו, כי גבעת שמואל היתה אז שכונה קטנה יחסית, עם בתים משנות החמישים, ואילו רמת גן כבר היתה מהערים הרציניות והמבטיחות.

"התוכנית הראשונה שהוועדה המקומית הסכימה לדבר עליה היתה לבניית 1,200 יחידות דיור, כשהכביש היה צריך לעבור באמצע – והוא כלל מעבר עילי ותחתי. הבנו כבר אז שאנחנו חייבים להכיל אותו. הבעיה היתה שלעסקה על רמת גן היה 'מחיר': ראש העירייה צבי בר היה חייב להיענות לדרישות האזור ולהקים שכונה של 'וילות וקוטג'ים בלבד', כשבנייה של 1,200 יחידות דיור פירושה לפחות עשרה בניינים של 12-10 קומות. אז צבי בר [ראש עירית ר"ג דאז] קרא לי ואמר: 'אדלר, תשמע, השכונה חייבת להיות שונה, רק 350 וילות, אבל היא תהיה יוקרתית מאוד'. כמובן זה היה הפסד גדול, אבל הפרויקט עדיין היה רווחי. אנחנו מדברים על התקופה שלפני העלייה מברית המועצות לשעבר, כשהפשרה של קרקע חקלאית כאמור היתה עניין לא פשוט, ועוד לא קמו הוול''לים (ועדות בנייה למגורים שהקים אריאל שרון בהיותו שר השיכון, להאצת תהליכי פיתוח ובנייה). לכן התפשרנו על 350 וילות 'בלבד'. זה היה מחיר סביר.

ו...כל השאר בקובץ המצורף למעלה.

 
ביורוקרטיה גם בהפשרת הקרקע במערב תל השומר.

השטח השני שבו טיפל עו"ד ברוך אדלר נמצא במערב תל השומר. "הסיפור הזה התחיל ב־1992, אבל אלינו פנו רק ב־1996". פנו אליי כי כבר הייתי מוכר בקרב כל המעורבים בדבר. עד עצם היום הזה כולם יודעים שאדלר זה המשולש הגדול ומערב תל השומר.
פנו אליי אנשים שקנו את הקרקעות באותה שיטת שיווק ומאותם מתווכים, עם אותה פרצלציית דמה, גם פה עם שטח ללא שיוך מוניציפלי ואותו סוג אוכלוסייה. אבל זה כבר היה מהיר הרבה יותר, כי התוכנית אושרה סופית בדצמבר 2017.
נדרשו רק 20 שנה", הוא מחייך, ומוסיף: "חלק לא מבוטל מהאנשים אמרו לי: 'אדלר, ידענו שזה לנכדים שלנו'".

חרף הדמיון, הבעיות היו שונות. מדובר בשטח שכלל 130 דונם של קרקע פרטית ועוד 160 דונם של קרקע השייכת למינהל, והוא כלוא בין בית החולים שיבא (תל השומר) לבין בסיס תל השומר, ממש ליד מגרש טנקים שעדיין בשימוש. יתרה מזו, חלק מהתצלום האווירי של השטח מטושטש מסיבות ביטחוניות.

דווקא על האזור שלי, כי הוא לא בנוי, ומצאו שם חרגול וצבים מתקופת דוד המלך. אמרתי לו: 'ברור, אף אחד לא הגיע לאזור הזה מאז דוד המלך'".

מה שקרה מכאן ואילך היה מפתיע. "התחלנו להתחבר לירוקים בכל המישורים, גם במישור הארצי. הפרשנו שטח עצום של יותר מ־30 דונם להקמת פארק או שצ''פ (שטח ציבורי פתוח) למטרות ירוקות", מספר אדלר. אלא שבמקרה הזה הם היו נועזים יותר ולא הסתפקו בפארק במובן הקלאסי של המילה. "הלכנו לקצה, לשטח פרוע. זה מזכיר מאוד את הגן הבוטני בירושלים: אתה נכנס, מסתובב, אבל זה לא פארק. זה שטח בתולי מיוחד מאוד. אנחנו מבסוטים על זה היום. אבל באותם ימים, כל דבר כזה שצץ ושצריכים לסדר דורש שנים של תיאומים, תזכירים וסקרים, ועבודות ועוד ועדות".

מהסיפור שלך אפשר להבין איך התפתחה תופעה של מאכערים מושחתים ברשויות ובוועדות התכנון. נראה שאי אפשר בלי זה.
"זה נכון. הקרקע היא המקום שבו נולדות אותן שחיתויות, בשל הסחבת, האנדרלמוסיה ומשך הזמן העצום הדרוש לקידום מהלכים. זה פחות רלבנטי כשיש הרבה בעלים פרטיים קטנים, כמו במקרים שאני תיארתי, ואולי זה גם פחות רלבנטי כשמדובר בחברות ציבוריות ומוסדות. אבל זה רלבנטי מאוד כשמדובר ביזמים פרטיים בינוניים או קטנים, שהשקיעו את מיטב כספם כדי לקדם תהליכים, ואז נתקלים באכזבה ובייאוש. זה בהחלט גורם שמביא אנשים מסוימים להחלטות לא נכונות בנוגע לדרך לקדם את הדברים".

אחרי כל הסאגה הזו היה אפשר לצפות שאדלר ינטור טינה ואף יפתח סלידה כלפי הפקידות הממשלתית וזו של השלטון המקומי. באופן מפתיע, כשניתנת לו ההזדמנות לומר את אשר על לבו, הוא מתבונן בפקידים בסוג של הבנה, שלא לומר במידה מסוימת של רומנטיקה. "אתה צריך להבין, איש איכות הסביבה רוצה רק פארקים, רוצה רק ירוק. לא מעניין אותו איך בדיוק מגיעים לירוק. איש משרד התחבורה רוצה את הכביש. רוצה אותו רחב ועמוק, עם הרבה גישות. וכך גם האחרים. החיבור ביניהם הוא זה שגורר שנים של המתנה. התיאום בין הגורמים הוא זה שגורם לכיתות הרגליים הבלתי אפשרי הזה. ועדות העל אמורות לעשות את התיאום, אבל הן עושות את זה בקושי רב. וכשהן מתקשות, אני מתקשה. יש המון לוחמנות — כל אחד מהתחום שלו, כל אחד לוחץ לכיוון שלו".

"לצד אורך רוח ונחישות היה לי גם משרד חזק עם גב כלכלי, שהרוויח מדברים אחרים. אבל הכי חשוב, אתה לא עושה זה לבד: שותפתי ריקי שחר תרמה תרומה אדירה, וגם חברי עו''ד דוד זעירא שעובד איתי. אתה חייב צוות עובדים מצוין, ותקציב נסיעות ענקי. הגעתי מירושלים לתל אביב פעמיים בשבוע, שרפתי כשליש מזמני על הפרויקט הזה. צריך דבקות במטרה וסבלנות, וקצת גב כלכלי".

"אם אתה שואל אותי מתי אוכל לפרסם את הספר שלי או מתי יהיה כתוב שם THE END, התשובה היא שיידרשו לפחות עוד 10 שנים. עוד לא הכל נבנה, יש פרצלציות לעשות, ועכשיו לך תארגן את כל הבעלים. כולם כאן הם בעלי קרקע של עד 400 מטר, אין בעלי שטחים גדולים כמו במשולש. יש גם עשרות אלפי מטר של שטחי מסחר ותעסוקה, שזה סיפור בפני עצמו".

המסר שאתה מעביר ליזמים הוא עגום. מה עורך דין צעיר צריך לחשוב אחרי שהוא קורא את הסיפור שלך?
"כבר כיום, קצב קידום התוכניות לאישור בוועדות התכנון, ובפרט בוועדות המחוזיות, טוב לאין שיעור מברוב התקופות הרלבנטיות לשתי התוכניות הגדולות שקידמתי. כיום למשל נהוג שעם האישור העקרוני של תוכנית, הוועדה המחוזית קובעת לוח זמנים צפוף מאוד למילוי הדרישות הטכניות, לשם האישור הסופי. זה דבר שלא היה קודם, ובהחלט עוזר. ללא ספק, הכלי האולטימטיבי הוא הפעלת מכוני הבקרה, שנקבעה ב־2014 בתיקון לחוק התכנון והבנייה, ורק בפברואר השנה נחקק חוק שמסדיר את פעולתם".

שר האוצר משה כחלון, שריכז מאמצים רבים בסוגיית הדיור, טיפל בבעיות שאתה מעלה?

"אני מאלה שמאמינים שהצעדים בהנחייתו, בעיקר בתחום תכנון הבנייה — כמו לאחד תחת כיפה אחת בשליטתו הישירה את רשות מקרקעי ישראל ואת מינהל התכנון, לצד ההפעלה האגרסיבית של מטה הדיור הממשלתי, בהחלט הביאו לקיצור הליכים, ואולי גם לפישוטם. כמו שתיארתי, זמן רב בוזבז על אגו של הרפרנטים במשרדים ממשלתיים, על סחבת מובנית, על כפילויות ועל היעדר כושר החלטה. זה לא נבע מצורך בבקרה ובזהירות. ההפך. כל אלה הם אבי אבות השחיתות. אני מאמין גדול בפעולה של מכוני בקרה. הם בהחלט יכולים לצמצם את תופעת המאכערים, ובמקביל את הייאוש מהמערכת, שעלול להוביל לשחיתות".

לכתבה משלימה על הפשרת הקרקע בכלכליסט - https://www.calcalist.co.il/real_estate/articles/0,7340,L-3715463,00.html

 
למעלה