"המגיפה "הוסיפה והלכה" להתפשט או "הלכה והוסיפה" להתפשט?

Assiduous

New member
"המגיפה "הוסיפה והלכה" להתפשט או "הלכה והוסיפה" להתפשט?

מבחינה אינטואיטיבית 'הלכה והוסיפה' להתפשט, נשמע האופציה הנכונה.

מבחינת המקורות, כל המקורות הספרותיים במשלב המשנאי והתלמודי (הבבלי והירושלמי) כותבים "מוסיף והולך". מה ההיגיון בכך?
האם לא קודם כל הולכים ואז מוסיפים?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
קצת מיותר ומסורבל בעיניי, הייתי בוחרת פועל עזר אחד בלבד

המגפה (בלי יו"ד) "הוסיפה להתפשט" או "הלכה והתפשטה".

אני לא יודעת מה כתוב בתלמוד, אבל בימינו "הוסיפה והלכה להתפשט" נשמע ממש רע, וגם "הלכה והוסיפה להתפשט" לא נשמע משהו.
 

Assiduous

New member
גם מה שכתבת נשמע קצת סוטה. אולי תסבירי?

במה "המגיפה הזאת" נשמעת קצת סוטה? לאיזו סטייה הכוונה? אין לי שמץ של מושג למה כוונתך, ואני לא מצליח למצוא איזשהו קצה חוט לכך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
להתפשט, נו...


 

Assiduous

New member
תודה על התשובה. אשמח לדעת מה ההסבר גם ללשון המשנאית/ תלמודית

ממי שיודע כמובן ויש לו רצון וסבלנות להסביר לי:)
הלשון המשנאית עדיין קיימת לפנינו ומעניין אותי להבין אותה, על איזה היגיון מילולי היא מתבססת.
 
מה השאלה?

האפשרויות שציינת בלתי אפשריות לא בלשון המקרא, לא בלשון המשנה ולא בעברית הישראלית.
 

Assiduous

New member
מקורות נבחרים שעליהם שאלתי מבוססת:

  1. עושה אדם את שדהו שלש שלש אשפתות לבית סאה יתר מכאן מחציב דברי רבי שמעון וחכמים אוסרין עד שיעמיק שלשה או עד שיגביה שלשה עושה אדם את זבלו אוצר רבי מאיר אוסר עד שיעמיק שלשה או עד שיגביה שלשה היה לו דבר מועט מוסיף עליו והולך רבי אלעזר בן עזריה אוסר עד שיעמיק שלשה או עד שיגביה שלשה או עד שיתן על הסלע: (משנה שביעית ג, ג)
  2. מצות חנוכה נר איש וביתו והמהדרין נר לכל אחד ואחד והמהדרין מן המהדרין בית שמאי אומרים יום ראשון מדליק שמנה מכאן ואילך פוחת והולך ובית הלל אומרים יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך (תלמוד בבלי שבת דף כא עמוד ב. וכך גם במגילת תענית / הסכוליון)
  3. עושה אדם את זבלו אוצר רבי מאיר אוסר עד שיעמיק שלשה טפחים או עד שיגביה שלשה טפחים היה לו דבר מועט מוסיף עליו והולך (תלמוד בבלי מועד קטן דף ד עמוד ב)
  4. ה אתא שמעון בר ווא בשם ר' יוחנן לעולם הוא מוסיף והולך ודוחה את יום טוב (תלמוד ירושלמי מסכת פאה פרק א)
  5. ומה ראו לתקן ג' תפלות כדי שיהא אדם מוסיף בתפלתו, ולא בתפלה בלבד אלא אף בתורה יהא מוסיף והולך (מדרש תנחומא)
ישנם מקורות נוספים כמובן.
 
אכן, לא דומה.

לא כתוב "מוסיף והולך להתפשט". :
"מוסיף והולך" = מוסיף שוב ושוב.
המילה "מוסיף היא הפועל העיקרי, לא פועל עזר.
ואילו המילה "והולך" היא פועל עזר שמצביע על התמשכות.
לעומת זאת במשפט שהצעת דווקא המילה "הוסיפה" היא פועל העזר (של "להתפשט").
 

Assiduous

New member
איך "מוסיף והולך" משמעו שוב ושוב?

כאשר אחרי שהוא הוסיף הוא הלך

קשה לי להבין את הביטוי הזה.

אגב, אני מכיר ביטוי בדיוק הפוך (מילולית) אך עם משמעות דומה למדי: הולך ומוסיף.
 
"מוסיף והולך" אפשרי בהקשרים מסוימים בלשון חז"ל והמדרשים

מוסיף (על העבר או על המצב הנוכחי) עוד ועוד:
(בחנוכה) יום ראשון מדליק (נר) אחד, מכאן ואילך מוסיף והולך.

...ולא בתפילה בלבד אלא אף בתורה יהא מוסיף והולך..
וכדומה.

הליכה היא תנועה שמקדמת אותך יותר בכיוון שהתחלת בו.
 
למעלה