המגן האנושי - סקר

המגן האנושי - סקר

שאלות סקר: 1. מה יותר שפל מבחינה מוסרית: להשתמש בילדים כמגן אנושי או להרוג את הילדים המשמשים מגן אנושי? 2. נסראללה תופס עשרה ילדים וכורך אותם בניגוד לרצונם לגופו; האם מוסרי להפיל עליו פצצה ולהורגו עם הילדים? 3. הנח שהילדים בשאלה 2 הם ילדים יהודים שנתפסו על ידי נסראללה - האם תשובתך תשתנה ומדוע?
 

a e q u i t a s

New member
שאלות מאוד קשות...

קודם כל, תרשה לי להתייחס לחתימה שלך, יש פה איזשהו הרגשה כאילו רה"מ לשעבר, אריאל שרון החזיר את נשמתו לבורא, זה ממש לא נכון, פועלו וזכרו זה לא נשמע לי טוב, סתם בתור איזשהו הערה שקפץ בזמן התגובה.. השאלות שלך הם טובות, יש פה סוגיה מוסרית ופילוספית מאוד קשה, מחד אי-פגיעה במשגרי רקטות עלול להביא פגיעה בנפש בצפון הארץ, מצד שני את מודע היטב לעובדה שפגיעה בלא מוערבים היא לא מוסרית בעליל ואף נכלל כפשע מלחמה. אם זאת יש תמיד סייגים, אבל הם בעצם סייגים פוליטיים גרידא כמו מה הביא את נסראללה לצבור מספיק כוח כדי להשים את הילדים החפים מפשע כמגן אנושי. רצח הוא דבר שפל מאוד, זה הנקודה הנמוכה ביותר במוסר של אנושות, אם זאת להשתמש בילדים כמגן אנושי ביודיעין מתוך מטרה להגן על איזשהו יעד פוליטי הוא אולי עוד יותר שפל, שכן אתה מראה את רף הפחדנות שלך וגם שחצנות, לכן אני מניח שלהשתמש בילדים כמגן אנושי זה שפל יותר. זה ידוע לפחות בכמה מקרים, שקציני צה"ל בתא השליטה של חיל האויר ביטלו סיכולים ממוקדים ברצועת עזה ובגדה המערבית, כי היו שם אזרחים חפים מפשע, כלומר זה איזשהו חליפת פקודות שכבר קיימת בצה"ל, לכן אני מניח שהפקודות האלה גם תקפות בלחימה גם בלבנון, ולכן זה לא מוסרי אבל שוב, בסופו של דבר יש פה גם משתנים שלא ידועים לנו כמו מהי הסיטואציה, מה היקף הפגיעה והזנק הסביבתי - עניין של עלות מול תועלת. בעניין זה, אני אמקד לתרחיש מאוד מסוים, אתה יודע שאיראן הולכת לשלח לעבר ישראל טיל עם רש"ק גרעיני, ישראל מתוכננת למהלומת מנע, מן סוג של פגיעה רבתית בעיר טהרן, האם החלטה תהיה כן לפגוע או לא לפגוע תוך לקיחת החשבון שהטיל האיראני עומד כבר על כן השיגור ותוך דקות הוא יפגע בישראל? בסוגיה כזו התשובה היא ודאית שיש צורך קיומי לפגוע ביכולותיו של האויב דרך העורף - מוסרי זה לא, אבל זה קיומי לכן זה תלוי ומשתנה. אממממ, שאלה קשה אבל תשובתי לשאלה מספר שתיים תקפה, גם לשאלה השלישית, שישראל לא פוגעת בחפים מפשע ביודעין, וביטלה בעבר סיכולים ממוקדים, לכן זה התשובה היא ברורה שלא, בדיוק כמו שהילדים היו מוסלאמים.
 
השאלות, כפי שנוסחו, פשוטות מאוד.

מי שתאוות הרצח חשובה בעיניו יותר מכל, לא אכפת לו מהילדים, והוא ישליך פצצה על נסראללה עם כל הילדים, גם אם הם יהודים. לעומתו, אדם שפוי פשוט לא ישליך את הפצצה. שלא לדבר על כך, שהשלכת הפצצה לא תפתור שום בעיה - במקום נסראללה יבוא מישהו אחר. רק הסדר מדיני יפתור את הבעיות. מזה צריך להתחיל: לחפש הסדר מדיני! במקום זאת סתם מפעילים כוח, ויותר כוח, והורסים ומפציצים את לבנון בלי אבחנה, וברור שבתנאים אלה תמיד תקרינה עוד ועוד ועוד "טעויות" כאלה. בינתיים, כבר יותר מ-600 אזרחים לבנונים נרצחו מ"טעויות" אלו, ועוד היד נטויה. בנוגע לסיפור שמפיצים על "בני הערובה" של נסראללה, שכביכול הוחזקו בכפר קנא בעל כורחם, וכן על "הצילומים המוכיחים" שהיו במקום מתקני שיגור של חיזבאללה - הרי אינם אלא אגדות של דוברי צה"ל, וכל ה"אישור" לאמיתותן מסתמך על "אתר לבנוני אחד". ולכן, לבנות "תאוריות" על שמועה בלתי מוכחת שמישהו מפיץ בכוונה, זה לא ממש רציני.
 

enzim

New member
תענה על השאלה הראשונה

כמו כן ברצוני להפנות את תשומת ליבך למכתב שפירסם עיתון גרמני. במכתב מודה אזרח לבנוני שהחיזבאללה בנה בית ספר מעל מצבור כלי נשק. גם זה המצאה של דובר צה"ל? (מי שרוצה למצוא את הידיעה שיקרא ידיעות אחרונות של היום).
 
התשובה מובנת מאליה -

שפל יותר לרצוח ילדים. נו, אם עיתון גרמני פרסם, שאזרח לבנוני הודה, אז זו אינה המצאה של דובר צה"ל, אלא... תורה מסיני
 

enzim

New member
../images/Emo13.gif

1. מה יותר שפל מבחינה מוסרית: להשתמש בילדים כמגן אנושי או להרוג את הילדים המשמשים מגן אנושי? השאלה לא מנוסחת טוב. המטרה היא להרוג את המחבל שמשתמש בילדים ולא את הילדים. להשתמש בילדים כמגן אנושי כאשר אתה יודע שאתה על הכוונת יותר שפל שכן יש כאן כוונה מכוונת בעוד שהריגת הילדים ע"י הפצצה היא לא מכוונת ומנסים להימנע מכך. 2. נסראללה תופס עשרה ילדים וכורך אותם בניגוד לרצונם לגופו; האם מוסרי להפיל עליו פצצה ולהורגו עם הילדים? זה לא מוסרי, אבל אף אחד לא אמר שמלחמה זה דבר מוסרי... 3. הנח שהילדים בשאלה 2 הם ילדים יהודים שנתפסו על ידי נסראללה - האם תשובתך תשתנה ומדוע? לא מוסרי. התשובה שונה משום שמילדים יהודים אכפת לנו יותר (מן הסתם). גם לי יש שאלה: ישנו מחבל מתאבד שכורך סביבו 10 ילדים. לצה"ל יש הזדמנות לחסל אותו אולם הילדים ימותו גם. אם צה"ל לא מחסל אותו המחבל יתאבד בתל אביב ויגרום למותם של 15 איש ולפציעתם של נוספים. בהנחה שההזדמנות לחסל אותו היא חד פעמית ואם לא מחסלים הפיגוע יתרחש באופן וודאי, כיצד יש לנהוג ומדוע? האופציות: לחסל את המחבל יחד עם 10 ילדים או לא לחסל את המחבל ולגרום לפיגוע בתל אביב עם 15 הרוגים. מה אתה היית בוחר?
 

ulapid1

New member
שאלה מעניינת ביותר, אולם היפוטתית

לחלוטין. במצב בו אי חיסול גורם לפיגוע ודאי ולמות הילדים בכל מקרה ועוד אנשים נוספים, התשובה ברורה - לחסל. אולם אם היית מפנה את השאלה למנהיג שצריך לקחת את ההחלטה ובסוף הוא יצטרך לתת הסברים(נניח, המפכ"ל מנהל את כל האירוע) העניין מסובך בהרבה מכיוון שבסוף הוא זה שיצטרך להוכיח שאם לא היה עושה כך וכך אז היו נהרגים יותר(וקשה לשכנע אומה שלמה שאבלה על מות 10 ילדים כתוצאה מירי שלנו) ולכן הסבירות היא שלא יחסל..מכאן אנו רואים כמה שונה התאוריה מהמציאות. דרך אגב, אם אתה זוכר את הפיגוע בנתניה, בו השוטרים זיהו כמעט בוודאות מוחלטת את המחבל המתאבד אך לא ירו..המחבל התפוצץ.וכמה שלא נעים להגיד-אם השוטרים היו יורים ובסוף טועים בהערכתם הנזק היה נגרם להם היה עולה מספר מונים על התועלת אם היו יורים וצודקים..ולכן קשה מאוד לקחת החלטה כזו.....במציאות
 

ulapid1

New member
תשובות

1.להשתמש בילדים כמגן אנושי זה שפל יותר 2+3.שאלה קשה שכדי לענות עליה יש לשאול מהי מטרת הלחימה.האם חיסול נסראללה זו המטרה?אני יהיה הראשון שיברך על מפגשו עם 72 הבתולות אולם לא זוהי המטרה של המבצע.החלשת החיזבאללה יכולה להיעשות גם ללא חיסולו של נסראללה, (למרות שתמיד ישאר יעד לחיסול) וחייבים להמנע מפגיעה בחפים מפשע. כמובן שאם נזהה מקור ירי ולידו ילדים - אסור להסס ויש לחסל מיד. ולכן - בשני המצבים, כמה שזה כואב ומפתה - יש להימנע מחיסול השטן.
 
דמגוגיה

בוא נוסיף שאלה לסקר שתשקף את המצב הנוכחי- 4. הבן של השכנים מסתתר בתוך בית-השכנים שממול לביתך ויורה על בני משפחתך מתוך חדר הילדים שלהם לעבר חדר הילדים שלך, מה תעשה? תקרא למשטרה? הם כבר הוכיחו שהם חסרי אונים כל עוד שבני הבית השכן מסרבים לעצור את הילד הסורר, חוץ מזה יקח להם שעות להגיע. מה הלאה? אתה מבין, זה פשוט מגוחך להטיל אשמה מוסרית על מי שבא להגן על בני ביתו, בלי שום קשר למגן אנושי או לא. ובקשר לשאלה השלישית- אנחנו אפילו לא יודעים אם הוא לא עושה את זה כבר עכשיו עם החיילים החטופים... בכל מקרה החוק הבינלאומי קובע שהאחריות המוטלת להרג מגנים אנושיים היא על מי שמשתמש באותם אנשים כמגנים אנושיים. וכשאתמול התחנות הערביות משדרות תמונות של גופות מחבלי חיזבאללה שמוצאות מהריסות הבית המופגז בכפר כנא אז ברור לכל מי באמת אחראיים למותם של אותם ילדים שהפכו למגן אנושי.
 
למעלה