בעבר חשבתי בדיוק כמוך לגבי "ללכוד את רכבת ישראל בלב כבישים מהירים במקומות מרוחקים מהישוב". אבל היום רואים איך שבונים ממש צמוד לכביש 531.
לגבי דוגמא איך שתחנת רעננה מערב צריכה להשתנות (יחד עם תחנת בני ברק, סגולה ואחרות) - יש גם דוגמאות בתוך גבולות ישראל כמו תחנת השלום (בעלת כניסה צפונית ודרומית) ותחנת ההגנה (כניסה דרומית + מעבר תת גשרי בצד הצפוני). או בקיצור, לקצר כמה שיותר את המעבר בין הרכבת לכבישים הצולבים!
בתחילת אוקטובר הלכתי מתחנת רעננה מערב לקניון לב הפארק הצמוד. בעיניי התחנה בתיכנון הנוכחי שלה היא מקרה אבוד. אפילו החניון שלה לא נפתח לציר ירושלים וחלק מהמדרכה היתה ברמה של שביל עפר.
הדוגמה הישראלית המתאימה בעיניי למה שצריך לעשות לתחנה היא רשל"צ דיין. הכניסה שם היא בשדרות משה דיין, ויש תחנות אוטובוס מול הכניסה.
ועדיין - אלו דוגמאות מרוחקות מאד ממרכזי הישובים אותם הם משרתים.
כנוסע בריטי תחנות הרכבת הארציות שאני מכיר נמצאות בדרך כלל בלב הישובים או בשולי המרכז. אף שיש בהן תחבורה משלימה - התחנה מרכזית מספיק שלא חייבים להשתמש בתחבורה משלימה כדי להגיע ליעד. תחנות רעננה מתוכננות כך שחייבים להשתמש בתחבורה משלימה מהן.
כמובן שחלק מהבעיה היא שתחנות רעננה נבנו בשלב מאוחר מאד בהתפתחות העיר, כשהשכונות ממזרח לה כבר בנויות. אם היו מתכננים קווי רכבת לרעננה ולשרון על בסיס מפת 1940 ב Govmap היה אפשר לתת להן מסלול יותר בריטי - חותך בנקודה קרובה יותר ללב הישוב, אך מסילה שנבנתה בעשור האחרון מוגבלת לאופציה של מעבר בעמק שבנו בו את הכביש המהיר ואני מבין את זה.
מצד שני בבריטניה לא נהוג למקם כבישים מהירים משני צידי מסילה אלא בצד אחד של המסילה, מה שמאפשר גישה נוחה יותר לתחנה.
לגבי הבנייה "לצד" כביש 531 - הגישה לבנייה כזו צריכה להיות מרחובות עירוניים שהצמתים המובילים אליהם נמצאים צומת או שניים פנימה מהכביש. כשנוהגים לתוך רעננה ממחלף בן גוריון יש פקק קבוע כי התנועה ממערב מוכנסת לנתיב השמאלי וזו ממזרח לימני, דבר שהיה אפשר להמנע ממנו לו היו משתמשים בכיכר רב נתיבית במקום צומת. הנהגים צריכים להתאים את עצמם לנתיבי הצומת הבאה עם רחוב פרדס משותף תוך כ 200 מטר, וכבר כיום כשזו שכונת צמודי קרקע מדובר במקטע עמוס. אם יעמיסו רבי קומות שהגישה אליהם תהיה מרחוב פרדס משותף - התנועה באזור רק תחמיר. אני מכיר את "מסרק" הבניינים הגבוהים כ 100 מטר מהכביש בהוד השרון. אני חושב שלמקם בנייה גבוהה בשולי הערים במקום במרכזן זו טעות כי זה יוצר מרחק בין הבנייה למאפיינים העירוניים שהתושבים יצרכו. בנייה כזו במרחק של 800 מטר מלב העיר, על גריד שאין בו תח"צ צפון דרום (בפרדס משותף יש את קו 8 המעגלי שאורך מסלולו כפול ומכופל מגודלה של העיר רעננה) רק תגביר את נסועת הרכבים הפרטיים בתוך רעננה עצמה.
מארחיי מתגוררים באחוזה, כל צרכי החיים העירוניים נמצאים 5-10 דקות הליכה מהם באזור עירוני שוקק. המתחמים והמגדלים למיניהם הם ההיפך המוחלט מכך והם לא ישנו את מרכז הכובד של העיר - הם רק יכבידו על עומסי התנועה. בנייני תמ"א 35 באחוזה חיוביים יותר ממגדלי 531 כי הם מביאים תושבים למקומות בהם יש תשתית ומסחר המאפשרים מגורים עירוניים. לצערי המטרו לא מתוכנן למרכז אחוזה אלא לכיכר יד לבנים, ואין תוכנית לתחנת ביניים באזור המזרחי של אחוזה (השוק, חזן) שתפתח את העירוניות בציר. העובדה שלא מתוכננת תחנת השקה לענף כפ"ס גם היא החמצה.