המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך

d1f2

Active member
במוסד רוצים תחנת רכבת סמוך למטה, למרות שתחנה אחרת מתוכננת לא הרחק משם בהאב תחבורתי ענק שיכלול גם תחנות של שני קווי מטרו. לכן, כפי שנחשף אתמול בגלובס, במשרד התחבורה בוחנים כעת אפשרות לשנות את התוכניות המאושרות ולהעתיק את המתחם התחבורתי סמוך למטה המוסד. אלא שחוץ מהעלויות הרבות והדחיות שהזזה כזו תגרום לפרויקט הלאומי הגדול ביותר שנעשה כאן, היא גם תפגע בתוכניות להקמת 18 אלף יחידות דיור, שנשענות על אותו האב תחבורתי שנשקל להזיזו.

 

Ccyclist

Well-known member
במוסד רוצים תחנת רכבת סמוך למטה, למרות שתחנה אחרת מתוכננת לא הרחק משם בהאב תחבורתי ענק שיכלול גם תחנות של שני קווי מטרו. לכן, כפי שנחשף אתמול בגלובס, במשרד התחבורה בוחנים כעת אפשרות לשנות את התוכניות המאושרות ולהעתיק את המתחם התחבורתי סמוך למטה המוסד. אלא שחוץ מהעלויות הרבות והדחיות שהזזה כזו תגרום לפרויקט הלאומי הגדול ביותר שנעשה כאן, היא גם תפגע בתוכניות להקמת 18 אלף יחידות דיור, שנשענות על אותו האב תחבורתי שנשקל להזיזו.


MI6 מסתפקים בתחנה פיקטיבית בסרטי ג'יימס בונד:


ה"מקדש האצטקי" של הארגון נמצא בסמיכות לתחנת ווקסהול של קו הויקטוריה והתחנה הארצית המקבילה של ווקסהול שעוצרות בה רכבות פרבריות לוווטרלו.
 

david80

Active member
כשבית לווינשטייין רצו לשנות את המטרו לטובתם, חשבתי לעצמי שבמקום לעכב את המטרו ולהרוס את הקישוריות לרכבת רעננה מערב, יותר פשוט יחסית להעתיק את בית לוינשטיין, והרי בזמן שלוקח לבנות מטרו ניתן לבנות כמה בית לווינשטיינים.
 

Ccyclist

Well-known member
כשבית לווינשטייין רצו לשנות את המטרו לטובתם, חשבתי לעצמי שבמקום לעכב את המטרו ולהרוס את הקישוריות לרכבת רעננה מערב, יותר פשוט יחסית להעתיק את בית לוינשטיין, והרי בזמן שלוקח לבנות מטרו ניתן לבנות כמה בית לווינשטיינים.

מבחינתי בית לוינשטיין צודקים. בחו"ל היו ממקמים את תחנת המטרו בצומת אחוזה -ירושלים (ע"ע Gants Hill). המיקום המזעזע של תחנת רכננה מערב נובע מהתיכנון הלקוי בארץ שאוהב ללכוד את רכבת ישראל בלב כבישים מהירים במקומות מרוחקים מהישוב אותו הם משרתים.

את רעננה מערב הייתי מחליף בתחנה נוסח תחנת Upper Holloway של האוברגראונד.

התחנה מרוחקת אמנם מתחנת התחתית המקבילה Archway, אך המסילה חותכת מתחת לכביש מסחרי ראשי וחי, ההליכה ביניהן אינה הליכה לאורך שום כלום.
 

david80

Active member
מבחינתי בית לוינשטיין צודקים. בחו"ל היו ממקמים את תחנת המטרו בצומת אחוזה -ירושלים (ע"ע Gants Hill). המיקום המזעזע של תחנת רכננה מערב נובע מהתיכנון הלקוי בארץ שאוהב ללכוד את רכבת ישראל בלב כבישים מהירים במקומות מרוחקים מהישוב אותו הם משרתים.

את רעננה מערב הייתי מחליף בתחנה נוסח תחנת Upper Holloway של האוברגראונד.

התחנה מרוחקת אמנם מתחנת התחתית המקבילה Archway, אך המסילה חותכת מתחת לכביש מסחרי ראשי וחי, ההליכה ביניהן אינה הליכה לאורך שום כלום.
בעבר חשבתי בדיוק כמוך לגבי "ללכוד את רכבת ישראל בלב כבישים מהירים במקומות מרוחקים מהישוב". אבל היום רואים איך שבונים ממש צמוד לכביש 531.

לגבי דוגמא איך שתחנת רעננה מערב צריכה להשתנות (יחד עם תחנת בני ברק, סגולה ואחרות) - יש גם דוגמאות בתוך גבולות ישראל כמו תחנת השלום (בעלת כניסה צפונית ודרומית) ותחנת ההגנה (כניסה דרומית + מעבר תת גשרי בצד הצפוני). או בקיצור, לקצר כמה שיותר את המעבר בין הרכבת לכבישים הצולבים!
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
בעבר חשבתי בדיוק כמוך לגבי "ללכוד את רכבת ישראל בלב כבישים מהירים במקומות מרוחקים מהישוב". אבל היום רואים איך שבונים ממש צמוד לכביש 531.

לגבי דוגמא איך שתחנת רעננה מערב צריכה להשתנות (יחד עם תחנת בני ברק, סגולה ואחרות) - יש גם דוגמאות בתוך גבולות ישראל כמו תחנת השלום (בעלת כניסה צפונית ודרומית) ותחנת ההגנה (כניסה דרומית + מעבר תת גשרי בצד הצפוני). או בקיצור, לקצר כמה שיותר את המעבר בין הרכבת לכבישים הצולבים!

בתחילת אוקטובר הלכתי מתחנת רעננה מערב לקניון לב הפארק הצמוד. בעיניי התחנה בתיכנון הנוכחי שלה היא מקרה אבוד. אפילו החניון שלה לא נפתח לציר ירושלים וחלק מהמדרכה היתה ברמה של שביל עפר.

הדוגמה הישראלית המתאימה בעיניי למה שצריך לעשות לתחנה היא רשל"צ דיין. הכניסה שם היא בשדרות משה דיין, ויש תחנות אוטובוס מול הכניסה.

ועדיין - אלו דוגמאות מרוחקות מאד ממרכזי הישובים אותם הם משרתים.

כנוסע בריטי תחנות הרכבת הארציות שאני מכיר נמצאות בדרך כלל בלב הישובים או בשולי המרכז. אף שיש בהן תחבורה משלימה - התחנה מרכזית מספיק שלא חייבים להשתמש בתחבורה משלימה כדי להגיע ליעד. תחנות רעננה מתוכננות כך שחייבים להשתמש בתחבורה משלימה מהן.

כמובן שחלק מהבעיה היא שתחנות רעננה נבנו בשלב מאוחר מאד בהתפתחות העיר, כשהשכונות ממזרח לה כבר בנויות. אם היו מתכננים קווי רכבת לרעננה ולשרון על בסיס מפת 1940 ב Govmap היה אפשר לתת להן מסלול יותר בריטי - חותך בנקודה קרובה יותר ללב הישוב, אך מסילה שנבנתה בעשור האחרון מוגבלת לאופציה של מעבר בעמק שבנו בו את הכביש המהיר ואני מבין את זה.

מצד שני בבריטניה לא נהוג למקם כבישים מהירים משני צידי מסילה אלא בצד אחד של המסילה, מה שמאפשר גישה נוחה יותר לתחנה.

לגבי הבנייה "לצד" כביש 531 - הגישה לבנייה כזו צריכה להיות מרחובות עירוניים שהצמתים המובילים אליהם נמצאים צומת או שניים פנימה מהכביש. כשנוהגים לתוך רעננה ממחלף בן גוריון יש פקק קבוע כי התנועה ממערב מוכנסת לנתיב השמאלי וזו ממזרח לימני, דבר שהיה אפשר להמנע ממנו לו היו משתמשים בכיכר רב נתיבית במקום צומת. הנהגים צריכים להתאים את עצמם לנתיבי הצומת הבאה עם רחוב פרדס משותף תוך כ 200 מטר, וכבר כיום כשזו שכונת צמודי קרקע מדובר במקטע עמוס. אם יעמיסו רבי קומות שהגישה אליהם תהיה מרחוב פרדס משותף - התנועה באזור רק תחמיר. אני מכיר את "מסרק" הבניינים הגבוהים כ 100 מטר מהכביש בהוד השרון. אני חושב שלמקם בנייה גבוהה בשולי הערים במקום במרכזן זו טעות כי זה יוצר מרחק בין הבנייה למאפיינים העירוניים שהתושבים יצרכו. בנייה כזו במרחק של 800 מטר מלב העיר, על גריד שאין בו תח"צ צפון דרום (בפרדס משותף יש את קו 8 המעגלי שאורך מסלולו כפול ומכופל מגודלה של העיר רעננה) רק תגביר את נסועת הרכבים הפרטיים בתוך רעננה עצמה.

מארחיי מתגוררים באחוזה, כל צרכי החיים העירוניים נמצאים 5-10 דקות הליכה מהם באזור עירוני שוקק. המתחמים והמגדלים למיניהם הם ההיפך המוחלט מכך והם לא ישנו את מרכז הכובד של העיר - הם רק יכבידו על עומסי התנועה. בנייני תמ"א 35 באחוזה חיוביים יותר ממגדלי 531 כי הם מביאים תושבים למקומות בהם יש תשתית ומסחר המאפשרים מגורים עירוניים. לצערי המטרו לא מתוכנן למרכז אחוזה אלא לכיכר יד לבנים, ואין תוכנית לתחנת ביניים באזור המזרחי של אחוזה (השוק, חזן) שתפתח את העירוניות בציר. העובדה שלא מתוכננת תחנת השקה לענף כפ"ס גם היא החמצה.
 

קבצים מצורפים

  • 20231005_124042.jpg
    20231005_124042.jpg
    2.7 MB · צפיות: 1
  • 20231005_124703.jpg
    20231005_124703.jpg
    3.8 MB · צפיות: 1
  • 20231005_124827.jpg
    20231005_124827.jpg
    3.4 MB · צפיות: 1
  • 20231005_124940.jpg
    20231005_124940.jpg
    4.1 MB · צפיות: 1
  • 20231005_125034.jpg
    20231005_125034.jpg
    4.5 MB · צפיות: 1
  • 20231005_125104.jpg
    20231005_125104.jpg
    3.7 MB · צפיות: 1
למעלה