המורה.

המורה.

כשהייתי בן 13, פגשתי לראשונה את המורה שלי, איתו נשארתי עד שהגעתי לבגרות. הייתי ילד מוכשר שהראה את כל הסימנים הנכונים להתעסקות בכישוף. מכיוון שהגעתי ממשפחה אצילה, יכלו הורי להרשות לעצמם לשלוח אותי למורה הטוב ביותר. הם רק לא חשבו עלי, איך זה יהיה בשבילי להתבגר במשך שנים לצד מורה שהוא לא באמת בן אנוש. מכל הבריות המאכלסות את העולם, האנושיות והלא אנושיות, אין מי שישווה בכישוף לאבאנים- אותו עם מיסטי של כוהני שתיקה שהגו במיקדשים על חוכמה עתיקה ומציאויות גבוהות או על דברים שאיש מלבדם אינו יכול לתפוס במוחו. הם היו, ועדיין, גזע מתבודד ומיסתורי שנפוצו עליהם מיתוסים ואגדות לרוב, כי איש לא ידע עליהם דבר כמעט. אבל בכישוף, הם היו בכמה דרגות מעל כולם, ואליהם נשלחתי, ללמוד מהם את תורתם. אני זוכר את אותו הבוקר אליו הגעתי לראשונה לארצם ההררית והחשופה. ישבתי בעגלה, רתומה לשני סוסים, רכובה בידי סוחר, ידיד המשפחה. הוא לקח אותי מבית הורי, מהם נפרדתי לפני קצת למעלה משבוע בפרידה מרגשת שעדיין היתה טרייה אצלי בזיכרון, ותשאר חקוקה בו זמן רב. נסענו בדרכים ובלילות התאכסנו בפונדקים עד שהגענו לפאתי מולדתם של האבאנים. כשהתחילה השיירה לעלות על הרמות הסלעיות, ראיתי מרחוק את המקדשים וההיכלים המשונים אך המרשימים, חצובים בסלע על צלעות ההרים. לאחר זמן קצר הגענו לישוב אבאני שהיה למרגלות מקדשי ההר. הוא היה מורכב מאוהלים ובקתות נמוכות, ערוכים סביב כיכר למרגלות הצוק. השיירה החלה לפרוק סחורה שהייתה נחוצה לאבאנים מהעולם שבחוץ, בעוד ידידו של אבי, הוביל אותי אל מרגלות הצוק, ליד הפתח החצוב של אחד המקדשים. שם המתין לנו אבאן. זו היתה הפעם הראשונה שראיתי מקרוב יצור שהוא לא אנושי. הוא היה גבוה מאוד וצנום, כמעט מצומק. עורו היה לבן אפרפר ומקומט, עיניו השקועות היו שני כתמים של אפלה. גפיו היו ארוכים בקנה מידה לא אנושי, אך זכורה לי הבעתו, שאז מעט הבהילה אותי, והיום אני כה מורגל לה, עד שגם אני עוטה אותה על פרצופי לעיתים קרובות. היתה לו הבעה מאובנת, כמו של פסל מסתורי מן העבר. אי אפשר היה לדעת מה חשב או הרגיש, ונראה היה כי הוא מסתכל אל פני הנצח עצמו. הוא השפיל מבטו לעברי. "אז זה הילד". הוא לא שאל, אלא קבע עובדה. "כן." אמר המבוגר שהביא אותי, השריד האחרון לעולמי המוכר. "אקח אותו איתי." אמר בקולו הדק והמוזר שעמד בניגוד לפניו המאובנות. והסוחר פשוט הסתובב והלך לו. ומאז לא ראיתי אותו יותר. האבאן החל לצעוד לכיוון קצה הישוב בצעדים גדולים, משונים. אני נגררתי אחריו, מנסה להדביק אותו, לא לאבד את היצור הזר הזה בהמון הלא מוכר. כשעברנו את שורת האוהלים האחרונה, חיכתה לנו בהמת רכיבה גדולה שלא הכרתי. גדולה בהרבה משור, ושעירה מאוד. האבאן נעצר לידה. "אני לוקח אותך עכשיו למקום שנהיה בו כל תחילת ההכשרה שלך" הוא דיבר במאמץ, מנסה להוציא מגרונו את הצלילים האנושיים שהיו זרים לו. "זה לא כאן, באבאנאסית'יה כי אתה עדיין עוד לא מוכן לשהות בארץ הזאת. עלה מאחורי ואל תשאל שאלות. אני יודע שבעניכם הכרות היא חלק מכללי הטקס, אז שמי נירצ'ייק." "אני אדמונד" אמרתי בבישנות. "זה לא משנה, אולי עוד נעניק לך שם אחר" עליתי על הבהמה המפחידה מאחוריו, בלי שום עזרה מצידו, נסער לנוכח המחשבה שהוא יחליף לי את השם. יתן לי אולי שם אבאני נוכרי. הבהמה, שעם הזמן למדתי שהיא סלייטרה, דהרה במהירות מפתיעה על האדמה הצחיחה. הרכיבה היתה מתישה ובלי הפסקות. כל אותו זמן האבאן שתק. לקראת אחר הצהריים, לאחר שירדנו מהרמות ועזבנו את ארץ האבאנים, הגענו לעמק ירוק, מונח בין גבעות. הבהמה עצרה ליד ביקתת אבן מוצקה. "קשור אותה היטב לגדר ובוא איתי" הוא הוא רמז על הביקתה. כך החלה תקופת ההכשרה שלי אצל המורה, שתמשך בשנים הבאות. הוא לא ריחם עלי לרגע. תמיד חשבתי שאבאנים הם רגועים ושתקנים, טיפוסים מסטיים. אבל גיליתי שהם בעצם רגישים וחמי מזג. הוא הטיל עלי מיד משימות ומטלות שהיו כרוכים בעבודה קשה ולא היה להם שום קשר נראה לעין לכישוף. "כישוף", הוא היה מטיף לי בחוסר סבלנות, "הוא לעשות את מה שאתה עושה בצורה מושלמת כל כך, עד כי המעשה חורג מכל החוקים והמגבלות של המציאות. לפני שתוכל להתחיל לשנות אותה, אתה צריך ללמוד את המציאות, את הטבע, ואת המעשים שלך. אז עשה את עבודתך בצורה מושלמת יותר." ואז הוא היה מטיל עלי משימות נוספות. כל אותה תקופה הייתי צריך ללמוד לנקות, לבשל, לחרוש, לזרוע, לקצור, לחטוב, לחפור, לבנות ואפילו להילחם. "אתה חשבת שתלמד אצל אבאן והוא יעשה ממך כוהן, ילמד אותך להגות ולנדוד בתודעה כמו שהיה מלמד פרח כהונה מבין האבאנים? הו לא. אתה בן אנוש, לא אבאן ואני יודע טוב מאוד איך ללמד בני אנוש. אתה לא הראשון שלמדתי, תמיד מביאים אלי את כל בני האנוש כי אני יודע איך להגיע אליכם. אתם לא תלמדו מלשבת במקדש ולהמהם כל היום, הו לא. אתם מגדירים את עצמכם לפי הפעולות שלכם. הקשר החזק שלכם אל האדמה מתרגם אצלכם לנסיונות לכבוש אותה ולבנות עליה ולאלץ אותה לתת לכם יותר ממה שהיתה נותנת לכם מרצונה החופשי." הוא היה מעיר אותי לפני הזריחה, מאלץ אותי לרוץ ולהקיף את העמק, ואז מאמן אותי בלחימה עם מקלות וחרבות קהות. היינו עומדים זה מול זה ועורכים קרבות סיוף. תמיד תהיתי מהיכן האבאן השברירי הזה למד להילחם כל כך טוב. תנועותיו היו מהירות, גמישות ובעלות כוח מפתיע. הוא הפיל אותי פעמים רבות על גבי והפנה את הלהב אל גרוני. "לא טוב מספיק" היה אומר. "אתה צריך לשיר עם הלהב, לרקוד אותו, להתאחד עמו, לא להניף אותו לכאן ולכאן כמו איש נכה." הוא היה מבצע דברים מדהימים כמו ללכת על הקירות או לקפוץ מהתיקרה ולנחות עליה חזרה ואומר לי לעשות את אותו הדבר. כמובן שנכשלתי. "זה בגלל שאתה לא יודע להיות יציב" הוא היה אומר. "אתה הולך בצורה מגושמת, כאילו אתה סוחב שק אבנים על גבך. אם אתה לא יודע להיות יציב כשאתה הולך על האדמה, בוודאי שלא תהיה לך מספיק יציבות כדי ללכת על הקירות" ואז הוא היה מכריח אותי לעמוד על רגל אחת ולנשום נשימות עמוקות, בזמן שהוא היה מניח לי חפצים כבדים על הראש ואומר לי לקפוץ בלי להפיל אותם. הוא היה מרחף, או עובר דרך חפצים מוצקים, וכשלא הצלחתי לחקות אותו באף אחת מהפעמים הוא היה מטיל עלי תרגולים חדשים. ולפעמים המשימות היו מוזרות, כמו להסתכל על שיח ולתאר לו מה השיח מרגיש, או לזכור כל מה שחלמתי בלילה ולתאר לו בפרטי פרטים את החלומות, להסביר לו למה בחרתי לחלום את זה.
 
המורה- המשך

כך זה נמשך מספר חודשים עד שערב אחד הוא לקח אותי ליער שעמד לא רחוק מהעמק שגרנו בו. "הלילה" הוא הודיע לי בחגיגיות "אתה עומד לבצע את הכישוף הראשון שלך. לפני שתלמד איך לכופף את חוקי הטבע, אתה צריך ללמוד להכיר את הטבע, לפעול לפי חוקיו. המשימה שלך היום היא לקרוא לחיות שביער לבוא לכאן. קדימה קרא להן." הסתכלתי עליו במבט נדהם. "נירצ'ייק, איך מדברים עם חיות?" "שוב אתה שואל שאלות" הוא התרגז. "אל תחשוב איך עושים את זה, פשוט תעשה את זה." הסתכלתי על היער הכהה, חסר אונים וניסיתי לקרוא לחיות במחשבותי. "מה אתה עושה?" הוא התיז. "אתה חושב שאת החיות מעניינות המחשבות שלך? קרא להן כפי שהן קוראות אחת לשנייה." ניסיתי לקרוא כמה קריאות נסיוניות, לחקות צלילים של בעלי חיים. הוא הסתכל אלי במבט הזר שלמדתי להכיר כל כך טוב, וקולי נדם. "לא טוב." הוא אמר. "אתה לא מכיר מספיק את הטבע, לא מחובר אליו. אתה חי בו ועובר בו יום יום אבל הוא זר לך. לפני שתוכל להתחיל להשפיע עליו, תצתרך להכיר אותו. התפשט." "מה?" נבהלתי. "התפשט" הוא חזר. "נוריד ממך כל סימן של תרבות כדי שתוכל לחוות מה זה להיות אחד מן הטבע." הורדתי את כל בגדי, רועד קצת מקור. "עכשיו היכנס ליער, ואל תצא ממנו עד לדימדומים שלפני הזריחה" הוא ציווה. נכנסתי ליער. העצים אומנם הגנו עלי מהרוח, אבל היה חושך מוחלט. לא ראיתי לאן אני הולך ומעדתי על כל אבן או שורש בולט. עד מהרה התכסתי בשריטות וחבורות. היער היה מלא רעשים של חרקים וקריאות בעלי חיים. פה ושם ראיתי הבזקים של זוגות עניים בחשכה. הלכתי בפחד, תוהה אם המורה יבוא לעזרתי אם חיית טרף תתנפל עלי, ואם ישמע אותי בכלל. ככל שהעמקתי ביער, גברו פחדי. ניסיתי לחזור אחורה, לצאת מהיער או להישאר בשוליים, אבל איבדתי את הדרך והעמקתי לחדור אליו. חושי היו מחודדים לחלוטין. עני התרגלו מעט לחושך ויכולתי לראות את הצליליות הכהות של הגזעים והצמרות, אולם האדמה היתה גוש אחיד של חשכה. לבסוף, לאחר פרק זמן בלתי ידוע, צנחתי על האדמה, מותש וכואב והתחלתי לבכות ומפחד ומעייפות. רציתי רק שזה יגמר, ואני אוכל לצאת החוצה מהיער הנורא הזה. לבסוף התכסתי בעלים וניסיתי להירדם. אבל הרעשים והקולות משכו את תשומת ליבי, הרגשתי דיגדוג של נמלים או חרקים זוחלים על ירכי, השריטות שרפו והחבורות כאבו, חושי היו מחודדים מדי והייתי מוקף בזוגות עניים בוהקות. אותו רגע, הירח המלא יצא מבין העננים ואורו הסתנן מעט מבעד לצמרות. זה היה רגע מוזר, מיסטי כמעט. מצאתי את עצמי מוקף בזוג שועלים, כמה סנאים, זאב שהתיישב והביט עלי, חזיר בר שרשרש בין השיחים, גור דובים שקרב, וקריאת ינשוף מהענפים מעלי. הם כולם הסתכלו עלי, כאילו ציפו לצעד הבא שלי. קמתי. ערפילים החלו לעלות מהקרקע. הזאב ניגש אלי ונגע ברגלי. ואז הסתובב והחל לפסוע, מביט לאחור, כאילו קורא לי לבוא אחריו. התחלתי ללכת בעיקבותיו. הפחד שלי כמו נשכח מאחור. הוא החל ללכת מהר יותר, ואז לרוץ, ואני ניסיתי להדביק את הקצב שלו, מתחמק מגזעים ומאבנים. הוא נעלם מעני אבל שמעתי את קריאתו מדי פעם מלפני. חיות אחרות רצו לידי או עפו מעלי. אני לא יודע כמה זמן נמשך המרוץ הזה. כל פעם חיה אחרת הובילה אותו. ואני רצתי ורצתי כאילו יכולתי להמשיך ימים שלמים. לאט לאט השלתי מאחורי את זכרונותי ואת זהותי, לא ידעתי כלום מלבד העובדה שאני רץ ביער. חושי השתלטו עלי. הרגשתי מרץ, ערנות, אנרגיה אדירה שמאיימת לפרוץ מעורי, הגירויים מסביבי הציפו אותי. מעולם לא חשתי חי יותר, קיים יותר מכפי שחשתי באותם רגעים. הדב קרא לפני את קריאתו ואני עניתי לו. הזאב ילל מקרבת מקום ואני השבתי ביללה משלי. קח התחלתי לקרוא ולשאוג ולילל ולהשיל שרידים אחרונים של עצמי. כשהחלו דמדומי השחר, מצאתי את עצמי להפתעתי חוצה את שורת העצים האחרונים, ורץ על האחו שמחוץ ליער. המורה שלי עמד שם. "ובכן, למה אתה מחכה. קרא להם" עמדתי שם, חזי עולה ויורד בנשימה מואצת, וקראתי אל היער, את צווחת הנץ ויללת הזאב ועוד הרבה קולות שלא ידעתי למי הם שייכים או איך הן הגיעו אלי. מבין צמרות העצים התרוממו אלפי ציפורים ועפו לעברי, מכסות את השמים. קריאות רבות נשמעו מתוך היער, בתשובה לקריאתי. להקות זאבים הגיחו ממנו, ומשפחות דובים, ושועלים, וחזירי בר, וסנאים וחיות רבות אחרות. הן נעצרו מולי, מביטים בי. אני והמורה שלי הוקפנו חיות מכל הכיוונים, ציפורים ועופות דורסים עפו מעלינו במעגלים. "ובכן, למה אתה מחכה, שחרר אותם. יש להם עיסוקים משלהם, הם לא יכולים לחכות לך עד הצהריים." נהמתי נהימה קצרה, והם פנו לאחור ונעלמו בין העצים. המורה שלי נאנח אנחה שנשמעה אנושית מאוד למרבה הפלא. "טוב, את השלב הראשון עברנו. ברכותי על הכישוף הראשון שלך. עכשיו אני פשוט אצטרך ללמד אותך לדבר מחדש."
 

Boojie

New member
זה לא רע

(אני מקווה שזה לא הסוף, כן?), אבל יש פה בעייה אחת בולטת: אתה ממהר יותר מדי. התלמיד הזה, אדמונד, עובר פה תהליך מאד ארוך של שינוי והבנה, אבל הקורא לא מרגיש לא שהתהליך ארוך, לא שאדמונד משתנה ולא שהוא מבין משהו. מבחינת הקורא, אין פה שום למידה. אתה קופץ על השלבים בקלילות, ואילו אדמונד מספר לנו שזה היה לו קשה וממושך. זה פשוט לא משכנע. חייב להיות פה פירוט רב יותר, והקורא חייב להרגיש את השינוי שאדמונד עובר. הדוגמה החזקה ביותר זה הלילה ביער. למה לעזאזל החיות באו? איפה השינוי? הרי זה לא נשמע שמשהו אצל אדמונד השתנה, שהתפישה שלו את היער שונה, שהוא למד משהו. השינוי נשמע חיצוני לחלוטין - פתאום החיות החליטו לבוא, בלי שיהיה לו מושג למה, ופתאום הוא יודע לדבר אליהן, בלי שיהיה לו מושג למה. לא ראינו את השינוי הזה קורה, סתם אמרו לנו שהוא קרה, ולפיכך, אנחנו לא מסוגלים להאמין בו. זה לא עובד. כדי שהקורא יאמין בשינוי הזה, אדמונד חייב להרגיש אותו, ואנחנו חייבים להרגיש אותו ביחד איתו. ההבנה שלו - ושלנו - את היער ואת החיות חייבת להשתנות. חייב להיות פה מעבר מורגש ומובחן בין הפחד, הזרות, הריחוק, לבין השייכות המוחלטת ליער, ההתמזגות בו. התהליך חסר.
 
קודם כל תודה../images/Emo13.gif

דבר שני, קשה לתאר כאלה תהליכים ארוכים בסיפור כל כך קצר. אם הייתי מתאר הכל "לפי הספר" מה שנקרא, הסיפור היה גולש לאיזה 5,000 מילה. בעיקרון, עד היער, אדמונד לא מבין מה המורה שלו רוצה מהחיים שלו. אפשר לומר ש"האסימון נופל לו" ביער, בעיקבות התנסות ישירה ולא בעיקבות לימוד והטפה. (מזכיר קצת סיפורי זן.) החיות התחילו לבוא מסיבה אחת- אדמונד נכנס ליער כדי להכיר את הטבע מקרוב, והטבע סידר לו הכרות כזאת. (יכול להיות שזה לא היה ברור מספיק בסיפור. לקחתי לתשומת ליבי.) החוויה של לרוץ עם החיות ביער ולשכוח את עצמך היא חוויה חזקה מאוד- כמו להפוך פתאום למוגלי ילד הג'ונגל ולהיות מסוגל לדבר אליהם. שוב זה כנראה לא הודגש מספיק. וזה לא הסוף. יהיו עוד סיפורים על המשך תהליך החניכה של אדמונד.
 

farseer

New member
קודם כל,

אני מסכימה עם בוג'י. אבל אני לא חושבת שהפנמת את מה שהיא כתבה לך. אל תהרוס סיפור בגלל שאתה מגביל את עצמך באורך. תכתוב כמה שצריך, העיקר שיצא לך משהו אמין, משהו אמיתי. ברגע שבו אתה ממהר ומקצר את העלילה, אתה פשוט הורס לעצמך - וזה חבל. תן לסיפור את הזמן שהוא צריך. ילד נפרד מההורים שלו, זה משהו מאוד קשה, במיוחד בשביל ילד. הוא מגיע מהסביבה שאליה הוא רגיל למורה חמור סבר עם פני אבן. מסביבה ביתית וחמה למקום נוקשה וקר. המורה הזה מעביד אותו, ומלמד אותו את אומנויות הלחימה. זה לא קל, ואני בטוחה שכל אחד היה סובל. תאר את זה. אחר כך הא עובר את השינוי המסוים הזה ביער. אני חושבת שהתגובות שלו ושל המורה שלו היו נרגשות, ומאוד. זה עוד מעבר קשה בחייו של הילד, מעבר שלא מוסבר כראוי. קח את הזמן, תגיע אפילו ל - 5000 מילה. רק תכתוב טוב.
 

Boojie

New member
תעזוב את המשך תהליך החניכה.

קודם כל תגלה איך לכתוב את ההתחלה שלו ככה שאני אאמין בה. אחר כך תמשיך. אין הרבה טעם לבנות בניינים מפוארים על יסודות רעועים. באת לפה ללמוד ולהשתפר, לא? אז הנה, אמרו לך איך להשתפר. לעולם אל תניח שבגלל שחוויה מסוימת היא חזקה מאד, הקורא שלך יתחבר אליה כמו שאתה מתחבר אליה. אתה חייב להיות מסוגל לתאר את הדברים כך שהקורא שלך ירגיש אותם. איך כל נקבובית של העור סופגת לתוכה את מהותו של היער. איך הפחד נסוג לאט לאט ומפנה את מקומו לתפיסה חדשה וחדה יותר של הצלילים. איך רעשי היער מפסיקים להיות רעש לבן וחסר חוקיות והופכים למשהו מובן, מסודר וצפוי. איך משבי האוויר שמקימות תנועותיהן של החיות בין השיחים מלטפים את העור עד שהם מתמזגים עם העולם הפנימי של אדמונד והופכים להיות חלק בלתי נפרד מהמחשבה שלו. מתחיל לקבל תמונה? (אגב, כל התיאורים האלה שנתתי עכשיו כמובן מייצגים את האופן שבו אני הייתי בונה סצינה כזאת. אתה, כמובן, צריך למצוא לעצמך את הזווית שלך). תלמד לעשות את זה, אחרת אין הרבה טעם שתכתוב את ההמשך - הוא יסבול בדיוק מאותם פגמים. אה, כן: לעולם אל תגביל את התיאורים שלך על פי אורך הסיפור. אורך הסיפור צריך להיקבע על פי מה שאתה רוצה לתאר, ולא להפך.
 
זה יפהפה ומושלם כמות שהוא

שלא תעז לשנות!!
 
למעלה