המושבה הגרמנית בירושלים לבשה חג והתחפשה בפסטי

פייטוש

New member
דולה בן יהודה ובעלה מקס – סיפור מהחיים

דולה בן יהודה ובעלה מקס – סיפור מהחיים השכר ושיברו כמילות השיר רק השלט את שמם מזכיר דולה בן יהודה הייתה ביתו של אליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית, כשם שהיו לה אוהבים רבים, כך היו לה אויבים רבים לדעותיה ולמלחמתה לשימור השפה היהודית , בעיקר מקרב הציבור הדתי ומלחמתה בכפייה הדתית, בשנת 1990 נבחה דולה להדליק משואה ביום העצמאות. בשנת 1891 מתה אשתו של אליעזר בן יהודה משחפת , הוא נותר עם שני ילדים איתמר בן אבי והבת ימימה,מתוך חמישה שהיו להם ושנפטרו ממחלת השחפת, אליעזר פנה לאחותה ביילה שתעלה מרוסייה ותינשא לו , היא עלתה שינתה את שמה לחמדה לפי בקשת אליעזר בן יהודה ,נישאה לאליעזר וילדה לו ששה ילדים, אחת הבנות במשפחה נקראה דבורה אשר בגיל צעיר שינתה את שמה לדולה, אחיה אהוד נפטר בגיל שנה ולבן שלאחריו קראו גם כן אהוד,אחותה זלפה סבלה ממחלת נפש, בשנת 1926 נסעה חמדה עם ביתה דולה לפריז ושם הכירה את מקס ויטמן הגרמני בנו של תעשיין גרמני, והפציר בדולה לבקרו בגרמניה ואכן בשנת 1931 היא הגיעה לביקור בגרמניה, והם התגוררו ביית אביו ליד שטוטגרד, לימים בעת עליית הנצים הבין מקס כי באם רצונו לשמור על דולה היהודייה ,בתחילה חשבו על איטליה אך מהר מאוד החליטו לעלות לישראל פלשתינה דאז, כאשר עבר לישראל למד עברית ועבד בסוכנות היהודית, במהלך המעבר לישראל , הפסיד מקס את ירושת אביו. בשנת 1948 עברו מקס ודולה להתגורר באמריקה ,ובשנת 1970 חזרו לתמיד לישראל כאשר בעצמותיה בערה התשוקה לשמר את מפעלו של אביה לשפה העברית ובניסיון ללמד את השפה העברית לכל הסובבים אותה והנמצאים בקרבתה . באותה עת התיידדה עם אישי ציבור בישראל ,כולל אשת הנשיא ונשיא האוניברסיטה העברית לשעבר, הוא אף שייכנע אותה לתרום את כול רכושם לאוניברסיטה העברית להקמת קתדרה לשימור השפה העברית ולמחקר, בשנת 1977 נפתח המוסד באוניברסיטה העברית בשנה ה75 למותו של אביה אליעזר בן יהודה . המציאות כיום מקס נפטר בשנת 2002 ודולה נפטרה בשנת 2005 בגיל 104 שנה, במותם הורישו את רכושם לאוניברסיטה העברית בירושלים ,את גופתה תרמה דולה למדע, שני בני הזוג קבורים בחלקת קבר אחד שאינו זוגי בבית הקברות המשיחי הבין לאומי במושבה הגרמנית בירושלים . למרות שאת כול רכושם תרמו בני הזוג לאוניברסיטה העברית לפני מספר שנים לא טרחה האוניברסיטה להקים מצבה על קברם, אומנם על פי מה שנאמר לי מתכוננת האוניברסיטה להקים באיזה שהו שלב מצבה על הבר. דעתי הפרטית היא ,שזאת הזנחה חסרת כבוד לכבודם של בני הזוג אשר תרמו את רכושם לאוניברסיטה וגם כיום חמש שנים לאחר מותה של דולה, לא טרחה האוניברסיטה להקים מצבה על הקבר. אני בוש בשמם של בני הזוג ולולא פניות שנעשו לאוניברסיטה בתקופה האחרונה ספק אם היו טורחים לטפל בנושא ההנצחה, אבל אולי יקרה הנס ונקווה שבמהרה. בדרך אגב מהי המילה בדורה שלא נקלטה בשפה העברית .
 

bofe

New member
תעודת עניות ענקית לאונברסיטה העברית (העיורית)

סיפור מדהים. אסור להניח לנושא!!!!
 
חשוב וטוב שהזכרת וגם סיפור

מספרים שחרדים פנו לבן יהודה ושאלו איך מסכים שבתו תתחתן עם גוי והוא השיב שהוא מעדיף גוי דובר עברית על יהודי דובר אידיש... עוד סיפורים מרתקים על המשפחה בספריו של גיל חובב.
 

פייטוש

New member
המושבה הגרמנית בירושלים לבשה חג והתחפשה בפסטי

כמו בכול שנה נערך פסטיבל תאטרון רחוב במושבה הגרמנית הערב ,הפעם השכילו להערך כראוי ואפילו כבוד ראש העיר בא להכאיב לילדי ירושלים בלחיצות יד ושאלות כמו בגן בשיטה האמריקאית. החלק המשעשע היה שהוקמו ארבעה דוכני הייד פארק והתנהל ויכוח בין נואמים לראש העיר על המיסים שנגבים והמרפסת שלא נבראה והוקמה ללא רישוי . הרבה בימות בידור דוכני אוכל וסידקית תאורה נפלאה ואין ספור בובות ענקיות ומיצגי רחוב שונים בקיצור ערב מקסים
 
עוצר בעמק רפאים מיותר

אני לא ראיתי את החלק המשעשע. מה שאני יודעת זה שהפסיקו את התחבורה הציבורית לכבוד ה"חגיגה". התכוננתי לעוצר ודאגתי לנסוע לקניות לפני זמן תחילת השבתת האוטובוסים. ואז כשחזרתי עדיין לפני שעת ההשבתה המיועדת האוטובוס פשוט נסע בדרך אחרת. נאלצתי ללכת מרחק גדול עם קניות כבדות. לא היה משעשע בכלל. דוכנים, קידום מכירות לסוחרים וכו את כל אלו אפשר לעשות במתחמים שלא על הכביש. למשל במרכז תרבות עמים, גן הפעמון, בית ספר אדם ועוד.
 

פייטוש

New member
תשובה בלי לריב

היו בסביבות 8-10 בימות בידור שבם רקדו,שרו הציגו , ליצני רחוב עברו ושיעשעו יחסית לשנים קודמות, היו פחות מזללות ודוכנים לשמונצס, האווירה של ההמון הביחד היה מאוד נחמד , לצערי שמחת קהל גורמת לסבל לאחרים ,אבל במבחן התוצאה מאוד מוצלח בסך הכול נדמה לי שחסמו בשעות 16 -17 עד 22:00 ,זמן סביר, אלפי אנשים הגיעו לאירוע וגם מחוץ לירושלים. האמיני לי אני חיי במושבה ומלווה את האירוע כבר מספר שנים,נראה לי חגיגה נחמדה בניגוד לשוק האיכרים המגעיל הנמשך כמו מסטיק והמוטיב שלו , זמנו עבר הנערך בשכונה מדי יום שישי .
 
לא חסמו רק לשעתיים אלא כמעט ליום שלם

חגיגות זה נחמד אבל אין צורך להעניש התושבים. אפשר היה לערוך אותן במרכז תרבות עמים או גן הפעמון למשל. גם שעה ללא תחבורה ציבורית זה הרבה אבל למעשה היא הופסקה כבר משתיים בצהרים. רשמית הודיעו באתר של אגד על הפסקת תחבורה בין ארבע לאחת עשרה שזה שבע שעות. אבל בפועל ומבלי לעדכן את הנוסעים הפסיקו לפני ארבע. כתשע שעות ללא תחבורה ציבורית לעמק רפאים. אפשר היה להגיע מהעיר לרחוב הפלמח או דרך חברון שזה רחוק כידוע לך. בנוסף הקדימו את שעת העוצר מבלי להודיע ואני נאלצתי להסחב עם קניות כבדות מרחוב יהודה לביתי. וזה בשלוש וחצי. לא היה כיף בכלל. כאמור אין הצדקה בכלל להפסקת תחבורה ציבורית רק בשביל דוכנים. לבעלי רכב פרטי פחות בעייה או למי שלא אכפת לו לשלם עבור מונית ספיישל. מה עם אנשים שלא יכולים ללכת ברגל מרחקים ארוכים, שחזרו המעבודה לתומם וכו? בקיצור מכוער ומיותר.
 
לגבי הדרך אגב: בדורה היא עגבניה.

אם אני זוכרת נכון, השם שניתן לירק היפה הזה, פרי עגבים=עגבניה, לא מצא חן בעיני אליעזר בן יהודה ולכן הוא ומשפחתו קראו לה "בדורה" בהקשר ל"בנדורה" בערבית.
 
למעלה