המזבח שבהר עיבל

דוד1000

New member
המזבח שבהר עיבל

המזבח שבהר עיבל 1) יצויין שהעובדה שבמזבח שבהר עיבל נמצאו עצמות של חיות טהורות (יחמורים כנראה) הביאה מי מן החוקרים להניח שמדובר במזבח לא ישראלי או לפחות ישראלי לא תקני. מה שלכאורה משמש ראיה לכך שלא מדובר במזבח שנבנה על ידי יהושע בכניסתו לארץ. שתי פירכות יש לפירכה זו. א.ייתכן מאוד שבצד הקרבת הקרבנות מן הבהמה הטהורה התקנית זבחו ישראלי רבים חיות למאכל גרידא בסביבות המזבח. בכך אין שום פגם הלכתי. ב.אין כלל בטחון שחיות טהורות היו אסורות להקרבה בתקופת הבמות. שהרי מצינו שדוד המלך זבח לפני ארון הברית שור ומריא שמואל ב' ו 13 . המריא הינו לפי הזיהוי המקובל החיה הקרויה היום ג'מוס. בעל חי זה אמנם קרוב משפחה של הבקר אך אינו שייך למיני הבקר השונים. הוא כנראה גם לא ניתן להכלאה פורה עם מיני הבקר. היינו הוא כנראה בגדר חיה. ג.קוריוז מעניין הוא שהכתוב אודות זביחת מריא בגמרא מופיע באותו העמוד בו נזכר המזבח בהר עיבל. סוטה לה: 2) המזבח שנמצא בהר עיבל אינו רבוע. לכאורה בסתירה לכתוב בתורה שמות כ"ז 1 וכן ל 2 וכן לח 1 אולם אין שום ראיה מהמזבח שבמשכן לבניית המזבח בהר עיבל. אין לכאורה שום עכבה מכך שהיה בנוי שלא בריבוע. הכתוב ביהושע טורח לציין את העובדה שהאבנים היו שלמות אך לא ציין את ריבוע המזבח. הלוא דבר הוא. 3) העובדה שהמזבח בהר עיבל גדול יותר ממזבחו של משה היא בגדר ענין מושכל פשוט. שהרי את מזבחו של משה בנו על דעת שיהיה צורך לטלטלו בהתמדה בכל מסעות בני ישראל במדבר. ואילו מזבח יהושע נבנה כמבנה קבע. לכן גם מזבחו של משה היה מעץ ואילו במקדש ובבמות הוא היה מאבנים קבועות. 4) הכתוב בגמרא סוטה לה: ותחילת לו. אינו משמש ראיה כנגד המזבח בהר עיבל. וכי המזבח היה אמור להיבנות משנים עשר האבנים שעליהם נכתבה התורה בלבד!? בנו את המזבח גדול ושקעו בו את אבני הגלגל ואחר כך נטלום עימם והשאירו את שאר המזבח. גם אם היה נמצא המזבח בהר עיבל שלם בלי אבני הגלגל, הרי גם אז, ניתן היה לומר בפשטות שלקחו את 12 האבנים וכדי לא להשאיר מזבח פגום השלימוהו באבנים אחרות.
 
למעלה